Anlegg

Hjem Forum Forum 15.46.6 Anlegg

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 76)
  • Forfatter
    Emil Nielsen
    Deltaker

Jeg skrev litt om hva vi hadde snakket om i første møte i NSF anleggsutvalg. I denne tråden kommer jeg til å informere litt videre om møter og anlegg rundt i landet.

Denne tråden blir også en mulighet for å stille spørsmål, gjøre oppmerksom på steder som jobber med å anlegge skøytebaner og annet.

#23359 Svar
      Emil Nielsen
      Deltaker

Nord-Norge:
        Det har blitt en bedre dialog med Tromsø komme etter NSF har gått inn i saken. Tromsø har i teorien et kunstisanlegg, men det har ikke fryst noe på flere år. Det jobbes med å få enten et nytt anlegg, eller gang i det gamle.

I Harstad har de jobbet med å få kunstis i mange år, og etter junior NM har det lysnet. Nå har faktisk bystyret gjort et prinsippvedtak om å bygge hall i stil med Kristiansund.

Trøndelag:
        Det jobbes med å få til hall i alle de større byene (Norge har bare een storby), og nå har hall på Leangen gått inn i kommunens topp 10 prioritet av anlegg i kommunen. Sikkert langt å gå fortsatt.
        På Klett og Tiller jobbes det med isanlegg, og det er også noe på gang i Orkdal. (ikke spør meg hvor noe av dette er)

Oslo-området:
        Valle Hovin er beskrevet flere steder, og det virker positivt.

Vestlandet:
        Hall ser ut til å nærme seg også i Bergen.
        Det jobbes også med å legge tak over 250m banen på Stord. Her mangler det noe finansiering, men ikke veldig mye.

Hvor slutter Vestlandet? Norsk geografi er forvirrende.

I Stavanger jobbes med å anlegge en rulleskøytebane. Man bruker sentrum av norsk inline (Bjerkås) som model, for hvor lite det skal til for å finne plass til en bane. Jeg får mer informasjon om et møte i Sandness kommune 3 oktober.

Sentralt:
        Vikingskipet… Jeg vet ikke hvor mye jeg kan si om dette. Det går frem, men jeg har sett isbreer med større marsjfart enn dette. NSF legger press på departement og Hamar Kommune. Seneste jeg hørte var at det skal ligge is fra 18 november i år (veldig sent).

#23472 Svar
        Jan Terje Gresset

Deg står en artikkrl på Skøyteforbundets Facebooksider idag, om is og halldituasjonen i Norge pr idag. Aner ikke hvordan jeg får til å dele den her.

#23473 Svar
          Kristian Eliassen
            #23474 Svar
            Kristian Eliassen

Du markerer adressefeltet med musa, trykker så ctrl+c tasten så begge holdes inne. Så trykker du i feltet på denne siden her, trykker på menyen «sett inn». Da kommer det opp et valg «sett inn/rediger lenke» Da kommer det opp en linje hvor du klikker på et tannhjul. Da kommer det opp en boks hvor det stå URL. Trykk der, og trykk så ctrl+v. Huk deretter av for åpne lenke i ny fane, og trykk legg til lenke.

#23481 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Apropos: På Facebook i dag melder også Sørmarka Arena at isen forventes klar ca. 16.oktober.

#23533 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Bjugn har visst også hatt tekniske problemer. Ifølge melding på Facebook er kjøleanlegget i gang nå, og det nærmer seg islegging.

#23603 Svar
                  Kristian Eliassen

Uten å spore av tråden:

Polen får sin tredje skøytehall.

«– Den moderne skøytebanen i Warszawas Stegny er en milepæl i utviklingen av disiplinen vår. Vi er veldig fornøyd med kunngjøringen av denne investeringen, takket være hvilken hurtigløp vil få en ny base, etter Zakopane, for profesjonell ungdomstrening, samt opplæring for polske representanter – sier presidenten for det polske hurtigløpsforbundet, Rafał Tataruch.

Lørdag kunngjorde ministeren for kultur og nasjonalarv, Piotr Gliński, at prosjektet med riving av det eksisterende anlegget og bygging av en moderne skøytehall vil bli medfinansiert med over 70 millioner zloty fra departementet for sport og turisme. Totalt beløper prosjektet innsendt av myndighetene i Warszawa 180 millioner PLN.

– Vi har banket på alle dører i lang tid og prøvd å gjennomføre denne investeringen, som er av absolutt strategisk betydning for hurtigløp på skøyter i Polen. Jeg håper at denne investeringen vil komme i stand, for den er ekstremt viktig for disiplinen vår, og Warszawa kan bli nok en base for polske skatere – legger Tataruch til.

Prosjektet, som vil motta støtte fra Idretts- og turismedepartementet, ble sendt inn i gjeldende utgave av investeringsprogrammet av særlig betydning for idretten. – Akkurat som jeg lovet myndighetene i Warszawa da jeg var idrettsminister, har det nåværende departementet for sport og turisme også kvalifisert dette prosjektet, som utgjør totalt PLN 180 millioner, hvorav PLN 72,5 millioner er et tilskudd fra departementet for sport og turisme, sa minister Gliński lørdag.

De siste årene kunne polske hurtigløpere bare bruke én skøytearena – Isarenaen i Tomaszów Mazowiecki. I løpet av de kommende månedene vil byggingen av en av de mest moderne skøytebanene ved Central Sports Center i Zakopane fullføres, hvor deltakerne ikke bare vil ha utmerkede treningsforhold, men også vil kunne organisere konkurranser i verdensklasse. I tillegg til den kunstfrosne isbanen, blir det også friidrettsbane med tartan, kort asfaltbane for rulleski og rulleskøyter og skøytebane.»

#23879 Svar
                    Kristian Eliassen

Denne er informativ når det gjelder Valle Hovin:

https://www.facebook.com/groups/158921614203694/posts/6638550552907402/

#23886 Svar
                      Jan Terje Gresset

Så artikkel i dagsavisen idag, at Sørmarka-Arena har isen klar på mandag.

#23888 Svar
                        Emil Nielsen
                        Deltaker

I morgen er det nytt møte i NSF-anleggsutvalg.

Denne gangen skjer det over Teams, slik at ikke folk må reise langveis fra.

#23889 Svar
                          EinarR

Var det ikke en skøytehall på Hamar? Hva skjedde med den?

#23891 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

Vikingskipet har det vært en god del diskusjon om. Jeg tipper at vi får en oppdatering i morgen kveld.
                              På siste møte fortalte NSF om jobben for å få på plass Nasjonalanleggsavtalen. Jeg har ikke hørt mer om det siden, men de var optimistiske.

#24096 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Thorleiv Teigen har hatt en ryddig og fin gjennomgang av banesituasjonen på Facebook. Her er det han kom fram til med litt hjelp:

Ishallene:
                                Stavanger: Har is.
                                Kristiansund: Har is.
                                Bjugn: Har is.
                                Vikingskipet, Hamar: Is fra 10.november
                                Båstad.: Islegging planlagt fra midten av november.
                                ————
                                Utendørs kunstisbaner:
                                Stord: Isen er klar for bruk.
                                Bergen: Isen er klar for bruk.
                                Trondheim: Isen er klar for bruk.
                                Gjøvik: Når åpner banen?
                                Jevnaker: Når åpner banen?
                                Geithus: Isen ligger der og kan benyttes. Ikke merket bane enda.
                                Drammen: Når åpner banen?
                                Tønsberg: Når åpner banen?
                                Arendal: Når åpner banen?
                                Valle Hovin, Oslo: Åpner trolig medio januar 2024
                                Frogner stadion, Oslo: Isen ligger klar, forhåpentlig åpning til helga.
                                Asker: Når åpner banen?
                                Holmestrand: Har is, hockeybanestørrelse?
                                Naturisbaner:
                                Harstad har visstnok is i løpet av uka.
                                #24101 Svar
                                Emil

Jeg hørte i går at anlegget på Risenga er slått på. Om de også har kjørt vann på er vanskelig å si, og nå kom det jo ganske så mye snø de sidste dagene.

#25282 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Båstad IL rapporterer på Facebook om problemer med takkonstruksjonen. Håper det ordner seg raskt, de skal bl.a. ha  Norgescup 5 om et par uker.

Vikingskipet har for øvrig sagt fra seg NC6 – vet ikke hva det skyldes. Denne går i stedet i Kristiansund. Synd at det ikke finnes nærmere alternativer og da helst utendørs.

#25284 Svar
                                    EinarR

«Vikingskipet har for øvrig sagt fra seg NC6 – vet ikke hva det skyldes. Denne går i stedet i Kristiansund. Synd at det ikke finnes nærmere alternativer og da helst utendørs.»

«Valle Hovin, Oslo: Åpner trolig medio januar 2024».

-Ville vært for godt til å være sant. Men uansett er det kjærkomment med evt. nytt om den nye storstua på VH. Er det ikke nå at Oslo skal gjenreises som skøyteby?

#25285 Svar
                                      Kristian Eliassen

Det er jo ikke med tak riktig ennå, for øvrig er jo banen i Båstad stengt på ubestemt tid på grunn av problemer med «taket» (banen er jo delvis overbygd)

Imponert over alle frivillige og andre i skøyte Norge som står på for å realisere anlegg og holde hjulene i gang.

Av og til litt redd for at mitt publikums perspektiv skal kunne virke litt provoserende av og til. Samtidig er jeg av den absolutte mening at det både skal være mulig og fornuftig å komme med innspill «utenfra». Det er ingen naturlov som sier at eksempelvis Øystein Magnussen og Ivar Skjeggestad skal komme opp med bedre løsninger» bare» fordi de er dypt inne i miljøet og har meget god greie på trening etc 🙂

Et poblem er at i NSF og skøytemiljøet kun forholder seg til Facebook. Derfor er det mulig at jeg (dessverre) er nødt til å melde meg inn der for at mine innspill skal bli hørt og få brynt seg litt

#25286 Svar
                                        Kristian Eliassen

Les: publikumsperspektiv, problem

#25287 Svar
                                          Emil

Dine innspill når rett inn i NSFs anleggsutvalg Kristian.

Men det er mulig at du må tegne et medlemsskap i nærmeste skøyteklubb og stille på neste Skøyteting for å bli hørt bedre.

#25288 Svar
                                            Kristian Eliassen

😊

#25336 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester
                                                #25717 Svar
                                                EinarR

«Valle Hovin, Oslo: Åpner trolig medio januar 2024».

Noe nytt her? Nå nærmer det seg ultimo.

#25718 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Jeg finner følgende på nettsiden til Aktiv SK:

«Status pr. januar 2024
                                                    Gjenåpningen av Valle Hovin som var planlagt til 12. januar, er utsatt pga. problemer med fryseanlegget. Antatt åpning er begynnelsen av februar, men det er ikke angitt noen ny dato.»

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 76)
                                                  Svar til: Svar #25285 i Anlegg
                                                  Din informasjon: