EM Tomaszów Mazowiecki 9.-11. januar 2026

Hjem Forum Forum 15.46.6 EM Tomaszów Mazowiecki 9.-11. januar 2026

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 76)
  • Forfatter
    Jeppe

Det finske laget i Team Sprint konkurransen består av Tuukka Suomalainen, Alvar Muhonen og Juuso Lehtonen. Om dette er rekkefølgen de skal gå i, vites ikke, men det er ikke usannsynlig.

Under verdenscupen i Heerenveen gikk Max Kokko i tet på første runden, og Tuukka på andrerunden. Farten ble kanskje for høy for Lethonen som ikke hadde mye å gi på sisterunden. Mulig det kan gå bedre nå. Finland må likevel gå over evne, og i tillegg ha litt flaks for å ta medalje.
      Laura Kivioja er påmeldt, men om hun får gå en distanse, er usikkert.

Dette kunne vel stått i Finnetråden, men det havnet her. Det er EM, og Finland er med.

#33894 Svar
      Kristian Eliassen

«Fredag går startskuddet for EM enkeltdistanser, der Norge stiller med en slagkraftig tropp og gode medaljemuligheter. Flere av våre beste løpere er på plass, mens Sander Eitrem står over for å spisse formen mot OL.

Mesterskapet sendes direkte på V Sport 2 og Viaplay gjennom hele helgen.

Sander Eitrem har valgt å stå over mesterskapet for å forberede seg best mulig til OL. Mesterskapet kan følges på V Sport 2 og Viaplay.

Sendestart fredag kl. 19:25, lørdag kl. 13:55 og søndag kl. 13:40.«

#33895 Svar
        Kristian Eliassen
          #33896 Svar
          Kristian Eliassen
            #33897 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

…og med det også spesiallagede rankinglister.

3000 m kvinner: Ragne har 87 % sjanse for gull, 98 % for medalje. Nederland stiller med sin nr. 4, 9 og 10, og det er jo ikke helt godt nok.

På 1000 m er det tre forholdsvis jevne løpere som antakelig kjemper om gullet, men også noen outsidere ikke alt for langt bak.

#33898 Svar
              Jeppe

Belgia er notert som deltager i Team-Sprint konkurransen. Duverden.! Eller…Bevaremegvel. Da blir det kamp om bronse medaljene også. Den tamme smaken, først på sølv, så på bronse, er borte.

#33899 Svar
                Kristian Eliassen

Hm. Løpere som er oppført på lagsprint er de som skal gå lagtempo, så vi får se.

#33900 Svar
                  Kristian Eliassen

…er endret nå, så de fire lagene stemte.

#33901 Svar
                    Jeppe

Belgia og lagsprinten…. At de samme tre også skal gå lagtempo, er helt nødvendig da Belgia ikke har fler enn tre damer på laget.
                      Lagtempo er ikke før på søndag, og det er kun Sadrine Tas av dem, som skal gå 3000 senere på kvelden. Tror ikke det er noe problem for henne å gå 400 meter i morgen, hvis hun går første runde.

#33902 Svar
                      Rocambole

Foran lagtempo-h: ITA fremstår som klar favoritt, og GER som det svakeste laget, mens kampen om sølv og bronse mellom POL, NOR, NED og FRA fortoner seg mer uviss siden bare POL stiller med sitt presumptivt sterkeste lag. FRA mangler Loubineaud, NOR mangler Eitrem, og NED stiller uten OL-farere. På Hamar gikk ITA på 3.42.60. Kanskje 3.45 holder til medalje.

#33903 Svar
                        Rocambole

Foran 3000d: Det meldes et ubetydelig lavtrykk. Tidene i POLs e-nm i oktober indikerte at den tidligere nokså trege banen hadde gjennomgått en eller annen ansiktsløfting slik at den nå fremstod hakket raskere enn Hamar, Stavanger o.l. Meget mulig kan vi forvente tilsvarende forhold nå.

Wiklund innehar fortsatt BR med 4.02.79 fra vc6 tre sesonger tilbake, da hun vant klart foran Sablikova 4.05 og Beune 4.08. I samme vc-stevne vant hun også 1500 ganske klart, foran R-deJong og Takagi. I vc5 på samme bane uken før, vant hun også 3000 og ble nr.2 på 1500. I vc4 på samme bane, to sesonger tilbake, vant hun atter 3000 (på 4.06), liksom også i vc5 sist sesong (på 4.03). Dette er altså en bane Ragne trives usedvanlig godt på.

I vc4 på Hamar ble Ragne nr.3 på 4.01, halvsekundet bak vinner Groenewoud. Hennes bestetid fra Hamar/norsk is er fra da hun vant e-em 2023 på 3.59.92. Hvis Tomaszow nå fortsatt viser seg hakket raskere enn Hamar, er det høyst rimelig å forvente 3.59 fra Ragne. (Men skal Ragne begå en objektiv prestasjon som kan måle seg med Groenewouds imponerende 3.54 fra NEDs OL-uttak i Hrv, bør hun kanskje komme seg helt ned på 3.56, hvilket jeg anser for meget ønsketenkning.)

NEDs fire beste løpere deltar ikke i stevnet (!), og det er ingen grunn til å forvente at noen av deres nest beste skal ha kapasitet ned mot 4.00. Nærmest er formodentlig In t’ Hof som gikk på 4.04 i vc5 på Hamar. Den største trusselen mot Ragne vil meget mulig komme i siste par: Lollo vs. Sablikova. Trass i at ingen av dem har glimret så langt i sesongen, kan vi ikke se bort fra markant formstigning fra minst én av disse durkdrevne løperne, nå som det nærmer seg OL. Like fullt har jeg minimal tro på at de har kapasitet til å kunne true Ragne. I tillegg bør vi se litt opp for Ragnes makker, belgier Tas. Trass i at Tas kun presterte kun 4.06 i vc5 på Hamar, imponerte hun med 6.52 som nr.4 på 5000 i vc3 i Hrv, kun 3 sek bak vinner Ragne. Og dette er en løper som er vesentlig raskere enn Ragne på 500…

På papiret fremstår Wiklund som meget klar favoritt, mens det kan tenkes å bli hard kamp om plassene bak henne.

Tidsprediksjon: 3.59 for nr.1, 4.02 for nr.3, 4.04 for nr.6.

#33904 Svar
                          Rocambole

Foran 1000h: I POLs e-nm vant Zurek ganske klart på 1.08.69. Tiden var bare 0,27 sek bak Stolz’ BR, satt i vc5 sist sesong, der Zurek ble nr.6 på 1.09.31. Kun Stolz har gått raskere enn Zurek på e-em-banen. Under vc4 nå på Hamar ble Zurek nr.2 bak Stolz, på 1.08.21. Zurek har en bra trekning med første og siste indre i nest siste par. Med i tillegg hjemmebane og raskere bane enn sist sesong, tror jeg sjansen er stor for at han sletter Stolz’ BR på 1.08.42. Det kan lukte så godt som ned mot 1.08.0.

Prins, NEDs fjerde beste løper i deres OL-uttak, er den fremste utfordrer til Zurek. Også han har indre bane, i siste par mot Michalski. Prins har slått Zurek i bare ett av fire vc-løp på distansen, og på Hamar sist ble han bare nr.7 med 1.08.86, 0,65 sek bak Zurek. I NEDs OL-uttak i Hrv presterte han objektivt bedre, med 1.07.54, om enn 0,32 sek dårligere enn i NEDs tidligere vc-uttak i Hrv. Prins ble vraket til NEDs OL-tropp trass i at han presterte samlet sett markant bedre enn uttatte Nuis hvis vi ser 1000+1500 under ett. Prins synes stort sett å ha tatt dette nederlaget som en mann. Vi får nå se om dette ansporer ham til å yte sitt ytterste i e-em eller om prestasjonen hans vil bære preg av et forståelig mismodig modus. Uansett blir jeg overrasket om han er i stand til å true Zurek, og forventer ham noen tideler bak hjemmefavoritten.

Liiv (EST) fremstår som nest fremste utfordrer til å vinne distansen. Under vc4 på Hamar plasserte han seg så høyt oppe som nr.5, med tiden 1.08.57, og maktet dermed å slå Prins.

Bak disse tre fremste medaljekandidatene kan Michalski, og dernest kanskje Kania, komme som utfordrere fra vertsnasjonen. Men ellers er det vanskelig å øyne løpere for særlig potensial under 1.09 og realistiske medaljesjanser.

Tidsprediksjon: 1.08.0 for nr.1, 1.08.4 for nr.3, 1.08.9 for nr.6.

(Med forbehold om manglende kjennskap til hva den øyensynlige oppgraderingen av banen består i, og hvorvidt den slår ut noenlunde tilsvarende som i POLs e-nm.)

#33905 Svar
                            Rocambole

Vyrde nøkkelmester! Interessant med oddsene du angir.

3000d: Tror du undervurderer Tas, om enn jeg har minimal tro på at hun vinner distansen. Men personlig ville jeg ikke rangert henne synderlig bak de to du rangerer som nr.2-3, og foran nr.4 Hof.

1000h: Tror du undervurderer Michalski, om enn jeg har minimal tro på at han vinner distansen. Personlig ville jeg rangert ham som nr.4.

Ellers anser jeg dine odds som temmelig realistiske.

Vi får se om Oddsen tilbyr interessante odds for minst én av oss 😊. Mitt eget skjema, gjennom en del år, er +500 kr i gjennomsnittlig gevinst for hver dag de tilbyr skøytebetting. Håper de tilbyr vesentlig mer enn noen H2H når det kommer til OL. Hadde de økt limitene med par-tre nuller, ville det vært et lystelig levebrød, men så fortoner seg utopisk. Mitt inntrykk av internasjonale bookies er at de fort bestreber seg på å svarteliste deg når du vinner over tid, så jeg nøyer meg med småspillet på den norske Oddsen som i det minste fremstår pålitelig.

#33908 Svar
                              Rocambole

Oddsen har nå presentert sine odds for 3000d og 1000h. Enkelte interessante avvik fra Haarbergs odds (og egne upubliserte).

#33910 Svar
                                Kristian Eliassen

Smådramatisk på lagtempotrening.

https://www.facebook.com/reel/1589461419004149

#33913 Svar
                                  Kristian Eliassen

Samsonsen, Rukke, Brattgjerd og Dyrset har øynene på seg i et forsøk på å overbevise Olympiatoppen under dette EM, og ser vi på verdenscupstillingen og holder det opp mot deltagerlista, så tar Norge 2 gull og 3 sølv — et spennende utgangspunkt! 🙂

#33915 Svar
                                    OSch

Gratulerer med bronse til lagtempo-gutta!
                                      Håper på ytterligere 2 plasser opp for Ragne på 3000!

Og siden jeg tidligere har ytret meg svært kritisk til bl.a. hvit skrift på lys bakgrunn i TV-sendingene: Det var mye bedre nå! Bra!

#33918 Svar
                                      Rocambole

Etter lagsprint-h: Overbevisende favorittseier til ITA etter et imponerende flatt løp. De gikk nå 1,64 sek raskere enn på Hamar, og kun 0,75 sek dårligere enn hva OL-favoritt USA presterte der. Ellers lite oppsiktsvekkende, og bronse på vår ferske trio må gis mer enn godkjent.

#33919 Svar
                                        Rocambole

Etter 3000d: Det ble tidlig klart at forholdene ikke var like gode som under POLs e-nm. Utover at det var litt kaldt i hallen (under 13 grader), er jeg usikker på hva dette skyldtes. Tidsprediksjonene mine viste seg således for optimistiske.

Wiklund hadde ingen problemer med å leve opp til favorittstemplet og utklasset konkurrentene med en seiersmargin på nesten 5 sek. Med sluttiden 4.00.54 senket hun sin egen banerekord med hele 2,25 sek. Løpet fremstod imponerende, med det ergerlige – men dessverre velkjente – unntak av den siste drøye runden.

Løvås leverte også varene med en uventet sterk 6.plass på pene 4.11.07. Etter et veldisponert løp distanserte hun makker Nizan med over 7 sek, en løper hun bare så vidt maktet å slå i samløp på Hamar og som Oddsen nå holdt som favoritt til å vinne samløpet.

Lollobrigida og Sablikova i siste par viste uventet mangel på formstigning og ruslet inn til hhv. 6.- og 5.plass på svake 4.08. Jeg er nå tilbøyelig til å avskrive de to oldtimers helt som seriøse medaljekandidater i OL.

Tas innkasserte nå et litt overraskende belgisk sølv med respektable 4.05.26, trass i at hun hadde et lagsprint-løp i bena (også kronet med sølv). Og hun lot seg ikke paralysere av den harde åpningen til parkamerat Ragne. Dermed degraderte hun NEDs fremste – in ‘t Hof – til bronseplass på 4.05.91.

For å kunne bedømme hvor sterkt løpet til Ragne var, kan vi sammenligne litt med tidene i 3000dA i vc4 på Hamar. Av de fem løperne derfra som deltok også nå, gikk Tas 1,18 sek raskere enn på Hamar, Ragne 0,87 sek raskere, Hof 1,27 sek saktere, Lollo 1,22 sek saktere, og Sabli 2,33 sek saktere. Samlet sett indikerer dette at Tomaszow-banen nå viste seg omtrent like rask som Hamar, dvs. noe raskere enn i tidligere sesonger, men ikke like rask som i POLs e-nm inneværende sesong.

Vinnertiden i vc4 på Hamar var Groenewoud 4.00.95, og Ragne gikk nå altså et lite halvsekund raskere enn som så. Ragnes egen bestetid på Hamar er 3.59.92 (fra EM2023 – allround), altså bare drøye halvsekundet raskere enn hva hun nå vant på.

Men Beune deltok ikke i vc4 på Hamar, og vinner Groenewoud hadde ennå ikke nådd opp til formtoppen hun oppviste i NEDs OL-uttak i Hrv i romjula. I sistnevnte stevne var avstanden fra Groenewoud ned til Hof, Vijn og Lancee på hhv. 5,58 sek, 8,92 sek og 12,46 sek. Avstanden fra Ragne ned til de samme tre var nå på hhv. 5,37 sek, 12,39 sek og 12,75 sek, altså om lag den samme som Groenewoud hadde i NEDs OL-uttak på 3000. NEDs tre løpere som deltok nå, maktet ikke å kvalifisere seg til OL, så de ladet nok opp som best de kunne før sin deltagelse i e-em som trøstepremie.

Hovedinntrykket fra disse sammenligningene er at Ragnes sterke 3000m i dag indikerer at hun er i god rute til å yte den fryktinngydende NED-trioen (Groenewoud, Beune, Conijn) kamp om OL-gullet på distansen. (I tillegg bør vi også ha Weidemann i mente.) Og det virket ekstra betryggende da sprinttrener Lorentzen bedyret i et sent intervju at Ragne hadde trent godt frem til e-em og ikke hadde lagt inn noen formtopp.

GRATULERER RAGNE WIKLUND MED NORGES FØRSTE GULL I EM-ENKELTDISTANSER!

GRATULERER AURORA GRINDEN LØVÅS MED STRÅLENDE POENGPLASS I EM-ENKELTDISTANSER!

#33920 Svar
                                          Rocambole

Etter 1000h: Tidene på 3000d indikerte at forholdene nå ikke var bedre enn normalt gode forhold på lavlandsbaner som Hamar, Stavanger o.l. Før distansen oppjusterte jeg derfor mine egne tidsprediksjoner med halvsekundet.

Den fremste favoritten, Zurek, innfridde med et sterkt løp på 1.08.55, identisk med min oppjusterte prediksjon på 1.08.5. Vinnertiden var bare 0,13 sek bak banerekorden til Stolz, om enn forholdene nå antagelig var noe bedre.

Nestfavoritt Prins maktet å kapre sølvet, men avstanden på 0,80 sek frem til vinner Zurek var uventet stor. Tilsvarende med tredjefavoritt Liiv, som riktignok maktet å vinne bronsen, men hele 1,05 sek bak Zurek. POL fikk inn alle sine tre på poengplass som nr.1, nr.5 (Michalski) og nr.6 (Kania), men generelt var bredden i toppen relativt laber med nr.6 helt nede på 1.10.05.

Med unntak av Zurek ingen minneverdig konkurranse. Godkjent til vår egen Rukke som med sin 1.10.51 kun var tusendelen fra å oppnå sin målsetning om topp10.

PS: Sammenligner vi resultatene med de 6 som også deltok i 1000hA i vc4 på Hamar, var det ingen løpere som nå gikk raskere enn på Hamar. Klein gikk på samme tid, Zurek kun 0,34 sek saktere, og den største differansen var Vosté som nå gikk 1,28 sek saktere. I snitt gikk det drøye halvsekundet saktere nå enn på Hamar. Temperaturen i hallen var på litt under 13 grader, liksom på 3000d. Vanskelig å bli klok på denne banen og oppgraderingen indikert ved de gode resultatene i POLs e-nm. Det generelle inntrykket fra første dag av e-em er at banen nå fremstår litt raskere enn i tidligere sesonger, men fortsatt hakket dårligere enn normalt gode forhold i Hamar, Stavanger o.l. De gjennomgående labre tidene fra 1000h bidrar til ytterligere å løfte Wiklunds prestasjon med 4.00 på 3000d.

#33921 Svar
                                            Rocambole

Foran 5000h: Som lokfører på lagtempo fremstod Ghiotto vesentlig mer tillitvekkende enn Semirunniy. ITA holdt rundetidene flotte og flate, mens POL gikk markant opp i rundetid i siste halvdel av løpet. Det kunne virke som det siste i noen grad skyldtes at Semi ikke er i sin aller beste form. Han fremstod i overkant anstrengt mot slutten av løpet.

Jeg holder dermed Ghiotto som ganske klar favoritt til å vinne 5000. Fra lagtempoen fremstår han nå i bedre slag enn hva han viste på 5000 i de tre vc-konkurransene før nyåret. Det meldes noe mer lavtrykk enn i går, men mindre enn hva som utgjør ett sek på 5000. Gårsdagens resultater indikerte at em-banen denne helgen fremstår hakket saktere enn f.eks. Hamar, om enn hakket bedre enn samme bane i tidligere sesonger. Eitrem innehar banerekorden på 6.15.06. Jeg drister meg til 6.13 på Ghiotto.

Jeg har mindre tro på Semirunniy. Riktignok har han hjemmebane og vil være ekstra motivert av å bevise at han objektivt fortjener å få delta på 5000 i OL. Mot dette taler at han ofte har vesentlig vanskeligere for å finne rytmen og teknikken på den halve mil enn på den hele mil, et inntrykk som befestes fra lagtempoen. Samtidig har Semi det med å overraske – positivt så vel som negativt – når vi minst venter det. Jeg ender opp med 6.16 på ham.

Bak disse to vurderer jeg Lorello som fremste medaljekandidat. Noe merkelig gis han fortsatt ikke innpass på lagtempo-trioen til ITA, trass i at han gikk så godt som 6.16 i vc4 på Hamar. Meget mulig kan han gå tilnærmet like godt nå, så jeg drister meg til 6.18.

Dernest har vi de tre NED-løperne som ikke kvalifiserte seg til OL. Av disse har nok Krommenhoek, som kommer allerede i åpningsparet, det høyeste potensialet (med 6.12 i Hrv), men av en eller annen grunn var han ikke i sin beste form i NEDs OL-uttak i romjula. Jansman fremstår mer stabil, men jeg tviler på om han har potensial for å bekle pallen.

I par7, Malfatti vs. Swings, har vi også to løpere med potensial til en pallplass med full klaff, men jeg tror det skal litt for meget til. Siste par8, Farthofer vs. Henriksen, kan også bli interessant, men jeg anser ingen av dem som seriøse medaljekandidater, og vil bli gledelig ytterst overrasket om vår egen Henrix skulle vinne paret.

Prediksjon:
                                              6.13 Ghiotto
                                              6.16 Semirunniy
                                              6.18 Lorello
                                              6.20 Nr. 6

#33922 Svar
                                              Rocambole

Foran 1500d: Etter sin sterke 3000 med god åpningsfart, holder jeg Wiklund som ganske klar favoritt her. Fremste utfordrer kan fort vise seg å bli makker Zdrahalova (med siste indre) som på Hamar i vc4 endte opp som nr.4, 0,61 sek bak nr.3 Ragne, med sluttidene 1.55.79 og 1.55.18. Hvis Ragne slår makkeren og går under 1.56, bør gullet være i boks.

#33923 Svar
                                                Saller
                                                Deltaker

Unngår Ragne kluss på den første vekslingssiden, så tipper jeg hun vinner.

#33924 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Kommer tilbake til det. Når det gjaldt mine prediksjoner fra i går så endte de med treff på 87 % (3000 m) / 88 % (1000 m). Dette er den såkalte korrelasjonskoeffisienten mellom forhåndsranking og resultatliste.

Største overraskelse på 3000 m: Ashley Völker – ranket nr. 14, ble nr. 9. Største overraskelse på 1000 m: Stefan Emele – ranket nr. 16, ble nr. 9

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 76)
                                                  Svar til: Svar #33919 i EM Tomaszów Mazowiecki 9.-11. januar 2026
                                                  Din informasjon: