Verdenscup 3 Nur-Sultan

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 3 Nur-Sultan

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 77)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7928 Svar
    Carl-Petter Leganger

      10000 m teller ikke med ved kvalifisering til VM, det er beste 1500 m-tid og beste 5000 m-tid som regnes sammen og poengsummen gir grunnlaget for kvalifiseringen.

      Danskene bør la Thorup gå 1500 m i Nur Sultan, jeg håper at Emil Nielsen kan varsle sine landsmenn om dette.

      For øvrig en spennende debutant på 10000 m, franskmannen Timothy Loubineaud.  Det blir spennende å se hva han kan klare, for ham virker det som om jo lengre, jo bedre.  Dersom han går inn på ca. 13.50 vil han komme inn blant de 500 beste på Adelskalenderen, og han vil nok være den enste blant disse som har en personlig rekord som teller for Adelskalenderen fra en innsjøbane.  500 m-tiden hans er fra innsjøisen i St. Moritz.

      #7929 Svar
      Arild Gjerde

        Et par kommentarer til de norske påmeldingene til Nur-Sultan (jeg presiserer at jeg ikke har noe med uttaket å gjøre og heller ikke kjenner resonnementet som ligger til grunn). Engebråten er vel først og fremst med på grunn av lagtempo søndag, han kan være nyttig å ha i bakhånda når ambisjonen er å kvalifisere laget til VM enkeltdistanser. Når det gjelder Ole B. Næss og Wild-card, så har han jo rett til det p.g.a. 10. plassen på distansen i VM i Inzell – selv om regelmakerne kanskje ikke har sett for seg dette tilfellet. Med tanke på poengscore og kvoteplass til neste sesongs World Cup, kan det kanskje være smart? Jeg anser vel Håvard Bøkkos sjanser i B-gruppa til å kvalifisere seg på tid til VM enkelt som bedre.  Men det er mulig jeg tenker feil…

        #7934 Svar
        Emil C. Nielsen

          Danskene forsøker å kvalle en plass til VM allround, men det er et sekundært mål for sesongen.

          Hvis de lykkes med å skaffe en plass så er det Viktor som går, uansett hvem som skaffer plassen.

          Hva angår hvem som skal gå hvilke distanser, så er fokus som tidligere nevnt ikke allround men fellesstart. Allround blir i beste fall en super bonus for Viktor

          #7935 Svar
          Jeppe

            Det er mye å kommentere ved denne deltagerlista, men jeg nøyer meg med det første jeg oppdaget da jeg så deltakerlista.

            Finland stiller ikke.

            Jeg tviler på at årsaken er at det skal satses alt på ett kort; siste kvalikk-wordcupen i Nagano. Tror årsken er en annen, og mer alvorlig enn som så. Jeg mistenker at de har gitt opp å kvale inn en løper til Sprint VM. Kanskje jeg tar feil, men det er en stor risk å satse alt på ett kort. Hva annet kan finnene ha i tankene? Enkeldistanse EM?

            Noe annet: Det har blitt slik at man må delta i verdenscupene for å kvalifisere seg til sammenlagt mesterskapene, både sprint og allround. Jeg er ikke tilhenger av systemet, men det er uansett noe bedre enn det var, da det var slik at denne kvalikken ble regnet ut etter bare ETT av stevnene.
            MEN… Det har blitt slik at du likevel ikke har så mange mulighetene. Alle distanser gåes ikke hver gang, og 10 000 teller ikke. En 1000 m er bore, det samme er en 1500. Det blir ikke enkelt for lagledere eller løpere og finne rett sted for rett løper på rett distanse, og bare en ørliten gruppe skøytefans har satt seg inn i systemet.

            Litt avsporing dette, men når finnene er borte, og dere andre ser på hva som er best å gå for nordmenn og dansker, så får jeg holde tummlarne for …. tja… den nevnte franskmannen er en spennende løper. Skal følge med på hviterusserne også.

            #7936 Svar
            Kristian Eliassen

              Jeg husker jeg har vært i en litt liknende ordveksling med Arild Gjerde før.

              Denne gangen er jeg enig… Det KAN alene holde til en plass blant de 40 i langdistansecupen selv hvis vi legger inn at Bjørnsmoen Næss bare blir nummer 12 i A i Nur-Sultan og deretter ikke kaprer flere poeng i løpet av resten av sesongen. Norsk kvote på 5 virker usannsynlig akkurat nå. Derfor gjelder det å få inn 3 stykk blant de 40 for å opprettholde kvoten på 4. Igjen virker gratispoengene til Bjørnsmoen Næss forlokkende – at man ikke overlater jobben til Ulekleiv og Engebråten. De har kun 4 respektive 6 poeng i cupen etter to av 6 (trolig kun 5) løp…

              PS: Ifjor husker jeg at Norge ga bort to plasser til kvinnenes EM fordi man skulle safe inn Ripsrud blant de 40. Jeg ville gamblet litt mer, og etterpåklokskapens lys ga meg rett (kremt, kremt): Ripsrud hadde klart det også hvis hun hadde måttet ha gitt avkall på ekstrapoengene hun dermed fikk. (Deretter skal jeg ikke påstå at Anne Gulbrandsen la opp fordi hun ikke fikk være med i EM), Det går an å bruke liknende argumenter nå: Hadde BN greid topp tre i B ville utellingen kunne blitt større enn å stille i A. Nemlig litt flere poeng samt en fair mulighet til å kunne kvale til distanse-VM på tid. Men som sagt: Vanskelig vurdering, men enig med Gjerde denne gangen. Det som er synd er at SLP ikke går 10 000. Ifjor var det han som sikret Norge VM-billett og banet veien for tiendeplassen til BN. I normal form er SLP garantisten for kvoteplass. Blir spennende å se om Bøkko i B kan fikse biffen, og BN i A skal jo også selvsagt levnes en liten sjanse. Sjekk ut A og B på titusen fra verdenscupen i Polen forrige sesong…

              #7937 Svar
              Kristian Eliassen

                Da har jeg fått kikket på deltakerlistene på alle distanser. Jeg begynner med konklusjonen fordi jeg må sove: Etter det jeg kan se er Norge en A-nasjon.

                500m, menn: Norge får med Magnussen i tillegg til HHL.
                1000m, menn: ADJ kommer med i tillegg til HHL.
                1500m, menn: SLP joiner Henriksen, Ulekleiv og ADJ.
                10 000m, menn: Bjørnsmoen Næss inn med Wild Card.

                500m, kvinner:
                1000m, kvinner: Njåtun 2.reserve
                1500m, kvinner: Njåtun kommer med
                5000m, kvinner:

                Kommer tilbake med mer imorgen. Tror ikke jeg har «blingset» selv om jeg er meget trett som det heter.

                #7939 Svar

                Som ventet flere japanske og enkelte nederlandske forfall. Tar derfor en ny gjennomgang.

                500, menn:

                Jun-Ho Kim
                Gao
                Ntab
                Dubreuil
                Verbij
                Mushtakov

                Murashov-Min Kyu Cha
                Arefyev-R.Mulder
                Junio-Tae Yun Kim
                Velema-Lacroix
                Michalski-Krech
                HHL-Nogal
                Magnussen-Dufter
                1.res: Was
                2.res: Morimoto
                3.res: Ihle
                Kulizhnikov er oppført som intern reserve, «S», og har dessuten rett på et Wild Card om han settes inn på det russiske laget. Om han settes inn for en av de russiske B-løperne må Dufter vike og første par blir Magnussen-Kulizhnikov.

                1000, menn:

                Krol
                Ning
                Nuis
                Verbij
                Jin Su Kim
                Mushtakov

                Dubreuil-Ntab
                Tae Yun Kim-HHL
                Vosté – Ihle
                Golovatsiuk-Dufter
                La Rue-Kubo
                ADJ-Griffin
                Arefyev-Mantia
                1.res: Kazelin
                2.res: Kojima
                3.res: Palkin
                Også her er Kulizhnikov oppført som intern reserve, men har Wild Card-rettighet om han settes inn. Hvis Russland bytter ut en av sine i B, må Griffin vike og ADJ får møte Arefyev isteden. Mantia er med i A pga. Wild Card.

                1500, menn:

                Nuis
                Krol
                Yuskov
                Roest
                Ning
                Min Seok Kim

                GB-Langelaar
                Oda-Bosker
                HenriksenADJ
                Trofimov-Swings
                SLP-La Rue
                Ulekleiv-Beliaev
                Cheol min Kim-Mantia
                1.res:Kazelin
                2.res: Hyong-Jun Ho
                3.res: Håvard Bøkko

                10 000, menn:

                Roest
                Semerikov
                Yuskov
                Bergsma
                Bosker
                Rumyantsev

                Fish- Ghiotto
                Bloemen- Beckert
                Swings- Ole Bjørnsmoen Næss
                1.res:Giovannini
                2.res: Belchos
                3.res: Ryosuke Tsuchiya
                Trofimov er oppført som intern reserve for Russland. Imidlertid er han også rett foran Giovannini på lista slik at han blir førstereserve om Russland setter han inn istedenfor en av sine løpere i B. Om han settes inn istedenfor en av de tre i A, kommer han automatisk med i A.

                Russisk-Nederlandsk landskamp på 10 000. Litt synd at ikke Engebråten og Ulekleiv er med. De får slik problemer med å komme topp-40 til slutt, skjønt i Nagano blir det antakelig litt lettere konkurranse på 5000.

                #7941 Svar
                Cal-Petter Leganger

                  Jeg er ikke spesielt fornøyd med at Norge ikke stiller med fire løpere på 10000 m.  Det er vel for å spare løpere som skal gå lagtempo om søndagen, men jeg antar at Bøkko skal gå lagtempo selv om han går 10000 m, og jeg tror faktisk at de øvrige både hadde klart lagtempo etter å ha gått 10000 m dagen før,og endatil hatt godt av det.  For øvrig er jo distanse rekkefølgen ikke helt vellykket.  Man burde kjørt  lagtempo første dag, 1500 m andre dag og 5000/10000 m tredje dag.

                  For øvrig kunne det vært interessant å høre om man noen gang har foretatt en vurdering av hvilke eventuelle negative følger det å gå 5000 m, 1500 m og 10000 m samme dag under EM 2006.  Bergsma synes jo heller ikke å ha problemer med å gå et tett program.  Og for å havne helt ute på viddene, i januar 1966 gikk Ard Schenk stevne i Bergen med 500 m og 3000 m om tirsdagen, i Stavanger onsdagen med samme distanser på programmet, påfølgende lørdag og søndag ble han så Europamester.

                  Skøytesporten vil utvilsomt bedre publikumsinteressen med litt større konkurransevillighet hos en del av løperne.

                  #7942 Svar
                  Arild Gjerde

                    Mantias Wild-card virker tvilsomt på meg. Han var med i trekningen forrige gang, men trakk seg til fordel for felles-starten. Reglene sier etter det jeg kan forstå ingen ting om et slikt tilfelle. Det blir vel opp til ISUs tekniske delegerte å avgjøre saken?

                    #7958 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Litt interessant (om enn noe sær) problemstilling! Mantia må ha trukket seg etter trekningen på 1000m i Minsk. Man rakk å flytte løpere oppover i parene slik at første par besto av kun én løper, men ikke å få inn en ny løper i første par. Når en løper trekker seg etter trekning, kan det landets reserve (S) på distansen kun settes inn i B-gruppa. Det at Mantia trakk seg så sent, gjør dermed at det sene avbudet gikk ut over et annet lands løper som ellers hadde fått lov å stille i A. På meg virker det derfor urimelig at Mantia skal få lov til å skyve ut en annen løper ennå en gang ved å påberope seg et Wild Card.

                      #7962 Svar

                      Man finner protokollen fra Minsk under «Calendar of Events» hos ISU.

                      500, kvinner:

                      Fatkulina
                      Kodaira
                      Kachanova
                      Bowe
                      Golikova
                      Min Sun Kim

                      Hudey-Leerdam
                      Irvine-M.de Jong
                      De Neeling-Goetz
                      Hyun-Yung Kim-Jin
                      Pei-Tian
                      Mclean-Ziomek
                      Herzog-Ter Mors
                      1.res: Kuznetsova
                      2.res: Voskamp
                      3.res: Tsujimoto

                      4 løpere fra Japan avstår

                      1000, kvinner:

                      Bowe
                      Ter Mors
                      Shikhova
                      Leerdam
                      L.de Jong
                      Kodaira

                      Wust-A.de Jong
                      Herzog-Fatkulina
                      Kachanova-Czerwonka
                      Qishi Li-Zhao
                      Irvine-Hyun-Yung Kim
                      Golikova-Mclean
                      Tsujimoto-Min Sun Kim
                      1.res: Bosiek
                      2.res: Njåtun
                      3.res: Goetz

                      Her ville Bøkko vært førstereserve om hun hadde vært påmeldt i stevnet. Men hun er altså hjemme. Nederland har 5 stykk i A-pulja, og reserven de Neeling(s) har rett på et Wild Card om Nederland skulle endre på laget sitt inn mot trekningen. 2 løpere fra Japan avstår også.

                      1500, kvinner:

                      Wüst
                      Shikhova
                      Lalenkova
                      Bowe
                      Wijfje
                      Kazelina

                      Ter Mors-A.de Jong
                      Kodaira-Voronina
                      Bonazza-Czerwonka
                      Zdrahalova-Kachanova
                      Anema-Njåtun
                      Han-Bosiek
                      Ondera-Qi Yin
                      1.res: Dufter
                      2.res: Zhao
                      3.res: Zueva
                      9.res: Wiklund
                      10.res: Haugen

                      Her mangler vi også to japanere. I tillegg Lollobrigida.

                      5000, kvinner:

                      Weidemann
                      Sablikova
                      Voronina
                      Blondin
                      A.de Jong
                      Visser

                      Lalenkova-Zuyeva
                      Wijfje-Pechstein
                      Anema-Zdrahalova
                      1.res: Maltais
                      2.res: Shihkova
                      3.res: Kazelina

                      Her mangler vi verdenscuplederen Achtereekte, Miho Takagi og Lollobrigida. På 10 000, menn mangler vi til sammenlikning kun D.de Vries.

                      De fleste land stiller altså kvinnesterke opp hvis vi begrenser oversikten til de som har rett til å stille i A. Faktisk  altså kun forfall fra løpere fra Japan og Nederland i tillegg til Lollobrigida. Vi tar også med Hege Bøkko. Normalt en A-løper. Ellers så får vi håpe at Norge jevnt over blir litt mer av en A-nasjon på kvinnesiden også etterhvert. Både Wiklund, Haugen og etterhvert Samsonsen burde ha alle muligheter.

                      #7967 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Lagledermøte imorgen 11:00 norsk tid.  To timer senere foretas trekning/parsammensetning for første stevnedag. Altså  klokken 13:00.

                        Stevnet starter fredag. Viasat4 klokken 12:55-15:45.

                        #7976 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Trekningen foreligger ikke riktig ennå. Leser på det russiske forbundets sider at Kulizhnikov ikke kommer til å starte i Nur-Sultan. Han er med på laget som reserve, men kommer til å konsentrere seg på å komme seg etter ankelskaden.

                          og der var trekningen også!

                          #7977 Svar
                          Kristian Eliassen

                            500m: Ett avvik i forhold til det forventede: Verbij burde vel vært med i trekningspulja? To poeng mer enn Murashov i verdenscupsammendraget…

                            1000m: De Neeling med Wild Card inn for A. de Jong. Dette skaper forskyvninger i paroppsettet.

                            5000m: Som forventet. Ingen nye inn i A. Dessverre ingen Wiklund  i B. Kun Haugen.

                            Lagsprint: Norge (menn) i andre par mot Russland. Samme lag som sist?

                            #7978 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Trekningen ligger her.

                              Så vidt jeg forstår ligger Nur-Sultan (eller Nursultan?) 5 timer foran Norge, slik at B-gruppene begynner kl 0415 norsk tid. A-gruppene begynner da kl 0800, men TV-sendingen på Viasat 4 ikke før kl 1255. Dette må vel da bli et redigert opptak?

                              Uansett: Denne gangen har jeg moret meg med å lage spesiallister foran de enkelte distansene. 1000 m kvinner – her er Ida Njåtun tilsynelatende favoritt til å vinne B-gruppa. Ingen Wiklund – syk?

                              5000 m kvinner – Haugen eneste norske deltaker, ranket nr. 11 men hun bør vel ta mål av seg til topp 10 i dette selskapet tross alt.

                              500 m menn – Både i gruppe A og B er det som vanlig veldig jevnt i toppen. Lorentzen ranket nr. 9 og Magnussen nr. 17. De to nordmennene i B-gruppa langt unna opprykk?

                              Se listene her!

                              #7979 Svar
                              Kristian Eliassen

                                NB. Trykk på track oppe i høyre hjørne. Det er lokal tid, mens local er den lokale tiden der man befinner seg. Hovedstevnet starter 13:00 vår tid. B starter 09:15 vår tid. Slik forstår jeg det.

                                #7980 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  …Allan Dahl Johansson som gjorde oppmerksom på dette.

                                  #7981 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    … faren mener jeg…

                                    #7982 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Takk for oppklaringen! Selvsagt er det slik.

                                      #7984 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        …I lige måde: altså ingen Wiklund i Nur-Sultan på grunn av sykdom. Tilbake i Nagano.

                                        #7989 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          …den beste måten  – tror jeg – å følge ISU sin live-timing, er å ha fanen «results» oppe, og deretter trykke på symbolet «+».

                                          9.plass på Njåtun på 1000B. Ikke helt knall. Opprykk for Kazelina, Goetz og Lamarche. 500B for menn next…

                                          #7990 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            …9.plass av Odin By Farstad også. Tangering av Calgary-pers. Kun 13 hundredeler unna opprykk. Opprykk: Morimoto, Ihle, Chaban.

                                            Mer beskjeden plassering av Rukke. 35.74

                                            5000B for damer next.

                                            #7991 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              …ok, da ser jeg at Meland kommenterer det samme på forum for skøytehistorie, så da overlater jeg den «løpende kommenteringen» til gamlingene. 🙂

                                              #7992 Svar
                                              EinarR

                                                Fin innsats 500B av Odin By Farstad (OBF), tangering av det beste han har gjort, to tidels sekund bak vinneren. Han vokser imponerende bra med oppgavene. Henrik Fagerli Rukke (HFL) nr. 20, under et halvt sekund bak vinneren. Det er vanskelig å ta tettheten innover seg. Litt rart å påstå at vinnerløpet er en mye større prestasjon enn tjuendeplassen, for de er nesten identiske! Vi må se for oss tjue løpere som raser over målstreken godt innafor et halvt sekund. Og sjansen er stor for at grunnlaget for differansen ligger i den helt avlegse startprosedyren.

                                                Men, det må innrømmes, det er ofte de samme som vinner, og de samme som blir nr. 2o…

                                              Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 77)
                                              Svar til: Svar #7934 i Verdenscup 3 Nur-Sultan
                                              Din informasjon: