VM allround Calgary

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM allround Calgary

  • Dette emnet har 64 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 07/03/2019 at 23:58 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 65)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5151 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Hvor blir det av det norske VM-uttaket? Her skal det mye til for at ikke laget blir Pedersen, Bøkko, Henriksen / Njåtun, Wiklund. Men vi får ta forbehold inntil videre.

      Noen andre land:

      (Nederland) D de Vries, Kramer, Roest / Wüst, A de Jong, Achtereekte

      (USA) Cepuran

      (Canada) Bloemen, Belchos, Gelinas-Beaulieu / Blondin, Weidemann, Maltais

      #5156 Svar
      Jeppe

        Viktor H. Thorup, Danmark, er vel klar for VM.

        #5171 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Sant nok, det er han.

          Og Russland: Semerikov, Trofimov / Lalenkova, Voronina, Kazelina. Sistnevnte må vel bare håpe på at hun ikke greier å kvalifisere seg for 5000 m.

           

          #5176 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Her er laget til Japan:

            Ryosuke og Riku Tsuchiya / Miho og Nana Takagi, Sato.

            #5251 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Ida Njåtun vant en sensasjonell VM-medalje for fire år siden. Kan hun gjenta bedriften? Fra Facebook:

              «Back in business! 🐆

              Jeg er endelig ferdig med det som må ha vært tidenes dårligst timet sykdomsperiode. Et ‘parainfluensa’-virus sørget for at VM enkeltdistanser røk, én distanse etter den andre. Det viste seg at det var en litt mer hissig forkjølelse enn jeg først så for meg, og etter hvert spøkte det og for om jeg skulle rekke turen over til Calgary og preppen til VM allround. Turen over dammen var nå på fredag, og heldigvis våknet jeg torsdag og kjente at nå var sykdommen endelig på retur! Det ble første seier så langt! 👍🏼

              I går (søndag) hadde jeg min første isøkt siden VM-preppen jeg hadde torsdag for 10 dager siden. Det blir en jobb å gjøre de neste to ukene før VM allround, og det vil nok kreve en god del tålmodighet og is i magen. Men nå er jeg bare veldig glad for at kroppen fungerer, og så overlater jeg det til tiden å vise hvor mye jeg klarer å få ut av de neste ukene. Jeg tror og håper i hvert fall at jeg har mye godt grunnlag som kommer til gode når jeg først får i gang maskineriet.

              Det var bittert å måtte se alle løpene i Inzell på TV, men desto gøyere å se mine lagkamerater lykkes så til de grader. For en inspirasjon det var! Jeg blir stolt av å være på dette laget, og ekstra motivert til å jobbe videre med meg selv. Det er jo det som er fordelen med å være et lag; lykkes én, er det en seier for alle.

              Min plan fremover, i korte trekk; smilet på, hodet opp, og så er alle muligheter åpne»

              #5266 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Jeg måtte ty til selveste Konrad Niedzwiedzki for å få det polske laget, og det var ikke all verden:

                Karolina Bosiek
                Natalia Czerwonka (R)

                Polen kommer ikke til å bruke sin plass i mennenes VM (!)

                 

                #5308 Svar
                Kristian Eliassen

                  Nytt VM på gang!
                  I allround-VM er det 24 deltakere for hvert kjønn med en reserveliste på 6. Nasjonskvoteplasser. Hver nasjon kan stille med det antallet løpere man har kvoteplasser til inkludert plasser på reservelista, pluss en intern reserve for hvert kjønn. Kvalifiseringen begynte allerede under fjorårets VM, hvor plasser blant de 12 beste ga tilsvarende uttelling til årets VM. Dog maks to for hvert kjønn. Hvert land kan imidlertid i beste fall starte med tre løpere for hvert kjønn, så kvalifiseringen fortsatte under WC1-4. Beste tid på 1500 og 5000 (3000 i kvinneklassen)las sammen uavhengig av hvilke(t) stevne(r) tidene ble satt i. Deretter fikk man en liste korrigert for garantiplasser fra ifjor.Resultatet ble slik:
                  https://www.isu.org/docman-documents-links/isu-files/event-documents/speed-skating-8/2018-19-4/championships-27/19440-sqrl-wass-2019-calgary/file

                  Reservelista må leses slik at nasjoner som ikke har en plass fra før har forrang. Den «egentlige» reservelista for menn blir denne gangen: 1. Polen 2. Tsjekkia 3. New Zealand 4.Taipei 5.Italia 6. Polen.
                  Sverige har ingen å sette inn med oppnådd, godkjent tidskrav. Kravet er på 6.52.00 (6.48.00 i Calgary, Salt Lake City eller Ürümqi). Polen kommer ikke med noen sier Haarberg, så da får vi se om «den polske tsjekkeren» stiller.

                  I dameklassen får denne regelen ingen innvirkning denne gangen. Norge har tredje reserveplass. To eller tre norske deltakere? Scroll nederst på denne siden, så ser man at det er 21 nasjoner som har posisjonert seg.

                  https://nsf.klubb.nif.no/Administrativt/Uttak%20hurtigl%C3%B8p/Kvoteplasser%20VM%202019.pdf

                  Hvilke løpere hvert land stiller med begrenses av nasjonale særkrav og kvalifiseringstider (tider satt i godkjente stevner fra 1. juli 2017. Se sprint-VM tråden).  Kravet i kvinneklassen er 4.28.00 (4.24.00) på 3000.

                   

                  Entry List (deltakerlista) blir publisert en gang etter 20:00 i kveld!

                  #5309 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Noen som via Instagram eller annet vet om Haugen er i Calgary? Njåtun og Wiklund må jo være våre to sikre kort. På herresiden er vel laget SLP , Bøkko og Henriksen. Det ble jo gått løp der lørdag:

                    http://136.159.129.160/Competition/Results.aspx?event_id=617&comp_id=5444

                    Om Norge fører opp en reserve på herresiden, blir det så ADJ? Han er i Calgary og skal videre til verdenscupfinalen i Salt Lake City. Ulekleiv og Bakken Haugli gikk løp i Inzell denne helga.

                    #5314 Svar
                    Arvid Hauge

                      No nærma det seg allround-VM i Calgary, det vert interessant å sjå om Sverre L.Pedersen kan ta Noregs første  VM-gull på 25 år i allround-VM. For meg er det i allefall det skeise-VM eg likar å følgje med på. Det som er skuffande med meisterskapet, er at det er berre 8 løparar på 10000meter, det burde ha vore 12.

                      Kanskje ein etter dette VM vil ha ein mann på topp av Adelskalendaren, Shani Davis har vert lenge nok der no.

                      Ynskjer dei norske og alle deltakarar i VM lukke til.

                       

                       

                       

                       

                      #5318 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Nå burde deltakerlista for lengst ha vært her. Savner også en publisering av det norske laget på siden til NSF. Om det tas ut reserver, så burde man opplyse om de er hjemmeværende eller ei.

                        (Misunner de som kommer til å bivåne dette «live». Blir neppe stinn brakke (har det noen gang vært dét der?). Liten kapasitet (4000) sammenliknet med f.eks. Hamar og Inzell. Antakelig er det vel å møte opp spontant om man vil inn, men ikke bare, bare å ta seg dit.)

                        https://no.wikipedia.org/wiki/Olympic_Oval

                        #5319 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Levetiden til OL-anleggene i Calgary (inkludert Ovalen) nærmer seg slutten. Man hadde håpet på et OL i 2026, men den søknaden trakk man. Visstnok skal kjølesystemets levetid være nær slutten, og det fryktes for at det ikke er nok penger til å åpne neste sesong.

                          https://globalnews.ca/news/4985768/calgary-athletes-concerned-winsport-olympic-oval/?utm_source=The+Morning+Brief&utm_campaign=62a54c14d1-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_22_02_01&utm_medium=email&utm_term=0_2d8c49786b-62a54c14d1-311445873

                          Sånn i et korttidsperspektiv, så virker det imidlertid som forholdene ikke akkurat er dårlige. Rett nok er det meldt høytrykk til helga:

                          http://www.vaer-sentral.no/no/vaer/profesjonelle-vaerkarter/lufttrykk/nord-amerika.html

                          …men Visser gikk på 6.44 på 5000 denne helga og Debruil har notert 34.11 denne sesongen…

                          #5320 Svar
                          Tore Jan Narvestad

                            Ettersom vi er inne på de historiske perspektiver, gikk en Visser 5000 m på 6,44 i Calgary i februar for 31 år siden, da holdt det til 2. plass i OL for Leo. Nå er det Esmee som har gått, men det ble bare 6.45, 73.

                            #5321 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Takk for morsom korrigering. Venter stadig på deltakerlista…

                              #5327 Svar
                              Carl-Petter Leganger

                                Da foreligger deltagerlisten på ISU’s hjemmeside.  Gå på speedskating og deretter VM allround.

                                #5329 Svar
                                Kristian Eliassen
                                  #5330 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Først og fremst merker en seg det norske laget. Som ventet SLP, Bøkko og Henriksen. Ulekleiv (hjemmeværende?) reserve.
                                    Som ventet Njåtun og Wiklund. Lund (hjemmeværende?) reserve.
                                    Av listene totalt, ser man at Lund er nestekvinne i køen om ytterligere et forfall skulle komme i tide. Italia ga avkall på en plass som førstereserve Sør Korea ikke sa ja til. USA fikk dermed en billett.
                                    I herreklassen merker jeg meg at man nå ikke har ytterligere plasser å ta av ved Eventuelle flere forfall. Sverige har som kjent gitt avkall på en plass for lengst. Den ville hverken Polen, Tsjekkia, New Zealand (Michael) eller Taipei ha. Dermed får Italia med tre løpere (Ghiotto intern reserve ifølge lista).

                                    #5335 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Pga. ferie måtte jeg lage forhåndsomtalen for VM før deltakerlistene kom. Etter det jeg kan se mangler på kvinnesiden kun Bonazza – for øvrig merkelig at Italia ikke prioriterer VM. Inn Schoutens, USA.

                                      Blant mennene er det litt mer komplisert: Fra lista mi faller Druszkiewicz og Whyte bort – Betti og Malfatti kommer inn. Ingen av de nevnte har dog noen betydning for konklusjonene i artikkelen.

                                      #5338 Svar
                                      EinarR

                                        Allround-VM i Calgary er ikke mange timene unna nå. VM brukte å være vinteren sitt store høydepunkt for veldig mange. Vi kunne kjenne på den sitrende spenninga, og ha følelsen av at dette var en kollektiv tilstand.

                                        2019. Hvis vi bruker VG- vintersport som barometer, og sammenlikner med ski VM: Dagens kvinnestafett har tre lag som høyst sannsynlig tar medaljene. (NOR-SVE-RUS). Det skal gåes 4 etapper. Det er allerede 100 innlegg som koker suppe på spiker, hva om Ebba kniper 10 sekunder, hva om Tinka har dårlige ski på andre etappe, enn om Valentina har dagen i skøyting… Ganske intenst engasjement på forhånd, og erfaringsmessig vil debatten ende opp i nærmere 1000 innlegg før dagen er omme.

                                        I Calgary er de ytre rammene og forutsetningene nokså like: Ingen tror på andre seierspodium enn SLP-Roest-Kramer. Rekkefølgen skal avgjøres over fire strekk/distanser. Med god vilje så har det til nå vært 9 innlegg om Calgary-VM på nevnte forum, under paraplyen Skøytesesongen 2018-19.

                                        Det er en stor kontrast! Det virker som om kulturen rundt skøyteløp er borte. Kan forklaringa være at de fleste skøyteentusiastene er i 60-70-årene, og har passert det optimale glødepunktet? Ski-folkene er til sammenlikning i 40-50- årene og er fortsatt ved sin fulle kraft. (Skisporten kommer til å få det, den også. Ungdommen i dag er ikke bitten mer opptatt av kombinert, hopp og langrenn, subsidiært bare marginalt, enn av skøyter).

                                        Jeg husker en gang for mange år siden, en høst, jeg var på besøk hos en kamerat. Der var det en tredje person, som jeg ikke kjente. Det ble litt snakk om skøyter. Han tredjemann var virkelig engasjert, og sa at han var s å spent på hvor god Jan Bols kom til å bli kommende sesong! Jeg var imponert over engasjementet, og syntes det nesten ble litt mye.

                                        Må si jeg savner den tida! Av erfaring vil skøyteVM- feberen synes best på FB- skøytehistorie (noe som sier det meste!).

                                        Gler meg til VM i Calgary. Men det kan ikke sammenliknes med slik som det brukte å være, dessverre.

                                        Hilsen Glasshuset.

                                         

                                         

                                         

                                        #5344 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Tror ikke løsningen er at Lars Finsen starter en allroundkampanje igjen ihvertfall! Sikkert velment, men for konservativt. Per Jorsett postulerte at om man begynte å forandre på allround, så var det begynnelsen på slutten.  Personlig synes jeg derimot at det er veldig artig å tenke seg justeringer. En trekamp innbakt i firkampen  kunne frisket opp, og fylt flere funksjoner. Mener Finsen svarte meg med en oneliner på dette en gang : «Dette er ikke noe jeg kan støtte». Dermed blir det som det blir får man jo nesten lyst til å svare (uten at jeg gjorde det). Nå mener jeg jo ikke at akkurat jeg har svaret på alt, men det er artig å fundere fordi det er så sabla konservativt på dette feltet. Artig å tenke seg en modifisert allroundvariant koblet på enkeltdistanser også – men det trenger ikke være plassiffer som i OL-24 (Altså 1924!) Hadde vært morsomt med en løpende sammenlagtvariant under distanse-VM og OL. Ja, hadde det ikke vært morsomt med enkeltdistanseutdeling under sprint-VM også?: To lister med beste 500 og 1000 blant de som ender topp 12 eller noe slikt. Skøyter fremstår nok rett og slett litt KJEDELIG for folk flest. Med en alterneringsmodell også på VM-nivå på trappene, åpner det seg muligheter for ikke å si behov. Når jeg tenker Hamar neste år, så tenker jeg derfor: Trekamp, firkamp, fellesstart (enkeltdistanse) , sprintfirkamp med «innbakt» utdeling av enkeltdistansemedaljer på 500 og 1000, tre dager er litt kort for et VM osv. Det er ikke å SNAKKE NED produktet at muligheter for spennende utvikling av konseptene ligger der, men jeg mistenker av og til at det oppfattes slik når ideér luftes..

                                          #5361 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Under sprint- og allround-VM er det ikke like raffinert som distanse-VM hva gjelder dette med reserveplasser/-posisjoner: Ikke like mye som skjer. Laglederne må bekrefte hvilke løpere man stiller med på trekningsmøtet i forkant av trekningen. Aner ikke hvor Camilla Lund befinner seg, men mistenker at hun er hjemmeværende reserve. Om sykdom eller skade oppstår internt (gud forby!), har man rett til å sette inn en intern reserve. Siste frist for å komme med er minimum en halv time før start på første distanse. Løpere flyttes oppover i parene i den samme banen hvor den ene løperen trakk seg. Reserven kommer så inn i første par. (Om to trekker seg, flytter man den enslige løperen i den tidlige paret til den enslige i det senere). Samme prinsipp om man må ty til reservelista på 6. Lund er førstereserve. Ingen igjen på denne lista i herreklassen. Får vi 24 til start, og vil f.eks Italia beholde Ghiotto på benken? Om man ikke har reserver å sette inn i konkurransen/ikke rekker, vil man oppleve kun en løper i første par såfremt man har rukket å justere parene, Hvis ikke, må makkeren i angjeldende par som den som trakk seg gå alene.

                                            I allround-VM er det på de to første distansene trekningspuljer à 8 stk. Både Arild Gjerde og Evert Stenlund har kommet med fine oversikter over personlige rekorder (og årsbeste).

                                            https://nb-no.facebook.com/nsfstevnerogresultater/

                                            http://evertstenlund.se/World%20Allround.htm

                                            I denne sammenhengen trenger man imidlertid et tredje sett med tider: Tider notert i godkjente stevner siden 1. juli 2018. Altså nasjonale- og internasjonale mesterskap, verdenscup eller «International Competitions». Sistnevnte oversikt gjenfinnes i en årlig «Communication2 Fra ISU, med tillegg under «Calendar of Events». Den detetektivjobben overlater jeg til andre (kunne vel like greit ha vært årsbeste man gikk ut fra? I distanse-VM var det litt småartig at man gikk ut fra SQRL – men så gjaldt det deretter «godkjente stevner» der også om man ikke sto på lista)

                                            På tredje distanse er den sammenlagtstillingen som er styrende for paroppsettet. Fjerde tar vi senere.

                                            Trekningsmøte lørdag 00:30, norsk tid. Selve trekningen foretas 03:30 lørdag, norsk tid.

                                            #5362 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              …man kan fritt bytte inn sin reserve, og melde dette på trekningsmøtet, men etter trekningen er det så jeg snakker om i innlegget over.

                                               

                                              #5363 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                …og så på tide å skryte av Finsen også: «Vanskelig med rekorder pga. høyt trykk og svinekald luft som er vanskelig å varme opp» (omtrentlig sitat). Interessant poeng. Leser også Kramer som – på plass – uttaler at anlegget i hallen er 30 år gammelt. Klimaanlegget ikke topp. Dessuten/og isolasjonen er dårlig. Bør kanskje tone ned forventninger om raske tider, da? Her er det vel uansett ikke rekorder som er viktigst, naturligvis.

                                                #5367 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Trekningen!
                                                  https://live.isuresults.eu/events/2019_CAN_0001/schedule

                                                  Ingen endringer siden Entry List. Pent og pyntelig 24 deltakere for hvert kjønn, Ingen reserver satt inn. Vi får se når første skudd smeller om parene byr på noen overraskende endringer.

                                                  Wüst-M. Takagi på 500. Litt spent på den vekslingen der.

                                                  SLP i tidligst mulig par på 5000. Bra makker i D.de Vries, men Roest og Kramer har tidene hans å gå på. SLP får gjøre som i Inzell i forhold til Roest: Sette opp en god tid. Blir sikkert litt vanskelig å vite hvilket skjema man skal bruke, men tross alt 16 løpere som forsøker seg før Sverre.

                                                  #5368 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    …siste ytre på 500 for SLP (og Bøkko). Siste par på lagkameratene Kramer og Roest… Roest-Kramer.

                                                  Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 65)
                                                  Svar til: Svar #5338 i VM allround Calgary
                                                  Din informasjon: