Allround/Sprint VM Hamar 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 Allround/Sprint VM Hamar 2022

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 196)
  • Forfatter

ISU har nå lagt ut den offisielle kvoteoversikten.

Allround

Sprint og lagsprint.

Ingen avvik i forhold til det vi har notert her tidligere.

#17202 Svar

Japan:

Allround:
    Ichinohe
    Williamson
    Obayashi

Miho Takagi
    Nana Takagi
    Sato

Miho Takagi stiller altså i allroundklassen.

Sprint:
    Morishige
    Shinhama

Tsujimoto
    Rio Yamada
    Tsuji

Nao Kodaira ble tatt ut, men har takket nei. Hente seg etter OL, og så satse på verdenscupfinalen. Hun er nummer tre på 500m og 2 på 1000m før finalen. Synd at hun ikke stiller på Hamar.

https://www.skatingjapan.or.jp/common/img/info/2022WChDelegation220114r.pdf

#17212 Svar
    Kristian Eliassen
      #17563 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Blir det publikum under VM? Det spørsmålet har jo flere stilt seg, og svaret pr. nå ser faktisk ut til å bli ja! I så fall en utrolig flaks for arrangøren, jf. også at forrige VM kom rett før «koronabomben» gikk av i 2020. Men det er fortsatt en måned igjen, så ting kan vel skje.

#17883 Svar
        Jan Terje Gresset

Tok en tlf til Vikingeskipet igår. Fikk bedkjed om at det blir som vanlig for publikum, ingen begrensninger med tanke på corona.

#17885 Svar
          Jeppe

Som vanlig for publikum… Da er det stor fare for at det ikke blir trykket opp program, og dermed ingenting å notere på. Det syntes det  var pinlig dårlig sist…
            Da var det første gang at er Sprint- og Allround VM var slått sammen, men å lage et programhefte? Nei… «Du finner parsammensetningen på nettet» sa en funksjonær til meg da jeg spurte om det var noe program å få kjøpt et sted.    Sukk

#17896 Svar
            Rocambole

Litt tidlig å spekulere seriøst, men det er ikke sikkert at dette VM blir noen walk in the park for Roest. Pr. i dag mistenker jeg Engebråten for å være jevngod med ham på de tre første distansene, og kanskje også Trofimov, så  formutviklingen vil bli meget interessant.

Mht. det norske laguttaket synes jeg man godt kunne gi HE klarsignal allerede nå. I øyeblikket fremstår PK som vårt nest beste kort til VM, dernest kanskje SLP. Men SE (særlig), KU og ADJ må  selvfølgelig også få sjansen til å kvalifisere seg. Uansett ligger det an til å bli et sterkt og spennende norsk lag.

#17897 Svar
              Emil

Rocambole, det kan man håpe, men jeg fester min lit ved at kvinnene kan få skikkelig spennende konkurranse. Kan Schouten fortsette å være urørlig, kan Blondin finne tilbake 2020 formen, eller feier Takagi al motstand av banen?

#17898 Svar
                Kristian Eliassen

Japan: Siden sist har Ichinohe har takket nei. Riku Tsuchiya isteden. 25.1. Ellers som nevnt over.

Kanada: Har skiftet hjemmeside siden sist. Ingen ny info å finne på hvem som har takket ja/nei til Hamar. 15/1.

#17899 Svar
                  Kristian Eliassen

Norge: Spennende om Wiklund kan ta et par steg i forhold til OL.

Kanada: Forrige link var «personlig». Sjekk denne lista.

#17900 Svar
                    Kristian Eliassen

Publikum: Bra med sitteplasser igjen alle dager. Se link i åpningsinnlegget på side 1.

#17907 Svar
                      Rocambole

Trist nyhet at medaljekandidat Ichinohe ikke kommer, bronsemedaljøren fra VM 2020 som gav SLP knallhard kamp om sølvet, og som meget overraskende vant 500.

Ser at sprint-vm avvikles torsdag-fredag, så i teorien kunne M Takagi sikret seg vm-tittelen her før hun stilte til start i allround lørdag. Det hadde vært stilig om hun vant begge titlene, men det er vel høyst tvilsomt – både formelt og reelt – om hun også deltar i  sprint.

#17932 Svar
                        Kristian Eliassen

Tenker litt på resten av sesongen også nå på tampen av OL: Hvis man ser på kvoteoversikten øverst på denne siden, allround menn, så gir jo den visse indikasjoner.

Engebråten og Kongshaug har styrket sitt kandidatur under OL. Eitrem skaffet den tredje kvoteplassen. Ulekleiv også på lista mens SLP og ADJ ikke fikk notert en tid på både 1500 og 5000 under WC1-4.

Hvis jeg skal tippe før uttaksstevnet i Stavanger, så står den tredje plassen mellom SLP og Eitrem. Uten å vite HVOR amerikansk uttaket blir.

Lagsprint står på programmet på lørdag. Hadde det vært en tanke å ha med ADJ der, eller blir det mer konvensjonelle Rukke eller Farstad i tillegg til Magnussen og HHL? For øvrig en konkurranse hvor Japan, Russland og Nederland ikke er kvalifisert. Kanada har bare tatt ut én sprinter til VM. Det blir det ikke noe lag av. Kina har bare 1 kvoteplass (sprint), men får vel selvfølgelig stille med et lag i lagsprinten. Gao og Ning er sikre til verdenscupfinalen uka etter. Yang i vannskorpa. Tar alle turen til Hamar? Nederland på plass ni i kvalifiseringen, men ikke oppført som reserve. Polen ser derfor farligst ut. Kina (?), Polen, Norge til start. Hva med Italia, Hviterussland og Kazakhstan som har en individuell sprintkvoteplass hver, og Tyskland som har to. Som worst case scenario så stiller bare Polen og Norge lag…

Litt tilsvarende refleksjoner i dameklassen: Kun syv lag i utgangspunktet. Litt overraskende at ikke Hviterussland får plass som lag åtte. Vel ble de disket under kvalifiseringen i Stavanger, men dette går mot tidligere praksis. Kanada har to sprintere med, og er avhengig av at McDougall er med over til Europa (i vannskorpa, les på reservelista, til verdenscupfinalen.) Stiller tyskerne lag? Ingen kvoteplass individuelt. Polen, Kina, Nederland, Russland og Norge til start?

Ellers er det selvfølgelig et spenningsmoment hvor mange som i allround og sprintklassene teller på knappene og vurderer skavanker, motivasjon, penger og glansbilder etter at sesongens hovedmål er over. Enkelte vil sikkert som vanlig vurdere hva man kan tjene på å prioritere verdenscupfinalen isteden. En finale som for øvrig kan lette på koronatrykket og fylle opp tribunene i hyllest til avtroppende Kramer og Wüst.

Heldigvis kommer van der Poel og mange andre stjerner til Hamar. Får håpe det blir bra trykk. Lørdagen ser lovende ut. Mer skeptisk til rammene på torsdag og fredag.

#17943 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Norge:

Allround Wiklund, Haugen (reserve Bøhm)
                            Engebråten + 2 plasser skal fordeles

Sprint Ripsrud, Samsonsen
                            Rukke, Lorentzen, Magnussen

#17945 Svar
                            Kristian Eliassen

https://www.skoyteforbundet.no/hurtiglop/nyheter/2022/uttak-til-vm-pa-hamar/

Interesting. Skate off, 1500+ 5000 om to plasser i herrer allround. 

Lagsprint kvinner: Ripsrud, Samsonsen + et løper etter sportslig vurdering.

Lagsprint, menn: Tolker jeg til å være sprintlaget. Rukke, Magnussen, HHL med Kristensen som reserve der også…

#17955 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Det ser ut som det er et eller annet som gjør at den kanadiske nettsiden er usikker. Her er uttaket:

Allround
                                Weidemann, Blondin, Maltais
                                Bloemen, Belchos

Sprint Mclean, Irvine
                                Dubreuil

Jeg vet ikke om noen av disse har takket nei til plassen.

#17957 Svar
                                Kristian Eliassen

Nederland:

Nederland har faktisk fått tilbud om plass i lagsprinten for menn leser jeg nå (artikkel av 11. februar). Lagsprintlagene for begge kjønn plukkes sikkert ut blant de uttatte sprinterne.

WK Allround
                                  Vrouwen: Irene Schouten, Antoinette de Jong en Merel Conijn. Reserve: Joy Beune.
                                  Mannen: Patrick Roest, Marcel Bosker en Beau Snellink. Reserve: Kars Jansman.

WK Sprint
                                  Vrouwen: Jutta Leerdam, Femke Kok en Michelle de Jong. Reserve: Ireen Wüst.
                                  Mannen: Thomas Krol, Kai Verbij en Tijmen Snel. Reserve: Merijn Scheperkamp.

#17960 Svar
                                  Jeppe

Nederland gadd ikke å fullføre lagsprinten i Stavanger da det eneste (kvalikk) løpet i verdenscupen gikk der. Havnet dermed ikke engang på reservelista. Jaja… sånn er det bare.

#17962 Svar
                                    Kristian Eliassen

Ja, men nå virker det altså som de har fått plass allikevel via reserveliste nettopp fordi de stilte til start! Tidslinje: ISUs kvoteoversikt er fra midten av januar, artikkelen til Schaatsen er fra den 11. februar.

DNF holder –DNS hadde ikke holdt…

#17967 Svar

Sør-Korea:

…kommer med et mannskap hvor ingen deltok i OL.

Sprint, kvinner:  Min-Ji Kim og Chae-Eun Park

Sprint, menn: Tae-Yun Kim, Sang-Hun Oh og Hyeon-Jin Ahn (?. Sistnevnte klarer jeg ikke å identifisere i databasene til SSN eller SSR).

Fint at de stiller lag. De har ingen kvoteplasser i allroundklassene, og den tredje i sprint, menn er i utgangspunktet en reserveplass. Vet ikke om de etter «preliminary entries» har fått tilsagn om at plassen slår inn, eller om en er med som reserve. De er ikke kvalifisert i lagsprint…

#17970 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

Litt av en nøtt den siste koreaneren der! Svaret er nok at han er påmeldt til allround, hvor Sør-Korea har første reserveplass, og dermed en god sjanse til å få delta.

Den mystiske løperen er identifisert som An Hyun-jun. Han er et stort talent på bare 15 år (!), og han ble nr. 3 i det nasjonale allroundmesterskapet som ble avholdt i forrige måned.

#17971 Svar
                                        Kristian Eliassen

Aha!

1. reserveplass har de, så da løste du den nøtta. Den plassen har de nok fått beskjed om at slår inn. 15 år altså?

https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=23&e=24719&sm=2&s=62900

#17977 Svar
                                          Jeppe

….DNF holder –DNS hadde ikke holdt…

Skriver Kristian. Jepp, det er helt klart en soleklar forskjell på DNS og DNF, men… hva med DQ? Det hadde kanskje holdt det også? Men når jeg først er igang, det er vel en nyanseforskjell mellom DNS og WDR? Hadde det holdt med å melde seg på, men så trekke seg (tidsnok), altså en WDR?

Dette blir fullstendig avsporing, men jeg sliter med å forstå hvorfor finnene uteble fra løpene i Stavanger? Kanskje vi (jeg) skal sette en DNU (t r) bak FIN?

DNU (t r) står for;  DID NOT UNDERSTAND (the rules). Kanskje ikke finnene visste , forsto, at de kunne stille i Team Sprint i Stavanger !?
                                            Tror jeg skal la saken ligge, sender ikke noe til Finland om dette, men de kunne altså ha stilt på Hamar om snaut to uker dersom hvis osv. Beklager en smule avsporing.

#17978 Svar
                                            Kristian Eliassen

🙂 Det er litt dumt, ja.
                                              DQ hadde også holdt  mener jeg å ha sett eksempel på i et liknende tilfelle. Går jo et logisk skille mellom å stille til start og å ikke gjøre det. WDR vil da være i kategorien ikke stille til start…

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 196)
                                            Svar til: Svar #17883 i Allround/Sprint VM Hamar 2022
                                            Din informasjon: