VM enkeltdistanser 2019 Inzell.

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 2019 Inzell.

  • Dette emnet har 56 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 14/02/2019 at 7:25 av Kristian Eliassen.
Viser 9 innlegg - 49 til 57 (av totalt 57)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5113 Svar
    Jeppe

      Siste dag i VM, og nå står også danskene på startstreken. Heier litt på Thorup på fellesstarten.

      #5114 Svar
      EinarR

        Tusendels sekund er helt bak mål som måleenhet. Særlig når en tenker på hvordan starten foregår. Som påpekt av tucan i VG- forumet så vil alene starteren si plassering i forhold til løperne kunne ha utslagsgivende betydning. Det blir neppe etterstrebet symmetri mellom starteren og de to løperne. På 10000m er dette lite gjennomførbart. Så bare her renner tusendelene på.

        Men kan ikke annet enn å irritere meg over Patrick Beckert, som avlutter på denne måten, gang etter gang. Ikke virker han dødssliten, og mistenker at han kunne ha gått en runde til i tilnærma spurttempo. Skulle tro han gikk for stilkarakter! Noe burde han kunne lære av sin nederlandske navnebror. Som vinner sølv, helt uten eleganse.

        Fin, publikumsvennlig innsats av Ole Bjørnsmoen Næss(OBN)! Sikkert stimulerende å få denne muligheten, og få bekrefta at han har kontakt med hovedfeltet. Kanskje tapte han 2-3 sekunder på overmotig forsering da han skulle ta igjen makker Michael.

         

        #5115 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Beckert er og blir en «usympatisk» løpertype: Legger seg bak og lar parkameraten gjøre jobben stort sett hver eneste gang. Derfor er det greit nok for meg at han får fjerdeplassen mot den vanligvis uheldige Semerikov. Over tid vil slike ting jevne seg ut.

          Men over til den avsluttende 1500-meteren. Her er dagens rankinglister:

          http://www.skoyteranking.net/45500113

          I kvinneklassen er tydeligvis helsetilstanden så dårlig at kun Ragne Wiklund er i stand til å gå for Norge i dag. Hun blir nødvendigvis spurv i tranedans i dette selskapet: Jeg gir henne 5 % sjanse til en plass blant de 10 beste.

          Stipulert vinnertid: 1.53,54 – nr. 10: 1.57,29

          1500 m for menn tegner til å bli ganske spektakulær. Nordmennene er vel outsidere, med følgende beregnede medaljesjanser:

          Pedersen 7 % – Bøkko 6 % – Henriksen 5 %

          Legg for øvrig merke til at Kramer tar Roests plass på 1500 m.

          Stipulert vinnertid 1500 m menn: 1.43,08 – nr. 10: 1.44,97

          #5132 Svar
          Sindre B
          Deltaker

            Da er VM over. Et VM på tidenes tredje raskeste bane, med mange veldig gode prestasjoner. Heldigvis var et par av de norske!

            https://en.wikipedia.org/wiki/2019_World_Single_Distances_Speed_Skating_Championships

            Medaljestatistikken viser som vanlig Nederlandsk dominans, med 8 av 16 mulige gull. Ellers viser den at Russland har en bra bredde, med hele 10 (!) av 16 mulige bronsemedaljer.

            For Norge sin del skuffet kvinnene, dog uten Ida Njåtun, mens lagtempogutta tok en forventa medalje, og Lorentzen en gledelig en. Den store beholdninga er likevel Sverre Lunde Pedersen sine løp på 1500- og mest av alt 5000-meteren, som jeg personlig setter over alt av gull på sprint og lagtempo de siste sesongene. Sverre har hatt uflaks med 1000-deler, falt og hatt ustøheter, og fortjente virkelig sitt gull. Nå er det grunn til å tro og håpe på flere gull fra Fana-gutten i framtida, i allround så vel som på enkeltdistanser.

            #5158 Svar
            Kristian Eliassen

              Hva kom så ut av møtet i Salzburg?
              Begrunnelsen for å ville å gå ned fra 3, via 2 til ett  «Super-VM» sies å være «irritasjon blant publikum». Det ble under kongressen bestemt å avholde ett VM per sesong så vidt jeg husker – Ikke at alle disipliner skulle samles, og at det så var uklart om alt skulle få bli med i fremtiden. Vet ikke helt hva man mener. Hva menes med «modalitet»? Beskaffenhet? Innbefattes mulige alterneringsmodeller?:

              «Det er fortsatt uklart om verdensmesterskapet vil komme til å vare i 4, 5 eller til og med 6 dager i fremtiden». Det er også uklart om det stadig vekk vil komme til å deles ut 20 sett med medaljer, og i hvilken rekkefølge de enkelte disipliner vil bli avholdt. Man bestreber seg på å finne en løsning som gjør at løpere skal ha muligheten til å kunne delta på alle fire allround-distanser – vinne medaljer der også – , og at den nye allroundmesteren blir kåret på denne måten.
              Når det gjelder sprint-VM delen, så er det også «helt åpent» om enkeltdistansene også skal danne bakgrunn for utregning av sammenlagtresutater. Om disse løpene skal gås to ganger (2×500  og 2×1000) og legges sammen (500+1000). Elegant avslutter artikkelen med å konstatere at det ikke blir skøyte-VM i OL-år. Endelig avgjørelse faller sommeren 2020, men trolig har ISU et forslag klart før den tid.
              Sverre Lunde Pedersen – kongen av Inzell (HURRA!) – ble dessverre frarøvet muligheten til å stille på 10 000. Han ville kanskje stilt om det hadde vært en  annen distanserekkefølge – men hatt et handikap. Med en innbakt, full firkamp risikerer nå allround å bli en standarisert handikapøvelse ihvertfall på verdensmesterskapsnivå, og et påheng som få satser på. Gitt ordlyden, tenker man seg dog antakelig allround avholdt over et sted mellom 3 og 6 dager, om det ikke kun er berettigelse for kamp om distansemedaljer innenfor en todagersvariant det tenkes på.  Isåfall venter trolig gravøl, og spikeren i kista for allround. (Det går faktisk også an ut fra ordlyden å spekulere i om ISU ønsker å reintrodusere tanken om 500-1500-1000-5000 som allroundvarianten i fremtiden, og at 3000, damer og 10 000 menn kommer til å forsvinne. Dette er dog kun en spekulasjon fra meg. Trolig tenker man seg dagens allround-distanser)

              https://www.sportschau.de/wintersport/eisschnelllauf/Die-Probleme-der-Eisschnelllauf-Super-WM-100.html

              #5159 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Hm. Hvem er det egentlig som skriver om disse «irriterte tilskuerne», mon tro. Jeg kjenner i hvert fall at jeg personlig kan bli mye mer irritert av «super-VM»…

                Beklager at jeg litt lengre oppe påsto at Kramer hadde tatt Roests plass på 1500 m. Jeg må visst ha hallusinert litt der.

                #5161 Svar
                Carl-Petter Leganger

                  Jeg kan berolige deg med at du ikke har hallusinert med hensyn til Kramer på 1500 m.  På den opprinnelige trekningslisten sto Kramer oppført i ytre bane i 5. par, ikke Gravtsjov som var den som stilte til start når så langt kom.  På startlisten sto også Roest,Nuis og Krol, altså fire nederlendere.  Her har åpenbart en digital trykkfeilsdjevel hacket startlisten, dette burde jo vært oppdaget før listen ble lagt ut.

                  #5163 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Aha, der ser man! Takk for oppklaring.

                    #5173 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Morsomt å se Rocambole trekke fram Ning (samt Ichinohe) på VGD. Det er ikke perifert å fokusere på dette med «R» og «S» (!). Tvertimot en av skøytesportens små, artige hemmeligheter. Det øker forståelsen, og interessen for skøyter å skjønne hvordan ting fungerer. Analysen til Rocambole grundig. Har bare lyst til å tillegge at Ning deltok på fellestarten også. Antakelig nok et frempek om hva som komme skal.

                      https://vgd.no/sport/vintersport/tema/1849109/tittel/skoeytesesongen-2018-19/side/24

                      https://isu.html.infostradasports.com/cache/TheASP.asp@PageID%3D103037&SportID%3D103&Personid%3D1720677&TaalCode%3D2&StyleID%3D0&Cache%3D2.html?545162

                    Viser 9 innlegg - 49 til 57 (av totalt 57)
                    Svar til: Svar #5132 i VM enkeltdistanser 2019 Inzell.
                    Din informasjon: