Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM Tomaszów Mazowiecki 9.-11. januar 2026
- Dette emnet har 75 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 13/01/2026 at 7:03 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Rankinglistene for dagens distanser er publisert. Som allerede annonsert har Ragne kun en seriøs utfordrer på 1500 m. Det kan gå mot ny hjemmeseier på 500 m for kvinner, og Ghiotto er favoritt på 5000 m. Men det er mange sterke – Henriksen helt nede på 8.plass?!
Stalltips
Ziomek-Nogal 1,65 mot Boersma
Løvås 1,8 mot Ehseluns
Jabrczyk 2,0 mot LøvåsHenriksen 2,7 mot Farthofer
Malfatti 1,8 mot FarthoferSatser kr 100 på hver av disse!
Jeppe
500 og 1500 damer, henholdvis 7 og et halvt, og 8 og et halvt par. Det må være mange som takker nei, eller rett og slett ikke er tilstede.
Det er det helt klart. 20 plasser og inntil 10 reserveplasser blir altså til 15 /17 løpere til start. De som boikotter disse distansene er:
(500) AUT – CZE – GBR – ROU – FRA – SUI – FIN – POR (i tillegg til at flere land inkl. NOR ikke fyller kvoten)
(1500) SUI – DEN – AUT – GBR – FRA ( i tillegg til at flere land inkl. NOR ikke fyller kvoten)
Rocambole
Etter 5000h: Den første lille medaljesøknaden kom med Jansman på pene 6.21 i par4. Den største overraskelsen fra de fire første parene stod 19-årige Stibenz (Ger) for da han satset friskt mot Slendebroek i par2 og holdt brukbart helt til mål, inn til 6.27. Dermed forbedret han sin nylige pers fra Erfurt med over 4 sek og lå helt oppe på 3.plass etter at 8 løpere hadde gått. Dette var et forfriskende nytt bekjentskap, med ambisjon og bra teknikk, som i løpet av et par sesonger kan tenkes å bli virkelig god.
I par5 fikk vi så se et muskedunderløp fra Semirunniy, inn til 6.11.13 og ny banerekord med nesten 4 sek! Denne gang traff han distansens rytme godt, selv om åpningsfarten syntes i høyeste laget. Åpenbart hans beste 5000 noensinne, og et storløp som neppe står synderlig tilbake for Jileks 6.07 på Hamar.
Bare Ghiotto kunne tenkes å true denne tiden, men i par6 levde han ikke opp til mine forventninger etter lagtempoen og tuslet inn til moderate 6.17, sensasjonelt satt vil veggs av landsmann Lorello som knekket milslukeren på de siste rundene. 6.14.50 og sølv til Lorello var oppsiktsvekkende sterkt, og åpenbart hans beste skøyteløp noensinne. Med dette seiler han opp som nok en medaljekandidat til 5000 i OL. Og ITA kan tenkes å fighte med USA på lagtempoen om han nå omsider får innpass på lagtempo-laget deres.
Det er en skandale at det urettferdige tidskvote-reglementet til ISU forhindret Semirunniy i å delta i OL fordi han ikke var i god nok form i vc1-2 på de raske banene SLC og Cal. Det blir desto mer pinlig om han skulle finne på å vinne 5000 også i vc i Inzell om to uker.
Rocambole
Etter 500d: Halve moroa var å se den fantastiske seiersgleden til Ziomek-Nogal!
Etter 1500d: Vår kjære Ragne Wiklund maktet å innfri gullforventningene for andre dag på rad, og gav oss ekstra spenning da hun holdt på å snuble i oppløpet. GRATULERER til skøyte-Norges grom- og gulljente!
Hennes vinnertid var bare 0,24 sek bak Takagis BR på 1.56.00, men det kan se ut som banen er blitt litt raskere enn i tidligere sesonger. En målestokk for å bedømme prestasjonen kan være avstanden fra Ragne til Hoogenoorn. Den var på 1,42 sek, mens avstanden fra H opp til de tre på topp av NEDs OL-uttak var på 1,30-1,33 sek. I tillegg til disse tre vil også Takagi og Morozova være sterke medaljekandidater i OL. Milano-banen kan forventes å være omtrent like treg som Tomaszow, hvilket ikke er noen ulempe for Ragne. I det minste bør hun regnes som outsider til medalje på 1500. Oppmuntrende!
Rocambole
Foran 1500h: Basert på løpernes toppnivå i løpet av sesongen så langt, er Kongshaug den fremste favoritten, dernest Prins. Men Prins dokumenterte ikke toppform på 1000m, og vår mann har ikke begått noen virkelig sterke løp etter den imponerende norgesrekorden i vc1, så det hviler et spørsmålstegn ved hvor han nå står. Trekningen bør han være meget fornøyd med: Siste par med siste indre mot Dijs. Her ligger det an til minst én rygg.
Peder ble slått av Stolz med bare noen tusendeler i vc5 forrige sesong da de gikk på 1.45.08 som er banerekord. Går Peder på det samme nå, tror jeg han vinner temmelig klart, men jeg tør ikke helt tro på at han har den samme formen inne.
I nest siste par, Odor vs. Prins, føler jeg meg ikke sikker på at Prins stikker av med seieren, men hans siste indre kan fort bli avgjørende. Under vc4 på Hamar slo Odor både Prins og Peder med noen små, og det samme gjorde diStefano som kommer i par8 mot Strand. Sistnevnte ble bare nr.15 på Hamar, og det kan bli spennende å se styrkeforholdet mellom ham og Haneberg som kommer i par7.
I tidligere par kan det komme medaljesøknader fra Hollaar, fra Semirunniy i storform, og kanskje også fra Farthofer. Det ligger an til en spennende øvelse med uvisst utfall, der det ikke er sikkert at noen kommer seg under 1.46.
Prediksjon:
1.46.0 Kongshaug
1.46.3 Semirunniy
1.46.3 diStefano
1.46.4 Prins
1.46.4 Odor
1.46.6 Farthofer
1.46.8 HollaarRocambole
Foran 500h: Etter utklassingsseieren på 1000m er Zurek storfavoritt. I POLs e-nm vant han på 34.51, og kan godt tenkes å være minst like rask nå. Da gikk Kania på 34.62, men 1000m nå indikerte at han ikke har helt den samme toppfarten inne. Liiv er kanskje en vel så sterk medaljekandidat, men jeg har god tro på at vår egen Bjørn Magnussen er den som med full klaff kan komme nærmest Zurek. Hans sterke sisterunde på lagsprinten og eget utsagn tyder på at han er i meget god form. Nå har han trukket første indre i par mot nettopp Zurek, hvilket må være ansporende. Bjørn på pallen virker realistisk med et godt løp.
Gao har banerekorden på 34.26. Det tror jeg blir for tøft selv for Zurek å matche.
Jeppe
En heidundrende 5000 av Semi i dag, og deilig at han egentlig driter ut OL kvalikk-systemet, kun basert på resultater i kvalikk-cupen, som jeg velger å kalle det.
Og det blir mer enn bare pinlig for ISU om han skulle finne på å vinne 5000 også i WC i Inzell om to uker, som Rocambole antyder.Når det gjelder Inzell; det var et Frillensee cup stevne der i dag. Finske Laura Kiviojoa valgte å stille der, i stedet for en EM-start. Det var mer enn god plass til henne på dagens 500. Ganske merkelig egentlig. I Inzell gikk hun 500 og 1500.
De finske gutta gikk Team-Sprint i EM, men selv med et litt endret lag, ble det punktering på sisterunden, og de endte sist.
Konkurransen ble veldig spennende mellom de tre beste. Klar bronse til våre gutter. Ingen grunn til å bli skuffet. Hadde vært mye værre å bli henvist til en 4. plass med noen hundredeler.Samsvar mellom forventede og faktiske resultatlister, målt ved den såkalte korrelasjonskoeffisienten, lå rundt 90 % på de tre distansene i går – når vi ser bort fra løpere som falt.
Mest positive overraskelser var Wojcik – ranket nr. 6 og endte som nr. 2, Hoogendoorn – ranket nr. 7 og endte som nr. 3, og så vil jeg trekke fram Luca Stibenz, som ikke har gått 5000 m tidligere i internasjonalt selskap og som ble nr. 9.
Litt om Semirunnij: Med seieren i går klatrer han opp til 9.plass på min ranking over verdens beste 5000-meterløpere. Foran er Eitrem, Jilek, Loubineaud, Ghiotto, Bloemen, Dawson, Huizinga og Snellink.
Løpet i går gir 2300 såkalte kvalitetspoeng, dvs. omtrent det samme som Eitrem fikk for 6.03 i SLC. Bedre er Loubineaud (6.00 – SLC) og Jilek (6.07 – Hamar).
Rankinglistene for dagens distanser er publisert.
Kongshaug er tittelforsvarer på 1500 m, men tross alt utfordrer i dag. Magnussen ble bare tredje beste nordmann for to år siden – i dag går han vel for medalje? Samsonsen er ranket sist av de 15 startende på 1000 m.
EinarR
Tipper at Joonas Valge skal få kjørt seg i første par på 1500m, mot Luca Matteo Stibenz! Likefullt blir det interessant å se om esteren kan pynte på årsbesten sin, som er på 1.51.97.
Stalltips
Zdrahalova 1,6 mot Boersma
Kania 1,9 mot Magnussen
Scheperkamp 2,0 mot Michalski
Liiv 1,5 mot WestenbroekStrand 2,9 mot Farthofer
Satser kr 100 på hver av disse!
NB! Tipsene følges på eget ansvar. Det gikk ikke så veldig godt i går…
Kristian Eliassen
Det er IOC som er ansvarlig for kvalifiseringssystemet til OL — ikke ISU. Derfor hadde det vært en fin gest om IOC på et eller annet vis fikk inkludert Semirunnii på 5000m. Semirunnii er allerede kvalifisert for OL på en annen distanse, så sånn sett så hadde det ikke skadet å ta med et par løpere til på den distansen fra reservelista av de som allerede er klar for en annen distanse. Et praktisk problem er antakelig å få et par til til å passe inn i tidsskjemaet både når det gjelder TV- og tidsskjemaer (innvirkning på vanningspauser osv).
…
En hel del kan gjøres for å gjøre kvalifiseringssystemet til mesterskap i skøytesporten via verdenscupen mer attraktivt. Ser vi på OKT i Nederland, så beviser jo det stevnet potensialet for kvalifiseringselementet osv.
Kristian Eliassen
Gull til Kongshaug 1500! …og fint at Kongshaug bekrefter at han går 5000m i OL!
EM er dansk!!!
Jeppe
og litt russisk.. Sofia og Vladimir.
Kristian Eliassen
Artig med Thorup! 🙂
Emil
Det undrer sikkert ikke noen at jeg setter dagens fellesstart for kvinner som helgens høydepunkt. En løper jeg kjenner personlig som er gift med en ven av meg tar Danmarks første mesterskap på skøyter. Intet kunne vært større.
Hum gjør tross tøffe forhold og tross det ikke er en øvelse hun har gjort mye av.
Gratulerer til Sofia Thorup, gratulerer til Danmark.
Gode intervjuer fra indre bane, inkl. med Sofia Thorup. Synes også kommentatorene er veldig gode nå for tiden – måtte det fortsette slik!

Forklaring: 0,01 betyr grovt sett 1 % raskere tider. TM er som vanlig den «tregeste» banen, men det gikk betraktelig raskere denne gangen enn tidligere. Som en fun fact kan observeres at tallet 0,996 indikerer at det faktisk gikk raskere enn den såkalte åpningsindeksen min – nemlig VC1 i Heerenveen november 2017.
Rocambole
Etter 500h: Som forventet klar seier til Zurek på gode 34.52 (9.72), og heller ikke overraskende at Kania med 34.82 (9.76) sørget for polsk dobbeltseier. Magnussen gjorde det spennende med en pangåpning på 9.68, men første indre satt ikke som den skulle. Likevel viste hans 35.12 seg tilstrekkelig til å vinne bronse.
GRATULERER BJØRN MAGNUSSEN MED DIN FØRSTE INTERNASJONALE MESTERSKAPSMEDALJE PÅ FAVORITTDISTANSEN 500m!
Rocambole
Etter 1500h: Kongshaug innfridde forventningene om gull og sørget med sine 1.46.08 for å kopiere min predikerte vinnertid. Stor lettelse, både for ham selv og for oss. Har nå god tro på at han i OL vil fremstå like sterk som på sitt beste forrige sesong, og da lukter det medalje.
GRATULERER PEDER KONGSHAUG MED DITT TREDJE STRAKE INTERNASJONALE MESTERSKAPSGULL PÅ 1500!
Semirunniy fremstår nå som det nærmeste vi kommer en astronaut på isen. Trass i en elendig første 300m (25.13 vs. 24.60 i vc4 på Hamar) maktet han med tre upåklagelig oppfølgende runder å gå inn til 1.46.50 (vs. 1.46.32 på Hamar). Dette viste seg tilstrekkelig til å innfri mitt stalltips om å vinne sølvet.
Ikke uventet ble det tett og spennende om plasseringene bak Kongshaug. Haneberg gikk et bra løp, inn til 1.47.59 og under sekundet bak seierspallen. Dermed slo han Strand med 0,22 sek, mens han i vc4 på Hamar gikk 0,42 sek saktere enn Strand. Pilen fortsetter å peke oppover for Haneberg etter den ubeleilige skaden han pådro seg i SLC. Slår han Strand også i vc5 i Inzell (forutsatt at de begge deltar), virker det naturlig å prioritere ham fremfor Strand på 1500 også i OL. Det kan også tenkes at Haneberg vil kunne fungere som tredjemann på lagtempoen. Men først må han vel gis klarsignal til OL, hvilket jeg ikke føler meg trygg på.
-
ForfatterInnlegg