VM allround Calgary

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM allround Calgary

  • Dette emnet har 64 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 07/03/2019 at 23:58 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 65)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5373 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Noteringsskjema med parsammensetning første dag:

      kvinner

      menn

      #5379 Svar
      EinarR

        Synes forventningene til SLP er nærmest skumle!

        Sånn som meningen er, så vil alt annet enn seier være en nedtur. Tredjeplass vil være deprimerende.

        Men vi håper! Og heier i tillegg på de hvite og røde: Japan (siden dette er et verdensmesterskap), sveitseren (siden ingen fra det landet har kvalifisert seg for finalen siden Martin Feigenwinter i 2000) og dansken (siden ingen derifra har fått gå 10000 i VM siden Kurt Stille i -64).

        Jentene? Der heier vi på nesten alle!!

        #5380 Svar

        Forventingene til SLP er store ja, men etter løpene i Inzell er det kanskje ikke så rart. Jeg gleder meg til mesterskapet uansett, så får vi se på resultatene til slutt. Er veldig enig, og er med på å heie på EinarRs rød/hvite utvalgte.

        Men, og, eller, (stryk det som ikke passer) siden dette er et VM, så savner jeg minst en løper her. Kineseren Ning Zhongyan er en av dem. Han imponerte (på 1500) i Inzell. Men han har ikke bedre enn 6.52.27 på 5000, og av den grunnen, og flere andre, er han ikke med her. Men neste år, på Hamar, da heier jeg på ham også.

        #5386 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Litt statistikk (fra tippekonkurransen her i forumet):

          500 m kvinner: M Takagi 100 %
          3000 m: De Jong 58 %
          1500 m: M Takagi 50 %
          5000 m: Sablikova 100 %
          Sammenlagt: M Takagi 50 %

          500 m menn: Bøkko 50 %
          5000 m: Pedersen 83 %
          1500 m: Pedersen 67 %
          10 000 m: Roest 33 %
          Sammenlagt: Pedersen 67 %

          Dette blir spennende…!

          #5390 Svar
          Kristian Eliassen

            Dessverre elendig satt sammen av NRK. Så nettsendingen på NRK , og så AVBRØT man midt i det mest spennende løpet på 3000. Da sjekket jeg ISU-resultater… Perfekt dramaturgi? Not… Jeg har mange ideer for å gjøre skøytesporten større, men NRK saboterer jo jobben til sitt eget trekløver. Det kan jeg ikke støtte! Huff! Jeg restarter nå: 5000!

            #5391 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Jeg ser uten lyd pga. MGP, men har visstnok ikke gått glipp av særlig mye på den fronten. Verdensrekorden fikk de knapt med seg? Trodde for øvrig at disse nettsendingene skulle være uten avbrytelser, men den gang ei. Rimelig utrolig.

              Oppsummering dag 1 kvinner:

              Seks løpere er med på «begge lister»: Takagi-Sablikova-De Jong-Wüst-Achtereekte-Voronina. Alle disse er vel forholdsvis sikre på 5000 m. I tillegg er Weidemann omtrent garantert med sin 3.plass på 3000 m.

              Siste plassen går da sannsynligvis til Blondin eller Njåtun, som kjemper om 6.plassen etter tre løp; de kan vel til og med klatre til 5.plass.

              Jokeren i leken er Zujeva, som ble nr. 7 på 3000 m – hvis hun skulle greie bragden å gå seg opp fra 9. til 8.plass etter tre løp er hun inne på begge lister og klar for 5000 m.

              Men tipset er at Ida får gå 5000 m hvis hun slår Blondin med 0,17 sek på 1500 m.

              #5392 Svar
              Kristian Eliassen

                Det der må være skikkelig kjærlighet, Haarberg 😆. Grand Prix…

                #5393 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Du kan så si. Ellers lurer jeg på hvordan de har programmert grafikken i dag – skulle ikke tallene vise hvor langt foran/bak de ligger lederen i sammendraget? I så fall er det bare tull nå, og jeg la merke til det samme på 3000 m.

                  P.S. Håper ikke Henriksen/Bøkko gir indikasjon på formen til SLP i dag.

                  #5394 Svar
                  Sindre B
                  Deltaker

                    Jeg ser uten lyd pga. MGP, men har visstnok ikke gått glipp av særlig mye på den fronten. Verdensrekorden fikk de knapt med seg? Trodde for øvrig at disse nettsendingene skulle være uten avbrytelser, men den gang ei. Rimelig utrolig. Oppsummering dag 1 kvinner: Seks løpere er med på «begge lister»: Takagi-Sablikova-De Jong-Wüst-Achtereekte-Voronina. Alle disse er vel forholdsvis sikre på 5000 m. I tillegg er Weidemann omtrent garantert med sin 3.plass på 3000 m. Siste plassen går da sannsynligvis til Blondin eller Njåtun, som kjemper om 6.plassen etter tre løp; de kan vel til og med klatre til 5.plass. Jokeren i leken er Zujeva, som ble nr. 7 på 3000 m – hvis hun skulle greie bragden å gå seg opp fra 9. til 8.plass etter tre løp er hun inne på begge lister og klar for 5000 m. Men tipset er at Ida får gå 5000 m hvis hun slår Blondin med 0,17 sek på 1500 m.

                    sindre-b wrote:

                    Hvis den siste plassen står mellom Njåtun som nummer 7 sammenlagt, og Zueva som nummer 7 på 3000 meter, hvem får plassen da? Akkurat det samme kan bli avgjørende mellom Beckert (7 på 5000m) og Bøkko eller Henriksen for herrene, faktisk.

                    #5395 Svar
                    EinarR

                      Sammenlagtplassering trumfer tilsvarende plassering på 3000/5000!

                      #5396 Svar
                      EinarR

                        Sammenlagtplassering etter tre distanser, altså.

                        #5397 Svar
                        Sindre B
                        Deltaker

                          Sammenlagtplassering trumfer tilsvarende plassering på 3000/5000!

                          sindre-b wrote:

                          Takk! Det er positivt for de norske (Njåtun, Henriksen og Bøkko), som også har 1500 som sine presumptivt beste distanser, og nok heller går seg opp enn ned.

                          #5400 Svar
                          Carl-Petter Leganger

                            Sverre trodde trolig at han måtte gå fortere enn i Inzell for å vinne 5000 m, og han sa intervju at han antagelig kjørte litt for hardt rundt 5000 m.  Vi får se i morgen. Sverre møter Roest i siste par på 1500 m og har siste indre.  Helt umulig er det ikke at han kan overta ledelsen etter tre løp, i så fall oppstår den situasjonen at Roest og Kramer møtes i nest siste par på 10000 m (forutsatt at de ligger blant de fire beste i sammendraget etter tre løp), og at Sverre går i siste par mot den fjerde løperen i gruppe en etter tre løp.  For øvrig spennende mht hvem som kommer med på 10000 m.

                            #5402 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Oppsummering dag 1 menn
                              Jeg skal være ærlig og si at det står dårlig til med internasjonal allround nå. Henriksen og Bøkko gikk noen miserable 5000-metere men er fortsatt med i kampen om en plass blant de åtte. Det er ikke bra!

                              De fire første er i en klasse for seg, og Bloemen er også med på «begge lister». Selv om han faller noen plasser, tror jeg hans 5.plass på 5000 m er godt nok uansett. Da står altså tre plasser igjen, og her er det veldig åpent. Henriksen er nr. 8 og Bøkko nr. 10, og Semerikov og Beckert er nr. 6 og 7 på 5000 m. Som nevnt ovenfor trumfer «sammenlagtlista» «5000-meterlista», og det kan godt bli avgjørende.

                              En liten joker i leken i kveld også: Beckert trues av «Lex Beckert» (!) – dvs. han står i fare for å falle fra 15. til 17.plass på sammenlagt-lista. I så fall er han uaktuell for 10 000 m.

                              #5412 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Da trenger vel ikke jeg å si mer om forutsetningene før siste distanse annet enn at SLP gikk en bra 500. Da er han vel skarp på 1500 også? I Inzell var han mye bedre enn Roest på distansen. Kan fort bli Sverre i siste par på 10 000 mot D. de Vries. Fortsatt spennende, men må være lov til å si at noen ganger føles skøyteinteressen enda mindre «der ute» enn man trodde. Man påvirkes jo ellers i motsatt retning av at det tross alt er flere skøytefora med aktivitet man er innom. Skapes en aldri så liten illusjon. Jeg mener: Litt kutting av par her og der, irriterende redigering (noen klaget på kommentatorene også) – glisne tribuner –  ga en slags reality-sjekk-følelse. Nei, personlig har jeg nå ikke noe imot om Nederland får allround-VM hver eneste gang, skjønt TRENGER vi, og allround et eget VM i fremtiden? Spørsmålet er unødvendig, for neste år er det jo sprint-VM samtidig osv, osv. Jeg vil si at første dag nå var et argument for å kutte antall deltakere i allroundklassene. Kortsiktig løsning. Tror egentlig man  må forberede seg på et Super-VM i fremtiden (Stor-VM eller hva man kommer til å kalle det). VM denne sesongen var i Inzell. Et nederlandsk uttrykk heter noe sånt som «sennep etter måltidet». Sprint-VM og allround-VM…

                                Vel, vel. Blir spennende i kveld selv om man har den samme gamle følelsen om nederlandsk nok engang. Håper på norsk seier, og masse positive impulser til skøyteinteressen! Tvi,tvi.

                                #5416 Svar

                                Det var tidligere slik at 5000m lista trumfet sammenlagt lista, det ble endret til noe som er mer rettferdig. Sammenlagt lista trumfer 5000 lista. Men uansett et blir spennende på 1500m i kveld. Veldig mye kan skje. En av de rød/hvite, sveitseren Wenger har en mulighet til å klare seg. Han trues veldig bakfra, fra våre gutter, men det skulle ikke forundre meg om Silovs trekker seg fra 10 000, og da har kanskje japaneren Riku Tsuchiya også en ørliten mulighet.

                                I kveld blir det vel bare å holde seg til nrk.no. Det virket som den utrolige, blide reporteren ute på isen, mente at det blir best. jeg har mine tvil. I går var det katastrofe. Hvordan skal denne sporten få nye tilhengere når sendingene ødelegges slik som i går.
                                Tenk deg noe lignende i langren, eller alpint. Jansrud kommer i hundre ned løypa. På siste passerningstid leder han med tre hundredeler. Bare noen sekunder i gjen til mål, så bryter man av live-sendinga, for å sende noen tidligere løpere, og du må se alt om igjen, helt til Jansrud atter skal starte.
                                Det hadde blitt ramaskrik. Men vi som liker skøyter må finne oss i alt, bl.a. at vi ikke kommer inn i sendinga før det har gått både ett og to og tre par, og da sal det intervjues mens det fjerde par går.

                                #5423 Svar

                                Det begynner klokka 20.00 norsk tid. Jeg finner ikke noe bedre start-tidspunkt enn 20.20 noe sted. Er det noen som vet hvor man kan få sett det meste. NRK prioriterer innedørs friidrett, og NRK.no stoler jeg ikke på.

                                #5424 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Stole på NRK kan man ikke, men inntil videre har jeg ikke noe bedre forslag enn å følge med her:

                                  https://www.nrk.no/sport/

                                  Det kan vel ikke bli like håpløst som i går? 😐 😐

                                  De som er mer datakyndige greier vel å bruke VPN eller hva det heter.

                                  #5425 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    NOS sender jo (Begynte 19:45 i går, men også de viste litt friidrett først). Man trenger såkalt VPN for å få det inn, ellers er det blokkert under ihvertfall internasjonale løp.

                                    Du har også Eurovisionsport, men vet faktisk ikke om det er tilgjengelig «live» her til lands. Tror det. (Litt stusslig uten kommentarer, og lite stadionlyd)

                                    #5426 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Denne kanalen skal visstnok sende fra 2015 – logisk nok, ettersom første distanse starter 2000.

                                      https://www.nrk.no/sport/vm-pa-skoyter-1.11582762

                                      EurovisionSports er utilgjengelig (uten VPN). Akk ja.

                                      #5428 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Er spent på hva som skjer i dag!

                                        Repeterer for meg selv og andre, at når man har tatt frem 8 løpere til siste distanse, så deles feltet i to basert på sammenlagtstillingen etter tredje distanse av de som kvalifiserer seg. Den beste sammenlagt går sist i hver «pulje». 5000/3000 lista bestemmer  både hvem makkeren blir av disse, og at bestemann/kvinne av de to starter i indre. Som vi husker fra EM, foreligger så oppsettet for siste distanse når dommeren har godkjent resultatene etter tredje. Om løpere avstår fra siste distanse  – det er jo ikke helt uvanlig – kan man oppleve at en løper flyttes  oppover i parene i samme bane som den som trekker seg. Deretter fortsetter man å følge prinsippet med besteplassering på de to listene (5000 og sammenlagt etter tre distanser) for å finne erstatteren som starter i første par. Teoretisk kan Hald Thorup komme med på bakgrunn av sin niendeplass på 5000 også, siden man fortsetter nedover listene om topp-8 ikke skulle holde. Om TO løpere i samme bane skulle trekke seg etter at paroppsettet er klart, pares de to som havner nederst i hvert sitt par, og man fyller på med to nye i første par.

                                        #5429 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          …enda mer nøyaktig, så plasseres eksempelvis en enslig Thorup som kommer inn, i den ledige banen i første par. Om de to første parene ser kun en løper i hver etter å ha flyttet løpere oppover, flyttes løperen fra det første paret til den ledige plassen i det andre.

                                          Klar for dag 2 av VM-allround!

                                          #5430 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Il-melding. NRK-sendingen starter 2000 (på nett)!

                                            https://www.nrk.no/sport/vm-pa-skoyter-1.11582762

                                            (blir dette kvelden vi har ventet på i 25 år?)

                                             

                                            #5431 Svar
                                            Jeppe

                                              Jokeren Zueva klarte det. Nr 8 sammenlagt, og dermed inne på begge lister. Njåtun???

                                              Neimen ikke sikker akkurat nå

                                            Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 65)
                                            Svar til: Svar #5380 i VM allround Calgary
                                            Din informasjon: