Verdenscup 1 Minsk

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Minsk

  • Dette emnet har 95 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 18/11/2019 at 21:52 av Emil Christian Nielsen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7579 Svar
    Kristian Eliassen

      Oppsett OG trekning.

      #7581 Svar

      …nå skal heller ikke jeg avspore tråden, men siden du begynte, Jeppe…

      Puslerier som å beregne hvem som kommer til start i A-puljene og slikt er faktisk artige øvelser! Det skiller seg vel ikke så mye fra det man gjorde «i gamle dager», men det man kan innvende er at det nå mer bærer preg av skrivebordsøvelser i forkant og etterkant? Spenningsoppbygging i forkant av et stevne er positivt etter min mening, mens fokuset til de styrende er et litt annet – og det ser vi et tydelig utslag av her med den ved første øyekast perifere «30-beste-regelen» – : De er ikke opptatt av et mest mulig transparent, og attraktivt kvalifiseringssystem som publikum kan følge med på. Målet deres er å skape mest mulig sterke felt i A som kan holde på, og tiltrekke seg TV-seere. Poengsystemet i verdenscupen premierer nå deltagelse i større grad enn før, mens løpere stadig vekk dropper stevner fordi mesterskapene er viktigere. På kongressen i fjor sukket Fredi Schmid tungt da det demokratiske kravet om et 4CC mesterskap kom opp. Jeg tror ISU heller hadde sett at EM også forsvant slik at verdenscupen ble styrket… Ett VM per sesong er etter deres ønske, mens 4CC trekker litt i motsatt retning. Eksempel: Tipper Peter Michael prioriterer 4CC og enkelt-VM denne sesongen. Så tar han med seg verdenscupfinalen på «hjemmebane» i Heerenveen. Tror ikke han tenker så mye på Hamar, og verdenscupstevnene prioriterer han nok nøye etter hvilke stevner han trenger å delta i – særlig med tanke på lagtempolaget til NZ. I år blir det færre klassiske distanser i verdenscupen. Kortere stevner, og de beste til start hver gang er nok tanken bak. Når Wetten og Wold kommenterte verdenscup hadde de ikke fokus på regelverk. Det vil si hvem som rykker opp og ned, kvalifisering osv. Litt fordi reglene ikke alltid er intuitive, men ikke bare det. Ingen tok ansvar da Wetten var mest opptatt av å forklare tekniske detaljer og slikt. Hvordan blir det denne sesongen med den hyggelige «kloningen» Flygind Larsen i tillegg? ISU er dessverre ikke opptatt av å streame B-puljene. Veldig uheldig signal etter min mening. Alle vet at 35 par på 500 hadde blitt for mye, samtidig burde ISU hatt litt selvtillit på egne vegne når det gjelder løsningen de kom opp med. Opprykk for de tre beste er salgbart som bare det. A og B bærer dessuten flere ganger preg av nærmest å være to semifinaler kvalitetsmessig. Et annet eksempel: Semifinaler på fellesstart er faktisk lettere for uinnvidde å skjønne enn selve finalen. Det er sløseri at løpene ikke blir stramet, og deretter brukes i oppbyggingen fra de enkelte TV-kanaler når de kommer «på». Denne sesongen gir podiumplasser i B færre ekstrapoeng. Et ønske om at de beste skal delta hver gang. Jeg finner det uheldig. Det blir lett til at de som starter i B  kun får gjesteopptredener i A, og ikke blander seg i tetkampen sammenlagt på distansen. Det er som om ISU sier «slapp av og nyt skøyteløpene. Det spiller da ingen rolle om Njåtun og Wiklund må stille i A eller B». Jo, litt. Eksponering er viktig, og innsnevring er skadelig for bredden i toppen framover. Ikke minst kommer fort klager om likegyldige åpningspar når forskjellige løpere bare «dukker opp»: Det er podiumplasser i A som teller, og som hastigst sammenlagtstillingen i de enkelte delcuper. Verdenscupen er ikke en massiv turnering med episoder hver helg. Det er i  hovedsak de 4 stevnene før jul hvor det snakkes om verdenscup, men sammenlagt er egentlig ikke så viktig…. Skal man imidlertid  være med i kampen, er det viktig å være med i A fra start av. Kulishnikov får trøbbel ved å måtte stå av de to første stevnene. Verdenscupen før jul gjelder fordeling av nasjonskvoteplasser til intet mindre enn 4 internasjonale mesterskap. Der har vi skrivebordsøvelser etter stevnene…

      #7582 Svar
      Jeppe

        Skøytepublikumet er oppegående folk, stort sett. Men jeg tror det er grenser for hva man gidder å gjøre av skrivebordsøvelser i for- og etterkant. Vi venter på parsammensetningen, skål, men da den kommer? Hæ? Hvorfor ække han i A-pulja? Hva skjer’a?

        Hvis det blir mye sånn, så detter folk av. …. tror jeg, men nå håper jeg at Finland stiller på lagsprinten. De har en fin sølvmedalje der fra enkeltdistanse EM å «forsvare».

        Men enig Kristian, B-puljene burde vært streamet, i det minste fått masse omtale før A gruppa skal starte. Er det færre poeng å hente der nå, for de tre beste?

        #7584 Svar
        Kristian Eliassen

          …ja, jo, men personlig synes jeg det er håpløst at folk ikke gidder å orientere seg annet enn på Facebook. Snirklete regler betyr jo ikke at alle må sitte med penn og papir og finne ut alt sjæl. Denne gangen lot jeg være å legge ut et estimat på parsammensetningen utover de to distansene som Haarberg tok opp i sin artikkel. Dette fordi trekningen var nært forestående, og det er de norske som interesserer aller mest. Denne gangen var dessuten en tilleggsregel lagt til. Ting «setter seg» litt mer når første løp på hver distanse er unnagjort. Skal prøve å komme sterkere tilbake i de kommende stevner, men lover ikke noe! (Det er ikke alltid man har tid, og neste helg har jeg tenkt meg til Polen). Det som blir skrevet på forumet her når nok heller ikke så veldig bredt ut dessverre, selv om Haarberg sier det er mer enn 800 treff på denne tråden til nå – og det er jo lovende!

          Mye bra på skøytefora på Facebook, men også mye utenomsnakk om Donald Duck og alt mellom himmel og jord. Deretter kommer det mye «Hæ, er ikke Njåtun i A-gruppa… rykker ikke de tre nederste i A automatisk ned»… og alt dette.

          #7588 Svar
          Jeppe

            Vikingeskipet, og VM i månedsskiftet februar/mars, ble utsolgt (sitteplassene) på svært kort tid, så det er ikke dalende interesse for den type mesterskap eller stevne, men jeg tror det blir færre og færre som gidder å sette seg inn i alle reglene knyttet til verdenscupstevnene.
            Men nå er jeg sulten på parsammensetningen for det denne tråden handler om, og hadde det vært en C-pulje, hadde jeg kanskje sett på den først😊.

            #7585 Svar
            Kristian Eliassen
              #7591 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Da er det bare å begynne og glede seg! Jeg har hatt et kirurgisk inngrep i «skrivehanda» i kveld, så jeg blir nok ikke særlig aktiv på forumet de neste dagene. 🤕🤒

                #7594 Svar
                Kristian Eliassen

                  God bedring! Mye snadder i helga å se på.

                  På den annen side blir det vel ikke fullt i Vikingskipet fordi flere og flere setter seg inn i regelverket for allroundstevner? Om man setter seg ned for å se skøyter er det for meg en selvfølge å søke opplysninger om det du skal se på. Først får man deltakerlista. Deretter blir man interessert i hvem som kommer på skjermen i A. Hvilke kvoter har vi? Åja, det er noe som heter kvalifiseringstider også. Trekning.

                  Å bare skru på skjermen når det starter holder ikke. Hvorfor stiller ingen norske på 3000 kvinner? Har vi ikke deltakere med? Hvor dypt man velger å gå når man følger med er frivillig, og et spørsmål om interesse. Om man bare er opptatt av å se SLP og HHL så er det helt greit, men da er man ikke kjempeinteressert i skøyter. Derfor er det noen ganger pinlig å lese på Facebook hvor folk som er veldig interesserte ikke har snøring selv om svarene ligger et tastetrykk bort.. Interessen er selektiv. Jeg skjønner det ikke helt, for de aller, aller fleste der får seg til å se på verdenscupen med stor interesse også selv om de liker allround best. Man trenger ikke å like kronglete regelverk, men man kan orientere seg om følgene regler gir. Da får man mer utbytte.

                  #7595 Svar
                  Jeppe

                    Avslutning av Avsporinga først. Vikingeskipet blir fullt fordi de aller fleste som følger med på skøyter liker allround best.

                    Nå: Påsporing:

                    Fint at SLP får gå i siste par. Veldig spent på hva Yuskov har tenkt denne sesongen, da han stiller på 5000.
                    Det blir en liten bombe, tror jeg om ikke Roest tar første stikk, men vi får se.
                    I B-pulja, (5000) i de første kvartettene, er det mange nye navn, (for de fleste), mens de mer etablerte kommer i parene etter Engebråten.
                    3000 damer, B-pulja, der er opsettet glimrende for oss med våre to beste i siste kvartett.

                    Er spent på om Wetten og F. Larsen vil gi oss god info (og kanskje et opptak) av hva som skjer (skjedde) der.
                    Hviterussiske Anna Kovaleva stiller i første par på 3000 i B-pulja. Hun er oppført med pers på 4.24.61.
                    Er ikke det en smule for sakte hvis kravet er 4.22.00?

                    Når Njåtun går 3000, er det forstålig at hun ikke stiller i lagsprint, men synd vi dermed ikke stiller lag der i det hele tatt.
                    Gutta går lagsprinten, og det kan vel gå riktig så bra.
                    Finnene er også på plass. Der er jeg mere spent hvordan laget settes opp, enn hvordan det går.

                    #7596 Svar
                    Sindre B
                    Deltaker

                      Synes regler rundt uttak, kvoter, m.m. er noe av det artige, men det er vel litt med hvordan man er skrudd sammen også. En del av de eldre er kanskje ikke så inne i internett. Men enig i at man mister mye hvis man ikke setter seg noe inn i rammene for løpene.

                      Litt synd vi ikke stiller på lagsprint for kvinner imorra. Det er nok fordi Njåtun går 3000 meter før, og er påmeldt alt fra 500-3000 i helga. Når Ripsrud ikke er med har vi ikke lag, rett og slett. For herrer er hele 15 lag påmeldt øvelsen, så der er bredden god!

                      #7597 Svar

                      HM! Hvorfor kom Miho Takagi med i A på 3000? Det kan se ut som ISU har tatt  hensyn til tidsrangeringen også blant ikke-påmeldte løpere? Kan det virkelig være forklaringen? Altså at løpere i A må være blant de 30/24 på denne kvalifiseringslista  hvor løpere som ikke deltar også regnes med? Hvilke følger får dette for Norge isåfall? Magnussen kan ikke stille i A på 500, Rukke kan heller ikke ser det ut som etter nærmere ettersyn. Magnussen kommer med forbehold såvidt med på 1000, ellers har vi Rukke å putte inn der. Bøkko kommer såvidt med på 500 og 1000, mens Wiklund og Njåtun definitivt kan glemme plass på 1500 og 1000.

                      Dette høres ut som en usannsynlig forklaring, men jeg ser ikke noen annen akkurat nå.  Dette må jeg sove på. Liker ikke denne regelen.

                      #7600 Svar
                      Kristian Eliassen

                        ADJ kommer såvidt med på 1000m mente jeg. Jeg har nå dobbeltsjekket 3000 for damer: Kazelina har tid nummer 22 blant de påmeldte, men faller utenfor de 24 om man ser til kvalifiseringstider uten å skrelle vekk løpere som ikke er påmeldt. Derfor kommer Miho Takagi med. Japans beste i verdenscupen i fjor endte bare på 20.plass fordi hun droppet et par verdenscupstevner. Man endte tilslutt opp med at USA ,Tsjekkia og Russlands tredje plass ikke oppfylte tidskriteriene. Polen på reservelista ditto. Dermed fikk Japan plass.  Stevnet blir naturligvis en attraksjon rikere med Miho Takagi i A.

                        Regelen er fortsatt rar – om ikke rarere, men jeg skal faktisk ikke mase så mye mer nå som jeg faktisk tror jeg har forstått hva man prøvde å si. En regel er rart formulert når de fleste tolker den på en annen måte en det som var intensjonen.

                        #7602 Svar
                        Kristian Eliassen

                          …»Wiklund og Njåtun kan definitivt glemme en plass på henholdsvis 1500 og 1000.»

                          #7604 Svar
                          EinarR

                            Viasat4, hvor mange norske løpere får de vise fram i dag? Bra vi har deltakere i lagsprint!

                            #7606 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Ida Njåtun foran v-cupstarten (VG)

                              VG nevner ikke at Ida er blitt degradert fra A-gruppa på 1000 m, antakelig vet de ikke om det engang.

                              #7607 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Løpet er ikke kjørt selv om Norge her altså ikke stiller på lagsprint for kvinner: 8 lag kvalifiserer seg til VM i Salt Lake City, hvorav to på tid. Til EM i Heerenveen kvalifiserer 6 lag seg (Hvorav to på tid her også?). 7 lag til start i Minsk, hvorav tre europeiske…

                                Håper Njåtun stiller på 500m.

                                Blir spennende med siste kvartett i B på 3000: Kan noen av de norske og Alusalu kjempe om opprykk? 3 første i B rykker opp. Kan nok ikke forvente opprykk av norske i B på 5000, men lov å håpe. Særlig den siste kvartetten ser sterk ut. Gode poengplasser? Håper dessuten at Håvard Bøkko holder minst tre mann bak seg i A. Det bør da holde til A-status neste helg også siden både Bosker, Giovannini og Michael deltar denne helgen og derfor ikke kan kreve «Wild card» i neste stevne. Wild Card kan gis til utøvere etter første stevne (og forøvrig heller ikke i finalen). Gjelder om man plasserte seg topp ti i VM-enkeltdistanser eller ditto sammenlagt i delcupen forrige sesong. Holder ikke Håvard Bøkko tre løpere bak seg i A, må han da forlite seg på avbud fra kvalifiserte i neste stevne.

                                #7608 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Parsammensetningen for lørdag ligger ute. Gøy om Norge kunne slå litt tilbake med en gang. Ida Njåtun på 150o samt oppført på 500 i B. Deretter 1000m med makkeren og HHL. (Synd at ikke Norge stiller på fellestart).

                                  #7609 Svar
                                  EinarR

                                    Noen ymter om at Norge nå er ute av A, 5000m m. Hvordan stiller det seg, Kristian?

                                    #7610 Svar
                                    Carl-Petter Leganger

                                      Det var en begredelig start på WC 2019/20 for Norges del.  Slik situasjonen er i øyeblikket har Norge ikke plass i A-gruppen på 5000 m i neste WC-stevne.  Sverre kan håpe på at noen av dem som ligger foran ham ikke stiller i Tomaszow, men det gjenstår å se.  Dette poenget nevnte hverken kommentatorene eller treneren, var lagledelsen i det hele tatt klar over dette?

                                      En tinger at vi kan bli uten deltager i A-gruppen neste gang, verre er det at dette kan føre at vi blir uten plass på 5000 m i enkeltdistanse-VM senere i vinter.  Sverre kan risikere å ikke få forsvare sin VM-tittel fra Inzell. På 5000 m er det de 12 beste i WC langdistanse som får starte, i tillegg til de åtte beste tidene oppnådd i WC av løpere som ikke kvalifiserer seg poengmessig.   Etter første WC har Nederland tre poengplasser, Russland har det samme, Canada og Italia har to poengplasser hver og  Belgia og Tyskland har en plass hver.

                                      Når det gjelder de åtte beste tidene har jeg ikke regnet på det.  Minsk og Tomaszow er relativt langsomme baner, og det er grunn til å anta at løperne som kvalifiserer seg på tid gjør dette i Nagano som er en vesentlig raskere bane.  Her skal ikke det norske allroundlaget delta da de i stedet vil ha en lengre treningsperiode.  Slik det ser ut nå er det kun Sverre som har muligheten til skaffe Norge en plass i VM SLC, enten på poeng eller tid.  Skal han klare dette tror jeg at det er helt nødvendig at han deltar også i Nagano.  Jeg håper at lagledelsen innser hvilken situasjon som nå foreligger og gjør sitt ytterste for at vi sikrer en plass på 5000 m i SLC.

                                      Så får vi håpe at resultatene blir bedre i morgen.

                                      #7611 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Gode poeng. I tillegg er det en kamp om  komme med blant de 12 beste i langdistansecupen etter stevnet i Polen fordi kun 12 får gå i A på titusen i Astana. Posisjonere seg slik at man får flest mulig med poeng. Verdenscupen med nåværende poengsystem premierer deltagelse. Har ikke regnestykket foran meg nå. iPhone.

                                        #7612 Svar
                                        EinarR

                                          Noe å glede seg over etter første dag i Minsk:

                                          -Kineseren Zhongyan!
                                          -Det sveitsiske teamsprint(laget)!
                                          -Isabelle Weidemann!
                                          -Semerikov!

                                          Og litt Sofie Karoline Haugen (SKH) som har avansert fra fjerderangerte til førsterangerte norske kvinne på 3000m i løpet av få uker.

                                          PS Det meldes i aften at boligprisene for Weidemanns vei i Trondheim steg med 15% i løpet av ettermiddagen..

                                           

                                          #7613 Svar
                                          Carl-Petter Leganger

                                            En rask gjennomgang av resultatene fra 5000 gir etter første 5000 m i WC følgende åtte tidsplasser til VM enkeltdistanser:

                                              1. Can (3)  –  (Belchos 6.24.16)
                                              2. NZL(1)  –  (Michael 6.25.68)
                                              3.  ITA(3)  –  (Malfatti 6.25.91)
                                              4.  JPN(1)  –  (Riku Tsuchiya 6.28.33)
                                              5.  KAZ(1)  –  (Cshigolev 6.28.66)
                                              6.  SUI(1)  –  (Wenger 6.29.66)
                                              7. NOR(1)  – (Pedersen 6.30.00)
                                              8. JPN(2)  –  (Obayashi 6.31.54)
                                            #7614 Svar
                                            Jeppe

                                              Sendingene fra Minsk på Viasat var bra. Veldig fint at det var forhåndsprat, og etterpåprat. NRK hadde for vane å starte sendingen godt ute i første par, og avslutte straks etter målgang av siste par. Det slapp vi nå. Det eneste minuset nå, var et unødvendig langt intervju da guttas teamsprint var igang. Det sveitsiske teamsprintlaget fikk vi ikke se pga intervjuet. Forøvrig var det som vanlig vanskelig for kamerafolkene å følge med på lagsprinten. Fallet til Rukke fikk vi heller ikke se.

                                              Men forsiktig sakt: Dette første verdenscupstevne fikk en ganske så svak åpningsdag for norgeland.
                                              Godt mulig det ikke blir deltagelse på 5000 i neste helg verdenscup, for noe wildcard kan vel ikke brukes etter å ha deltatt i det første stevnet etter det jeg har forstått.

                                              Det var også ande land som skuffet veldig denne åpningsdagen. Hva skjedde da Viktor Hald Thorup ble disket? Hadde ikke ventet så mye fra Philip Due Schmidt, men……7.04…
                                              Finnene? Fikk ikke helt tak i hvordan laget dems var satt opp på lagsprinten, men hørte kommentatorene sa at det var krise i det finske laget, vi fikk jo ikke se dem gå. Men hvis Miro Puolakka gikk første, så er han så rask i starten, at han gikk fra de andre to, noe jeg tror skjedde. Suomalainen og Eskola fikk nok ikke dragsughjelp fra ham.
                                              Ellers ser jeg at ISU sin nettside bruker det engelske flagget på Gemma Cooper og Cornelius Kersten, ikke det britiske. Altså er de engelske.

                                              #7619 Svar
                                              Per Thorvik
                                              Deltaker

                                                En svært dårlig start for de norske løperne, og da tenker jeg mest på våre beste Sverre og Ida. Vi får nok info om årsaker etter hvert. Starten borger vel heller ikke for noen sterk oppfølging fra disse to i de neste løpene, selv om man aldri vet hva som skjer over natta. I øyeblikket er forhåpningene sterkest til de norske som ikke gikk løp i dag.                                                                                                                    Viasat 4 leverer bedre enn NRK fordi skøytene slipper konkurranse med andre samtidige arrangement. Man slipper skifte fra en kanal til en annen, avbrudd med hopprenn etc. Dette proffe opplegget forutsetter imidlertid varig interesse fra seerne fordi det er en kommersiell kanal, og for skøyter er interessen klart mer resultatavhengig enn for fotball og fri-idrett.  Det er gunstig på mange måter om våre løpere presterer langt bedre de neste to dager. Men en kjedelig nedtur  med ingen norske på 5000 m i A-gruppa neste helg.

                                              Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 96)
                                              Svar til: Svar #7630 i Verdenscup 1 Minsk
                                              Din informasjon: