Verdenscup 1 Minsk

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Minsk

  • Dette emnet har 95 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 18/11/2019 at 21:52 av Emil Christian Nielsen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7394 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Fra 15.-17.november. Sendes på Viasat 4, som man kan lese om i en egen artikkel.

      Diverse laguttak kan man jo lese om ellers her på forumet, men det er vel det norske laget som er mest interessant. Nettopp offentliggjort av Norges Skøyteforbund og nøyaktig* slik vi trodde det skulle bli:

      Menn
      Håvard Bøkko, Hol IL
      Hallgeir Engebråten, Nord-Odal IL
      Odin By Farstad, Spk Falken
      Sindre Henriksen, Fana IL
      Allan Dahl Johansson, Aktiv SK
      Håvard Holmefjord Lorentzen, Fana IL
      Bjørn Magnussen, Spk Falken
      Sverre Lunde Pedersen, Fana IL
      Henrik Fagerli Rukke, Hol IL
      Kristian Gamme Ulekleiv, Gjøvik SK

      Kvinner
      Hege Bøkko, Hol IL
      Sofie Karoline Haugen, Sandefjord SK
      Camilla Lund, Leinstrand IL
      Ida Njåtun, Asker SK
      Julie Nistad Samsonsen, Fana IL
      Ragne Wiklund, Aktiv SK

      Uttaket gjelder også for Tomaszow Mazowiecki påfølgende helg. Deretter blir det vel endringer.

      #7402 Svar

      Hadde vel også håpet på Ripsrud, men hun kan komme tilbake senere. Håper uttaket betyr at vi får se Ida Njåtun på ihverfall én 500m. Det er jo et smart trekk.

       

      #7405 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Ripsrud mangler ja, det ser jeg nå! Vi får håpe at hun finner formen. Dessverre er hun også for gammel for neo-seniorcupen, men hun har vel også høyere ambisjoner enn som så.

        #7407 Svar
        Sindre B
        Deltaker

          Spent på å se Engebråten i World Cup. Forhåpentligvis har vi snart en 5000-meterløper som iallfall kan være mindre enn 10 sekunder bak Lunde Pedersen. Bakken Haugli er i en lignende posisjon når han blir klar til å delta.

          #7428 Svar

          Til dette stevnet er det altså nasjonskvoteplasser i A. Sammenlagtstillingen i de ulike delcuper fra forrige sesong bestemmende. Det er 20 løpere i A i Minsk, bortsett fra på 5000/3000 hvor det er 16 stykk. Man kan ikke stille med flere enn man har kvoteplasser til, og uttatte løpere må ha klart kvalifiseringstiden til verdenscupen på angjeldende distanse. Nytt av året er dessuten at man for å kunne stille i A må ha en kvalifiseringstid blant de 30 beste (24 på 5000/3000) påmeldte for å kunne stille i A. Denne regelen ble innført fordi det ga seg litt underlige utslag at Soumalainen kunne overta plassen til Poutala som hadde lagt opp sesongen før. Men tilbake til Norge:

          500m, menn: 2 kvoteplasser i A. HHL selvskreven. Bjørn Magnussen er for tiden nummer to i Norge. Kvaltiden ikke noe problem. En Rukke i form kjemper om opprykk. Spent på OBF.

          1000m, menn: 1 kvoteplass. HHL selvskreven. ADJ er førstereserve. Avhengig av at et land ikke klarer å fylle kvotene. Ikke helt utenkelig.

          1500m, menn: 4 kvoteplasser. SLP selvskreven. Ellers så er vel spørsmålet hvem som ikke får gå i A av H. Bøkko, Sindre Henriksen, Allan Dahl Johansson og Kristian Gamme Ulekleiv. 2.reserve-posisjonen til Norge holder nok ikke.

          5000m, menn: 2 kvoteplasser. SLP selvskreven, og Håvard Bøkko er Norges nummer 2. Vites ikke hvor stor kamp det eventuelt er om denne plassen i A. Håper på opprykk fra opptil flere nordmenn i Minsk!

          500m, kvinner: 1 kvoteplass. Hege Bøkko selvskreven. Håper Ida Njåtun stiller, og at Samsonsen er i nærheten av poengplass.

          1000m, kvinner: 2 kvoteplasser. I tillegg har Norge faktisk førstereserven på distansen. Ida Njåtun og Hege Bøkko selvskrevne. Ragne Wiklund er nok førstereserven både internt og kvoteplassmessig. Håper hun finner fjorårsformen og vel så det!

          1500m, kvinner: 2 kvoteplasser. Ida Njåtun selvskreven. Wiklund normalt nummer 2.

          3000m, kvinner: 0 kvoteplasser. Her håper jeg på at 4.14 på Hamar under WC2 indikerer at flere norske kan kjempe om å rykke opp fra B i Minsk.

          PS: i fjorårets første stevne stilte ikke Peter Michael på 5000 hvor NZ hadde en kvoteplass. Vet ikke hvorfor plassen ikke ble gitt til landet som hadde nestemann på lista. Antakelig sent avbud.

          #7438 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Jeg har tenkt litt på denne «Lex Suomalainen»… Hvorfor skal denne hedersmannen behøve å få en så smålig regelendring fra ISUs side oppkalt etter seg.

            For smålig er det virkelig, hvis man altså er så redd for å la de små skøytenasjonene få for stor plass på den store internasjonale scenen, at man ser seg nødt til å lage et slikt ekstrakrav!

            Men dette er jo heller ikke hele problemet med den nye spesialregelen. Jeg kan tenke ut minst to sideeffekter: For det første, den mest åpenbare, nemlig at løpere med base i Calgary eller Salt Lake City får en «lettere vei» til A-gruppa enn alle andre. Hvorfor skulle de ha det.

            For det andre: Norge (eller hvem som helst ellers) kan ikke lenger velge hvilke løpere de vil plassere i A-gruppa. Tenk på at Sofie Haugen gikk raskere enn Ragne Wiklund i uttaksløpet på 1500 m, og at NSF da kanskje ville belønne henne med A-gruppeplass. Men kvalifiseringstida hennes er neppe blant de 30 beste- hvilket igjen har sammenheng med at hun ikke har gått på de raskeste banene. Så NSF kan bli «nødt til» å sette Ragne inn i stedet, enten de vil eller ikke.

            Det verste scenariet er vel at selv ikke Ragnes 1.57,59 er raskt nok, hvilket i så fall gjør parodien fullkommen. Hun var tross alt nr. 15 i verdenscupen i fjor.

            Kort sagt: Dette er idioti satt i system. Jeg håper «Lex Suomalainen» forsvinner like fort som den kom.

            #7442 Svar
            Sindre B
            Deltaker

              For det første, den mest åpenbare, nemlig at løpere med base i Calgary eller Salt Lake City får en «lettere vei» til A-gruppa enn alle andre. 

              sindre-b wrote:

              Er det ingen korreksjoner for tider fra disse banene? Når det gjelder kriteriene for World-Cup-deltagelse har ISU satt kravene til deltakelse 0.5 tp bedre på alle distanser, det samme burde isåfall gjelde her?

              #7446 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Det hadde jo hjulpet litt, men jeg er nokså sikker på at det blir ingen slike korreksjoner – her er det nominelle tider som gjelder uansett hvor de kommer fra. Det samme systemet brukes for øvrig for seeding i mesterskap, men der er det strengt tatt ikke like «viktig».

                Den som har lyst og tid kan jo prøve å regne seg fram til hvilke faktiske A-tidskrav som blir gjeldende når de endelige deltakerlistene foreligger. Og ikke minst hvem som taper/vinner…

                #7452 Svar
                Kristian Eliassen

                  Har kikket litt på den pikante situasjonen på 1500 for kvinner (unnskyldning: hvile før jeg skal på jobb), og kan dessverre melde følgende: Rett nok er det slett ikke urimelig å si at hun er Norges nummer to. Norge HAR to kvoteplasser i A, men Ragne Wiklund ser ut til å falle som offer for den nye «Soumalainen-regelen». Jeg har sjekket SpeedskatingResults sesongbestelister på 1500 fra denne og forrige sesong med øye for at stevnene må være sanksjonerte, og så sammenholdt disse tidene med de enkelte nasjoners nasjonskvoter og uttak . (De fleste relevante uttak er nemlig foretatt). Wiklund havner da på delt 32. plass med Bosiek som forøvrig lider samme skjebne. Akk!

                  Et lite halmstrå kunne vært Kinas lag, men hvis man forutsetter at nylige «Direct International Competition Trials» i Beijing faktisk var et «amerikansk uttak» til verdenscupen, så forblir Wiklund på 32. Haugen er helt sjanseløs på å kunne få starte i A.

                  #7453 Svar
                  Kristian Eliassen

                    … Har ikke tid til å finregne slik mer, men med bange anelser så kikker jeg på Magnussen på 500. Ser ut som han er i grenseland til å måtte overgi plassen i A. Rukke bedre plassert. Kan gå for Magnussen på hengende håret ser det ut til.

                    På 1000, menn er ADJ i grenseland. Ser ut til så vidt å gå her også, men Rukke bedre plassert. (altså hvis reserveposisjonen gir uttelling).

                    På 500m for kvinner, så er Hege Bøkko foruroligende langt bak plasseringsmessig på de to sesonglistene: Her må det finregning til.

                    På 1000m, kvinner har vi samme forhold: Målt i plassering er Hege Bøkko foruroligende langt bak. Njåtun er veldig langt unna å være selvskreven, og en tredje plass kan man glemme.

                    På 5000m, menn ser tiden til Håvard Bøkko faktisk ut til å være litt i grenseland den også.

                    På 1500 ser regelen heldigvis ikke ut til å få noen innvirkning for Norges del.

                    Denne Soumalainen-regelen ser altså enda verre ut enn jeg først trodde. I sannhet en rar løsning som er valgt for at Soumalainen fikk lov til å operere i A i flere stevner på rad.

                    #7454 Svar
                    Kristian Eliassen

                      … måtte selvsagt sjekke opp dette med A-puljeplasser for de norske: Ikke så ille som jeg en stund fryktet! Hege Bøkko er i A både på 500 og 1000. Njåtun blir imidlertid sannsynligvis ikke å finne i A på 1000m. Wiklund har ingen sjanse til å komme med i A på 1000 via reserveposisjon.

                      Både Magnussen og Rukke er trygge tidsmessig på 500m, og Norge kan derfor velge en av disse i tillegg til HHL på distansen. På 1000m er både Rukke og ADJ trygge tidsmessig hvis det skulle bli behov for det, og Norge kan velge en av de to hvis Norges reserveposisjon (første reserve) kommer til nytte – uansett har vi jo HHL på distansen. På 1500 ser det umiddelbart greit ut med de 4 norske plassene i A, så det har jeg ikke sjekket nøyere ut. På 5000 er Håvard Bøkko trygg tidsmessig, så Norge kan stille med en løper til i tillegg til SLP.

                      #7455 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Fin artikkel om Julie N. Samsonsen i BT i går.

                        https://www.bt.no/sport/i/pLxbqW/klar-for-verdenscup-synes-jeg-fortjener-det

                         

                        #7477 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Jeg har måttet sette meg ned og se på denne «Soumalainen-regelen» igjen etter spørsmål fra Haarberg. (Svarer likegodt her Haarberg!) Det er ikke helt oversiktlig dette, og alle uttakene foreligger ikke. Etter ny gjennomgang finner jeg Wiklund på en høyst uoffisiell plass nummer 31 når det gjelder sanksjonerte tider på 1500m. Da tror jeg at jeg for moro skyld lister opp hvilke navn som er foran. Det holder altså at EN av disse ikke blir påmeldt, og vips så er Wiklund inne i A-varmen. Først de jeg med sikkerhet vet har kvalifisert seg:

                          Blondin, Weideman, Maltais, M.Takagi, N.Takagi, Ter Mors, A. de Jong, Wüst, Wijfje, Anema, Shihkova, Lalenkova, Kachanova, Kazelina, Voronina,Bowe, Goetz, Njåtun.

                          De litt mer usikre: Kinas første fire løpere i det nylige uttaksstevnet (?) i Beijing (Han Mei, Yin Qi, Zhao Xin, Li Dan). Dessuten løpere som jeg ikke har sett bekreftet et uttak på ennå: Aydova, Sablikova, Czerwonka, Zueva, Lollobrigida, Zdrahalova, Bonazza og Dufter. Da er vi oppe i 30 stykk. Jeg ser nå at «Mjøsaman» ikke finner noen ofre for «Soumalainen-regelen» på 1500 for kvinner. Det betyr at BÅDE Wiklund og Bosiek er inne- hvilket jo hadde vært bra! Hvem skal ut, for at duoen skal inn? Jeg lurer også (helt sikkert den eneste i verden) på om tiden til Bosiek er satt i et sanksjonert stevne. – Grand Prix 2019 Calgary den 10.mars. Jeg har nå spurt Mr. Mjøsaman om disse sakene!

                          Mjøsaman har også sett på de andre distansene med alle land i mente, og ifølge han så er både Japan og Russland med to stykk i trøbbel på 1000m, menn. Inn kommer Norge med løper nummer to (ADJ?), Kina- Ning! – og Nederlands nummer 4. På 1000m, kvinner er han enig med meg om at Njåtun må vike. Han ser også en mulighet for en norsk femteløper på 1500 i A, men da tror jeg han feilaktig regner inn stevnet i Stavanger på tampen av forrige sesong.

                          Alt i alt kommer Mjøsaman til at det totalt blir 9 «ofre» for regelen.

                          #7485 Svar
                          Kristian Eliassen

                            …svaret fra Mjøsaman er at han tror jeg har rett.

                            #7488 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Takk for innsatsen! Her er det jo mange variabler med ukjente uttak, muligheten for forfall, betingelser for kval-tider etc. Så regnestykket blir veldig komplisert. Nå har jeg lagt ut en tekst som jeg håper tar de nødvendige forbeholdene, og at dette kan bidra til at regelen kanskje – men neppe sannsynlig – kan fjernes før neste fredag.

                              #7490 Svar

                              Du må rette til…  «tre som rykker opp». Bra skrevet artikkel. Det er argumenter både for- og imot dette er vel egentlig min oppsummering av denne «føljetongen». Jeg synes jo at Wiklund og Njåtun fortjener å fortsette i A. Samtidig er ikke serien 15-15-19-16 så voldsom, så isolert sett kan jeg skjønne Haugen også. Hvis Mjøsaman har regnet riktig, så er jo Allan Dahl Johansson og Ning inne i A på 1000m, og det er jo ingen kritikkverdig følge av regelen.  Metoden er imidlertid rar.

                              #7492 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Tiltredes: Metoden er rar. Og det var aldri noe behov for en slik regel, etter det jeg kan skjønne. De løperne som kommer inn kan godt være Suomalainen’er med tilgang til raske baner.

                                (Sorry igjen, Suomalainen. Dette hadde du ikke fortjent.)

                                Tenk deg forresten et scenario der Sofie H. kom som et skudd, vant uttaksløpet på 1.58, mens resten gikk på 2.01 og oppover. Hun ville ha vært et soleklart valg for A-gruppa, men kunne ikke bli plassert der pga. …du vet hva.

                                 

                                #7530 Svar

                                Påmeldingsfristen til årets første verdenscupstevne går ut imorgen klokken 12:00 lokal tid. Minsk ligger to timer foran oss.  Deltakerlista legges etterhvert ut her. Følg med etter klokken 10:00 og utover:

                                https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar/eventdetail/12123/-/isu-world-cup-speed-skating?templateParam=11

                                Den som har fulgt godt med på dette forumet vet allerede en hel del om hvem som kommer til å stille på hvilke distanser, men følg med imorgen.

                                To timers tidsforskjell betyr lagledermøte klokken 14:00, etterfulgt av parsammensetning/trekning klokken 16:00 på torsdag

                                Viasat4 sender alt direkte med start på fredag. Merk at det foreløpig står feil arrangør og klokkeslett i programoversiktene.

                                #7531 Svar
                                Jeppe

                                  Når jeg ikke har svensker å følge med på denne helga, (eller fordøye Einars veldig fine og dyptgående analyser om nevnte nasjons løpere), og heller ingen andre blå-gule (les Mariia Shostak), å fokusere på, så har jeg i stedet sett på resultatene for de blå-hvite. Finnene.
                                  Samuli Suomalainen og Antero Eskola gikk 1500 i Inzell i dag, men desverre klarte de ikke å komme seg under 1.50,50 som ser ut til å være kravet for å gå den distansen i Minsk. Suomalainen har en sterk pers på 1.46,75, men den er satt i Salt Lake City i 2017-18 sesongen. Forrige sesong hadde han 1.49,61, men også den tiden er fra SLC, og der må man oppnå 1.49 blank sier de som bestemmer.
                                  Dermed ser det ut for at det ikke blir hverken Suomalainen eller noen andre finner på 1500. Suomalainen kan stille på 500 og 1000, og som tidligere nevnt i en annen tråd, er Eskola kvalifisert på 1000m og unge Miro Puolakka har med god margin klart kravet på 500, noe også Harri Levo har gjort.
                                  Finland kan bare stille med 1 mann på 500, tipper det blir Miro Puolakka.
                                  På 1000m har Finland en kvote på to løpere, og der stiller laget seg selv. I morgen får vi se om det blir slik.

                                  #7534 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Det meldes at Kulizhnikov står over de to første verdenscupstevnene på grunn av en ankelskade.

                                    #7536 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Oj! Det var jo litt av en nyhet. Greit å vite for den som skal delta i WCSC også.

                                      #7538 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        …nå synes jeg deltakerlistene drøyer unødvendig lenge både når det gjelder Minsk og Bjugn. Får ta opp tråden imorgen.

                                        I det første verdenscupstevnet er det altså nasjonskvoter i A-som nevnt tidligere. Oppsett/trekning. Oppsettet er slik at løperne rangeres etter beste kvalifiseringstid. De «dårligste» starter først, osv men så er det fri trekning blant de seks beste – altså de tre siste parene.

                                        #7539 Svar
                                        Jeppe

                                          Hadde håpet, men jeg forventet ikke å finne noen deltakerlister i dag, (mandag). Syntes det var vel optimistisk å forvente noe sånt. Før i tiden var deltagerlister å finne i onsdagsaviser, altså ble dem tilgjengelig på tirsdager. Det er kanskje noe sånt i disse tider også. I allefall er jeg like spent nå, på deltakerlista, som jeg var før.

                                          Parsammensetningen er ikke lenger like spennende….med et svakt unntak av tre par.

                                          #7544 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Deltakerlister burde ha foreligget nå.  Vanligvis er de ute noen få timer etter påmeldingsfristens utløp.

                                          Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 96)
                                          Svar til: Svar #7553 i Verdenscup 1 Minsk
                                          Din informasjon: