Allround/Sprint VM Hamar 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 Allround/Sprint VM Hamar 2022

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 196)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Som sagt så synes jeg lørdagen var litt rar. Kvinneklassen var mest normal. Schouten viser sitt normale jeg, mens Wiklund er bedre nå enn under OL. Ellers litt Bob Bob. Miho mot Schouten fin spenning.
      Herreklassen bærer enda mer preg av at sesongens hovedmål er over. Først en femhundremeter hvor «alle» perser fordi de ikke har gått distansen på et år, deretter en 5000m hvor «alle» går på moderate 6.25. Det paradoksale er at følgen blir en mer spennende turnering. Vi har en van der Poel som «slenger seg med» , og en tydelig misfornøyd Roest som sier han kunne gått bedre på begge distanse. Jeg gjentar: for meg en rar dag. Roest mot van der Poel ikke HELT avgjort.. Nivået fremstår ikke som skyhøyt. Få som satser allround, mye fravær, sykdomspreg og formdupp.

Ps: ikke klag på snirklete regler når det gjelder enkeltdistanser. Ikke et dugg bedre når det gjelder sammenlagt. Nok å peke på dette med «begge lister» og forsåvidt også hvem som møter hvem på siste distanse. Førstnevnte ekstra uoversiktlig denne gangen. 🙂

#18237 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Nå vet jeg ikke hvor «normalt» det var at Takagi gikk et sekund svakere enn forventet på 500 m akkurat men. Kvinneklassen er dessverre avgjort allerede.

Jeg har sett på hvem som får gå siste distanse for kvinner og menn – så fremt ikke noe endrer seg på 1500 m:

Topp 8 begge lister: M Takagi – Schouten – De Jong – N Takagi – Wiklund – Conijn – Lollobrigida

Av disse er først og fremst «Lollo» i faresonen.

Sablikova ble nr. 4 på 3000 m, og er dermed temmelig sikker.

På venteliste:

• Nr. 6 sammenlagt Sato, som også er god på 1500 m. Hun må klatre til 4.plass for å være sikker på å bli med.

En liten pussighet i kvinneklassen: Det går et skarpt skille mellom de 12 beste og resten. Nesten tre tidspoeng fra nr. 12 til nr. 13 er for mye, og dette ville jo både russere og Zujeva fra Hviterussland ha gjort noe med.

#18238 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

Topp 8 begge lister: Roest – Vd Poel – Eitrem – Swings – Bosker

NB! Bosker er i faresonen, han er nr. 8 sammenlagt og jages av tre amerikanere.

Kongshaug er temmelig sikker med sin gode 3.plass sammenlagt.

Det samme gjelder Ghiotto, nr. 3 på 5000 m.

På venteliste:

• Riku Tsuchiya, nr. 4 sammenlagt
          • Cepuran, nr. 4 på 5000 m
          • Malfatti, nr. 5 på 5000 m, men får neppe gå 10 000 m.

Jeg skal ikke si mye om kampen om mesterskapet, men det er et faktum at Sverige kan få sin første verdensmester siden 1963. 500-meteren har en selvsagt og åpenbar plass i den historien i så fall.

#18240 Svar
          Kristian Eliassen

Uansett: søndagsturen går til … Hamar! 🙂

#18241 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

Kvinneklassen er ikke avgjort! Den er (igjen) den mest spennende.

Schouten kan ta Takagi, selv om japaneren er favoritt.
              Jeg er spendt på dagen, også de idiotiske regler med to lister til tross.

Heia Schouten!
              Hamar blir uten meg i dag, 750kr bare for togbilletten blir for mye.

#18242 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Her misforstår du Emil. Det er ikke Takagi, men Schouten som har avgjort VM.

#18245 Svar
                Kristian Eliassen

Ca 2900 tilskuere i går (solgt 4000). I dag ligger det an til 1500.

#18246 Svar
                  Kristian Eliassen

Vent å se hva 1500m bringer også i dameklassen. 🤔

#18247 Svar
                    EinarR

B.H.: Jeg skal ikke si mye om kampen om mesterskapet, men det er et faktum at Sverige kan få sin første verdensmester siden 1963. 500-meteren har en selvsagt og åpenbar plass i den historien i så fall.

Göran Claeson verdensmester 1973!

#18248 Svar
                      Kristian Eliassen

…vi er nede i 17 kvinner og 17 menn. Ingen Ulekleiv, hvem er de andre?

#18249 Svar
                        Kristian Eliassen

…Giovannini, Bloemen og Lollobrigida.

#18250 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Göran Claeson verdensmester 1973!

Selvsagt. Beklager!

#18251 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

Det var sjykt spennende til slutt. Schouten lite gran merket etter 1500m, og Takagi bet fra seg lenge.
                              Ergerlig at ikke De Jong kollapset litt mer, men hun er først og fremst en fighter.
                              Chapeau til Ragne for å gå så nær pallen. Onwards and upwards.

#18252 Svar
                              Kristian Eliassen

Hadde glemt bort at det er forenklede regler for paroppsettet på siste distanse!

to beste i sammendraget går i siste par osv.

#18253 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Ja, det hadde jeg fått med meg – vet dog ikke om det er noe framskritt (i tillegg er det prøvd før).

Det som var spesielt er i dag, er at trekningen for 3.distanse ikke var i samsvar med reglene – ihvertfall ikke de som er offentliggjort på ISUs nettsider. Kan det ha hatt noe med de løperne som trakk seg å gjøre?

#18254 Svar
                                  Rocambole

Senest i EM 2021 var jo regelen at de 4 beste etter 3 løp går i de siste to par på 10 000, der parsammensetningen bestemmes av den innbyrdes rekkefølge mellom de 4 på 5000, med nr1 vs. nr2, og nr3 vs. nr4, dog slik at lederen etter 3 løp får gå i siste par. Dette ville nå gitt Roest vs. vdPoel i siste par.

Har ikke fått med meg at denne regelen ble endret tilbake til den tidligere regel om at nr.1 og nr.2 etter 3 løp går i siste par. Kan noen bekrefte at ISU virkelig endret regelen før dette VM?

#18271 Svar
                                    Kristian Eliassen

Husker vi har pratet om det før, og technical rules bekrefter det.

Knall å oppleve van der Poel i dag 🙂 (og de norske)

#18272 Svar
                                      Jeppe

Fint VM, men som ventet, ikke salg av programhefte. (I allefall ikke som jeg kunne se).

Heller ikke noe pins å få kjøpt, til å feste i lua, til minne om at man var tilstede da Nils v d Poel ble verdensmester.

#18273 Svar
                                        Kristian Eliassen

Jeg fikk ikke tid til slikt siden jeg var i skipet, men de som trakk seg etter at oppsettet var klart på tredje distanse har sikkert blitt flyttet oppover i parene i banene der tomrom oppsto. Hvis alle tre mann var i samme bane (ikke sjekket) så «parer» (unnskyld) man de to beste av de tre som er alene på bunn av lista etter at man har flyttet løpere oppover i parene.

#18278 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Even Wetten oppsummerer VM (sakset fra Facebook):

«Et spesielt, men uvanlig viktig VM:
                                            Eirik ble Coronasyk, og jeg tok utfordringen som erstatter, kort tid før VM.
                                            Det er mitt ansvar å ha orden på regnestykkene. Der sviktet det i dag, dessverre. Det forstyrrer selvsagt veldig det som i realiteten var en ekstremt flott duell med minimale marginer.
                                            Jeg beklager virkelig den feilen. Slikt skal rett og slett ikke forekomme.
                                            Ved å reflektere litt er det allikevel mange fine, men også uvanlige opplevelser jeg har hatt de siste dagene.
                                            Noe av det som bør bemerkes:
                                            – [ ] Lasse Sæthre ble takket av som sportssjef etter totalt sett flere tiårs innsats med og for skøytesporten
                                            – [ ] Hallgeir Engebråten måtte trekke seg pga Covid før mesterskapet
                                            – [ ] Kristian Ulekleiv måtte trekke seg pga sykdom i dag
                                            – [ ] Dubreuil mistet kanskje gullet pga positiv Covid-test
                                            – [ ] Flere løpere trakk seg pga covid og annen sykdom
                                            – [ ] Flere nasjoner fikk startnekt pga situasjonen i Ukraina
                                            – [ ] Det var publikum på tribunene igjen
                                            – [ ] Magnussen gikk 1.09 på tusen og sikret 7. plass. Kanskje så vi en fremtidig mester i sprint vise potensial på 1K fredag…
                                            – [ ] Lorentzen tok en veldig sterk medalje selv om akselerasjonen hans lider under manglende spesifikk trening
                                            – [ ] Sprintgutta ble verdensmestre
                                            – [ ] Sprintjentene vant bronse
                                            – [ ] Sander Eitrem overbeviste stort i sin debut
                                            – [ ] Peder Kongshaug gjorde, litt mindre overraskende det samme
                                            – [ ] Ragne Wiklund gikk enda sterkere enn toppløpene i OL, og var uhyre nære medalje sammenlagt
                                            – [ ] Van der Poel vant Sveriges første gull i all round på 49 år
                                            – [ ] Mange løpere markerte sympati for Ukraina kollektivt og individuelt
                                            Håper vi som er glade i skøyter kan glede oss over at vi er vitne til et meget lovende «generasjonsskifte» sett med norske øyne, samtidig som kontinuitetsbærerne ser ut til å satse videre også etter OL-sesongen.
                                            Håper langt sterkere at verdenssamfunnet får ryddet vekk smitteproblemstillinger rundt Covid, og at vi finner diplomatiske løsninger på krisen i Ukraina.
                                            VM 2022 ble kanskje viktigere enn noe annet mesterskap arrangert i denne hallen noensinne. For meg vil dette mesterskapet stå igjen som et symbol på det samfunnet vi ønsker å ha.
                                            Åpent. Fritt. Trygt.»
                                            #18279 Svar
                                            Emil Nielsen
                                            Deltaker

Jeg skal innrømme at jeg var i samme båt som Wetten. Jeg var heller ikke helt sikker på om Ragne hadde medalje, eller om De Jong akkurat reddet den. Jeg har aldri lært meg å regne poengsummer i hodet. Det har ikke vært en del av oppveksten min. Vi får se om jeg lærer det etterhvert.

#18280 Svar
                                              Emil Nielsen
                                              Deltaker

Et annet spørsmål er hvordan man kan gjøre allround, og andre skøyteløp mer interessante for publikum i hallen.

En ting jeg opplevde på lørdag var eldre menn som var helt dritings, også de som satt ved siden av små barn. Det er et dårlig bilde å sende.
                                                En annen ting er musikken; jeg skjønner at skøyteløp er en tradisjonstung sport, men kunne vi finne et annet orkester enn Klintje Pils? Det er veldig hyggelig at de reiser rundt til alle større løp, og de lage tydeligvis stemning blant de som liker de, men personlig hadde jeg gjerne sett noe annet. Jeg synes at de er støyende og egentlig ikke veldig gode musikere. Det er kanskje bare meg, men uff for jeg ønsket meg noe annet.
                                                Det er ikke å rekke ut etter et yngre publikum hvert fall.

#18281 Svar
                                                Kristian Eliassen

Kleintje Pils er da meget gode?!

https://no.wikipedia.org/wiki/Kleintje_Pils

Riktignok er jeg ikke musikalsk, men. Jeg synes de hører hjemme på skøyteløp! Musikken over høytaleren er derimot litt krevende enkelte ganger. Liksom ikke noen linje der: Noe å lære av kunstløp? F.eks. at den enkelte løper velger musikk selv når de går, alternativt nasjonal tematikk eller liknende.

… det med Ragne og kampen om bronse kom heller ikke så godt fram på tavla i hallen eller via speakerne. Man bør nok tone ned kritikken noe. Alle hadde klart for seg hva som gjaldt i kampen om gullet hvor hele tre løpere var involvert. Det er også slik at pallen på de lange føles hakket mer prestisjefylt enn bronse sammenlagt. Akkurat det tror jeg er en arv etter Kramer: Man satte nok ikke så stor pris på sammenlagtmedaljene til Bøkko som man burde ha gjort. Var vel det at det vanligvis  var vann mellom båtene sml. på plassene etter Kramer også. For meg er det først og fremst de som kjemper om gullet sammenlagt oppløsningen av allround dreier seg om. Særs fint opplegg både for kvinner og menn denne gangen.

#18282 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Yngre publikum får vi diskutere senere: På jobb snart (fikk med meg en tur på Dølisjøen på vei hjem i dag!)

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 196)
                                                  Svar til: Svar #18272 i Allround/Sprint VM Hamar 2022
                                                  Din informasjon: