VM enkeltdistanser 2019 Inzell.

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 2019 Inzell.

  • Dette emnet har 56 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 14/02/2019 at 7:25 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 57)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #4848 Svar
    Kristian Eliassen

      WC 1-4 tok fram nasjonskvoteplasser, inkludert reservelister til dette stevnet. Oversikten finnes her: (scroll litt ned på siden)

      https://nsf.klubb.nif.no/Administrativt/Uttak%20hurtigl%C3%B8p/Kvoteplasser%20VM%202019.pdf

      Vær som vanlig obs på at nasjoner som ikke har med løpere på angjeldende distanse fra før har prioritet på reservelista. Reservelista består av 6 på individuelle øvelser, og 3 på lagøvelsene. Tyskland er vertsland, og kommer med om man ikke har med noen fra før på angjeldende distanse, OG er på reservelista. Da på bekostning av den ellers sist kvalifiserte.

      Uttakskriteriene til Norge sier at WC1-5 og deretter  EM vektlegges når man skal ta ut laget.

      https://nsf.klubb.nif.no/Administrativt/Uttak%20hurtigl%C3%B8p/NSF%20Uttakskriterier%202018-19%20v1.pdf

      Entry List, trekninger og resultatservice kommer etterhvert her:

      https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar/eventdetail/11204/35/isu-world-single-distances-speed-skating-championships?templateParam=11

      #4849 Svar
      Kristian Eliassen

        Enkelte land har jo tatt ut lagene allerede. Visse endringer kan jo skje inn mot mesterskapet pga skader, sykdom og prioriteringer.

        Nederland:

        https://www.schaatsen.nl/nieuws/2018/december/wie-hebben-zich-geplaatst-voor-ek-en-wk/

        USA:

        https://www.teamusa.org/US-Speedskating/News/Featured-News/2018/December/30/Long-Track-World-Teams-Announced-for-the-rest-of-the-season

        Japan:

        http://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/wk-afstanden-2019-7-10-feb-inzell.10451/

        Kanada:

        Har hatt sitt uttaksstevne, og publisering av uttaket er på trappene. Bloemen tapte en skate-off om Kanadas eneste plass på 10 000.

        https://www.speedskating.ca/news-and-info/news/canadian-junior-championships-and-world-single-distance-skate-off-crown-new-speed-skating-champions

        #4850 Svar
        Kristian Eliassen
          #4890 Svar
          Kristian Eliassen

            Nederland har nå også tatt ut løperne til lagtempo, lagsprint og fellesstart.

            https://www.schaatsen.nl/nieuws/2019/januari/nuis-en-wust-krijgen-aanwijsplaats-wk-bondscoach-selecteert-teams/

            #4913 Svar
            Kristian Eliassen

              Dagen før VM starter skjer det noe viktig. Hva da? Jo, representanter for hvert ISU-land busses til Salzburg for å diskutere hvordan VM skal se ut i fremtiden. ISU Council skal så ha siste ordet, og avgjøre saken «så snart som mulig». Kongressen sommeren 2018 kom høyst overraskende fram til at ISU fra gang til gang skulle bestemme innholdet når man f.o.m. 2021 planlegger å kun ha ett VM per sesong. Ordlyden var vel litt vag for å kunne kjøpe seg tid, og handlingsrom. Litt mer forutsigbart/mindre vilkårlig enn som så bør jo en så viktig sak ende opp med som føring, så ulike skisser og modeller blir derfor tatt frem igjen nå slik jeg forstår saken. Da begynner vanskelighetene. Vedtaket om et firekontinentsmesterskap («EM» for ikke-europeere) styrket derimot muligheten for at man ender opp med en alterneringsmodell ala EM, men det er slett ikke gitt, og heller ikke helt optimalt: Det er enkeltdistanser som genererer støtte og sponsormidler i de fleste land. Altså øvelser som er olympiske. Faren er derfor at VM-allround og -sprint til slutt kommer til å avholdes sjeldnere enn en fast alterneringsmodell tilsier selv om dette prinsippet knesettes.

              Hvordan løser man denne knuten? Liten tvil om at skøyter hadde vært tjent med en årlig, stor VM-happening. Da må man nok slå på stortromma, og ikke «feige ut» med kompromisser. Jeg foreslår to mulige veier (eller egentlig to varianter i samme lei). Om man går for en alterneringsmodell, bør allround moderniseres. 500+1500 første dag, 5000 (3000 kvinner) den andre hvor man deler ut medaljer i en trekamp med fremtidig olympisk dignitet. (Tenk bare hvilken spennende setting det ville blitt med antatt sterkere langdistanseløpere i de første parene, og så de som leder sml. til slutt). Tredje dag avsluttes så den klassiske firkampen. Skjønt, i virkelig klassisk utforming vil man kun få den hvert fjerde år: Annenhver gang på Bislett og i Amsterdam med vanlig distanserekkefølge, og oppsett. Ingen innbakt trekamp i OL-år, hvor man isteden kobler trekampen på enkeldistansene i OL med dobbelt spenning  som følge. Sammenlagtaspektet styrende for oppsettet for siste distanse da trolig det beste for at allround ikke skal bli bortgjemt. Et årlig stor-VM blir etter litt liknende mønster av hva jeg ser for meg når det gjelder OL: Koble allround på enkeltdistansene, hvor man avholder en distanse i hver klasse hver dag, men med hviledag før den tredje distansen (fire distanser blir for mange: Prioriteringsproblematikk tilkommer).

              Radikalt, javel, men det er noe slikt som må til. På VGD diskuterer man liten firkamp også for menn. Ikke første gangen. Jeg mener trekamp lettere lar seg implementere og inkorporere i en helhetstenkning som vil kunne generere større skøyteinteresse. Andre virkemidler må også til, men prioriter da annerledes enn å jobbe for å få NM på NRK(1).

               

               

              #4923 Svar
              Jeppe

                Representanter for hvert ISU-land busses til Salzburg for å diskutere hvordan VM skal se ut i fremtiden, sier Eliassen.
                Vel, tviler på at alle stiller, det er veldig mange ISU land, så det er vel helst de tunge, de viktige, og noen av de gamle, som kanskje ikke er så viktige lenger, som skal klø seg i hodet og finne ut hvordan og hvor man skal sette neste spiker i allroundkista.
                Hvorfor har skøytesporten kommet i denne sistuasjonen mon tro?
                Allround er veldig spennende, og er en fantasisk konkuranseform på skøyter.
                Eliassen skisserer en løsning, noe omfattende kanskje, men han skal ha ros for sine innlegg, men enkelt og greit bør allround, et sammenlagtkonsept innføres i verdenscupen.
                Bort med enkeltdistanse løpene, inn med allround.
                Quite enkelt.
                Man kan også ha et «sammenlagt-program», bygget på resultater fra flere stevner.
                Var det ikke slik under tre- eller firebaners turneringene i mellom Europa før?

                #4924 Svar
                Kristian Eliassen

                  Konferanse tror jeg de kaller det uten at jeg har detaljinfo. For nye lesere: Klar over at mine tanker på dette området vi er inne på kan oppleves som radikale. Dessuten ser jeg poenget med hvorfor man nå absolutt skal ha ETT VM når ting tyder på at det kan funke greit med TO.  Det går uansett an å videreutvikle/foredle begge konseptene.

                  Du fjerner ikke enkeltdistansefokuset med et pennestrøk, Jeppe! Men å finne en best mulig balanse er jeg for – hvor man tar høyde for moderne forutsetninger.

                   

                  #4926 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Litt uklar språkbruk fra meg, kanskje? «Liten tvil om at skøyter hadde vært tjent med ETT VM per sesong», før jeg i neste innlegg slår fast at man likegodt kan ha to… :

                    Det er lettere å kanalisere interesse inn mot ett VM som de fleste idretter har, men det viktige er jo INNHOLDET. Ett VM setter krav til innhold og utforming, og fører til dilemmaer man må løse.

                    Har tidligere foreslått en todeling av sesongen som kulminerer med hvert sitt VM. Altså en alterneringsmodell innenfor hver sesong. Fortsatt er INNHOLDET viktigst naturligvis, men man slipper ihvertfall unna dette med at «noe må bort» eller andre dilemmaer.

                    Om EM/4K og VM utfyller hverandre hver sesong vha en alterneringsmodell, så er fortsatt INNHOLDET viktig på den måten at begge mesterskapene skal oppleves som desiderte høydepunkt. Og veier EM og VM like tungt i vektskåla? Et ankepunkt er svakheten ved at sprint- allroundvarianten ikke har koblinger til OL slik distansevarianten har. Sistnevnte kan dessuten også utvikles.

                    #5008 Svar
                    Kristian Eliassen

                      https://www.vg.no/sport/i/3jAByq/haavard-boekko-foer-vm-ingen-norske-gullfavoritter

                      Personlig håper jeg at SLP satser på 10 000 denne gangen. Litt negativ vinkling i artikkelen! Norge har medaljemuligheter på veldig mange distanser, og så får man bli positivt overrasket underveis om det slår til, eller bedre. Menn: lagsprint, 500, 1000, 1500, 5000, 10000 (om SLP stiller) lagtempo. På kvinnesiden tar vi topp 6/10 som positivt foreslår jeg. Morsommere å bli positivt overrasket enn skuffet.

                      Dessverre satser ikke Norge på den mest uvisse øvelsen, fellesstart, og går heller ikke i bresjen for å videreutvikle produktet VM. Om man klarer å presse inn et helt OL-program på 4 dager, er det rom for å løse opp med litt kreativitet for å utvikle produktet. Selv har jeg foreslått en morsom tilleggsøvelse på fellesstart. En cupøvelse på (super)sprint har jeg også tanker rundt. Wold ligger inne med et ferskt intervju på toindreogvekkmen hvor han baler med tanker om at den jevne kvinne og mann ikke gidder å følge med på maratonseanser som varer i timesvis.  Jeg tror han både har rett –  og  litt feil: Begge veier er farbare og bør utnyttes. Bare innholdet er spennende vil folk følge med. Jeg vet jeg «maser» mye om dette med trekamp, men det går faktisk an å tenke seg trekamp som «navet» som tilfører ekstra spenning til to alternerende VM-varianter.  Om man hadde koblet en allroundvariant på eksisterende enkeltdistanser under distanse-VM, ville man fått tilbake litt av den todimensjonaliteten som var et pre ved allround tidligere. Om man dessuten kårer mestre også etter tre distanser under Allround-VM, åpner man opp for flere løpere og kontinenter: Allrounddelen av VM-varianten allround-/sprint-VM blir så å si et VM for flere enn Norge og Nederland. Trekamp bør bli en olympisk øvelse. Trengs flere «nav» i en alterneringsmodell? Tja, kan se ut som mange av de nye nasjonene vil ha fellesstart som VM-øvelse hver eneste sesong. Hva så med et «nav» for sprint? Ikke sikker, men kåring av mestre på enkeltdistansene 500 og 1000 under sprintfirkampen? Beste tid på en av femhundringene og tusenmeterne blant de som ender topp ti sammenlagt eller noe slikt.

                       

                      #5009 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Norske medaljekandidater i VM? Ikke et tema som engasjerer meg så voldsomt, da dette uansett ikke er et «ordentlig» VM for min del, men den som vil kan se litt på denne oversikten over årets beste løp så langt. Kan gi en pekepinn over hvem som har potensial til å gå et medaljeløp i Inzell.

                        http://www.skoyteranking.net/45500107

                        #5035 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Entry List publiseres en eller annen gang etter 12:00 på mandag den 4.

                          Under distanse-VM gjelder det å omstille seg til at man snakker om nasjonskvoteplasser. Hvert land kan også stille med en intern reserve på hver distanse. Frist inntil lagledermøtet for å endre sitt lag, men hvis sykdom eller skader inntrer får man lov til å endre etter trekningen også. Lista over fordelingen av nasjonskvoteplasser gir også den personlige seedinglista på hver distanse før trekningen. På individuelle distanser er det fri trekning i grupper på seks og seks. (To puljer med fri trekning på lagøvelsene). De som ikke er ranket i kvalifiseringen, rankes deretter basert på beste tid notert i et godkjent stevne. Om noen trekker seg etter trekningen, flytter man løpere oppover i parene i samme bane, og reserven fyller den ledige plassen i første par slik jeg leser dette. Gjelder både om reserven er intern eller man må ty til nasjonsreservelista på 6 løpere. Man må rekke å re-arrangere parene på denne måten (løpere må ha en halvtimes frist hvis de får endret hvilket par de skal gå i). Hvis ikke, må makkeren i angjeldende par som den som har trukket seg gå alene.

                          #5040 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Den nederlandske supporterforeningen presenterer et ganske imponerende dokument i forkant av VM enkeltdistanser. Aktuelle løpere, nasjonale rekorder pr. distanse etc. Verdt å titte på, vil jeg si:

                            http://nssv.nl/wp/wp-content/uploads/2019/02/Documentatie-WK-Afstanden-Inzell-7-10-februari-2019.pdf

                            #5065 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Imponerende dokument, ja. Det norske laget på 15 løpere offentliggjort på siden til NSF. To-tre overraskelser!

                              #5066 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Takk for det.

                                Limer inn fra NSFs sider (men uten rariteten kvinner/herrer):

                                Martine Ripsrud, Stange SK -Lagsprint
                                Ida Njåtun, Asker SK – 1000m, 1500m og 3000m
                                Hege Bøkko, Hol IL – 500m, 1000m og lag sprint
                                Anne Gulbrandsen, Eidsvold TF – Lagsprint
                                Ragne Wiklund, Aktiv SK – 1000m, 1500m og 3000m
                                Sofie Karoline Haugen, Sandefjord SK – 1. Reserve fellestart

                                Sverre Lunde Pedersen, Fana IL – Lagtempo, 1500m og 5000m
                                Henrik Fagerli Rukke, Hol IL – Lagsprint, 500m
                                Håvard Lorentzen, Fana IL – Lagsprint, 500m og 1000m
                                Bjørn Magnussen, Spk Falken – Lagsprint og 500m
                                Sindre Henriksen, Fana IL – Lagtempo
                                Allan Dahl Johansson, Aktiv SK – 1000m og 1500m
                                Håvard Bøkko, Hol IL – Lagtempo, 1500 og 5000m
                                Kristian G. Ulekleiv, Gjøvik SK – Reserve Lagtempo
                                Ole Bjørnsmoen Næss Tynset IF – 10 000m

                                #5068 Svar
                                Kristian Eliassen
                                  #5069 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Jeg har forhåpninger til denne siden her:
                                    https://www.dec-inzell.de/special-event/result/
                                    Den lover deltakerlister, trekning og resultater distanse for distanse.
                                    Ellers kommer jo ISU med trekning og resultater på den vanlige siden:
                                    https://www.isu.org/events/eventdetail/11204/-/isu-world-single-distances-speed-skating-championships

                                    #5070 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Kan ikke dy meg:
                                      Torsdag
                                      5000, menn. Trekningspuljer:
                                      Rumyantsev
                                      SLP
                                      Semerikov
                                      Roest
                                      Beckert
                                      Swings

                                      Trofimov
                                      Giovannini
                                      Belchos
                                      Bøkko
                                      Ghiotto
                                      Kramer

                                      Bloemen
                                      Michael
                                      Tsuchiya
                                      Malfatti
                                      Mikhailov
                                      Fish

                                      Bergsma
                                      Ito

                                      Interne reserver (S): Niero,Italia, Ichinohe, Japan, D. de Vries, Nederland, Henriksen, Norge, Whyte NZ, Zakharov, Russland.
                                      Reserveliste (R): 1. Morozov 2. Wenger 3. Khahabai 4. Um 5. Henriksen

                                      Seedingen, og gruppeinndelingen endres om reserver kommer inn.

                                      #5073 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        3000, kvinner. Trekningspuljer:
                                        Weidemann
                                        Sablikova
                                        Voronina
                                        Blondin
                                        Lollobrigida
                                        Zuyeva

                                        A.de Jong
                                        Lalenkova
                                        Pechstein
                                        Sokhryakova
                                        M.Takagi
                                        Sato

                                        Dufter
                                        Njåtun
                                        Wust
                                        Maltais
                                        Wiklund
                                        Alusalu

                                        N.Takagi
                                        Achtereekte

                                        Interne reserver (S): Qi Yin, Kina, Zdrahalova, Tsjekkia, Visser, Nederland, Haugen, Norge, Kazelina. Russland.
                                        Reserveliste (R): 1. Mei Han 2. Bosiek 3. Schoutens 4. Dan Li 5. Czyszczon

                                        #5074 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Lagsprint, menn. Trekningspuljer:
                                          Nederland: R.Mulder, Nuis, Verbij (Krol S)
                                          Norge: HHL, Magnussen, Rukke (ADJ S)
                                          Russland: Kulizhnikov, Murashov, Yuskov (Mushtakov S)
                                          Kanada: Ikke oppført med løpere på deltakerlista. Stiller de lag?

                                          Polen: Bachanek, Mikalski, Nogal (Was S)
                                          Kina: Ning, Wang, Wu (Tao S)
                                          Korea: Cha, Jun-Ho Kim, Tae Yun Kim
                                          Tyskland: Dombek, Dufter, Ihle (D. Ihle(!) S)

                                          Reserveliste (R)
                                          1. Kasakhstan: Arzhanhikov,Gavrilov, Klenko
                                          2. Hviterussland: Golovatsiuk, Kirpichnik, Mikhailov

                                          Tyskland kommer med takket være arrangørkvote siden de sto på reservelista. Japan kunne vært førstereserve, men stiller ikke lag. Tror vel Kanada gjør det selv om de ikke er markert med navn på Entry List. Både Kasakhstan og Hviterussland er markert med en «R». Russland og Nederland med sterke lag, men her betyr samspill mye, og kan små feil kan bli avgjørende. Norge med medaljemulighet.

                                          #5075 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Lagsprint, kvinner.
                                            Russland: Fatkulina, Golikova, Shikhova (Kachanova S)
                                            Nederland: L.de Jong, Leerdam, Smit (de Neeling S)
                                            Japan: Soga ,M. Takagi, Tsuji (Sato S)
                                            Italia: Bettrone, Bonazza, Daldossi
                                            Kanada: Christ, Irvine, Mclean ( Hudey S)
                                            Kina: Jin, Li Zhao (Tian S)
                                            Korea: Kim, Kim, Park
                                            Norge: Bøkko, Gulbrandsen, Ripsrud (Haugen S)

                                            Reserveliste (R)
                                            1. Polen: Bosiek, Czerwonka, Ziomek
                                            USA har ikke markert et lag på reserveposisjon 2
                                            Norge har vel små muligheter, men la oss håpe på en positiv opplevelse.
                                            NB: Regelverket er uklart, men heller nå mot at det i lagøvelsene er et oppsett  hvor sammensetning, og rekkefølge bestemmes av seedingen. Isåfall får vi Norge i første «par» i kvinneklassen, og siste par i herreklassen…

                                            #5076 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Fredag
                                              500, menn. Trekningspuljer:
                                              Shinhama
                                              Kulizhnikov
                                              HHL
                                              Murakami
                                              Hasegawa
                                              Mushtakov

                                              Murashov
                                              Jun-Ho Kim
                                              Ihle
                                              Dubreuil
                                              Ntab
                                              Min-Kyu Cha

                                              Tae Yun Kim
                                              Junio
                                              Nogal
                                              Was
                                              Magnussen
                                              Smeekens

                                              R.Mulder
                                              Gao
                                              Rukke
                                              Mikalski
                                              Fiola
                                              Bosa

                                              Interne reserver (S): Ning, Kina, Dombek. Tyskland, Rosanelli, Italia, Yamada, Japan, Nuis, Nederland.
                                              Reserveliste (R): 1. Golovatsiuk 2. Griffin 3. Voste 4. Yang 5. Dufter 6. Dombek

                                              #5077 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                500, kvinner. Trekningspuljer.
                                                Herzog
                                                Fatkulina
                                                Bowe
                                                Kodaira
                                                Kachanova
                                                Golikova

                                                Tsuji
                                                Soga
                                                Jin
                                                Kim
                                                Leerdam
                                                Kim

                                                Jackson
                                                Mclean
                                                Bøkko
                                                Hudey
                                                Irvine
                                                Smit

                                                Aydova
                                                L.de Jong
                                                Tian
                                                Qishi Li
                                                Ziomek
                                                Hirschbichler

                                                Interne reserver (S): Zhao, Kina, de Neeling, Nederland, Ripsrud, Norge, Goetz, USA
                                                Reserveliste (R): 1. Bonazza 2. Huang 3. Goetz (ikke flere markert)

                                                #5078 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Lagtempo, menn

                                                  Norge: Bøkko, Henriksen, SLP (Ulekleiv S)
                                                  Russland: Rumyantsev, Semerikov, Trofimov (Zakharov S)
                                                  Japan: Tsuchiya, Williamson, Ichinohe (Riku Tsuchiya S)
                                                  Nederland: Kramer, Bosker, de Vries (Huizinga S)
                                                  Kanada: G-B, Bloemen, Belchos (Langelaar S)
                                                  Italia: Giovannini, Malfatti, Trentini (Niero S)
                                                  Korea: Jaewon Chung, Min Seok Kim, Um
                                                  Kasakhstan: Chshigolev, Gavrilov, Morozov (Baklashkin S)

                                                  Reserveliste (R)
                                                  1. New Zealand: Hughes, Michael, Whyte
                                                  2. Polen: Bachanek, Brodka, Wielgat
                                                  3. Hviterussland: Golovatsiuk, Kirpichnik, Mikhailov.

                                                  Blir spennende å se hva Norge kan utrette. Russland ikke så fryktinngytende som en en stund fryktet, og er Nederland samkjørte?

                                                  #5079 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Lagtempo, kvinner

                                                    Japan: Sato, M. Takagi, N. Takagi (Sakai S)
                                                    Russland: Kazelina, Lalenkova, Voronina (Sokhryakova S)
                                                    Kanada: Blondin, Maltais, Weidemann (Christ S)
                                                    Nederland: Beune, A. de Jong, Wust (van Beek S)
                                                    Italia: Bettrone, Bonazza, Lollobrigida
                                                    Polen: Bosiek, Czerwonka, Czyszczon
                                                    Korea: Er ikke markert på Entry List. Stiller ikke?
                                                    Tyskland: Dufter, Pechstein, Uhrig (Hirschbichler S)

                                                    Reserveliste (R)
                                                    1. Kina: Mei Han, Li, Yin (Fang S)
                                                    2. USA: er ikke markert på Entry List
                                                    3. Norge: stiller ikke lag (litt bittert hvis et annet lag skulle trekke seg – men skjer neppe. Dessuten en øvelse Norge ikke har begynt å øve/satse på).

                                                    Japan favoritter!

                                                  Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 57)
                                                  Svar til: Svar #5035 i VM enkeltdistanser 2019 Inzell.
                                                  Din informasjon: