Forbundslag og andre treningsgrupper 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Forbundslag og andre treningsgrupper 2023/24

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 53)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #22703 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Talent 2026 deles altså nå inn i «kvinner, menn og sprint». Ane By Farstad og Arwen Szygenda er vel de to som kunne ha vært med her, i tillegg til nevnte KT.

      #22771 Svar
      Kristian Eliassen

        Overraskende nok, så har altså Jordan Stolz signert for AH Zaanlander! Kopierer:

        «Den bemerkelsesverdige overgangen for forrige vinters mest suksessrike løper er hovedsakelig ment å skulle hjelpe den unge skøyteløperen videre i utviklingen til  å bli en bedre allrounder. Han beholder hovedsakelig Amerika som hjemmebase, hvor han i årevis har trent i Milwaukee med treneren Bob Corby. Duoen vil få råd på avstand av Anema, og Stolz blir også med noen ganger per sesong for et felles praksisopphold med den nederlandske formasjonen med blant andre Irene Schouten og Marijke Groenewoud.

        Stolz, som ble verdensmester på 500, 1000 og 1500 meter på Thialfs is i mars, ønsker også å mestre de lengre distansene. Han ser på Jillert Anema som eksperten på dette feltet. Stolz, som vil forbli knyttet til AH Zaanlander frem til og med vinterlekene i Milano i 2026: «Jillert har vært med så lenge, har trent så mange mestere og vunnet olympiske medaljer. Det er så mye treningsinformasjon og kunnskap i dette laget fullt av gode skøyteløpere og råd. Det er derfor jeg tror dette er det rette grepet for meg akkurat nå. Jeg tror de kan hjelpe meg veldig.»

        Anema er veldig glad for at det unge talentet ønsker å bli med i Team Albert Heijn Zaanlander: «Samarbeidet med Jordan gir muligheter for hele laget. Han har god timing og kontroll på innersvingen  på 500m. For nederlandske løpere er 500 vanligvis den vanskeligste distansen, der Jordan kan være svært verdifull for de andre løperne i laget vårt. Målet er selvfølgelig at skøyteløperne skal gjøre hverandre enda bedre.» (Schaatsen.nl)

        Hva gjelder utenlandske løpere på nederlandske lag, leser jeg at AH Zaanlander ikke er det laget som bruker Thialf, og de såkalte «topsporturen» mest. ( bruker maratontreningstider) Så er  spørsmålet om det holder rettslig fra KNSB å ville gå enda lenger og pålegge/nekte profflagene å signere utlendinger.» (Google-sitat slutt)

        Det kan derimot virke som om  Zaalander-avtalen med  Mantia renner ut i sanden?

        Lorca: «I don’t think that deal with AH Zaanlander is going through. His (Mantias) plan was to settle with Hanne Desmet in Heerenveen and buy a house there (and so joining a Dutch team made sense), but those plans were put on hold when Hanne was informed she would (eventually) have to leave the Dutch Shorttrack team.

        Since Hanne will now be training mostly in Northern America (with the American and Canadian teams), I doubt Joey will move to Heerenveen. They can just stay together in the US. My two cents are that he’ll probably rejoin the American national team.»

        Hvilket lag kommer Ane By Farstad til å trene med kommende sesong? Broren har signert for Team Novus, og hun er ikke tatt ut på talentlaget til NSF. Bosatt seg i Oslo, studerer, og har lansert egen kleskolleksjon. Siden hun er sprinter og nettopp har kommet tilbake fra et opphold i Calgary kunne man jo tenke seg at det samlingsbaserte Team Sprint kunne være aktuelt, men jeg finner ingen info på det. (Se gammelt intervju med Skuterud. Samlingsbasert betyr at løperne trener med sine klubber når de ikke er på samling med TS.)
        <div class=»messageMeta ToggleTriggerAnchor»>
        <div class=»privateControls»></div>
        </div>

        #22773 Svar
        Emil

          Utifra Instagram er Ane By Farstad på samling samme sted som Odin i disse dagene, og altså sammen med Team Novus. Hun er ikke annonsert som løper der, men kanskje hun trener litt med.

          #22775 Svar
          Kristian Eliassen

            Interessant.

            #22856 Svar
            Kristian Eliassen

              Isabelle van der Elst har vært med med det norske forbundslaget på samling i Livignio ser jeg på Instagram.

              Betyr det at man betalte for å få med In ’t Hof forrige sesong, men hadde ikke råd i år?

              #22873 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Canada har tatt ut sine forbundslag for kommende sesong. Mange kjente navn, også på det såkalte utviklingslaget. Og ja da, Bloemen er fortsatt med.

                #22962 Svar
                Kristian Eliassen

                  Som omtalt av Emil tidligere, så har skøyteforbundet startet et samarbeid med Olympiatoppen å få fram flere kvinnelige toppløpere.

                  Her.

                  Bak fra venstre: Svenni, Solem, Haugland. Foran fra venstre: Nakken, Storelid, Sjøbrend, Løvaas.

                  Dette er løpere fra gruppen Talent 2026. Bare Furneé og Sætersdal mangler (Furnee var med på en tidligere samling). Forhåpentligvis «gyldig fravær».

                  #22963 Svar
                  Kristian Eliassen

                    (Talent sprint, Baas og Jagtøyen er heller ikke avbildet)

                    #23059 Svar
                    Emil Nielsen
                    Deltaker

                      Tyskland får nye trenere:

                       

                      Alexis Contin tar over som landstrener i Tyskland. Han får Australske Daniel Yeow som assistent.

                      De fleste kjenner sikkert til Contin.
                      Yeow har en stor del av skylden for at Danmark har vært representert de senere årene.

                      Spennende med ny trenerstab.

                      #23060 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Spennende.

                        Peter Muller fortsatt trener for de tyske sprinterne?

                        #23061 Svar
                        Emil Nielsen
                        Deltaker

                          Han trener noen utøvere i Erfurt-gruppen. Hva det betyr i praksis er jeg ikke helt sikker på.

                          #23062 Svar
                          EinarR

                            Amalie Haugland er gledelig med på det gruppebildet med skøytejenter som ble presentert her for fjorten dager siden. Helt fraværende 2022/23- sesongen. Så da er hun kanskje helt kvitt de problemene som hun må ha hatt?

                            #23203 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Det skal bli interessant å se hva slags sesong Stolz vil få. Ikke minst hvordan det blir med allround-VM, og om langdistansesatsingen vil gå ut over de tre korte.

                              https://nos.nl/artikel/2486686-haarband-is-nog-wennen-maar-stolz-is-thuis-bij-ploeg-anema-jillert-is-de-man

                              #23247 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Nattnoter:

                                Team Novus har altså også startet opp et utviklingslag i samarbeid med det belgiske og britiske forbundet. (Ingen Ane By Farstad der heller?)

                                https://www.instagram.com/p/CwCtO1QKpiD/

                                Team Gold annonserte på forsommeren at to ikke-japanere til var på vei inn. Ikke funnet noe mer info om akkurat det. (Nå har riktignok Musk nektet meg innsyn i X-kontoen til De Wit)

                                Thialf Academy er etterfulgt av et litt annet system denne sesongen. (I tillegg til samlinger eksperimenterer man med å «utplassere» enkeltløpere i frisiske regionlag med Prisada fra Finland først ut). Verd å merke seg er at Camp1 kulminerer med det internasjonale stevnet International Thialf Race. Her er målet å klare grensetider for senior- og juniorverdenscup.

                                #23267 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Team Gold: Joda det ble to utenlandske løpere til i laget. Ingen ringere enn kinesiske Zhongyan Ning og Mei Han!

                                  Team Gold består nå av seks utøvere: kvinnene Miho Takagi, Ayano Sato, Mei Han og Sanne in ‘t Hof, og mennene Yuma Murakami og Zhongyan Ning.

                                  «Det mest slående med dette selskapet er at ingen har en kontrakt. «Team Gold betaler ingen, men tar seg av fasilitetene. Alt rundt det, for å si det sånn, forklarer De Wit, som utgjør den tekniske staben og trener gruppen sammen med tidligere skøyteløper Shane Williamson og styrketrener/analytiker Jeroen Rietvelt. «Alle Ordner sin egen sponsing, og betaler et beløp for det Team Gold tilbyr.»…

                                  …»Styrken til modellen ligger i den individuelle veiledningen. Han tar Sanne van ‘t Hof og den japanske sprinteren Murakami som eksempler, som han har mye nettkontakt med i tillegg til fellestreningsleirene i Japan (Obihiro)»…

                                  …«Sanne er for tiden alene på høydetrening i Livigno, fordi hun trives der. Når hun ikke er i Japan, kan hun alltid kontakte regionen Friesland, hennes gamle lag eller maratonmennene til Okay-Interfarms. Murakami er nå i Canada hvor han trener med Laurent Dubreuil. Jeg sa til Yuma: det er viktig at du trener hardt. Du trenger ikke nødvendigvis å trene med laget vårt for det. Vi har sett etter en måte som forhåpentligvis vil fungere bra for ham.»

                                  Ane By Farstad: Er i Calgary. Muligens over en lengre periode som forrige sesong? Sesongdebuterte i kveld med en ganske beskjeden tid på 1000m (1.22.66). Tidlig ennå…

                                  #23349 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Kasakhstan: Dette skal vel nå bli den nye skøyte-stormakten. Ifølge Facebook er trenerapparatet deres stjernespekket: Kosta Poltavets, Aleksej Jesin, Dmitrij Obaturov, Sergej Klevtsjenia og Aleksandr Zjigin.

                                    #23350 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      …men i går kveld leste jeg at  Russland har vedtatt å slippe Golubeva og Silaeva, men kun etter to års karantene slik at de er klare 1. juli 2025… Ballen nå hos ISU.

                                      #23361 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        Verdt å ta med seg at Jumbo-Visma splitter opp i nær fremtid:

                                        TLDR: Sykkellaget har blitt såpass internasjonale at lille Nederland ikke lenger er like viktig et marked, og de søker en internasjonal sponsor. Skøytelaget er fortsatt nederlandsk, og vil da søke en nederlandsk sponsor.

                                        #23362 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Vi må visst slite med Kramer i mange år til 🙂 . «Business Director Develoment» fronter laget sammen med Jac Orie. Jumbo på sin side trer mer i bakgrunnen etter hvert selv om laget kommende sesong går i samme farger. En del muffens i eierkulissene  til Jumbo med mord og hvitvasking…

                                          (tilleggsopplysninger: schaatsforum.nl)

                                          #23375 Svar
                                          Emil Nielsen
                                          Deltaker

                                            Ikke akkurat en treningsgruppe, men mer noe for trenerne å ta med seg fremover:
                                            Gjennomgående er det tegn på at tidlig utvikling av juniorutøvere ikke fører til seniorutøvere på høyt nivå
                                            Artikkelen er fra Outside.online et nettsted der man kan lese 5 artikler gratis.
                                            Mer interessant er kanskje å lese studien de refererer til allerede tidlig.

                                            Man kan spørre seg selv hvordan norsk skøyteløp jobber med å holde de som ikke kvalifiserer seg til junior-VM til ilden og gir de muligheten for å bli til gode seniorløpere.

                                            #23380 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Den lovende russiske langdistanseløperen Vladimir Semirunny ønsker å gå for Polen. (Semirunny vant 10 000 i det russiske distansemesterskapet i vinter)

                                              Han har allerede dratt til Polen og søkt om statsborgerskap. Det polske forbundet har sendt Russland en offisiell forespørsel om «overgang» til dem.

                                              Skøytepresident Guljajev  ser ut til å akseptere overgangen som et personlig valg, men at de (eksekutivkomiteen) vil følge interne regler — det betyr antakelig, basert på ferskt eksempel med de to løperne som ønsker å gå for Kasakhstan, at Semirunny blir pålagt to års karantene — men ISU har noe de skulle ha sagt også i denne anledningen.

                                              #23386 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                …virker som om den eneste koblingen Semirunny har til Polen er at Pawel Abratkiewicz før trente Russland. Trener nå Polen.

                                                – Jeg hadde allerede tenkt på å bytte forbund. Da jeg var junior kom det til og med et tilbud fra Kasakhstan – sier <b>Semirunniy</b> . – Jeg ønsker å fortsette å trene, utvikle og teste meg selv i denne sporten, derav forespørselen min om å konkurrere i polske farger, under oppsyn av trener Abratkiewicz. Det var en veldig vanskelig avgjørelse for meg, spesielt i en tid som denne. Jeg vil ikke snakke om krigen og hele den internasjonale situasjonen akkurat nå fordi jeg vil fokusere på sport. Mine nærmeste slektninger bor dessuten i Russland. Jeg vil nok en gang understreke at jeg allerede hadde tenkt å bytte forbund, og ønsket å utvikle meg andre steder – legger 20-åringen til, som for tiden trener i Tomaszów Mazowiecki.
                                                – Det var Vładimir som kom til oss, det var ingen overtalelse fra vår side – sier lagets trener Paweł Abratkiewicz. – Han kjenner best til motivene bak disse handlingene, osv…»

                                                #23497 Svar
                                                Emil Nielsen
                                                Deltaker

                                                  Ikke akkurat et forbundslag, men i dag er siste dagen min i Asker Skøyteklubb. Fra i morgen er Ida Njåtun alene om ansvaret for alle løpere i klubben, 4-åringer til LM medalje-kandidater.

                                                  #23868 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Sjekk denne fine lille saken om Stolz og Zaanlander (snappet opp på schaatsforum):

                                                    https://www.youtube.com/watch?v=rSbMR5SdR1Y&t=442s

                                                  Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 53)
                                                  Svar til: Svar #22658 i Forbundslag og andre treningsgrupper 2023/24
                                                  Din informasjon: