VM 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM 2020

Viser 21 innlegg - 73 til 93 (av totalt 93)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #9825 Svar
    jeppe
      #9854 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Foran allround dag 2:

        Kvinneklassen er som ventet i særklasse den mest spennende, med mange medaljekandidater fortsatt med i spillet. Ser vi på hvem som ligger an til å få gå 5000 m, dvs. ut fra de «to listene» er stillingen som følger:

        Med på begge lister:

        Wüst
        Blondin
        Wijfje
        A de Jong
        Lollobrigida

        Sablikova er bankers, med seier på 5000 m. Da står det om to plasser, og her er Lalenkova og Weidemann med hver sin 6.plass inne blant de 8. Voroninas 7.plass akkurat for svak, og hun er nok neppe kapabel til å være blant de 8 beste etter tre løp heller. Merk at både Sato, Takagi og Kazelina med gode 1500-metere kan gå seg inn på 5000-meterlaget. Men Kazelina er vel blant dem som i så fall ofte melder forfall. Weidemann må holde et lite øye på «Lex Beckert», dvs. hun må være blant de 16 beste etter tre løp.

        #9855 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Klassen for menn:

          Inne på begge lister:
          Roest
          Pedersen
          Ichinohe
          Blokhuijsen
          Trofimov

          Belchos, Bloemen og Zakharov har gode plasseringer på 5000 m, men alle tre trues av «Lex Beckert»…

          Derfor ser det ut til at den/de som ligger best an etter tre løp av:
          Williamson
          Bøkko
          Tsuchiya
          Swings
          Engebråten

          har en god sjanse til å bli med på 10 000 m.

          #9856 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            P.S. Kramer står over 1500 m. Gode nyheter for særlig Belchos.

            #9857 Svar
            Kristian Eliassen

              Bra Brynjar Haarberg. Er du på Hamar? Uten å si noe galt om noe og noen, er vi nå på bygdefest på Stortorget på Hamar! Bra stemning, og ikke noe galt med bygda altså. Øltelt og samtidig medaljeseremoni på arena ute  med litt sparsomt trykk. Mitt inntrykk lørdag var god stemning, mye folk, men også et lite antiklimaks på 5000. Folk var litt matte etter så lang tid i hallen, og det ER ikke bra med en konkurranseform som ikke inviterer flere løpere med i matchen. Man må invitere publikum under 60 år også. Tror allround er på vei ut. Tiden er inne for å fordele skyld. Flere lister.

              #9863 Svar
              Kristian Eliassen

                Morn. Da unner jeg alle å kose seg i skipet og foran skjermen. 🙂Selv står jeg over mesterskapet i dag. Det hele ble avgjort i går i herreklassen, og så blir det vel nederlandsk for kvinnene. Noe må gjøres med allroundkonseptet. Fin dag i skipet i går, men årets store VM var i Salt Lake City. Neste sesong er det kun distanse-VM, og året etter er det OL som er det store.

                Ha en fin søndag! 🙂

                #9870 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Herlig provoserende kommentarer fra Eliassen på tampen her. Jeg biter ikke på, håper ingen andre gjør det heller.

                  #9871 Svar
                  Kristian Eliassen

                    🤭 Egentlig ikke ment provoserende faktisk.

                    Fint opplegg i helga hvor jeg rakk 5000m, kvinner og 10 000m, menn på TV3 da jeg kom hjem. Gikk dessverre glipp av hyllningen av Håvard Bøkko. Det var litt synd. Ellers var kvinneklassen jevn, men ingen overraskelse at Wust vant. At Roest kom til å vinne var klart i går.

                    #9872 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Regner med at du kommer med en flott oppsummering snart hvor du særlig trekker fram Japans herjinger, og ulike lands prioriteringer!

                      Er jeg så den eneste som mener at dekningen til Viasat er litt heseblesende, halleluja-aktig?Man blir ør av all fagpraten. Måteholdets kunst er det noe som heter, og går ikke all slik prat på bekostning av mer fruktbare tilnærmingsmåter, og nødvendig og interessant problematisering?  Wetten og co henvender seg til sine egne. Blir overrasket hvis 100 000 så på i helga. Spent på tallene. Venter på tall fra SLC.

                      #9881 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Flere som har lyst til å oppsummere sine inntrykk fra helga?

                        Djikema er ute og forsikrer om at allround kommer til å bestå, samtidig som han sår tvil om at VM 2022 kommer til å bli skåret over vedtatte lest. Som kjent er Hamar foreløpig tildelt samme type mesterskap i 2022 – med et tillegg for lagsprint for hvert kjønn.

                        Man gjør klokt i å se fram mot kongressen i 2020, men det er liten grunn til å så tvil om VM-2022: enkeltdistansemesterskapet OL 2022 går rett i forkant. Hvorfor så tvil om 2022? 2023 er noe annet. Benytt heller anledningen til å så tvil om at allroundformatet bør være hugget i stein. Mange reformister vil nok argumentere for liten firkamp også for menn gitt jevnheten i dameklassen nå i helga og diverse forfall og vegringer i herreklassen. Selv er jeg såpass tradisjonalist at jeg vil beholde nevnte distanser, men med medaljeutdeling også etter tre distanser  men med en annen distanserekkefølge. Djikema er ute og synser om at øvelser må ut hvis lagsprint skal inn, men dette må bero på manglende kreativitet. En allrounvariant i OL har den fordelen at den kan «kobles på» eksisterende enkeltdistanser, og er det ikke allerede kommende helg demonstrasjon av mixed stafett under verdenscupfinalen? Mer enig med Djikema når han mener at 100m (nevnes kun som enkeltdistanse)ikke er fremtiden. Har vært forsøkt og blitt forkastet.

                        #9894 Svar
                        EinarR

                          All den flotte musikken! Er det noen som vet om den finnes å få kjøpt på plate? (Jeg merka meg forøvrig et merkelig avvik: Under et kvinnepar på 1000m så spilte de Proud Mary (CCR). Helt i utakt med alt annet av akkompagnement).

                          Det kan være det bare er meg. Men jeg synes lørdagskonseptet ble for mye av det gode. I alle fall når du har firehundrekronersbillett i Nordre Sving, som viste seg ikke å være noe lurt valg. Det så skrinnere ut i Søndre (og også overalt ellers, inkludert på de 100% utsolgte langsidene.) Der vi var så var det trangt og masete å være. Greit å se, men trangt å stå og vanskelig å sitte. Ble trøtt og lei og mobiliserte ikke noe motstand da reisefølget foreslo å forlate skuta ennå mens det gjensto to par på 5000.

                          Mer stas søndag, med kortere program(!) på bedre og enda dyrere seter. Beste opplevelser (skøytesport på sitt beste) var 10000-meterene til Ichinohe og Trofimov, og Lalenkova på 5000.

                          Ros til stevnet for at tidsplanen følges på minuttet, stramt og fint. Men altså- det kan bli for mye. Åtte distanser på en dag, og med begrensa mulighet for velvære innimellom.

                          Jeg velger meg Stavanger! Hyggeligere der, litt bedre plass. Sjøl om de ikke har like fin musikk.

                          #9896 Svar
                          jeppe

                            Fin musikk skriver EinarR, joooo…sier jeg,  men hvorfor så sinnsykt høyt til tider. Om det er plasseringene av høytalerne, hvordan de henger eller noe sånt, vet jeg ikke, men på vekslingssida var det på lørdag uutholdelig, og meningssløst høyt. Også fanfarene ved blomstersermoniene for distansene var også på lørdag ekstremt høye. Måtte holde for ørene ved en anledning. På søndag var dette med lyden mye bedre. Ja, alt var mye bedre på søndag. Åtte distanser på lørdag er ikke spesielt bra. Ikke noen god løsning i det hele tatt. 500m i allround klassen kunne godt ha blitt arrangert på fredag sammen med sprinternes to første distanser. Det hadde hjulpet litt.
                            Det ble noen veldig spennende par på 5000 damer og 10 000 menn. Gullmedaljene ble det liten kamp om, men makan til spenning rundt sølvmedaljen for gutta og bronsjen for jentene, skal du lete lenge etter.
                            En ting til. Arrangørene hadde ikke bryd seg om å lage program for mesterskapet. Det er meget dårlig. Hva skal man skrive på, hvis man ønsker å notere sluttider og poengsummer?
                            Du finner parsammenstningen på nettet sa en vakt til meg da jeg spurte etter program. Jeg hadde heldigvis printet ut hjemme før jeg dro, og Finsen hadde laget sitt fine programhefte som mange kjøpte av ham.
                            Men… ærlig talt, dette skulle vel arrangørene hatt til publikum.
                            Jeppe har egentlig gitt seg med å skrive her, men dette måtte ut.

                            #9901 Svar
                            Emil Nielsen

                              Jeg var til stede i Skipet lørdag, og det var et supert arrangement.

                               

                              En rar ting med programmet:

                              Det er litt antiklimaks å se treige allroundere gå 500m etter sprintere. Spenningsmessig hadde vært lurt med et oppsett som dette:

                              500m allround kvinner

                              500m allround menn

                              500m sprint kvinner

                              500m sprint menn

                              Vanning

                              3000m allround kvinner

                              1000m sprint kvinner

                              1000m sprint menn

                              5000m allround menn.

                               

                              Det hadde gitt en mer naturlig fartsøkning på formiddagen, hvor 500m allround typisk er den distansen jeg ville droppe å se, fordi det er litt rart å se langdistanse folk sprinte.

                               

                              Dessuten var en del av tilskuerne demonstrativt ikke til stede når kvinnene gikk. Store deler av vekslingssiden hadde helt tomme seter inntil mennene gikk. Det virker litt respektløst. Jeg skjønner at noen må på do eller noe, men at hele selskapet forsvinner på den måten er litt dårlig gjort.

                               

                               

                              Ellers så koste jeg meg skikkelig i søndre sving inntil Roest gikk 5000m, så var liksom stemningen litt ødelagt igjen.

                              #9903 Svar
                              EinarR

                                Vi diskuterte rekkefølgen i programmet tidlig i tråden også. Jeg synes det er mye fornuft i det som Emil skriver.

                                Når ble sprintmesterene hyllet med kranser og medaljer? Ikke i hallen på lørdag etter 5000, håper jeg. I byen om kvelden, er det det som Kristian viser til? Kan heller ikke ha vært noen fullgod løsning.

                                Folk må opp og strekke på beina, og da velger de fleste tidspunkt når de ikke synes de går glipp av så mye. Arrangementet vil jo mer enn gjerne ha oss ut i teltene for å spise og drikke. Og det er ikke forenelig med å innta setene sine hundre prosent av tida. Dessuten enorme dokøer. Pausene går fort på den måten. Etter hvert så går gjerne folk litt i surr også: Har Hege gått??

                                Logistikken rundt ankomst: Frustrerende. «Tusener» i kø foran samme checkpoint, og omtrent alle skal gjennom kroppsvisitering. Nidkjærhet satt i overdrevent system. Måtte gå an å tilrettelegge sånn at kontrollen ble foretatt ved de respektive innganger. På store fotballstadioner er det flerfoldig mange ganger flere tilskuere, men aldri om jeg tror at folk opplever tilsvarende seindrektighet. Terningkast 0.

                                Respektløshet: Når hallen langt på veg tømmes før seiersseremonien (søndag). Det hadde vært annerledes hvis kransen skulle rundt en norsk hals!

                                #9905 Svar
                                Jeppe

                                  Etter å ha kommet seg igjennom «tollen», med delvis åpen ryggsekk, hvor man forsøkte å få sekken på rett kjøl med den ene hånda, og med verandaflagget i den andre, var det ikke enkelt  å vise billetten for å komme seg igjennom »passkontrollen». Jeg var møkk lei gestapo vaktene på søndag.

                                  #9977 Svar
                                  EinarR

                                    Jeg har sagt at sesongmålet er at svensktråden skal ha nest flest innlegg av alle trådene på 15.46.6. Siden det ikke øynes noen som helst fare ift dette, en liten VM- kommentar til: Vi må vel si at NSF og allierte hadde griseflaks med tanke på virusproblemet. Ikke mange dagene seinere ville neppe arrangementet gått som planlagt. Kanskje uten tilskuere? I motsetning til skiløperne i Holmenkollen så har skøyteløperne ganske god erfaring med å gå for nokså tomme hus.

                                    VM 2020 vs VM 2017 (også Hamar): Fordel 2020! Klart større engasjement fra tribunene, synes jeg.

                                     

                                    #9979 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      VM 2020 var en suksess. – skjønt man kan jo ikke oppsummere før man får tv-tallene osv. Tråden fortsetter. VM-2022 er altså angitt til å bli et firedagersstevne.

                                      #9990 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Denne tråden bør vel egentlig surre og gå helt til VM 2022?

                                        Jeg kan ihvertfall tenke meg å dvele litt ved oppmøtet i de forskjellige delmesterskapene. Først sprint kvinner:

                                        Av de 28 forhåndstildelte plassene ble 24 disponert.

                                        Vi savner USA (3)
                                        Briana Bocox mest åpenbare valg, men også andre kandidater.

                                        KOR (2)
                                        De to beste sprinterne uteble, herunder Kim Min-sun som er i v-cupfinalen denne helga.

                                        CZE (1)
                                        Mulig Kerschbaummayr kunne ha deltatt, men ingen sprinter akkurat.

                                        KAZ (1)
                                        Ajdova har ikke konkurrert siden oktober – vet ikke hvorfor.

                                        Dermed åpner det seg for fire reserver, hvorav kun to takket ja:
                                        GER (1) – Ja takk

                                        BEL (1) – Ja takk

                                        ROU (1) – Nei takk
                                        Hogas sikret VM-plassen, men uvisst av hvilken grunn kom hun ikke til start. Heller ikke Ianculescu, som kunne ha vært et alternativ.

                                        ARG (1) – Nei takk
                                        Rodriguez oppholder seg mest i USA, og ville altså ikke til VM.

                                        POL (3) – Nei takk
                                        Czerwonka mest logiske valg, eller Bosiek (som gikk allround).

                                        NOR (2) – Ja takk

                                        #10172 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Hva så med sprint menn?

                                          Her også 28 forhåndstildelte plasser, hvorav 27 ble disponert.

                                          Vi savner:

                                          KAZ (3)
                                          Palkin og Kretsj sikret plassene, men ingen av dem stilte på Hamar. Kasakhstan har vel egentlig nok av løpere som kunne ha vært med her – litt merkelig at de ikke fylte kvoten.

                                          Dermed åpner det seg en reserveplass, som kunne benyttes av følgende land:
                                          EST (1) – Nei takk
                                          Marten Liiv ikke interessert i å delta på Hamar?!

                                          AUS (1) – Nei takk
                                          Greig var nr. 3 i 2014, og har også ellers deltatt i mange sprint-VM. Antar det var skade e.l. som gjorde at han ikke ble påmeldt til VM i år.

                                          POL (3) – Nei takk
                                          Dette er jo også merkelig. Klosinski var påmeldt som reserve, men var muligens ikke tilgjengelig da plassen ble ledig.

                                          NOR (3) – Ja takk

                                          #10176 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Det som Haarberg her tar en gjennomgang på gikk vel også jeg gjennom før- og under VM. Ikke for å foregripe konklusjonen, men det var relativt få avbud fra løpere/kvoteplasser med løpere som kunne hevdet seg. Enkelte avbud forekom når det gjelder plasser langt ned på SQRL, og særlig mange avbud fra naajonskvoteplasser på reservelista. Konklusjonen bør ikke bli anbefaling av ytterligere reduksjon av det totale antall
                                            med deltakere, men heller  å se på kvalifiseringssystemet, gulrøtter  for deltakelse og liknende. Det er for få land som satser på allroundturneringene.

                                            #10241 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Allround kvinner: 24 forhåndstildelte plasser, hvorav 23 ble benyttet.

                                              Vi savner faktisk bare:

                                              ITA (2)
                                              Bonazza er en allsidig løper som gjorde det bra i verdenscupen, men som ikke viste all verden i Nord-Amerika. Hennes sesong ble tydeligvis avsluttet etter VM enkeltdistanser. Linda Rossi kunne ha vært et OK alternativ.

                                              Dermed var det kun åpning for én reserve – responsen var som følger:
                                              KOR (1) – nei takk
                                              Sør-Korea har et par brukbare allroundere, men dette landet har vel ikke for vane å prioritere sammenlagtmesterskapene.

                                              EST (1) – nei takk
                                              Norgesvennen Alusalu ikke interessert i VM? Vet ikke hvorfor.

                                              CHN (2) – ja takk

                                            Viser 21 innlegg - 73 til 93 (av totalt 93)
                                            Svar til: Svar #9856 i VM 2020
                                            Din informasjon: