Verdenscup 3 Nur-Sultan

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 3 Nur-Sultan

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7854 Svar

    https://www.isu.org/events/eventdetail/12125/-/isu-world-cup-speed-skating

    Her er ståa på de enkelte distanser etter Verdenscup 2 i Polen. Altså før vi kjenner laguttakene og vet hvem som stiller til start. Rangeringen baserer seg på sammenlagtstillingen i respektive delcup. De stiplede linjene betyr altså en foreløpig sluttstrek for de som er innenfor den gruppen i A som trekkes. Resten av A er oppsett. Topp-tre i A fra forrige gang garantert plass. Topp tre i B fra forrige gang skal også med, bortsett fra på 10 000m, menn og 5000m, kvinner. Der er det kun 12 stykk i A, og kun vinneren fra 5000m menn og 3000m kvinner, B i Polen rykket opp.

    500, menn:

    Shinhama
    Jun Ho Kim
    Murakami
    Gao
    Ntab
    Dubreuil

    Verbij-Mushtakov
    Murashov-Hasegawa
    Matsui-Cha
    Arefyev- R.Mulder
    Junio-Ta Yun Kim
    Velema-Lacroix
    HHL-Nogal
    1.res: Otterspeer
    2.res: Michalski
    3.res: Krech
    4.res: Magnussen
    Kulishnikov har rett på et Wild Card, og skyver isåfall ut Velema som blir førstereserve) og møter Nogal i første par. Lacroix-HHL isåfall i andre…

    500, kvinner:

    Fatkulina
    Kodaira
    Kachanova
    Bowe
    Golikova
    Min Sun Kim

    Tsuji-Go
    Hudey-Leerdam
    Irvine-M.de Jong
    Neeling-Soga
    Goetz-Hyun-Yung Kim
    Jin-Herzog
    M.Takagi-Ter Mors
    1.res: Pei
    2.res: Tian
    3.res: Mclean
    4.res: Ziomek
    12.res eller deromkring: Bøkko

    1000,menn:

    Krol
    Ning
    Nuis
    Otterspeer
    Verbij
    Yamada

    Jin-Sun Kim-Mushtakov
    Debruil-Ntab
    Tae Yun Kim- HHL
    Voste-Ihle
    Golovatsiuk-Dufter
    La Rue-Kobo
    ADJ-Arefyev

    Her har Kulizhnikov også rett på et Wild Card. Da er det ADJ som må vike. Men så kan jo andre ting skje som gjør at han kommer med allikevel.

    1000m, kvinner:

    Bowe
    Ter Mors
    Shikhova
    Leerdam
    L.de Jong
    Kodaira

    Wüst-A.de Jong
    M.Takagi-Herzog
    Go-Fatkulina
    Kachanova-Czerwonka
    Qishi Li-Zhao
    Irvine-Kim
    Golikova-Min Sun Kim
    1.res:Mclean
    2.res:Tsujimoto
    3.res:Hege Bøkko
    4.res:Bosiek
    5.res:Njåtun

    1500,menn:

    Nuis
    Krol
    Yuskov
    Roest
    Ning
    Kim

    Yamada-GB
    Langelaar-Oda
    Bosker-Wenger
    Henriksen-Riku Tsuchiya
    Ichinohe-ADJ
    Trofimov-Swings
    D.de Vries-Ulekleiv
    1.res:Williamson
    2.res:SLP
    3.res:La Rue
    10.res eller deromkring: Bøkko
    Norges beste distanse. Kramer har ikke rett på Wild Card fordi han hverken var topp-ti under VM-enkeltdistanser eller sammenlagt i 1500-cupen ifjor.

    5000, kvinner:

    Achtereekte
    Weidemann
    Sablikova
    Voronina
    Blondin
    A.de Jong

    Visser-Lalenkova
    Zueva-Pechstein
    M.Takagi- Lollobrigida
    Her foregriper jeg litt. Litt usikker på om Lollo kommer med. Wijfje skulle vært i par med Zueva osv, men ble kun nummer 6 i det nederlandske uttaksløpet.
    Nederland tar  – med det samme vi er innom laget derfra – et generelt hensyn til å skulle sikre nasjonskvoter til diverse internasjonale mesterskap når vi snakker laguttaket til WC3 og WC4.

    10 000, menn:

    Roest
    Semerikov
    Yuskov
    Bergsma
    Bosker
    Rumyantsev

    Fish-Ghiotto
    Bloemen-Beckert
    D.de Vries-Ichinohe
    1.res:Swings
    2.res:Trofimov
    3.res: Giovannini
    Dessverre er de norske alt for langt nede på lista. Kramer plasserte seg ikke godt nok i det nederlandske uttaksløpet (7) til å kunne bruke sitt «Ville Kort». Er vel mer sannsynlig at han ikke går her, enn at flere foran han på den interne nederlandske lista skulle trekke seg.

    #7870 Svar
    Jeppe

      Det ble ikke nevnt av kommentatorene, men Norge beholdt vel plassen i A-pulja på lagtempo. Bare ett lag rykket ned, (Kazakhstan). Kina kommer opp, og Norge er på 8. plass, hvis jeg ikke misforstår systemet.

      #7871 Svar

      Ikke så stor fan av å opprette A og B på lagtempo. Hadde det vært 20 påmeldte lag så kunne jeg forstått det, men nå driver man å surrer med et regelverk som skiller mellom nedrykk ut fra om det blir 10 eller flere påmeldte lag. Var 13 i Polen, så du får sikkert rett: Kasakhstan rykket ned, Kina rykket opp. Kasakhstan er førstereserve.

      1500, kvinner:

      Wüst
      Shikhova
      M.Takagi
      Lalenkova
      Bowe
      Wijfje

      Kazelina-Ter Mors
      Lollobrigida-A.de Jong
      N. Takagi-Kodaira
      Voronina-Bonazza
      Czerwonka-Zdrahalova
      Kachanova-Bosiek
      Ondera-Qi Yin
      1.res:Anema
      2.res:Njåtun
      3.res:Mei Han
      Øvrige norske for langt bak

      #7872 Svar

      Skal man så spekulere i hvem Norge tar ut til WC3 og WC4?

      Kvalifiseringsløp var WC1-2. Dessuten var NC3 i Kristiansund oppført som vurderingsløp for eventuelt suppleringsuttak. Løpere til WC3-4 er forventet å ha et sportslig nivå tilsvarende A-gruppe i individuelle øvelser. Uttakskomiteen, sammen med landslagsledelse kan gjøre sportslige vurderinger utover dette, heter det imidlertid videre. Dessuten kan to plasser  til representasjonoppgaver være opp til landslagsledelsen. Verdenscup er vel en representasjonsoppgave?

      Sikre: SLP, HHL, Henriksen, ADJ, Ulekleiv, Njåtun. SLP har jo A-nivå inne normalt sett (!), så han slipper nok å betale egenandel på 28 000 i likhet med de 5 andre. Njåtun i samme kategori.

      Mellomsikre: Magnussen, Rukke? (basert på fjoråret), Håvard Bøkko (viktig brikke på lagtempo), Hege Bøkko. Farstad (brikke på lagsprint)

      I faresonen (i uprioritert rekkefølge): Engebråten, Samsonsen, Wiklund, Haugen, Lund.

      Fortsatt på vent: Ripsrud, Sæves.

      #7873 Svar
      Kristian Eliassen

        … mulig jeg ikke tar nok hensyn til at det står 10 000, menn og 5000, kvinner på programmet i Nur-Sultan? Isolert sett ville man jo gjerne sett Bjørnsmoen Næss, Engebråten, Lund og Haugen forsøke seg (for å nevne noen). Den lengste distansen gås så sjelden at det er vanskelig å si hvem som har et A-nivå inne. (Nå er jeg imidlertid inne på litt ønsketenkning).

        I uttakskabalen tilkommer dessuten problematikken om det er klokt av (enkelte) allroundere å ville stå av Nagano gitt behovet for å sikre nasjonskvoteplasser til diverse internasjonale mesterskap på nyåret.

        #7875 Svar
        Jeppe

          A og B pulje i lagtempo har heller ikke jeg sans for. Det er for dumt.
          I den oppkonstruerte B- pulja, (basert på resultater fra forrige sesong), fikk hele 3 av 5 lag bedre sluttid enn Norge, men bare ett av dem fikk utbetalt bedre poengsum. Veldig dumt da det er så alfor få konkuranser i denne disiplinen.

          Ellers… lurer på om Finland vil prøve å kvale inn en løper til Sprint VM?
          Da må isåfall Miro Poulakka stille på 1000, eller kan eventuelt Samuli Suomalainen eller Antero Eskola stille på 500.
          Uansett vil de få problemer med å kvale inn en løper etter det de har vist så langt. Lurer på hva Peter M. tenker

          #7878 Svar
          Kristian Eliassen

            Laget til WC3 offentliggjort på siden til NSF:

            Menn: Håvard Bøkko, Ulekleiv, ADJ, Rukke, Henriksen, HHL, SLP, Engebråten, Magnussen, Farstad, Bjørnsmoen Næss

            Kvinner: Wiklund, Njåtun, Samsonsen, Haugen

            Fyldig uttak! Bra med tanke på kampen om nasjonskvoter til mesterskapene. Savner kun Lund og Hege Bøkko fra stevnet i Polen. Inn kommer til gjengjeld Bjørnsmoen Næss.

            #7882 Svar
            EinarR

              Bra at de sender OBN. Da får han igjen for at han dro til Kristiansund og bidro til at stevnet ikke ble helt uten lyspunkt. Sæves i samme posisjon, men lir under at det er tettere nivå blant sprinterne.

              Skal Bart Swings til Nur-Sultan og WC3? I tilfelle, og hvis han mot formodning skulle gjøre det særdeles skarpt: Ei fengende avisoverskrift (Type VG) ville da bli: SULTAN OF SWINGS!

              #7883 Svar
              Kristian Eliassen

                Personlig er jeg gledelig overrasket over det fyldige uttaket. Basert på uttakskriteriene så kunne man fryktet verre. Hvordan er økonomien her med egenandeler? Har alle råd? Og hvilke løpere blir med videre til WC4?

                Blir spennende å se hvordan SLP står seg i dette stevnet etter at han meldte avbud til WC2 i Polen. Interessant å følge med på om han kommer med i A på 1500. 2.reserve foreløpig altså. (se over)

                10 000: Blant de 6 beste tidene (altså i A OG B sett under ett) er det greieste målet: Da slipper man å beregne hvem som blir topp-6 til slutt i langdistansecupen etter WC4 og dermed kvalifiserer seg på poeng  – for deretter å skulle skjele til topp-6 tider utover disse. Oppfølgingsspørsmålet blir om han faktisk ønsker å gå 10 000 i Salt Lake City. Et scenario kunne være at SLP dropper Nagano og 5000 i SLC isteden hvis han kvaler på tieren. Det som taler imot er at det også står lagtempo på programmet i Nagano. Nå virker det rett nok ikke som lagtempo har høyest prioritet denne sesongen, så vi får se.

                Hva med Hege Bøkko? Hun skulle jo også vært med til Polen, men meldte også avbud. Ikke med nå heller. Er hun tilbake i Nagano? Vi får vel nyheter etterhvert. Hvis ikke går det mot kun én kvoteplass for sprint,kvinner under VM på Hamar.

                #7885 Svar
                Jeppe

                  Nur-Sultan…. sultan nu… hungrig…men altså, jeg er litt sulten eller spent på åssen sendinge nederfra blir. Stedet ligger 5 timer forran oss i tid. Med andre ord god tid til å redigere og stramme inn sendinga hvis de ønsker det. Vi de sende seks par på 10 000 og seks par på 5000 damer,  når det ikke er med norske?

                  #7886 Svar

                  Ifølge oversikten sender de direkte,norsk tid 13:00-16:05 alle tre dager. Ser vel ut som de får med seg alt da? Om de får med seg tv-seerne er en annen sak. Håndball-VM starter opp på TV3. Cupfinale og skisport på NRK.

                  #7887 Svar
                  Jeppe

                    Da går løpene ganske tidlig på dagen lokal tid. Bra for oss. 🙂

                     

                    #7889 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ikke for å pirke, men lokal tid blir 18:00. Kveldsstevne! Dessverre er ikke hallen kjent for å trekke fulle hus, så grunnen er vel nederlandsk.

                      #7890 Svar
                      Jeppe

                        Selfølgelig, de ligger foran oss i tid, ikke etter. Jeg tenkte feil vei. Grunnen til at hallen ikke blir full, er nok ikke bare nederlandsk.

                        #7894 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Mener ikke det. Ville antakelig ikke blitt flere folk om stevnet gikk tidlig, eller midt på dagen. Et raskt søk sier at det var ettermiddagsstevne (15:00 lokal tid) i 2011, deretter (2013 og 2016) har stevnestart vært rundt 18:00 lokal tid. NOS har nok endel å si for fastsetting av stevnetidspunkt. Det tyske markedet er nok mindre viktig for å si det sånn.

                          #7897 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Bare for å ha sagt det siden det som vanlig står litt ymse på facebook: De tre beste i B på 10 000 er garantert å rykke opp til A-gruppa på 5000 i Nagano. Nå har vi altså hørt at SLP tenker seg til Nagano! Bra (sikkert hørt på Carl Petter Leganger).

                            Sverre Lunde Pedersen er imidlertid ikke nødt til å kvalifisere seg til A på 5000 for å kjempe seg inn blant de 12 beste på poeng. Det vil si jo, men det er også 8 stykk som kvalifiserer seg på tid utover disse. Kvartettstart i B gir en fordel, men det beste er jo allikevel å få en best mulig tid på tieren + opprykk (se over). Kramer på sin side er i en helt annen situasjon: Han kan fint stå over Nagano siden Nederland sikrer seg tre kvoteplasser på 5000 allikevel og Nederland jo har sitt interne uttaksstevne i romjula.

                            #7907 Svar
                            Kristian Eliassen

                              påmeldingsfristen går ut klokken 12:00 imorgen lokal tid. (5 timers tidsforskjell). Deretter får vi vel se hvor lenge vi må vente før lista blir publisert.

                              Det har vært sagt at flere japanere og enkelte nederlendere vil stå over dette stevnet. For meg er slikt en del av gamet som gjør opptakten til stevnet, og dynamikken i (for)sesongen mer interessant. Ikke enig med de som mener at det er et absolutt must at alle de beste må være med hver gang. Forrige stevne var svært interessant også uten Sverre Lunde Pedersen, Kramer og Kulizhnikov. Det at SLP sto over i Polen gjør faktisk hans deltakelse i Nur-Sultan og Nagano – avbudet fører til deltagelse! – litt mer interessant.: Hvor står han nå? Slår han tilbake? Fikser han kvalifiseringsbiffen både til A neste gang og mesterskap? Kommer han tross alt med i A på 1500 i dette stevnet på grunn av andres forfall?

                              #7908 Svar
                              Carl-Petter Leganger

                                Sverre trenger nok ikke innspill fra meg for å vite hva han skal gjøre.  Han er så oppegående at han vet utmerket godt hva han må gjøre for å kvalifisere seg.  Jeg håper han får en god 10000 m i WC3, han trenger en skikkelig gjennomkjøring på den distansen som han dessverre ikke går for ofte, jeg tror han har et stort potensiale også på 10000 m.

                                Det blir spennende å se hvem som stiller i de to siste WC før jul.  Særlig 10000 m blir interessant.

                                #7919 Svar
                                Carl-Petter Leganger

                                  Da foreligger deltagerlisten til WC3 under Events på ISU’s hjemmeside.  Jeg har ikke fått sett nærmere på den ennå.

                                  #7920 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Entry List er her! Se åpningsinnlegget. Første som slår meg er at Bjørnsmoen Næss har rett på et Wild Card i A på 10 000! Den gikk under radaren min… SLP er dessverre ikke oppført på distansen. Ellers mye å kommentere, men det  må jeg ta ikveld etter jobb…

                                    #7923 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      …til trøst, så kommer SLP med  i A på 1500 pga avbud ser jeg. Kommer tilbake med mer…

                                      …en kan spørre seg om det ikke hadde vært bedre å stille med Bjørnsmoen Næss i B…

                                      #7924 Svar
                                      Carl-Petter Leganger

                                        For Sverre kan det kanskje være like greit å gå i B i Nagano da tidene her kan bli vel så gode som i A.  Jeg synes jo at han burde gå en 10000 m, men da er det jo selvfølgelig en viss «risiko» for at han rykker oppi A til Nagano.  Ellers ser jeg at Thorup er påmeldt på 10000 og satt opp som reserve på 1500 m.  Danskene burde antagelig la ham gå 1500 m både i WC3 og WC4 med tanke på kvalifisering til VM allround.  Faktum er at Stephan Due Schmidt også kan kvalifisere seg til VM allround med en god 5000 m i Nagano, Danmark har to plasser på 5000 m i WC så vidt jeg husker.

                                        #7925 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Direkte til deltakerlista her for den som er makelig anlagt. Næss i A-gruppa på 10 000 m, ja, det blir jo morsomt. Han hadde kanskje hatt en bedre sjanse på en god tid i B-gruppa, men det er ingen garanti for det heller.

                                          Når det gjelder Thorup må han eventuelt gå 1500 m i Nur-Sultan; i Nagano er ikke den distansen på programmet.

                                          • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
                                          #7927 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Et par pussigheter ved deltakerlista: Engebråten reiser til Kasakhstan for å være reserve på 1500 m?! Skulle likt å vite hva som er tankegangen bak den vrien, og ikke minst hvem som betaler. Rent logisk burde han ihvertfall gå 10 000 m, der det er to ledige plasser?!

                                            Danmark: Har én kvoteplass på 1500 m og to på 10 000 m. PDS er satt opp som reserve på 10 000 m, men det er strengt tatt en distanse han ikke er kvalifisert til å delta på. Det samme gjelder broren SDS. Det er altså bare Thorup som kan gå 10 000 m.

                                            Annerledes hadde det vært hvis 10 000 m telte i kvalifiseringen til VM allround, men det gjør den ikke hvis jeg forstår regelverket riktig.

                                             

                                          Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
                                          Svar til: Svar #8000 i Verdenscup 3 Nur-Sultan
                                          Din informasjon: