EM 2021 Heerenveen

Hjem Forum Forum 15.46.6 EM 2021 Heerenveen

  • Dette emnet har 152 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 18/01/2021 at 22:45 av Tore Jan Narvestad.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 153)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #12426 Svar
    Kristian Eliassen

      …. siste post postet før seg så at Haarbergs seneste innlegg!

      #12427 Svar
      Jeppe

        Ikke rart man detter av lasset nei, men Nils van(t) der.

        Men hvem vant den andre «ledige» plassen da?

        Modova?

        Uansett flott at Nils får gå, men ISU …. De må lage en tykk bok om unntaksregler og dersom hvis regler.

        #12428 Svar
        Kristian Eliassen

          Modova? Etter reglene (sic) er det altså Loubinaud som er inne hvis han har søkt. (jada, høres rart ut). Det får vi tro at han har gjort. Perset på 3000m i Inzell i helga med 3.47. Spennende navn det.

          Vi får tro at reglene har vært kommunisert greit til medlemslandene, og at det er formuleringene det er noe galt med. Hjelper ikke å skrive tykke bøker hvis det som står der ikke stemmer. NSF har ihvertfall godtatt 2 plasser i sprintklassen for kvinner uten å mukke.

          #12429 Svar
          jeppe

            Modova? Det var selfølgelig en fleip. Hadde jeg bladd tilbake i denne tråden, hadde jeg (kanskje) sett at det var franskmannen som i dobbelt forstand kommer på banen.

            Hjelper ikke å skrive tykke bøker hvis det som står der ikke stemmer. Nei, det er klart. Det hjelper heller ikke å ha et regelværk med en ordlyd som gjør at det kan tolkes slik man har lyst eller ikke lyst til. Ikke artig for skøyte-interesserte som prøver å forstå noe av kvalifiseringsreglene.
            Jeg har forlengst gitt opp, så derfor spør jeg her: Hvilke nasjoner kommer vi til å få se i EM?

            Norge, Nederland, Russland, van der Poel og Philip Due Schmidt… De er klare, men videre? Har Finland plass i sprint EM?

            #12430 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Finland er vel på reservelista, hvor man tydeligvis også har plassert GBR. Sistnevnte går altså foran, og det samme gjør eventuelle «grønne kort» (vet ikke hvor aktuelt det er). Jeg gir Suomalainen et sted mellom 30 og 50 % EM-sjanse denne gangen.

              #12431 Svar
              Kristian Eliassen

                Følger ikke tankegangen din helt her Haarberg. Ikke endelig klart om alle takker ja, men ifølge meg ser det p.t. ut til å være slik: Det er ikke så mye snakk om «grønne kort», men heller at man søker om å få delta. Ser ut til å være et slags prinsipp at man må søke, og har man søkt før 1.desember, så får man prioritet. Kravet er videre at man har en distansekombinasjon fra gyldige stevner, og med en av distansene iht kvalifiseringskrav. Videre rangering at man ikke har med noen løper i konkurransen fra før, og av disse igjen prioritet om man ikke har med noen i stevnet. Hvis vi godtar de nye premissene om hvem som kvalifiserer seg via VM-kvalifiseringen i fjor, ser det ut til å bli slik:

                Allround, menn: Ned, Nor, Rus 3. Ita, Pol 2. Bel, BLR, Den, Lat, Sui, van der PoelLoubineaud 1.

                Sprint, menn: Ned, Nor, Pol, Rus, Ger 3. Bel, BLR, Est, Ita og den siste plassen ser Soumalainen ut til å sikre seg foran Llop fra Spania.

                Allround, kvinner: Ned, Nor, Pol, Rus 3. Cze, Ger, Ita 2. Blr, Est 1.

                Sprint, kvinner: Ned, Pol, Rus 3. Nor 2. Aut, Bel, BLR, (Cze), Ger, Rou 1.

                Det gir 16 løpere fordi Tsjekkia kun har Zdrahalova og Sablikova med limit-tider inne, og begge stiller nok i allround. De siste fire plassene ser ut til å gå til Ita, GBR og Sveits og  -?- . Problem å få flere enn 19 deltakere.

                Info. trukket ut fra oversikten til Mjøsaman.  Usikkerhet fordi tidene ikke er sjekket opp mot om de er satt i godkjente stevner, og deadline for å kunne notere slike vites heller ikke.

                Jeg tror det er riktig forstått, men er fortsatt ikke helt sikker. Beklagelig at tråden har fått en rotete start.

                #12432 Svar
                Jeppe

                  Det er bare å bøye nakken og takke for all info. Om en snau uke får vi fasiten. Får bare håpe at det ikke blir så mye Kovid 19 i og utenfor bobla, at den sprekker.

                  #12433 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Følger ikke tankegangen din helt her Haarberg.

                    Nei, det skal du få meg til å tro. Jeg tror jeg gjør som Jeppe nå, og bare venter…

                    #12435 Svar
                    Kristian Eliassen

                      …den uforlignelige Mjøsamannen har fått tilgang til hva som sto i brevet til medlemslandene den 11.november. Plasser tildelt via WC1-4 i henhold til den lista Haarberg fikk tilgang til.

                      Deretter begynner altså dette med søknader, prioriteringslister, tider i godkjente stevner og alt dette.

                      Hvorfor ikke ISU kommuniserer litt bedre med publikum er en gåte, men de har ihvertfall føyd til sitt nylige kommuniké at også resultater fra ikke- godkjente stevner kan godkjennes etter en vurdering grunnet pandemi-situasjonen. Fristen for å oppnå godkjente tider er dagen før siste påmeldingsdag. Det betyr at stevner bla. både i Inzell og Arena Lodowa i helga muligens kan få betydning i enkelttilfeller.

                      Ellers er i utgangspunktet denne forvirringen gunstig fra nordisk synsvinkel: van der Poel har fått plass i allround, og det ser altså også gunstig ut for Soumalainen uten at jeg vet om han har søkt, og fått tilslag. Noe ute på finske sider Jeppe?

                      #12436 Svar
                      Kristian Eliassen

                        … et par småting: Smeding for GBR har falt ut i oversikten, og kan delta i sprintklassen. LLop sier på Instagram at neste mål er verdenscup, kun reserveplass i EM. Kersten GBR  er også foran ham der som førstereserve hvis vi plasserer Soumalainen først. Men gjør vi det?Kikket på tidene hans, og det er jo tider fra «over there» i fjor. Forandrer kanskje saken litt nå vi snakker om subjektive vurderinger.

                        Mjøsaman har oppdatert sin oversikt linket til før i denne tråden her (selv om han fortsatt bare har oppført van der Poel som reserve.):

                        https://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/ek-2021.10906/

                        #12437 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Sagt på en annen måte: hvis Smeding starter er Kresten bak Soumalainen, og hvis Llop ikke søker kan flere finner være aktuelle til en EM-plass…

                          • Dette svaret ble endret 3 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                          #12438 Svar
                          Kristian Eliassen

                            …altså til den ene plassen. Plass nummer 20. 🙂

                            #12439 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Rettelse: med Smeding blir det 19 faktisk, men blir litt overrasket om det blir så «mange» i den klassen.

                              #12440 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …lettere  i allround, menn: van der Poel og Loubineaud ganske selvskrevne. Bykanov fra Israel kunne jo vært litt artig da men.

                                Litt spent på om det kommer noen avbud i kvinneklassen som bereder veien for TAS.

                                #12441 Svar
                                Jeppe

                                  Samuli Suomalainen er kvalifisert og skal starte i EM sier pappa Prisada som sitter i det finske skøyteforbundet. ( Pappa Prisada er far til Tudor).
                                  Da må vi tro at dette stemmer.

                                  #12442 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Flott info. 🙂

                                    #12506 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Påmeldingsfristen går altså ut i morgen mandag 11.01 klokken 12:00. Nederlenderne pleier å være ganske kjappe med å publisere listene.

                                      Deretter er det bare å sette seg ned og være med på tippekonkurransen til Haarberg (se annen tråd)!

                                      Imens kan man kikke på oversikten til «Mjøsaman» på schaatsforum. (se link over her).

                                      Akkurat nå funderer jeg litt over følgende: Jeg synes startfeltet er litt tynt. I «gamle dager» ville Sverige, og også Finland, stilt med sterke lag – og interesse. «Nytt» nå er at også Russland virker litt lunkne til EM. Trofimov er et ganske bra kort, men ville ikke A-laget deretter ha vært Semerikov og Rumyantsev? Yuskov satser ikke allround denne sesongen. Herresprintlaget har også et visst B-preg. Sprinttreneren uttalte nylig at russerne heller hadde sett en EM-modell som liknet på den som man har i junior-VM.

                                      I allround for menn er Roest storfavoritt. Han er dog ikke fullt så «maskin» som Kramer var da han var på topp. SLP er storfavoritt til sølvet. Hørt det før? : Kramer foran Bøkko, Kramer foran SLP, og nå Roest foran SLP.

                                      SLP pleier å ha tak på Bosker, og jeg fornemmer at overraskelsesmannen Talsma er litt over den absolutte peak i form. Swings har holdt godt følge med nederlenderne denne sesongen, Kan kjempe om bronse i et heldig øyeblikk.

                                      I neste skikt begynner jeg med Trofimov og van der Poel. Etter innsatsen i Inzell nylig er det litt vanskelig å vurdere hva Nils kan klare på de tre korteste distansene. 10 000 er favorittdistansen, og det var der han ga maks. Jeg håper både van der Poel og Loubinaud kommer med på titusen. I Engebråten og Kongshaug har Norge to unggutter som kjemper om å komme med på den siste distansen, men nå har jeg allerede kommet til tallet åtte, og heller ikke nevnt Zakharov og Aldosjkin. Wenger hører også med i pulje to.

                                      I «tredje pulje» plasserer jeg så italienerne (ikke optimale forberedelser?), polakkerP. due Schmidt, Hviterusseren og Silovs.

                                      Enig?

                                      #12507 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        Uansett hva så tipper jeg at det mest spennende oppgjøret blir for kvinner.

                                        Ikke siden 2014 har vi sett spenning om seieren i et allround mesterskap for menn. Her glemmer jeg 2018, som hadde spenning, men av uvant karakter og EM 2019, hvor det var Nederland som kjempet litt med seg selv.

                                        Nei Schouten, Beune, Sablikova og De jong kommer til å levere spenningen denne helgen.

                                        Jeg kommer til å heie på alle Skandinaver, kanskje mest PDS og ellers nyte å se skøyteløp på TV.

                                         

                                        Og så har jeg et øye på Bart. Han har vært bedre på disse tempo-løp på isen enn lenge. Litt spent på om han tar det med seg inn i dette mesterskapet

                                        #12511 Svar
                                        jeppe

                                          Det ble mye DNF og DNS og faktisk også DQ for løperne fra DK under løpene i Inzell.
                                          Får håpe det ikke er noe P.D.S. (Philip Due Schmidt) drar med seg til EM. Der satser vi på det beste for alle de nordiske løperne, ja, Estland og Latvia også.

                                          #12520 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Ikke uventet DNS på Schulting til EM. Prioriterer EM short track. Ikke mulig å flytte ut og inn i boblen. Schulting flytter inn til VM enkeltdistanser. Ter Mors overtar plassen til Schulting i EM hurtigløp.

                                            DNS for Yuskov i hele boblen. Skadet, skulle uansett ikke deltatt i EM.

                                            Høytrykk i vente i Heerenveen i helga. Neppe fantomtider på gang. Verdt å ta med i beregningen når man skal tippe utfallet i helga. Ikke fordel supersprintere osv.

                                            #12522 Svar
                                            Arild Gjerde

                                              Ifølge påmeldingslista til EM, som nå er lagt ut på ISUs hjemmeside, har verken BEL, FRA eller LAT meldt på løpere. 16 nasjoner deltar. Følgende land har meldt på løpere uten at de i utgangspunktet var på kvotelista til ISU:

                                              AUT +1 menn allround (Odor)

                                              FIN + 1 menn sprint (Soumalainen)

                                              GER + 1 menn allround (Götze)

                                              SWE + 1 menn allround (van der Poel)

                                              GBR  + 1 menn sprint (Kersten)

                                              Hvis mine telle-ferdigheter er sånn noenlunde, fordeler de påmeldte (reserver ikke medtatt) slik klassevis: Menn sprint 20, Kvinner sprint 15, Menn allround 19, kvinner allround 19.

                                              #12523 Svar

                                              Et par overraskende avbud! :

                                              Sprint, menn: Vosté stiller ikke. Inn fra reservelista kommer førstereserve Kersten fra GBR. 20.

                                              Allround, menn: Swings stiller ikke (!). At Silovs ikke stiller er kanskje litt mer forståelig. At Loubineaud ikke vil være med er skuffende. Inn fra reservelista kommer altså Goetze og Odor isteden. Svekkelse av allroundklassen for menn. 19.

                                              Sprint, kvinner: Vanhoutte fra Belgia ikke på lista. Man klarer ikke å hente inn noen fra reservelista: Smeding, italienere eller sveitsere. 15.

                                              Allround, kvinner: Her ser det ut for meg at det ikke er noen avbud. 20.

                                              #12525 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Man er nødt til å stille seg spørsmålet om dette er den fullstendige lista. Først og fremst at ikke Belgia er på lista med hverken Swings, Vosté, Vanhoutte og Tas.

                                                #12526 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  … Ikke for å spekulere, men kan Covid-19 være grunnen til at man ikke finner Belgia på lista?

                                                Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 153)
                                                Svar til: Svar #12175 i EM 2021 Heerenveen
                                                Din informasjon: