VM 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM 2020

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 93)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6463 Svar
    Jeppe

      Klokka 10.00 i dag, og noen stressende sekunder etterpå, og så var det over. Ikke en sitteplass igjen til lørdagsstevnet, og temmelig fullt på søndag også. Men mine billetter er i boks.

      #6464 Svar
      Kristian Eliassen
        #6465 Svar
        EinarR

          Grå dotter betyr solgt, og grønne betyr ledig? Men hva står de blå for? Savner forklaring på denne trikoloren. Ikke opplagt intuitivt.

          #6466 Svar
          Kristian Eliassen

            Tja, blått står for teleskop tribune ser jeg. Som igjen betyr seter som foldes ned.

            Herfra skal det innrømmes at jeg ikke har sikret meg billetter ennå – men det skal det nok bli en råd med. Dilemmaet er at jeg ikke vet om/når jeg får med reisefølge. Da er det i tidligste laget å bestille allerede nå! Trolig går jeg for nordre sving lørdag… Hvor mange billetter har man solgt i dag? Hvor mange «grå dotter» var det klokken 10:00? Mye sponsorbilletter, interne reservasjoner,  amt reservasjoner til reisebyråer og slikt i inn- og utland?

             

             

            #6467 Svar
            EinarR

              så blå=ledig det da. Hvorfor ikke la de være grønne? Er de blå billigere?

              Det ser veldig utsolgt og fullt hus ut (sitte) på lørdag, og samme tendens på søndag. Men også forrige gang var inntrykket det samme, «alt» var blåst bort. Når det kom til de store dagene så var det ikke s å smekkfullt likevel. Skulle tro at grå dott betyr sete kjøpt og betalt. Men i praksis er det kanskje store aktører (sponsorer, turoperatører..) som spesialbehandles. Altså kan kanskje magi skje, ved at grå dotter blir grønne (eller blå) når alvoret siger innpå.

              Min egen fangst så langt: fredag 0 (oppdrag o)  lørdag o (oppdrag 7)  søndag 5 (oppdrag 4).  Så vi må vel nøye oss med søndag da. Disse plassene dog av det pampete slaget til 700kr/stk. Opprinnelig grønn farge.

               

              #6470 Svar
              Kristian Eliassen

                …da har jeg bestilt billetter i nordre sving lørdag. Hvordan jeg gjør med de andre dagene tar jeg etterhvert. Litt lang dag for ståplass, men på en annen side er det her det blir best stemning om det blir fullt, det går an å «mingle» litt blant publikum, målgangen på 1000m blir ganske nærme osv.

                PS: Åpningsinnlegget ditt har blitt referert til på schaatsforum, Jeppe. » Det norske schaatsforum» er en betegnelse jeg liker godt. Sesongen er naturligvis mer enn VM på Hamar. De første verdenscuphelgene, EM-enkelt i Heerenveen og VM-enkeltdistanser i Salt Lake City blir også højdare.

                #6471 Svar
                Jeppe

                  Klokka på Mac’n viste 10.00, men billettkjøp sida kom ikke opp før…. tja… 15 sekunder senere, og da var var det voldsomt mye grått på fredagsstevnet som jeg i et stressa øyeblikk åpnet først og kjøpte billetter til. Da jeg i neste runde åpnet for lørdags-kjøp, noe jeg skulle ha gjort først, var det på håret at jeg fikk billetter på vekslingssida, men det gikk.

                  Kan nok tenke meg at det er som Kristian sier, turoperatører og sponsorgreier spesialbehandles. Det ble ikke solgt veldig mange fler billetter til fredagsstevnet utover dagen i går, enn det det var solgt etter 15 sekunder.

                  De blå plassene, klappsetene nede mot isen på oppløpssida, er ikke særlig bra. Vel, du kommer nær isen, kan få autografer o.l. Men sikten er ikke særlig god, iallefall ikke der jeg satt for en del år siden. Fin observasjonsplass for starten på 500, men man ser ikke ned mot målstreken.

                  Mulig vi hadde noen dårlige plasser, og andre kan være bedre.

                  #6477 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Plass til 9000 tilskuere hver dag.

                    Sånn cirka (!) 2021 sitteplasser på vekslingssiden.

                    Omtrent (!) 2128 sitteplasser på oppløpssiden.

                    Det skulle gi en kapasitet på 4149 sitteplasser og 4850 ståplasser – Sånn cirka…

                    https://mre.no/rift-om-billettane-til-historisk-skoyte-vm-pa-hamar/Type/NTB/19.1.66742

                    Fredag: Sitteplasser: 735 ledige plasser på vekslingssiden og 342 på oppløpssiden. Solgte sitteplassbilletter totalt p.t. = 3072.

                    Lørdag: Utsolgt på sittetribunene= 4149.

                    Søndag: Snart utsolgt på sittetribunene= 4149.

                    Totalt antall solgte sitteplasser: 11 370.

                    Ståplasser: Status for et par dager siden var «omtrent» 4000 solgte billetter fordelt over tre dager.
                    Gjetter på at disse fordeler seg mye på lørdag og søndag. (500-2500-1000).

                    Vet ikke om alle billetter faktisk er solgte, eller om noen er reservasjoner som kan komme i retur. Skjer av og til på store arrangement.

                    Så akkurat nå gjetter jeg på 4000 solgte på fredag, 6500 på lørdag og 5500 på søndag. Ta tallene for hva de er.

                    #6478 Svar
                    EinarR

                      Fine estimat!

                      Så det skal fortsatt være gode muligheter for å oppleve lørdagen i levende live, hvis en velger ståplass i en av svingene. Problemet med det, er: «10» timer(?) ståplass har sine sider. Det litt paradoksale er at de som har bestilt seg inn der vil få det helt fint, så lenge de ikke blir dobbelt så mange! Jo fullere det blir, jo mer vil det få karakter av prøvelse. Kanskje er det ei smertegrense rundt 4000 solgte ståplasser? Er det færre, er det bare å slå til. Er det solgt flere, bør i alle fall folk født før 1960 tenke seg om!

                      Denne pessimismen gjelder eksklusivt for skuddårsdagen lørdag.

                      #6482 Svar
                      Jeppe

                        Hadde ståplss i svingen, (målsvingen, det er vel det samme som norde sving), under et EM eller VM for mange år siden. Dengang var jeg og mitt følge veldig tidlig ute, og fikk oss en plass oppe en av «båsene». Der kunne vi sitte en del av tiden. Det gikk helt fint. Så hvis man er tidlig på plass skuddårsdagen, kan man få en fin plass, hvor det er fullt mulig å få satt seg litt av og til.
                        Vet ikke hvor mange billetter som er solgt, men Kristian sin analyse stemmer nok. Iallefall gikk det unna de første timene i følge Hamar Arbeiderblad

                        https://www.h-a.no/sport/skoytefeber-foran-vm

                        #6487 Svar
                        EinarR

                          Mm. Kanskje en strategi å møte opp en halvtime før kvinner 500. Albuerom garantert d, og så bare forsvare reviret. Kanskje den andre (bratteste) svingen er like gunstig?

                          #6552 Svar
                          EinarR

                            Hvordan blir/er programmet for lørdagen?

                            Mange praktiske muligheter, tror jeg. Kan det tenkes at stevnet avsluttes med sprint 500/1000, etter at alt av allround er unnagjort?

                            Umiddelbart tenker jeg 500sprint/500allround/1000sprint/30005000. Men for å ære sprinterne best mulig så er det førstnevnte som klinger best.

                             

                            #6556 Svar
                            EinarR

                              Eller er det

                              sprint/sprint/allround/allround?

                              #6805 Svar
                              Kristian Eliassen

                                NSF har på sine sider lagt ut et forslag hvor ISU i samarbeid med TV-selskapene ønsker at fredagen blir et kveldsstevne. 17:30-ca 20:30. Lørdagsforslaget sier 10:30-18:00 (7.5 time). Søndag:13:00-17:00. Jeg vil tro at et slikt oppsett betyr at man starter lørdagen med allround? Gjør man seg unna med allroundklassene først?

                                Både sitteplassbilletter og ståplassbilletter ledige på fredag.

                                Ledige ståplassbilletter på lørdag og søndag. Link øverst i tråden.

                                #7020 Svar

                                Kommunikeéet hva gjelder de internasjonale mesterskapene denne sesongen er her. Første jeg merker meg er distanserekkefølgen hver dag  på Hamar, og at deltakerkvotene ikke reduseres: 28 i sprint, 24 i allround.

                                https://www.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/22364-isu-communication-2285/file

                                #7021 Svar
                                EinarR

                                  «Umiddelbart tenker jeg 500sprint/500allround/1000sprint/30005000. Men for å ære sprinterne best mulig så er det førstnevnte som klinger best».

                                  Sitat fra meg sjøl, ultimo august. Da blir det = min umiddelbare tanke. Utfordringa da er at det er kåra verdensmestere (begge kjønn, sprint), før allrounderne skal gå sin andre distanse. Hvordan skal de ferske mesterene hylles midt oppi dette? Ikke       e t t e r at allround er ferdig med første dag, håper jeg. Det vil sette publikum på en prøve som jeg tror de ikke består!

                                  #8381 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    I det «umulige» valget mellom allround og sprint har Miho Takagi valgt sprint (allroundtittelen har hun fra før).

                                    Japans VM-lag allround: N Takagi, Sakai, Sato / Ri Tsuchiya, Williamson, Ichinohe.

                                    Sprintlaget: M Takagi, Kodaira, Go / Shinhama, Matsui, Yamanaka.

                                    #8408 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Fra USA kommer det tre kvinnelige sprintere for å kjempe mot Miho Takagi : Bowe, Goetz og Bocox.

                                      USA har ingen kvoteplasser i de andre klassene.

                                      #9066 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Tar sjansen på å tippe følgende VM-lag fra Nederland:

                                        (sprint) Leerdam, L de Jong, Ter Mors / Nuis, Verbij, Ntab

                                        (allround) Wüst, Wijfje, A de Jong / Kramer, Roest, Blokhuijsen

                                        Nesten bare medaljekandidater!

                                        #9111 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Canada:

                                          (sprint) Irvine, McCluskey, Mclean / Dubreuil, Larue

                                          (allround) Blondin, Weidemann, Maltais / Belchos, Bloemen, Langelaar

                                          Laget er jo stort sett toppet, men noen er nok fraværende pga. manglende finansiering. Blondin kan bli første kanadier på seierspallen siden Nesbitt i 2012.

                                          #9125 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            De endelige kvalifiseringslistene er lagt ut. Den som vil kan jo kryss-sjekke mot de vi har antatt tidligere.

                                            Sprint

                                            Allround

                                             

                                            #9133 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              For nye lesere fra Indonesia og Vietnam, 🙄 så dreier de listene som Haarberg refererer til seg om  nasjonskvoteplasser. Nederland har bekreftet sitt uttak. Et visst oppstuss omkring  det forhold at Nuis fikk plass på bekostning av uheldige R. Mulder. Logikken er vel da at toppnivået til Nuis resultatmessig i en firkamp er vurdert høyere enn Mulders slik at man ikke ville «anvise» Mulder en plass. Velema tatt ut som reserve.

                                              #9286 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Skøyteforbundet har nå en fin side for VM på Hamar!

                                                Fredag: 17:30-20:30
                                                Lørdag: 10:30-18:00
                                                Søndag: 13:00-16:30

                                                Jeg/vi har billetter til lørdagen. Ser an de andre dagene. Tror jeg satser på inkvartering på Gardermoen, og tar toget fram og tilbake.

                                                For etternølere, så er det i skrivende stund noen ledige sitteplassbilletter både fredag og søndag. Blir nok ganske fullt også i svingene på lørdag.

                                                #9483 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

                                                  Ser noen sliter med å finne ut hvem Canada skal stille med i VM. Dette er jo for lengst avklart, også på dette forum: se ovenfor 29.01 kl 0655.

                                                  Altså: Ingen Fish på Hamar. Han ville vel uansett fått store problemer med å kvalifisere seg til 10 000 m i et allroundmesterskap.

                                                Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 93)
                                                Svar til: Svar #6478 i VM 2020
                                                Din informasjon: