Verdenscup 5 Calgary

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 5 Calgary

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 51)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #9115 Svar

    Endelig! Norges lag:
    Wiklund
    Njåtun
    Samsonsen
    Bøkko
    Haugen

    ADJ
    Ulekleiv
    Bøkko
    Rukke
    Henriksen
    HHL
    SLP
    Engebråten
    Magnussen
    Farstad

    Ifølge uttakskriteriene har WC1-5 betydning for uttaket til distanse-VM, WC1-5 og deretter distanse-VM vektlegges i forhold til uttak til VM på Hamar. Kvotefordelingen til disse mesterskapene er omtalt i andre tråder i herværende forum. Litt spenning knytter det seg til om Russland kommer til å kunne delta, og med hvem. Finner ikke noe info om dette på det russiske forbundets sider. Ei heller om uttak. Noen andre som har info?

    #9122 Svar

    Merk at dette er et todagersstevne som går fredag 7/2 og lørdag 8/2!

    Tidsforskjell på 8 timer slik at stevnet starter 20.30, norsk tid begge dager. Kun klassiske distanser, minus 10 000, menn og 5000, kvinner. Kun én 500.

    Etter de norske uttakskriteriene, så har dette stevnet en viss betydning (se over) for uttak både til distanse-VM og VM på Hamar. Ikke nærmere spesifisert. ISU har nå lagt ut den offisielle kvotefordelingen til begge disse mesterskapene (få – om noen – avvik fra Mjøsamans oversikt).

    Norges kvoter til distanse-VM:
    Kvinner: 500: R1, 1000: R2, 1500: R2+R6, 3000: R2+R5, 5000: 1, MS,TS,TP:-
    Menn: 500: 1+R2+R4, 1000: 2+R4, 1500: 3, 5000: 2+R4,10 000: R4, MS: -, TS: 1, TP: 1

    Særlig for jentenes del får Russlands skjebne (jfr. dopingaffæren) betydning. Aner ikke om man er kommet langt nok i prosessen for eventuelt å innføre sanksjoner mot Russland slik at det får innvirkning for verdensmesterskapene på skøyter.

    VM på Hamar:
    Sprint, kvinner: 1 plass som arrangør+R6
    Sprint, menn: 2+R4
    Allround, menn: 3
    Allround, kvinner: 1+R5+R6

    Dette stevnet har i tillegg betydning både i forhold til å kvalifisere seg til verdenscupfinalen i Heerenveen, OG tildeling av nasjonskvoter i verdenscupen for neste sesong.

    Verdenscupfinalen:

    Kun 12 stykk på hver distanse kvalifiserer seg. Man følger sammenlagtstillingen på hver distanse. Ved avbud – som det pleier å være en del av – dog ikke ifjor pga. at finalen gikk på verdens raskeste bane – , så går plassen til nestemann/-kvinne på lista. Dog graver man ikke dypere enn at man må være inne blant de 24 beste sammenlagt. På fellesstart går man eventuelt ned til nummer 30. Nederland som arrangør er garantert å få med en utøver på respektive distanse hvis deres beste løper er på «reservelista»

    Kvoter neste år:

    Om man ikke endrer reglene, så er det antall løpere blant de 40 som har betydning: 0 gir 1, 1 gir 2, 2 gir 3, 3-4 gir 4 og 5 eller flere gir 5.

    #9123 Svar

    5oom, menn:

    Mushtakov
    Shinhama
    Jun Ho Kim
    Murakami
    Murashov
    Gao

    Dubreuil-Ntab
    Arefyev-Verbij
    Lacroix-Krech
    Junio-Matsui
    Min Kyu Cha- Hasegawa
    Lorentzen– Tae Yun Kim
    Kulizhnikov- Otterspeer

    1.res: Michalski
    2.res: Nogal
    3.res: Ihle
    4.res: Dufter
    5.res: Magnussen

    Metode: Podiumplasser i A- og B fra forrige løp i verdenscupen gir automatisk plass. Deretter fyller man på med løpere etter sammenlagtstillingen. Jeg har sett laguttakene til Nederland, Norge og Japan. Oppsettet tar hensyn til dette. HHL i A uansett om Japan skulle endre litt på laget/at jeg har tolket feil.

    Verdenscupfinalen: HHL på 18.plass. Må opp til 12. for å være sikker. Magnussen får problemer

    Kvoter neste år: Farstad 38 og Rukke 41. En av disse inne blant de 40 etter løpet i Calgary betyr fortsatt kvote på 4 til neste år under samme regelregime.

    #9126 Svar

    1ooom, menn:

    Verbij
    Krol
    Ning
    Dubreuil
    Mushtakov
    Nuis

    Vosté-Ihle
    Lorentzen-Dufter
    Ntab-Jin-Su Kim
    Kobo-La Rue
    Golovatsiuk-Kojima
    Yamada-Kulizhnikov
    GB-Mantia

    1.res: Aryfeev
    2.res: Griffin
    3.res: Velema
    4.res: Tae Yun Kim
    5.res: ADJ

    Verdenscupfinalen: HHL innenfor de tolv, men kun med fem poengs margin. Adj trolig for langt unna til å kunne få starte.

    Kvoter neste år: Farstad 35 og Henriksen 41. En av disse blant de 40 etter løpet i Calgary betyr fortsatt kvote på 4 neste sesong gitt samme regelregime.

    #9127 Svar

    1500m, menn:

    Nuis
    Krol
    Ning
    Roest
    Min Seok Kim
    Oda

    Yuskov-Langelaar
    Henriksen-GB
    Wenger-ADJ
    Swings-Trofimov
    Yamada-SLP
    La Rue-Vosté
    Djis-Kondo

    1.res: Mantia
    2.res: Beliaev
    3.res: Ulekleiv

    Verdenscupfinalen: Spennende, fordi Norge kun har inne Henriksen på 10. plass før løpet. ADJ er 6 poeng bak sikker plass, og SLP har 22 poeng opp til sikker grunn.

    Kvoter neste år: Her ser det veldig bra ut med tanke på en kvote på 5 også neste sesong!

    #9128 Svar

    5000m, menn:

    Semerikov
    Roest
    Rumyantsev
    Fish
    Bloemen
    Ghiotto

    Beckert-Bergsma
    Michael-Yuskov
    Swings-Tumolero
    Riku Tsuchiya-SLP
    Wenger-Kramer

    1.res: Giovannini
    2.res: Ryosuke Tsuchiya
    3.res: Belchos

    Kramer med Wild Card. Rett meg om jeg har feil.

    Verdenscupfinalen: Her ser det veldig vanskelig ut med tanke på å få med noen nordmann. SLP ligger helt nede på 23.plass før løpet.

    Kvoter neste år: Næss deltar ikke, men ligger på plass 36 og har en klaring på 15 poeng ned til plass 40. Trolig er det nok. Uansett viste Engebråten fin form sist, ligger på plass 38, og bør selvsagt ta mål av seg til å havne topp-40 sammenlagt. Norge bør sikre seg en kvote på 4 også neste sesong.

    #9129 Svar
    Kristian Eliassen

      Rettelse1: Kramer har ikke rett på Wild Card. Han deltok jo i Minsk. De foreløpig estimerte to første par blir dermed: SLP-Wenger og Giovannini-Riku Tsuchiya.

      Rettelse2: Næss har en klaring på 9 poeng ned til plass 41. Holder fast ved at Norge har en god sjanse til en kvote på 4 neste sesong (5 blir vanskelig).

      PS: Går gjennom kvinnedistansene senere.

      #9130 Svar
      Kristian Eliassen

        Dessverre litt dystert da jeg kikket på situasjonen for jentene. Kortversjonen:

        Ingen jenter i A i Calgary.

        Verdenscupfinalen: Ser vanskelig ut å få med noen norsk utøver. Haugen nærmest på 3000 om hun gjør det godt, og det deretter kommer inn mange forfall.

        Kvoter neste år:

        5oom: Bøkko på plass 40. Bør jo være null problem å holde seg innenfor, slik at Norge får en kvote på 3 også neste sesong. (Samsonsen er sikker inne blant de 40).

        1000m: Bøkko bør også her sikre plass blant de 40. Grunnen til at hun ligger langt nede er jo at hun har stått over stevner. Skal Norge opprettholde en kvote på 4, er man imidlertid avhengig av en tredjeløper blant de 40 i tillegg til nevnte Bøkko og Njåtun. Ser vanskelig ut.

        1500m: Njåtun inne, og jeg tror Haugen kaprer noen små poeng – at hun også er bankers. Wiklund ligger derimot utsatt til på plass 40. Holder hun seg inne etter Calgary, beholder Norge kvoten på 4.

        3000/5000: Her ser det vanskelig ut å beholde kvoten på 4. Vi er avhengig at at Njåtun kaprer en masse poeng i B-gruppa.

        #9225 Svar
        Kristian Eliassen

          Ifølge VG i dag, så blir det bortimot «amerikansk uttak i Kanada»: Distanse-VM: HHL klar på 500+1000. SLP og Henriksen klar på 1500 og SLP på 5000. (I tillegg har VG uteglemt Haugen på 5000).

          Kamp om plassene som gjenstår: Én plass på henholdsvis 1000, 1500 og 5000 – alle i herreklassen.

          VM på Hamar: Indirekte sies det at Haugen trolig er påtenkt Norges eneste plass i allroundklassen for kvinner?: Bøkko og Njåtun er inneforstått med at den av de to som gjør det best på 500 og 1000 i Calgary får Norges kvoteplass i sprintklassen. For Allround, menn og sprint, menn sier ikke artikkelen noe, men den sier derimot at SLP står over 1500 i Calgary –  han går dog 5000.

          #9231 Svar
          Kristian Eliassen

            Da foreligger deltakerlistene.

            #9233 Svar

            500m, menn: Smeekens er oppført med Wild Card på bakgrunn av at han ble nummer 10 i distanse-VM forrige sesong. Bytter plass med Otterspeer i mitt oppsett rett over her…

            1000m, menn: Mantia ikke oppført. Arefyev kommer inn slik at de to første parene (p.t!) blir Kulizhnikov-GB og Arefyev-Yamada.

            1500m, menn: Her stiller hverken Nuis, Roest, Krol eller SLP. Da blir det slik inntil eventuelt flere løpere trekker seg:

            Ning
            Min Seok Kim
            Oda
            Yuskov
            Bosker
            Langelaar

            Henriksen-GB
            Wenger-ADJ
            Swings-Trofimov
            Yamada-La Rue
            Mantia-Beliaev
            Ulekleiv-Vosté
            Djis-Kondo

            5000m, menn: Ingen endringer i A siden sist (se tidligere innlegg).

            #9235 Svar
            Carl-Petter Leganger

              Interessant debutant i verdenscupen for senior.  17 år gamle Niil Loop fra Spania er påmeldt.  Han har i vinter løpt 500 m på 36.03 utendørs i Zakopane og tok sølv på 500m i Ungdoms-OL i St. Moritz.

              #9237 Svar
              Kristian Eliassen

                Rettelse 500m, menn: Smeekens skyver naturligvis ikke ut Otterspeer, men Tae Yun Kim. De to første parene blir dermed: Otterspeer-Smeekens og Lorentzen-Kulizhnikov.

                #9239 Svar
                38.08 Owe

                  Hvor finner jeg deltakerlista ?

                  #9241 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Svakhet ved forumet akkurat nå. La inn en link 09:00, men siden Brynjar Haarberg er på jobb, foreligger den ennå ikke 🙄. Synd! Søk på: skøyteforbundet stevner og resultater. Fin side det også.

                    #9232 Svar
                    Kristian Eliassen
                      #9247 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Lenken ovenfor ble avlevert allerede kl 09 som sagt, men jeg fikk den ikke gjennom spamfilteret før nå. Travelt på jobb…

                        Entry list = deltakerliste

                        #9251 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Den som vil kan jo gjette litt på hvilke rekorder som ryker denne helga:

                          Norske rekorder
                          37,43 – 1.13,81 – 1.52,71 – 4.00,34
                          34,28 – 1.06,51 – 1.42,39 – 6.07,16

                          Banerekorder

                          36,39 – 1.12,28 – 1.51,59 – 3.53,31
                          34,00 – 1.06,51 – 1.41,33 – 6.03,32

                          Verdensrekorder
                          36,36 – 1.11,61 – 1.49,83 – 3.52,02
                          33,61 – 1.06,18 – 1.40,17 – 6.01,86

                          #9268 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Trekning/parsammensetning på gang fredag klokken 03:00, norsk tid. Se link tre innlegg rett over her. «Entries & Results».

                            #9272 Svar
                            Kristian Eliassen

                              I tillegg til å være generalprøve foran distanse-VM, bør man jo i tillegg til det førnevnte også nevne kampen om trofeer og penger i de forskjellige delcuper.

                              Ytterligere et poeng (som Haarberg såvidt var innom i et annet forum) hører vel også med i en oversikt som denne:

                              Nasjonskvoter i A i neste sesongs første løp for de distansene vi blir eksponert for i Calgary. Sammenlagtstillingen etter verdenscupfinalen bestemmende. Hvis vi forutsetter at de som konkurrerer i finalen befinner seg innenfor topp-20 (topp-16 på 5000, menn+3000, kvinner) etter helgens løp, så blir regnestykket enkelt om man ikke endrer reglene: Gjelder bare å sjekke at det ikke er flere enn 5 fra samme nasjon på listene.

                              #9274 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                (som en liten digresjon håper jeg jo i det minste at man tar bort den idiotiske regelen som ble innført i år, om at deltakere i første konkurranses A-gruppe må ha kvalifiseringstid blant de 30 beste påmeldte på den distansen. Men jeg holder ikke pusten, som engelskmannen sier).

                                #9275 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  He, he. Sant. Har du sendt mail til Håkon Dahl i NSF? Det har jeg.

                                  #9277 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    🤨

                                    #9278 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Hvis noen lurer, så HAR jeg sendt en Mail, men da selvsagt ikke spesifikt vedrørende den spesialregelen. I likhet med Haarberg, så faller jeg ned på en todelingsmodell av sesongen som førsteønske. Litt forskjellige utforminger dog.

                                      Vi tar trekningen i natt først.

                                    Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 51)
                                    Svar til: Svar #9295 i Verdenscup 5 Calgary
                                    Din informasjon: