Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

  • Dette emnet har 146 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 23/09/2023 at 8:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 148)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #15427 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

      Jeg hadde med meg Ida som «assistent» på en trening i høstferien.

      Hun har en helt fantastisk evne for å se skøyteløp, og en innsikt som vi kommer til å nyte veldig godt av i den kommende sesongen

      #15432 Svar
      EinarR

        Er disse  i steden for Flygind/Wetten, eller er dette «et annet sted»?

        #15433 Svar
        Kristian Eliassen

          Isteden. Merk at det er Discovery med TVNorge og blant annet Eurosport-kanalene som har rettighetene til OL.

          #15619 Svar
          Kristian Eliassen

            https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2021/her-sendes-internasjonale-skoytelop-sesongen-2122/

            Håkon Dahl bekrefter altså at v4 (=Viasat 4) blir kanalen for skøyter også denne sesongen. («Hovedkanal for skøyter… veldig mye av skøyter sendes lineært…»)

            Nent Group har de internasjonale rettighetene (bortsett fra OL) denne og kommende sesong.

            Tilgang i etterkant av sendinger i 48 timer hvis man betaler for Viaplay.

            #16396 Svar
            Kristian Eliassen

              Skøyteforbundet melder at  kommende helgs skøytesendinger går på Viasport1. Vi har nå altså kommet fram til WC4 i Calgary.

              Jeg har ikke spurt om tv-tall, men  indirekte kan man utlede at det ikke har vært snittall over 50 000 under WC1-2. Trolig er tallene lavere.

              #16404 Svar
              38.08 Owe

                Viasport 1…

                Er det en betalingskanal, eller er den; for de fleste tv-seere i samme «pakke» som Viasat4 ?

                #16405 Svar
                Kristian Eliassen

                  …litt forskjellig. Personlig har jeg en Riks-tv pakke hvor denne inngår. Men den er ikke i grunnpakken. Canal Digital vet jeg har en pakke hvor kun Viasport+ inngår…

                  Alle har en datamaskin, så det er ikke full krise*. For seertallene er det imidlertid betenkelig. Dog viktigere at EM, VM og OL når bredere ut. Litt av frykten dette: Skøytesporten har en liten hard kjerne følgere hvor halvparten(?) kan tenkes å være med på å styrke strømmetjenesten Viaplay. Nyrekrutteringen lider uansett.

                  *Man kan via VPN se på eksempelvis NOS eller polsk-tv.(!)

                  #16411 Svar
                  38.08 Owe

                    VPN…. har hørt om det, men vet ikke hva og hvor. NOS…. same story.

                    Kan nok glemme å se noe fra Calgary for min del.

                    Ikke  bra at skøyteforbundet gjemmer bort sporten slik de gjør nå.

                    Viasport 1 har ikke jeg på min TV.

                    #16412 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Viasport1 er nok ikke i noen grunnpakker…

                      VPN høres mystisk ut. Sjekk ut virusprogrammet på din PC. Mange som ikke vet om det. Still inn på Nederland (litt som å gå opp på taket og stille inn antennen i gamle dager). Men det er klart: Det blir sitt sært, og ikke slik skøyteinteresse skapes i de brede lag…

                      ISU som har solgt rettighetene, ikke NSF. Men NSF er jo medlem av ISU. Ihvertfall enn så lenge.

                      #16499 Svar
                      Rocambole

                        Sjekket at jeg har viasport1 (2,3,4) i min egen grunnpakke fra telenor, men det ligger uansett an til «stevnekollisjon», så jeg får ikke sett noen av løpene i vc4 i sann tid. Det kan være at at man får tilgang til viasport1 fra andre grunnpakker ved å skifte ut et par av de gratis tilleggskanalene, ev. ved å betale noen kr. ekstra.

                        #16501 Svar
                        Carl-Petter+Leganger

                          Jeg har TV/nettilgang via Telia, har 120 poeng gratis og har nå fjernet noen kanaler som godt kan unnværes i helgen og har således fått frigjort 40 poeng som gir meg blant annet VSport1 gratis.  Det hele gikk raskt å få på plass.

                          #16553 Svar
                          MoiReva
                          Deltaker

                            Her i huset blir det nederlandsk sending denne helga, det er det enkleste.

                            #16555 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

                              Her i huset blir det nederlandsk sending denne helga, det er det enkleste.

                              Samme her, men det har også vært regelen de andre helgene, har bare sett fellesstart på Viasat

                              #16557 Svar
                              EinarR

                                Snooker, Golf, La Liga, La Liga, Freeski Halfpipe, og så 39: CALGARY! WOW, verden rett inn i stua!! Hva har jeg foretatt meg for å fortjene dette?

                                #16559 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Beklager, men mer trøkk og info hvis man ser på NOS. Oppmuntrende runde, og omtale av HHL. Achtereekte er ikke helt frisk sies det.

                                  #16793 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Det har vært lite snakk om seertall denne høsten, derimot mye snakk på Facebook om hvor uoversiktlig det er å finne fram til tider, og kanaler. Det bør i den sammenheng også tilføyes at skøytesporten avgrenser seg selv ytterligere ved å søke tilflukt på Facebook. Det burde noen tenke over. Facebook er flinke til å prøve å lokke folk over til seg. Små triks. Jeg har glede av å lese kommentarer på forum for skøytehistorie. Det har blitt slik at  de også omtaler dagsaktuelt stoff, men nødvendigvis blir det med en «slagside» (litt uheldig uttrykk). P.t legger forumet inn en forhindring slik at ikke-medlemmer ikke får lest kommentarer. For meg blir følgen at jeg innser at jeg ikke trenger å lese mye av det som står der: jeg får med meg det som skjer allikevel. Ja, mange ganger vet jeg mer. Og slik er vel nettopp konseptet: man tror man trenger noe man egentlig ikke trenger… Det kommer allikevel litt innside-info og annet der av og til som gjør avgrensningen fra Facebook uheldig. Skøytesendinger og skøyteprat bør være mest mulig tilgjengelig for alle. Stopp marginaliseringen av skøyteidretten før det er for sent.

                                    PS: de eneste tallene som er offentliggjort denne høsten er at det under WC2(eller3?) var et snitt på 24 000 med en topp på 68 000. Tall nogenlunde som forventet.

                                    #16796 Svar
                                    EinarR

                                      det var noen flere tall der, fra målinger helga 26.-28. november.

                                      Skøyter hadde laveste snitt av det som ble opplyst om: 24000. Hopp kvinner hadde 27000, og alpint kvinner 33000. For høyeste (max) måling hadde skøyter 68000, mot hopp kvinner 49000 og alpint kvinner 59000.

                                      Skøyter er jo sånn stellt at det er blåst for norske deltakere i en ikke ubetydelig andel av sendingene. Det forklarer mye, tror jeg (understatement).

                                      Skuhøye seertall for vintersport fra noen år tilbake: Det norske folk slo på tv´n på lørdagsformiddagen. Så sto den på. Folk gikk litt til og fra, og viste ekstra oppmerksomhet «når de norske kom». Så egentlig ingen helt ekstrem interesse. Dette vises nå, når hverdagen ser litt annerledes ut.

                                      Kommende OL blir også typisk kontra skøyter, tipper jeg. Ingen øvelser der det konkurreres med ski har mindre enn fire norske deltakere. Det trumfer det meste.

                                      #18579 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Så er det litt nyheter om seertall igjen. Ifølge Aftenposten er skøyter nå på 1/3 av tallene fra NRK-tida, men det er visstnok verdenscupen som sammenliknes, og den er strengt tatt ikke det mest interessante å se på. Sendetidspunktene er jo også ymse, og det samme gjelder hva man «konkurrerer» mot. Dette er en betalingsartikkel, så den som har abonnement kan jo eventuelt dele litt mer informasjon herfra:

                                        https://www.aftenposten.no/sport/i/G3mJv6/de-har-vaert-vinnere-paa-tv-naa-har-store-deler-av-publikum-forsvunnet

                                        #18588 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Nevnte artikkel finnes i Aftenposten for 30.mars. På forsiden står det «…Verst er det for skøytesporten», noe som ikke stemmer så veldig godt med innholdet i artikkelen. Noen tall derfra:

                                          2019 (NRK) 2022 (TV3/Viasat)
                                          Langrenn 400 000 200 000
                                          Hopp 220 000 150 000
                                          Alpint 200 000 100 000
                                          Kombinert 160 000 50 000
                                          Alpint kvinner 140 000 40 000
                                          Hopp kvinner 90 000 30 000
                                          Skøyter 80 000 25 000

                                          NB! Dette er cirka-tall, avlest av en graf.

                                          #18589 Svar
                                          EinarR

                                            Kvinnelige alpinister og hopp kvinner har mista større andel enn oss!
                                            Mange sendinger uten norske deltakere, det spiller sikkert litt inn.

                                            VM på Hamar, ikke trøst å hente der heller?

                                            #18590 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Vm gikk jo på TV3, hvilket i seg selv sikkert betyr bedre tall. Se VM-tråden for litt kryptiske svar fra NENT Group om tallene der.

                                              #18591 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Fortsatt verdenscuptall det refereres til?

                                                Som sagt for lengst, så fikk jeg opplyst av Viasat/Nent Group at man oppnådde toppunktet under hele VM på fredagen. Man «peaket»da på et tidspunkt med 60 000 seere. Jeg fant det litt rart at man ikke nådde et høyere tall under allround-delen, lørdag og /eller søndag, men det gjorde man tydeligvis ikke. (oppfølgingsmail). Hovedgrunnen er antakelig at man da samtidig konkurrerte med Holmenkollen og Kvitfjell på andre kanaler.

                                                VM gikk på TV3, mens det stort sett ellers er v4 (Viasat4) som er skøytekanalen.

                                                OL var årets høydepunkt også seermessig med Discovery som rettighetshaver (TVN, Eurosport Norge). Dessverre har jeg ikke sett referert noen skøytetall fordi skøyter også her havner litt ned på lista sammenliknet med skiskyting, langrenn osv. Tallene for sistnevnte idretter viser at nordmenn fortsatt samler seg om vintersport. Mer detaljerte seeroversikter burde vært fritt tilgjengelig (aldersfordeling, streamingtall osv.) Selv fikk jeg opplyst at skøytetallene for Viaplay var konfidensielle. Det betyr nok at de ikke er veldig høye.

                                                Ellers kom jeg over en liten notis om at NRK Sport hadde veldig gode lyttertall under OL. Toppen nådde man faktisk med semifinaler i lagtempo! Må ile til med å si at det var i samsending med en skiskytterstafett, men da kan vi jo tenke oss hva tallene hadde vært hvis vi isteden hadde snakket om NRK-TV.

                                                Carl-Andreas Wold erfarte, og så, i sin tid et poeng: skøyter tar opp store sendeflater uten å ha desiderte/definerte høydepunkt å flette inn i hovedsendinger. (Jfr. da amerikansk tv- kom inn direkte med drømmemila fra Bislett). Det er et godt poeng. Hadde skøytesporten også holdt seg med sammenlagtstevner i verdenscupen ville vi fått klart definerte crescendoer som ville ha gjort det lettere å sette sammen en sending hvor målet var høyest mulige seertall med skøyter som bidragsyter. Jeg sier ikke at det ikke går an å få til med enkeltdistanser også. Personlig finner jeg det viktig at man i slike vekselsendinger sender direkte —at man ikke enten later som at ting er direkte eller enda verre: skyver på ting siden det foregår «viktigere» idretter som man prioriterer. Skal man ha vekselsendinger enten på radio eller tv må det være direkte.

                                                #18642 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Nent Group har rettighetene til skøyter også kommende sesong. Infront har blitt delegert myndighet fra ISU til å å videreselge medierettighetene også for kommende fireårsperiode (Fra 2023/24). Jeg vet ikke når disse forhandlingene finner sted. Forrige gang ble avtalen presentert sommeren før sesongstart.

                                                  NRK og TV2 har inngått en fireårsavtale om å dele på skiskytterrettighetene fra kommende sesong , med mulighet for forlengelse til 2030 (verdenscup, VM). NRK og TV2 har også en avtale om å dele skirettigheter til løp som går i Norge (verdenscup). Nylig ble det klart at dette skal gå på åpne kanaler.

                                                  #18644 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    …fortsatt ikke lest artikkelen, men synlighet dreier seg altså om flere ting: lettest er å ønske seg at NRK overtok rettighetene igjen. Igjen er det imidlertid grunn til å peke på at Viasat har fått ganske mye ut av sine sendinger. Enda bedre norske resultater gir mer synlighet er også veldig lett å peke på. Det samme er at en slik kurve også stanger i ulike «tak». Stevnekollisjoner er ett slikt. Ett annet er utformingen av den internasjonale terminlista med formater, stevneinnhold og -hyppighet. Det gjøres for lite på det området. Istedenfor å fokusere på at antall (lineære) seere har gått ned for verdenscupen, burde man selvfølgelig også få med at det ofte var skrale tall på NRK også. Hvis man hadde sendt verdenscup på TV3 istedenfor v4 ville tallene blitt noe bedre. Hadde produktet skøyter vært bedre, så ville tallene både for VM og verdenscup vært bedre. Populære idrettsarrangementer får veldig høye seertall på TV3. Den dårlige nyheten er at litt for lite gjøres fra skøytefolket selv for å gjøre produktet bedre/man er ikke i mål på det området ennå i og med TP, TS, MS, mesterskapsstruktur osv.

                                                     

                                                  Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 148)
                                                  Svar til: Svar #16793 i Viasat
                                                  Din informasjon: