Verdenscup 4 Nagano

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 4 Nagano

Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #8136 Svar
    Kristian Eliassen

      …litt oppsiktsvekkende at det så langt jeg kan se på diverse fora så langt kun er jeg  som har kommentert at Norge kvalifiserte seg til VM- og EM på lagsprint for menn! Kvalifiseringsaspektet ikke nevnt av kommentatorene… Kanskje ikke så nøye om Norge tar medalje eller ei i Salt Lake City?!

      Det er en ny 500 for menn i morgen. Trekningen/oppsettet burde vært her nå. Jeg nøyer meg med å si at om ingen av de startberettigede i A trekker seg, så blir første par HHL-Kulizhnikov!

      Ellers så er det naturligvis en masse ytterligere å kommentere fra dagens løp.

      Lagsprint, menn: Russland lyktes selv om de hadde kniven på strupen: Både til EM og VM, men med hvilket lag gjenstår å se. Jfr dopingaffæren. En viss nerve innfant seg da Russland slo Norges tid fra Nur-Sultan, Men da Hviterussland falt og Polen ikke leverte tipp-topp ante man hvor det bar. Kvalifiseringssystemet er for all del ikke publikumsvennlig, men hadde det gått an at sendingene ikke kuttes rett etter at man såvidt har fått opp første side på resultatlista? Ingen tid til ettertanke, analyse og refleksjon…

      Fellesstart: Dette var siste løp i kvalifiseringen både til distanse-VM, EM og 4CC. Enkelt og greit  så kvalifiserer de 24 beste i sammendraget «seg», med en reserveliste på 6 til Salt Lake City. Nasjonskvoteplasser, maks to fra hvert land. Dessverre ingen dansker kvalifisert. Forøvrig kan man merke seg at har man deltatt i verdenscupen før jul, ja så har man sikret landet sitt en plass enten til EM eller 4CC…

       

       

      #8137 Svar
      Kristian Eliassen

        og der kom treningen/oppsettet for lørdagen!

        Som ventet HHL-Kulizhnikov i første par på 500. På 1000m skjedde akkurat det jeg nevnte som et scenario: Russland og Japan satte inn sine interne reserver (s), Kazelina og Go for løpere i B slik at de to første parene blir litt annerledes. På 3000 er oppsettet som antydet. Miho Takagi mot Haugen i andre par. Zuyeva er fortsatt oppført, noe som jo er godt nytt for Haugen og 5000 i SLC. Sablikova mot Weidemann i siste par.

        #8138 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          I morgen altså Sofie Haugens debut i A-gruppa på verdenscup-nivå. Hun har gått mange ganger i det gode selskap i EM og VM, det skal dog nevnes. Uansett: Alt annet enn en siste plass på 3000 m er for bonus å regne, hun er ranket på en 16.plass av deltakerne.

          Startfeltet i 500 m, gruppe A, er imponerende sterkt i Nagano – ikke preget av mange fraværende akkurat.
          Se rankinglistene foran lørdagens distanser her.

          #8139 Svar
          Kristian Eliassen

            Lagtempo, menn: Rocambole har en grundig gjennomgang på VGD. Jeg ser det imidlertid slik: Norge ligger nå på 6. plass som holder for å kvalifisere seg til VM. For meg ser det ut som Nederland med sitt «juniorlag» vil holde seg innenfor de 6 selv med en åttendeplass i morgen. Spørsmålet her blir da hvorvidt Norge klarer å holde primært Sør-Korea, sekundært New Zealand, bak seg i morgendagens løp. Vi har en liten poengmessig buffer, og deretter en nødinngang hvis vi ikke skulle ende topp-6. Bufferen er 11 poeng ift NZ og 4 poeng til Sør Korea. Poengskalaen innebærer at det er firepoengsintervall mellom plass 5,6,7 og 8. Norge har en femteplass som best. Skulle det ende slik at Sør Korea blir nummer 6 og Norge 7 i morgen havner disse likt på poeng, men Norge havner foran på beste enkeltløp poengmessig. Hvis Sør Korea blir 5 og Norge 6, går koreanerne foran hvis de straffer Norges bestetid til nå på 3.48.94. Dette for å skille lagene i poengrankingen. (puh!) Norge kan ikke bli slått av S-Korea hvis S-Korea blir 4 eller bedre. Dette på grunn av poengskalaen.

            Havner Norge utenfor de 6 på poeng til slutt, er imidlertid ikke løpet kjørt fordi også de to beste tidene av øvrige land  kvalifiserer seg. Det vil si at USA trolig kniper en av disse i egenskap av arrangør med en tid minimum på reservelista av ytterligere tre tider. Slik må Norge ha best tid av de øvrige. Før løpet i morgen er New Zealand laget som har bedre tid enn oss. 3.47.34. Om New Zealand skyver ut Norge fra topp-6 «overtar» Norge bestetiden prestert av de øvrige lag før løpet. Jeg tror, og håper at Norge fikser denne kvalliken selv om man stiller uten SLP som det ryktes (laget blant de fire velges helt inntil en halvtime før start) . Nøkkelen i morgen blir forholdet til Sør-Korea.

            #8140 Svar
            Kristian Eliassen

              …morn! Magnussen har forbedret seg et par tideler på 500. Det er gode nyheter foran 1000m. Norge  bør ha gode muligheter til tre sprintplasser til Hamar. På 500 til SLC har jeg nå en fornemmelse av at Norge kan få to plasser på 500, men her må noen finregne. I grenseland.

              #8150 Svar
              Kristian Eliassen

                Fra lagtempo B, så gikk altså Kazahkstan fortere en det Norge har gjort. Sør Korea har trukket seg!! Kampen å fokusere på blir dermed først og fremst New Zealand. Faller Norge ut må det skje på en tid som er bedre enn Kazakstan sin…

                #8151 Svar
                Kristian Eliassen

                  …fint! Slo NZ. Norge sikret seg dermed en kvoteplass selv uten SLP.

                  #8153 Svar
                  Kristian Eliassen

                    …dessverre misset Danmark en plass til EM på lagtempo. Forbigått av BLR. Haugen sikret formelt sett Norge en plass på 5000. På tretusen havnet hun såvidt på reservelista. Norge må håpe på avbud på distansen i SLC. På 1000 kvinner får Norge ingen kvoteplass.

                    #8158 Svar
                    Kristian Eliassen

                      …i søsterforumet melder Mjøsaman at Norge dessverre kun er inne med EN sikker plass på 500 i SLC. Magnussens tid gir Norge reserveposisjon to etter Italia.

                      #8161 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Søndag:

                        5000m, kvalifisering distanse-VM: flere som har nevnt det samme, men det er altså 12 stykk som kvalifiserer seg på poeng, og åtte på tid. Pt. innehar SLP den siste plassen på 6.30.00. (oversikt med et visst forbehold om at jeg har fått med alle detaljer)
                        Poeng:
                        1. Roest 180 (1) (6.16.61)
                        2. Semerikov 151 (1) (6,23,00)
                        3. Bergsma 132 (2) (6.22.29)
                        4. Yuskov 128 (2) (6.22.54)
                        5. Fish 122 (1) (6.24.74)
                        6. Rumyantsev 119 (3) (6.24.66)
                        7. Ghiotto 112 (1) (6.25.02)
                        8. Bosker 106 (3) (6.22.64)
                        9. Bloemen 99 (2) (6.25.56)
                        10.Beckert 95 (1) (6.27.23)
                        11.Swings 91 (1) (6.26.30)
                        12.Giovannini 99 (2) (6,26,38)

                        Tider:
                        1.Belchos (3) 6.24.16
                        2.Ichinohe (1)6.25.64
                        3.Michael (1) 6.25.68
                        4.Malfatti (3) 6.25.91
                        (Zakharov (4) 6.27.30
                        (Trofimov (5) 6.27.31
                        5.Riku Tsuchiya (2) 6.28.33
                        6.Chshigolev (1) 6.28.66
                        7.Wenger (1) 6.29.66
                        8.SLP (1) 6.30 00

                        Jeg stopper der. Visse andre løpere kan slå seg inn topp tolv på poenglista imorgen. (Hvem det er kan dere se av sammenlagtstillingen på sidene til ISU. De norske må prøve å kvalifisere seg på tid).

                        Tidslista vil som følge av dette, og at mange skal prøve seg på ny, endre seg. Man kan «begynne» med å se på hvilke løpere i B som suksessivt går under 6.30… SLP og de andre norske inkludert…

                        Malfatti har forøvrig trukket seg. Inn i A kommer Obayashi.

                        #8163 Svar
                        Kristian Eliassen

                          1000m, menn:

                          Ingen endringer siden sist når det gjelder hvem som deltar i A. Ingen grundig oversikt fra meg her, men det som gjelder for Norges del, er altså at enten Rukke eller Magnussen går en såpass bra 1000m (godt under 1.12) slik at Norge får med tre  mannlige sprintløpere til Hamar – og ikke kun to.

                          Når det gjelder distanse-VM og 1000m, så er HHL bankers, men jeg føler meg ikke sikker på de to neste plassene. 8 og 9 eller noe slikt av ti på tidslista da jeg sjekket. ADJ deltar ikke, og Farstad har vel en liten dupp i form etterhvert?

                          500m, kvinner: Vi får følge med på om Samsonsen klarer å fobedre seg ytterligere! EM enkeltdistanser ser vel ut som en fin målsetning, og så får vi se hvem som etterhvert bekler Norges trolige éne plass til sprint-VM. Distanse-VM kommer ikke til å bli en massiv norsk affære på jentesiden. Kun Haugen på sikker mark på 5000. Ellers bare reserveplasser over hele fjøla. (Haugen nærmest her også som andrereserve på 3000). Det kan jo komme avbud og «reallokering» av kvoteplasser, men så har jo Norge interne uttakskrav i tillegg.

                          Lagtempo, kvinner: Her er det ingen stor kvalifiseringsdramatikk: Sør-Korea stiller ikke, så da har vi åtte nasjoner på vei til SLC  – inkludert Hviterussland som ikke deltar her, for Belgia klarer vel ikke å gå under 3.07? Sette opp en tid bedre enn Sør-Koreas 3.17.74 og håpe på avbud til SLC? At Belgia stiller i Nagano fører til at de kvalifiserer seg til EM enkeltdistanser. Blir interessant å se et toppet Japan mot Canada imorgen. Dette er siste løp i verdenscupen på denne øvelsen, men det er nok ikke så mange som bryr seg om at Canada, Nederland og Russland alle har 216 poeng før løpet. Wetten og Flygind Larsen kommer kanskje til å fokusere, men det er EM, 4CC og VM som gjelder.

                          #8166 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Foran søndagens løp – her er rankinglistene.

                            SLP er nede i B-gruppa med en ranking som ville tilsvare nest best i A-gruppa… Skal bli veldig interessant å se om han kan leve opp til dette, tviler kanskje litt på det.

                            #8176 Svar
                            Kristian Eliassen

                              …positivt av de norske i B. Opprykk og plass i E-VM for SLP. Bøkko ikke automatisk opprykk, men har posisjonert seg veldig bra med 5 beste tid akkurat nå.  Ganske sikker etter det jeg kan se, men følg med på de tre første parene minus Zakharov.  Engebråten må håpe på en plass på reservelista.

                              #8177 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …og til sist der snakker jeg E-VM 🙂

                                #8202 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Sindre B tar juleferie på en veldig hederlig 6.plass, foran kjente og meritterte navn fra inn- og utland. Bravo.

                                  #8204 Svar
                                  Sindre B
                                  Deltaker

                                    Igjen takk for omtalen! Irriterer meg ganske mye at jeg valgte å satse på Shikhova både på 1000-meter og 1500-meter i Asia, da hun fullførte 1 av 3 distanser, blant annet ikke 1500-meteren i Astana, som telte dobbelt. Det var nok å finne et sted at hun ikke skulle delta i Nagano, så bedre research kunne hjulpet her. Synes WCSC er en morsom ting, siden man får sine egne favoritter på alle distanser i tillegg til de norske.

                                  Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
                                  Svar til: Svar #8126 i Verdenscup 4 Nagano
                                  Din informasjon: