VM junior 2020 Tomaszow Mazowiecki

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM junior 2020 Tomaszow Mazowiecki

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 32)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #9430 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Junior-VM begynner torsdag 21.februar. Legger inn lenke til resultatservice, selv om det ikke ligger noe der i skrivende stund.

      ISUs mesterskapsside er også nyttig å lenke til.

      Norges lag = laget til v-cupfinalen:

      Marte Bjerkreim Furneè, Asker Skøyteklubb
      Amalie Haugland, Bergen Skøyteklubb
      Arwen Szygenda, Sør-Fron IL
      Julie Berg Sjøbrend, Aktiv SK
      Maria Netland Rabbe, Fana IL

      Sander Eitrem, Nord-Odal IL
      Håkon Sæther, Nord-Odal IL
      Oddbjørn Mellemstrand, Stavanger Sandnes SK
      Kasper Tveter, IF Fram
      Peder Kongshaug, Stavanger Sandnes SK

      #9576 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester
        #9583 Svar
        38.08 Owe

          Junior VM på skøyter er et stort arrangement. Men det trekker likevel ikke så veldig mange tilskuere vil jeg tro. For de som ønsker å følger med, er det ikke helt enkelt når mesterskapet er en blanding av enkeltdistanse- og sammenlagtmesterskap.
          Finland og Danmark er representert, men av de nordiske land, er det bare Norge som stiller med løpere til sammenlagt konkuransen, og der kan vel en løper som Peder Kongshaug hevde seg godt. Svenskene er ikke med, (Er det tidskrav de ikke har klart?). Uten at jeg har særlig god oversikt, så tror jeg østerrikeren Gabriel Odor blir en spennende løper å følge.

          #9592 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Tiltredes. Jeg kommer med en liten forhåndsomtale til mesterskapet i morgen.

            #9599 Svar
            KarlA

              Kina uteblir, ser jeg. Samme mønster som i forfjor. Deltar bredt i Junior-VC 1 og 2, men dropper finalen og VM. Hvorfor?

              Prøver å forstå litt av hva som skjer i Kina, hurtigløpspotensialet er jo fascinerende digert der. Det er ikke lett, de liker å omorganisere, og kildene ikke så enkle å finne. Men per des/19 ser det ut til at hurtigløp og kortbane fremdeles har felles organisasjon. Til sammen er rundt 50 utenlandske trenere trukket inn.

              På topp: Wang Meng, gammel kortbaneheltinne.
              Rutger Thijssen hovedansvarlig hurtigløp (men Arie Koops en slags administrativt overordnet, Bob de Jong også med).

              Finn Halvorsen hovedansvarlig sprint.
              Kevin Crockett personlig trener for Ning og Gao (og som mener Ning er alfahann av dimensjoner).

              Så, mye utenlandsk på trenersida nå. Men kinesisk representasjon i internasjonale hurtigløp? Kopi av det merkelig hullete 2018. Er det toppsjefen som vil ha det sånn?

              • Dette svaret ble endret 4 år, 2 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: layout
              #9600 Svar
              KarlA

                Eller: juniorene er fremdeles et rent kinesisk ansvarsområde.

                #9602 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Trodde Shani Davis var «junior-ansvarlig»? Han var ihvertfall med til Bjugn, med mye publisitet. Ellers er det noen som antyder at manglende deltakelse i VM skyldes Corona-viruset.

                  #9604 Svar
                  KarlA

                    Kjøper begge Haarbergs forklaringer.

                    #9622 Svar
                    Kristian Eliassen

                      …mener jeg så et sted at Bob de Jong hadde backet ut?

                      Junior-VM starter altså imorgen. Blir streamet på You-Tube. Trekning første dag klar. Slik jeg leser reglene er det kvartettstart på 5000m, gutter og 3000m, jenter. Ellers parstart .Eller er det «may be used» også på 1500 og 1000 slik som i verdenscupen? Kongshaug på 1500 er blant høydepunktene. Men man må følge med allerede på 500 selvsagt – og på flere enn Kongshaug. Dette er både allround og enkeltdistanser samtidig.

                      1500m er en «nøkkeldistanse» for juniorene. Danner basis for hvem som kvalifiserer seg til fellesstarten. Kvote på en til alle som deltar, deretter løper nummer to fra hver nasjon etter resultatlista inntil man når 30 deltakere. Nest-beste løper på 1500 bestemmer forøvrig seedingen på lagtempo.

                      #9632 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Da er vi igang! 500m, damer først. Ser heldigvis ikke ut som Viasat har satt kjepper i hjulene for YouTube-sendingen (En annen sak er at Wetten/Flygind og Snare savnes)

                        Link til YouTube i åpningsinnlegget.

                        #9635 Svar
                        Kristian Eliassen

                          huff.

                          #9636 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Huffet gjaldt altså at Kongshaug falt på 500. Allround altså ødelagt, men sjanse til revansje allerede på 1500!

                            #9637 Svar
                            EinarR

                              Huff! En Teaser! Måtte se etter. Nedtur for Team Sørmarka ja.

                              DNF både for Mellemstrand og Kongshaug. Så du det? «Reale» fall eller hva?

                              Gode resultater fra noen av de andre da. F.eks. friskusen Håkon Sæther fra Nord-Odal.

                              #9638 Svar
                              EinarR

                                Og beste spanske jente foran alle våre på 500. Men to av våre foran deres nestbeste!

                                 

                                #9639 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Kongshaug falt i utgangen av første ytre. ikke nærbilde, men så ut til å ha vært fort oppe igjen. Mellomstrand forsvant ut av bildet etter inngangen til siste ytre. Meldes annetsteds at han falt.

                                  PS: går an å kikke på tidslinjen til direktesendingen.

                                  #9644 Svar
                                  Per Thorvik
                                  Deltaker

                                    Peder Kongshaug med 4,plass på 1500 m – en god plassering, men litt svakere enn hva vi forventet på forhånd. Kasper Tveters 10. plass vitner om at han også er med i det gode selskap. 17. og 20 plass på de to øvrige (Eitrem og Mellomstrand) gir inntrykk av en habil laginnsats og mye å bygge videre på for Norge på herresiden.

                                    #9646 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Litt synd at disse Youtube-opptakene ikke blir liggende (?) Jeg finner dem ihvertfall ikke p.t.

                                      Sammenlagt menn

                                      Litt knotete satt opp, men det går da an å lese seg til at de to beste fra i fjor ligger an til å kjempe om tittelen en gang til. Koreaneren er vel favoritt nå, antar jeg. Kasper Tveter er helt oppe på 7.plass etter to løp og Eitrem nr. 17.

                                      Sammenlagt kvinner

                                      Femke Kok leder klart, men har jo en lang 3000 m igjen. Tipper likevel hun drar det i land. Marte B. Furnée inne på en 10.plass etter to gode løp i dag. Haugland (nr. 26) og Szygenda (nr. 29) ikke like godt i slag tydeligvis.

                                       

                                      Juniortreneren (Olympiatoppen)

                                      #9662 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Fikk ikke kikket litt på 1500 før nå – joda, ligger ute på YouTube!
                                        (Heldigvis) Ikke parstart. Kongshaug fikk revansje vil jeg si: Fjerdeplass blant 41 utøvere fra en rekke land og kontinenter.
                                        Norge i neste siste par på lagtempo for gutter etter dette. Ikke noen dramatikk når det gjelder kvalifiseringen til fellesstarten: Burde ikke være behov for å sile ut noen. Det vil si at man likegodt kan se bort fra den regelen jeg refererte til, og la alle som er påmeldt etter Entry List starte. 2 nordmenn med for hvert kjønn påmeldt og kvalifisert uansett hvordan man velger å gjøre dette hvis deltakerlista stemmer.

                                        Noe litt mindre perifert: I junior-VM er det trekningspuljer á 8 løpere. Den beste puljen til slutt osv. Sammenlagtaspektet i allround styrer ikke trekningen på noen distanse. Heller ikke på den avsluttende 5000m, gutter og 3000m, jenter med sine kvartettstarter.
                                        Nest beste løper fra hver nasjon på 1000m imorgen danner basis for seedingen på lagsprint. Etter deltakerlista er imidlertid ikke Norge påmeldt hverken for jenter eller gutter. Litt rart.

                                        #9663 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          …kanskje ikke så rart allikevel når jeg så programmet på søndag: Lagsprint går etter lagtempo og før fellesstart.

                                          #9679 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Ta disse tidspunktene med en klype salt, men sikkert et greit utgangspunkt for dag 2 (lånt fra Facebook):

                                            #9680 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              …og her er direkte lenke til Youtube-sendingen.

                                              #9681 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Dette var  ihvertfall revansje for Kongshaug!!

                                                Nå medaljeseremoni.(litt støy…)

                                                #9685 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Jeg registrerer igjen at Nils Lid Hjort overser det som skrives på andre fora enn sitt eget –  og som det til overmål linkes til. Lite vederheftig. Ikke vanskelig å finne stillingen sammenlagt før siste distanse!! (NB: Er ikke sint, bare litt fornærmet siden jeg liker å lese det han og øvrige skriver på forum for skøytehistorie. Denne gang på Haarberg vegne)

                                                  #9686 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Får legge til en 🙂 så ingen misforstår.

                                                  Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 32)
                                                  Svar til: Svar #9599 i VM junior 2020 Tomaszow Mazowiecki
                                                  Din informasjon: