Verdenscup 1 Minsk

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Minsk

  • Dette emnet har 95 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 18/11/2019 at 21:52 av Emil Christian Nielsen.
Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7621 Svar
    Emil Christian Nielsen

      Ifølge faren til Allan Dahl Johansen ble Viktor disket for å legge seg i dragsuget til en annen løper, da denne gikk forbi han. Viktor til faktisk så grelt at han gikk forbi den annen løperen og ble tatt tilbake igjen. Han var i veien i flere vekslinger også. Så alt i alt skapte han skikkelig kaos i kvartetten.

      Gemma er engelsk, men Cornelius har vokst opp i Nederland. Begge går for det britiske laget, så det engelske flagg er kanskje en feil

      #7622 Svar
      Emil Christian Nielsen

        Jeg har sendt melding til Gemma. Så får vi se hva hun siger til denne flagg situasjonen.

        #7623 Svar

        …flagget endret nå ser jeg (hvitt, langsgående felt øverst, men).

        Wild Card gis bare til løpere som ikke har deltatt på distansen før. Ingen på 5000 som kan kreve et slikt fordi alle aktuelle deltok i går. SLP er derfor «førstereserve» på 5000 kommende helg. Ikke helt riktig å si at han allerede har rykket ned. En av de ellers kvalifiserte kan trekke seg. Blir kanskje litt feil å spekulere, men Kramer kunne muligens vært en kandidat siden han ikke viste storform, og Nederland ikke har problemer med å sikre seg nasjonskvoteplasser til hverken det ene eller det andre. For å kunne delta i A i Astana på 10 000, må SLP vinne B-gruppa. A i Astana består jo ellers av de 11 beste i sammenlagtcupen. SLP får fordel av kvartettstart i B som jo gir fordel når det gjelder å notere en god tid. Likevel vil vel Nagano notere de beste tidene på distansen, slik at det nå blir et sjansespill å droppe det stevnet både tids- og poengmessig.

        Njåtun stilte ikke på 500, dessverre. Håper forresten at Hege Bøkko overlever i A denne helga + mer oppmuntrende resultater enn i går fra alle de andre.

        #7624 Svar
        Emil Christian Nielsen

          Gemma har svaret at flagget ganske viktig var en feil de ISU sin side

          #7625 Svar

          Trekningen for søndag klar! Bjørn Magnussen i A. Gledelig! ( Da er det kanskje mye mindre viktig at jeg ikke skjønner det: Når jeg regnet på det var han inne hvis man regner ut etter de 30 beste påmeldte, mens han faller ut hvis man beregner etter alle kvalifiseringstider. Så da er vi der igjen… Har ISU begynt å tolke sine egne regler forskjellig fra distanse til distanse?) Det er tre nordmenn som forventet i A på 1500, men det er foreløpig noe tull med de tre siste parene.

          #7626 Svar
          Per Thorvik
          Deltaker

            «Landslagstrener Bjarne Rykkje sier til Viasat 4 at han ikke er bekymret, men vedgår at ikke alt er som det skal være.

            – Vi må finne ut hva som har skjedd her. Jeg kan ikke se at det er noe felles for alle løperne, for sprinterne og allrounderne har trent forskjellig. Vi vet litt allerede, men må finne ut mer om dette, for det er veldig kort tid etter løpene.»

            Løperne våre er ganske sikkert mye bedre enn hva de har vist i Minsk, en hypotese er for hard trening  i forkant av verdenscup-åpningen. I Inzell var de nesten på nivå med konurrentene -(ikke Roest naturligvis).

            #7627 Svar
            Jeppe

              Emil Ch. Nielsen virker å ha hatt en rolle med å få det britiske flagget på plass. Takk for det, men det er andre ting som ikke er på plass under verdenscupen i Minsk. Formen til de norske løperne er ikke på plass. OK, det er ikke helsvart, mye kan se annerledes ut etter søndagsløpene. Konklusjon og status gjøres opp da. Danskene sliter også, fikk ikke plass i finalen på fellesstarten.
              Nederlendrne er i midlertid på plass som vanlig, russerne også, og veldig artig at kineserne absolutt er på plass, høyt oppe på resultatlistene. Der finner vi også andre skøytenasjoner, men helt i bånn på 1000m menn B-pulja, finner vi plassen til Samuli Suomalainen. Landsmannen Eskola var ikke særlig mye bedre. Triste greier. Tipper Peter Mueller om ikke lenge fratrer sin plass som trener for finnene. På 500 kan Miro Puolakka rette opp mye av inntrykket i morgen for finnene, og våre kan ta siste stikk på 1500 selv om jeg er i tvil….på begge deler.

              #7629 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Reina Anema er tydeligvis barneskolelærer, og skøyteløper på si – eller var det motsatt? Artig video uansett.

                #7630 Svar
                Per Allan

                  Angående Anema. Hennes søster bodde i Oslo for en del år siden, for å studere ett år. Da var hun i kontakt med oss i Aktiv SK og trente der. Vi ble godt kjent med henne og hun inviterte like godt hele gjengen hjem til sin knøttlille leilighet der hun og unge Marichen Hagelund (og Silje Kroken) lagde middag til oss. Det var i forbindelse med Sinterklaas tror jeg, så det var gaver og diverse moro. Kjekk jente. Derfor følger vi litt ekstra med på Anema og syns det er skikkelig kult at hun har blitt så god

                  #7631 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Jøss! Takk for den og velkommen hit. Her er det bare å håpe på flere bidrag fra innsida. 👍

                    #7632 Svar
                    Per Allan

                      Jeg sitter klar i videosvingen der alle laglederne sitter klare med kamera. Først ut er Odin og Henrik på 500. Jeg filmer og legger ut på YouTube. Dere finner B-gruppe løpene på min kanal samt 100-vis av andre skøyteløp. Legger ut dagens når jeg er tilbake på hotellet. Dere finner alt her. Håper det er nyttig for dere. Jeg vet at det brukes mye av løperne og norske trenere

                       

                      https://www.youtube.com/user/perallan55

                      #7642 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Lex Suomalainen: Hvordan gikk det?

                        Det er sikkert mange måter å måle hvorvidt dette var en «suksess» eller ikke på. Hovedinnvendingen min vil uansett først og fremst være at denne regelen ikke er rettferdig, og den er i tillegg umulig å forholde seg til for den jevne publikummer. Bare av disse grunnene må den fjernes raskest mulig.

                        Men altså: Virket den etter hensikten? Min metode er som følger: Hvor mange A-løpere hadde svakere tid enn vinneren i B. Jo høyere tall, desto flere «feilplasserte» løpere, får man anta. Og tallet bør altså være lavere enn i fjor dersom regelendringen skulle ha noe for seg ut fra uttalt hensikt. Tallene er som følger:

                        500 m kvinner 16 (2018: 15)
                        1000 m 7 (7)
                        1500 m 11 (12)
                        3000 m 11 (6)

                        500 m menn 9 (10)
                        1000 m 13 (16)
                        1500 m 11 (16)
                        5000 m 13 (10)

                        Totalt: 91 i år, 92 i fjor. Dvs. minimal endring, og regelen var mislykket. Eller? Motforestillinger mottas med respekt.

                        #7655 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Sindre B inntar en meget hederlig 2.plass i den internasjonale «World Cup Speedskating Contest» etter 1.verdenscuprunde. Heia heia!

                          #7657 Svar
                          Kristian Eliassen

                            …beklager at jeg tidligere i tråden skapte litt forrvirring mtp hvem vi kunne forvente å se i A-gruppene. Viser seg at jeg kalkulerte feil når det gjaldt M. Takagi på 3000. Hun var nemlig innafor ifølge den først antatte tolkningen av regelen. (Får skylde på at det dessverre ble litt mye jobbing på meg i helga.) Altså var det hele veien kvalifiseringstider blant de påmeldte som man skulle gå ut ifra. Dermed var det slett ikke overraskende at Bjørn Magnussen dukket opp i A på 500 osv. (Kalkuleringene for 1000 og 1500 for kvinner var altså riktige), – og så tar jeg med meg den norske stigningen på slutten av stevnet med 1500!

                            PS: Ning kom med i A på 1500. Mener jeg så han i A med en gang trekningen kom, men Mantia må ha trukket seg ETTER trekning. Man har rukket å flytte  løpere «oppover i parene» i samme bane som Mantia skulle gått for å fylle den ledige plassen, samt å putte inn Ning på den ledige plassen i første par i A og å rearrangere parene i B.

                            #7659 Svar
                            Per Thorvik
                            Deltaker

                              For sporten er asiatenes god innsats veldig oppløftende.  Skøytesporten er den gren innen vintersport med størst bredde nasjonsmessig, så vidt jeg kan bedømme. Bra!

                              De norske løperne er langt bedre enn hva de fikk vist denne helgen, og da er oppgaven ikke å forstørre eventuelle små lyspunkter mest mulig, men kort og godt å lære av hva man gjorde feil i forberedelsene akkurat denne ene gangen. Rykkje og Wotherspoon finner sikkert ut av det. De er kapasiteter begge to.

                              #7660 Svar
                              Carl-Petter Leganger

                                Jeg synes sendingene fra Viasat3 har vært gode.  Det jeg har savnet er en konsekvensanalyse fra reporterne med hensyn til de svake norske resultatene. Jeg tror ikke det er sagt et ord om hvem som er ute av A-gruppen, heller ikke hvilke konsekvenser dette kan få fremover vinteren.  Man må ikke glemme at WC før jul er kvalifiseringsstevner for EM og VM enkeltdistanser, og også for VM allround og sprint.  For de siste er heldigvis også resultatene fra forrige sesongs VM allround og sprint med på å bestemme deltagelsen.

                                Jeg håper at den sportslige ledelsen i NSF er klar over de utfordringene vi nå har særlig mht deltagelse i VM enkeltdistanser.  I verste fall kan vi bli stående igjen kun med deltagere på 1000 m og 1500 m for menn.  Jeg håper inderlig at jeg tar veldig feil, men det er ikke mer enn fire uker til dette er avgjort, så det haster med å få løperne i form.

                                #7661 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  TV-kommentatorene er på det samme nivået som de har pleid å være når det gjelder det du nevner her – altså totalt fraværende. Dette har jo sammenheng med at de velger å bruke to stk. med tilnærmet samme kompetanse i kommentatorboden.

                                  VM enkeltdistanser er vel ikke det som interesserer meg mest må jeg innrømme, men vi får prøve å følge litt med på den fronten her på forumet om ikke annet.

                                  #7662 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Helt feil å ikke konsentrere seg om VM-enkeltdistanser også naturligvis.

                                    «Ingen» vet det, men 10 000 er den mest publikumsvennlige øvelsen når det gjelder kvalifisering til VM. Nå blir det jo ikke mange på stadion i Astana, men jeg tenker på regelverket, og at det burde være mulig å formidle at man skal skjele til de oppnådde tidene i  A og B  på tieren i det stevnet osv.

                                    #7670 Svar
                                    Jeppe

                                      Det var virkelig bemerkelsesverdig at kommentatorene, når det på fredag og lørdag gikk ganske dårlig for våre løpere, ikke med et eneste ord nevnte at flere av dem blir å finne i B-pulja neste helg. Veldig rart, fordi forrige sesong snakket Wold og Vetten ganske ofte at det var viktig å ha minimum tre løpere bak seg på resultatlista for å beholde plassen i A-pulja. (Det blir feil å se så enkelt på det ved de neste verdenscupstevnene, men det var det de snakket om da).
                                      En annen ting. Jeg ble ganske fort drit lei av at venstre tredjedel av skjærmen i store deler av sendingen ble fylt med sendetidskjemaer og annen noe unødvendig info. Det ble rett og slett for mye av det. Overkill heter det på godt norsk.

                                      #7669 Svar
                                      Sindre B
                                      Deltaker

                                        Sindre B inntar en meget hederlig 2.plass i den internasjonale «World Cup Speedskating Contest» etter 1.verdenscuprunde. Heia heia!

                                        sindre-b wrote:

                                        Se der ja, gøy at du la merke til det! Håper å kunne det holde det oppe, så har man noe å glede seg over selv når det går dårlig for Norge. Hehe.

                                        1500 meter herrer ble et lyspunkt på slutten faktisk, for middels resultater er mye bedre enn elendige, som det var jevnt over ellers. Blant utenlandske er det gøy at Ning er helt oppe og nikker på mellomdistanse, det kan Kina trenge. Yuskov kan ligge veldig bra an etter tre distanser på Hamar!

                                        Viasat sin satsning har foreløpig gitt et godt førsteinntrykk hos meg. At Kaja Snare referer til at Henriksen sin tid var lik den til Søndrål i 1998 synes jeg var artig, gir inntrykk av en viss dybdekunnskap.

                                        #7674 Svar
                                        Emil Christian Nielsen

                                          Denne helgen var uheldig både for hjemlandet mitt og for Norge, hvor jeg bor.

                                          Danmark hadde dårlige resultater på 5000m, hvor Philip gikk med et brukket skukderblad og Viktor ble diskvalifisert, Stefan gikk passe på 1500m, men fortsatt under nivå og han klarte ikke å komme seg i finalen på fellesstarten heller.

                                           

                                          Viktor har gått gjennom legetester i Danmark, og har fått konstatert en lesestimulering av sentralnervesystemet sitt. På godt norsk er det første fysiologiske steg på veien til overtrenings syndrom. En tilstand som kan ta opp til flere år å komme seg etter.

                                          Det er litt kritisk at han får tviler de neste dagene, og kanskje går et lett program neste helg

                                          #7675 Svar
                                          Emil Christian Nielsen

                                            Av høydepunkter fra helgen står et over alt annet:

                                            Sluttspurten mellom Schouten og Blondin på siste distanse. Det naturlige høydepunktet og for det levde opp til forventningene.

                                            Italiensk taktisk utspill fikk Schouten til å bruke opp lagkameraten Wijfje tidligere enn optimalt. Hun hadde ellers perfekt posisjon på nest siste runde, rett bak Blondin og Lollobrigida (De to antatt farligste i spurten). Men da Schouten starter spurten en hel runde fra mål gir hun Blondin en kjempe opptrekk, i siste sving går Blondin da inn litt lenger oppe i svingen og klarer da å komme ut med litt større fart og lite gran smalere enn Schouten. Det var mesterlig gjort av Canadieren

                                            #7677 Svar
                                            EinarR

                                              Potensielt dårlig nytt om Viktor Hald Thorup. Krysser fingrene!

                                              VHT er en spennende løper å følge- i medgang. Men jeg mener å ha lagt merke til at han kan ha lett for å slå av, gi opp når han merker at ting går trått. Ikke takler motgang så bra, gi blaffen, gi faen som vi sier på norsk. Var det litt symptomatisk det som er referert fra kvartetten i 5000B i helga, der han fikk kritikk (og ble diska) for ureglementert, vill vest- opptreden? Han kjenner jo spillereglene godt. Men, som antyda foran her, blir han litt sløv og likegyldig når noe går imot? Just a thought. Dette er ikke noen streng kritikk, for slike tendenser har sikkert halvparten av oss, i motgang.

                                              En annen ting: Viktor går med karakteristisk «høyt blikk». Har dette noe med bakgrunn fra hjulskøyter å gjøre? Skøyteløpere på hjul går ofte i felt eller i variert terreng, og er kanskje vante med å gå med observasjon og årvåkenhet. På is vet jo løperen hva som venter forut, og kan legge seg til lavt blikk. Vet ikke. Men Shani Davis hadde også blikket høyt heva.

                                              Kan det være fordeler, eller ulemper, med å gå med «bratt nakke» (fysiologisk)?

                                              Enda et likhetstrekk: Viktor går uten briller, i likhet med Shani. De fleste på is bruker briller. Det gjelder kanskje inline også. Er  dette mer en tilfeldighet enn et poeng?

                                              #7692 Svar
                                              Emil Christian Nielsen

                                                Viktor har litt av de problemer du understreker her. Han har klassisk sluknet og mistet motivasjon i motgang.

                                                 

                                                Med blikket vet jeg at han bare liker å gå uten briller

                                              Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
                                              Svar til: Svar #7604 i Verdenscup 1 Minsk
                                              Din informasjon: