WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Hjem Forum Forum 15.46.6 WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 106)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #4997 Svar
    Kristian Eliassen

      Huff, og dobbelt-huff: Nå angrer jeg på at jeg ikke har registrert meg slik at jeg kan redigere. Litt dumt å be Haarberg om å slette alt også.

      Rettelser:

      To siste parene med omvendt startrekkefølge på 500: Magnussen-Smeekens, Gao- R. Mulder.

      Tre siste parene  med omvendt startrekkefølge på 1000: Dubreuil- Michalski, Griffin-ADJ, Voste-Jin-Su Kim.

      Tre siste parene med omvendt startrekkefølge på 3000: Sokhryakova-Mei Han, Njåtun-Zdrahalova,Dufter-M. Takagi.

      Fem siste parene med omvendt startrekkefølge på 5000: Giovannini-Belchos, Bøkko-Ghiotto, Malfatti-Bloemen, D.de Vries- Tsuchiya, Mikhailov- Maly.

      Så at jeg hadde lagt inn de nye i A siden sist rett og slett  på halen av de som allerede var inne, og det blir jo feil. Dessuten har det skjedd et par justeringer av poengsummer hos nyopprykkede la jeg merke til.

      Nå tenker jeg vi tar trekningen, jeg før jeg forvirrer folk unødig! Reglene er egentlig enkle.

      #4998 Svar
      Jeppe

        Trekningen, hvis det er lov å kalle det for trekning, er ikke noe å vente på, den er foretatt så vidt jeg kan forstå. Hvilken bane de skal gå i osv.

        Får vel ikke noen tommel opp for dette, men det som før kunne være en litt spennende ventetid før trekningen, er nå eliminert bort vekk. Men det er godt jobba, Kristian, det skal du ha.

        #4999 Svar
        Kristian Eliassen

          Det er trekning blant de 6 beste som var en bra, ny regel. Dessuten er det spenning rundt Entry List og  endringer som kan skje med å sette inn reserver inntil lagledermøtet. Ulike Endringer kan inntreffe både før og etter trekning inntil startskuddet går. Synes det mer er formidling det skorter på på akkurat dette feltet! Dog kan jeg være enig i at fri trekning på fem- og titusen av og til kunne vært bra. Oppsettet på den trekampen jeg hadde likt å se hadde vært en bra ting.

          #5004 Svar
          Jeppe
            • Entry List, som jeg kaller deltakerliste, er alltid spennende. Trekning for de 6 beste en : På tide den kom-regel.
            • Endringer vil nok komme, både for parsammensetningen for løpene på Hamar, og i ISU’s regelverk.
            • At verdenscup, lagtempo og teamsprint er ferdig og oppgjort etter tre løp, er latterlig. Der må mye endres.
            #5010 Svar
            Kristian Eliassen
              #5011 Svar
              Kristian Eliassen

                …Oppsettet blir som skissert på 5000. Ingen endringer. SLP trukket i siste par mot Trofimov.

                Dessverre ingen Njåtun på 3000. Inn kommer Czyszczon og fører til noen små endringer i paroppsettet i de to første parene. Håper forholdet har å gjøre med prioritering av 500/1000/1500.

                God fredag!

                #5012 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Har som vanlig laget noen ranking-messige spesiallister foran 3000 og 5000 m:

                  http://www.skoyteranking.net/45500113

                  • Pedersen favoritt til å vinne 5000 m, men her er det definitivt mange som kan utfordre på en god dag.
                  • Magnus B. Haugli har en god ranking foran sin debut i B-gruppa, men den baserer seg kun på ett resultat: EM enkeltdistanser 2018. Skulle han bli nr. 3 i morgen, så er det en stor positiv overraskelse vil jeg si. Ellers: Maksimal uflaks for Ulekleiv – alene før kvartettene. Her måtte det gå an å endre regelverket!
                  • Ragne W knepen favoritt til å vinne B-gruppa på 3000 m, men varsko her for f.eks. Joy Beune.
                  #5013 Svar
                  Jeppe

                    Synd det ikke blir noen norske på 3000, men noen fine par blir det uansett.

                    Forstår godt at det brukes kvartett-start når det er veldig mange deltakere, og B-gruppa blir stor. På Hamar er ikke B- gruppa større enn at de hadde rukket å kjøre enkle par. Men jeg forstår at de kan ikke skalte og valte og velge og vrake mellom kvartett- eller vanlig parstart. De må ha en regel, men oppe i dette er Ulekleiv veldig uheldig.

                    #5014 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      Det jeg tenkte på, var en regel for slike tilfeller – der man splittet første kvartett og lot to av løperne gå samtidig med «alene-løperen» og de neste to som et ordinært par. Hadde blitt litt mindre urettferdig.

                      #5015 Svar
                      Jeppe

                        Det hadde vært en fin løsning.

                        #5016 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Ja. Men en mulighet nå er at en annen løper trekker seg i B-gruppa. Da flytter man løpere «oppover» i parene fra samme bane som den som trakk seg. Om dette ikke er samme bane som Ulekleivs, havner Ulekleiv allikevel i første kvartett, og bytter bane og møter alenemannen i paret over.  Men avbudet må komme tidsnok til at man rekker å endre paroppsettet – ellers blir det isteden stående en plass ledig i det angjeldende paret hvor løperen trakk seg.

                          Om f.eks. en nederlandsk løper trekker seg i A, kan de ikke sette inn reserven i A selv om han er kvalifisert til det ut fra verdenscupstillingen – han må starte i B. Dette avhenger jo av at dette skjer «tidsnok» før B-løpet starter slik at man rekker å stille opp. For Ulekleiv ville ikke et slikt tenkt tilfelle ha hjulpet, da den nederlandske reserven fyller den åpne plassen i B slik reglene er utlagt. Hva skjer hvis en løper trekker seg i A og ikke erstattes av en intern reserve i B, og man rekker å flytte den best rankede i B  opp i A? Settes kjedereaksjonen igang i B som beskrevet i første avsnitt?  Har kun registrert eksempler i A på at man har flyttet løpere oppover i parene slik at første par i A blir med en løper, ELLER at man ikke rekker dette, og aleneparet blir i det hvor løperen trakk seg.

                          #5017 Svar
                          Jeppe

                            ……Men avbudet må komme tidsnok til at man rekker å endre paroppsettet…….

                            Når går den tidsfristen ut? Ikke så lenge til start nå.

                            #5018 Svar
                            EinarR

                              Å gå aleine på 5000m er ingen fordel. Å gå aleine når de øvrige konkurrentene går i kvartetter, er et temmelig urimelig handikap. Ikke gjort mindre ved å sende den uheldige ut aller først. Smidighet savnes og etterlyses!

                              (Jappe: Miro, min Miro…
                              Det var sikkert den gamle showmann Mika Pou som slo inn!)

                              (Dette siste er en kommentar til tidligere innlegg).

                               

                               

                              #5019 Svar
                              EinarR

                                Jeppe, he he..

                                #5020 Svar
                                Jeppe

                                  🙂

                                  #5021 Svar
                                  EinarR

                                    KGU 6.35! Pers med 5 sek., ser ut som om han måtte gå solo. STERKT, hurra! (Og kjærkomment, etter at jentene våre vel skuffa en liten smule).

                                    #5022 Svar
                                    EinarR

                                      -Og MBH følger opp med sub 6.30, 5 sek pers han også!

                                      Kjempestart. Vet ikke hvor mange som ser på, men regner med at det er god stemning blant de som er der!

                                      #5023 Svar
                                      Sindre B
                                      Deltaker

                                        Ser dessverre ut til at Bakken Haugli ble diska. Uansett veldig positive takter fra både han og Ulekleiv!

                                        Viser kanskje at muligheten til å få delta i World Cup er noe som kan motivere løperne rett bak landslagsklasse, og at en derfor bør strekke seg langt for å fylle opp kvotene på alle distanser i alle World Cup`er.

                                        #5024 Svar
                                        EinarR

                                          Så enig, Sindre B!

                                          Ergerlig med Bakken Haugli, hva var forbrytelsen? Kanskje det usleste av alt; overtredelse av strek på oppløpssida?

                                          Til fin trøst, så rehabiliterte Sindre H seg fint! Hurra også for Fish (pers!?) og VHT, som sikra skandinavisk overvekt på seierstrappa!

                                          #5025 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Super appetittvekker foran Inzell fra SLP! (uten å legge noe press – han er outsider i angrepsposisjon). Opp i teten i verdenscupen. Han og Bøkko klare for verdenscupfinalen på 5000. Norge får en kvote på 4 på 5000/10 000 også neste år om ikke reglene endres. Greit å vite at Bakken Haugli ikke ble disket fra økt kvote neste år: Han måtte ha blitt nummer to og slått Henriksen, Det samme for Ulekleiv som antakelig ikke hadde slått herr Henriksen om han hadde fått gått i kvartett? Henriksen leder i kampen om tredjebillett til allround-VM. 1500 på søndag gir antakelig flere svar.

                                            3000 kvinner fikk jeg ikke sett, men Njåtun ga fra seg en billett på distansen i verdenscupfinalen ved ikke å stille. Norge får en kvote på 4 også neste år i langdistansecupen.

                                            Lørdag: 500, menn: Verbij stiller til tross for info om det motsatte. Skyver ut Gao fra A. Leerdam trukket seg både fra 500 og 1000 som tidligere ble kjent. Inn kommer Tian på 500. På 1000m setter Nederland inn Reserven Beune. Beune var kvalifisert for A i og med seier i B forrige gang, og får lov til å starte i A fordi hun som reserve kom inn FØR trekningen. Ingen endringer i forhold til mitt oppsett på 1000m, menn.

                                            På 500 er det vanlig opprykk for de tre beste siden det er nytt løp på søndag. Merker meg at Njåtun ikke stiller på 500 heller.

                                            PS: Legg verdenscupstevner i Norge fast til Stavanger. Gjerne EM også.

                                             

                                             

                                            #5026 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Ikke ment negativt det siste der. Hamar er en hockey-by. Håper publikum tilstede koser seg, og at det kommer litt fler imorgen! Skulle gjerne vært ringside selv .

                                              #5027 Svar
                                              EinarR

                                                Publikumspotensialet ligger i antall skøyteinteresserte som kan låse døra bak seg og være ved arenaen i løpet av en halv time.  Kommer ikke disse, eller de finns ikke, så blir det svakt oppmøte. Det er alltids noen «tullinger» (regner meg sjøl i den kategorien) som tar turen «over fjellet» og bruker tusener på billetter, overnatting, trasport osv. Men disse kan ikke redde publikumsinntrykket.

                                                Min observasjon er at Stavanger/Sørmarka har ligna mer på «skøytefest» de gangene de har fått arrangere «stort».  Gjennomgående mye triveligere der, enn på Hamar. Men grunnen er ene og aleine at folk i Hamar og omegn ikke synes å bry seg om skøyter.

                                                Sportslig flott levert av SLP (og Sindre H, KGU og MBH) i dag.

                                                Jentene? Hva skal vi si til at alle de tre løperne fra CZE slo beste norske på 3000m?

                                                #5028 Svar
                                                Jeppe

                                                  Når jeg bor bare 6 mil fra Hamar, så er saken grei. Men snøvær og utforkjøringer gjorde turen til Hamar lang, veldig lang. Men mange kom mye senere enn meg og mitt følge. De kom ikke før 5000 A pulje var godt i gang.
                                                  Merkelig prosedyre å komme seg inn i «skipet». Ryggsekken ble endevendt på jakt etter sprit. De fant ikke noe, da var det bare å gå inn. Ingen spurte etter billett!!!

                                                  Hadde det fint i dag. Dropper morgendagen, men er på plass på søndag, og skal se alt, inkludert alle vanningspauser, men bør kanskje ta med ørepropper. Det var en h……. høy lyd på plagsom musikk mens løperne gikk.

                                                  #5033 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Ikke så mye bug der, men nå må jeg få lov til å si at det er endel rart i verdenscuptråden på forum for skøytehistorie!  Mye desinformasjon som gjør det vanskelig for nye å skjønne hvordan ting henger sammen. Konkret tenker jeg på ordvekslingen mellom Havsgård og Meland – deretter passiaren mellom NLH og Finsen. Alle sterke navn, så er det humor eller?! Fargerik tråd. Sjekk Kristian Vårviks friske videoreportasje fra skipet!. Mer av slikt, så kanskje kommende generasjoner blir litt nysgjerrige på skøyter også. Lov å håpe. Festet meg ved at Ulekleiv snakket om at han ikke hadde klart et tidskrav til VM. Hvilket VM, og hvilke interne krav? Hadde jo vært greit for publikum å vite. Forøvrig mener jeg enda sterkere nå at det hadde vært artigere for publikum med SLP på 10 000 enn 1500 i Inzell. På 1500 har vi ADJ. Kan se ut som russerne ikke blir superfarlige på de lange allikevel, og med Bloemen ute er det ikke engang gitt at det ikke går an å gjøre noe med Bergsma og Roest. Lov å håpe.

                                                  Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 106)
                                                  Svar til: Svar #5019 i WC5 Hamar 1.-3. februar 2019
                                                  Din informasjon: