Trøndersk idretts Adelskalender!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Trøndersk idretts Adelskalender!

Viser 20 innlegg - 1 til 20 (av totalt 20)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #11000 Svar
    EinarR

      Nettavisa Nidaros sparker kraftig ifra: Fram mot jul skal de presentere Trøndersk idretts Adelskalender! Adresseavisen gjorde noe liknende tidligere i sommer, som også ble referert til i 15.46.6 (Quiz-tråden). Adressa rangerte 25 utøvere, og æret Jan Egil Storholt med 24. plass og Hjallis med tredje.

      Det som skiller oppleggene, er at Nidaros satser Topp 1000! Jaysus! Som mine irske venner ville si. Dette høres hasardiøst ut, for å si det forsiktig.

      Initiativtaker er Otto Ulseth, med tung bakgrunn fra  Adressa. Nylig hadde han en varsko- artikkel, om tilstanden generelt i trøndersk idrett. Her gadd han ikke nevne skøyter i det hele tatt. Dette er helt i tråd med det vi er vante med. Skøyter neglisjeres, av en eller annen grunn. Når vi likevel imøteser den lanserte Topp 1000 med skrekkblanda fryd, så skyldes det at Per Christiansen er med på prosjektet. Han er rette mann her, med bakgrunn som historiker og pressemann. Tilliten til dette prosjektet hviler på hans gode navn og rykte!

      Vi følger opptellinga fram mot jul. I helga ble posisjon 801- 1000 presentert. Her er skøyteplasseringene:

      810 Oluf Steen
      813 Atle Vårvik
      824 Sverre Aune
      864 Arild Nebb Ervik
      865 Trygve Barø
      866 Nic Stene
      936 Nina Tørset
      941 Camilla Lund
      943 Werner Gjevik
      946 Erling Lindboe
      949 Edvard Wangberg
      952 Trond Arne Tørset
      955 Hanne Eriksson

       

      #11003 Svar
      EinarR

        612 Arne Herjuaune
        613 Ingemar Bredeli
        619 Rolf Trøen
        630 Bård Henriksen
        774 Odin By Farstad
        775 Bjørn Magnussen

        #11057 Svar
        EinarR

          584 Edvard Engelsaas
          585 Wilhelm Mauseth

          Som forventa, få skøyteløpere i dette mellomsjiktet. Verdensmesteren på skøyter fra 1900 på 584.-plass! På Frogner, og bare norske motstandere riktignok. Tja, denne lista er som nevnt en risikosport, og det ble nevnt at det først er når vi nærmer oss topp 200 at det begynner å bli seriøst på alvor. De fleste rundt dagens posisjoner er i kategorien «ikke hørt om» for mitt vedkommende. Bror til Sverre Farstad, Alfred, er norsk mester i vektløfting og har blitt tildelt 542.-posisjon.

          Altså, det er bra at juryen holder litt igjen her. Det aner meg snart hvor mange skøytere som står igjen. Og mange av dem skal være nær toppetasjen. Kommer tilbake med en betenkning rundt dette.

           

           

           

          #11131 Svar
          EinarR

            Ingen skøyteløpere på lista, mellom posisjon 401-500.

            Jeg vurderer det som bra, tatt i betraktning de kort som er spilt ut så langt. Det tegnes et noenlunde klart bilde av hvilke skøytenavn som gjenstår å plassere. Listemakerne har signalisert at den største prestisjen (når det gjelder kvalitet i å sette opp lista) ligger i topp 200. Til nå 21 skøytere plassert. Sammenlikna med en hærskare obskure langrennsløpere så burde flere vært inne, det mener jeg nok. Samtidig er hurtigløp en smal idrett, med relativt få utøvere. Jeg stoler fortsatt på at Per Christiansen holder Otto Ulseth i ørene, og at det er logikk i å spare på konfekten i det sjiktet lista er kommet til nå.

            Fra toppen av hodet så ser jeg ikke flere enn følgende  skøyteløpere som gjenstår mot toppen av lista: Martin Sæterhaug, Peder Østlund. Hjallis, Sverre Farstad, Henry Wahl. Thomas Byberg. Villy Haugen, Magne Thomassen, Storholt, Rolf Falk-Larssen, Frode Rønning, Grunde Njøs, Eskil Ervik (trønder!). Ballangrud tror jeg ikke blir regna for trønder, sjøl om han ble norsk mester også for TSK. I tillegg til disse så regner jeg med at Ingunn Pettersen skal med, juniormester i 1971. Men i tillegg kommer roinga hennes (4. plass dobbeltskuller OL 1976), og at det er det som teller tyngst.

            Nå kan det være at jeg glemmer noen ganske opplagte, eller at jeg undervurderer juryen, at de bringer noen til torgs som jeg nå har gitt opp å få med. Men alle de nevnte er bankers, og mange skal HØYT opp på æreslista!

            Kommer noen på noen, som jeg overser?

            #11132 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Høres veldig kompetent ut dette. Jeg har ihvertfall ingen ting å bemerke.

              #11216 Svar
              EinarR

                Hurra, god innledning til helga!

                Ingen av de nevnte, gjenstående sikkerstikkene ble ødslet på lista, posisjon 301-400. Nå begynner det å dra seg til.

                MEN- overraskelse!

                316 Astri Mæhre (Johannessen)

                Ikke helt som lyn fra klar himmel, men meget solid handarbeid fra juryen. Det er også skrevet en liten rammetekst om henne, som ekstra presentasjon (ala «frem fra glemselen»). Jeg må innrømme at jeg ikke kjente til henne, før jeg for ei uke siden småstuderte WSSSA sin 3. utgave av NORSKE MESTERSKAP PÅ SKØYTER 1894-2005. Der kom Astri fram, som den første trønderske kvinnemester (1955), og med i alt 6 topp 3- plasseringer (allround) på 1950- tallet. Det må sies at bredden var liten, og at NM kvinner ble AVLYST pga manglende deltakelse 1956-57. Men dertil kommer at hun også tok flere NM- medaljer, endog gull, i friidrett i samme periode (spesialøvelse 800m). Dette har selvfølgelig styrka hennes posisjon, og derfor en meget velfortjent og respektabel plassering på ei eksklusiv liste.

                #11307 Svar
                EinarR

                  207 Henry Wahl
                  214 Grunde Njøs
                  261 Thomas Byberg
                  280 Villy Haugen

                  Olympiske medaljer rekker nesten til den øverste firedel på denne formidable lista. Det taler kanskje mot Byberg og Haugen at det er et stykke ned til deres nestbeste meritter. Ellers er det vanskelig å sammenlikne epler og bananer. På plass 201 og 203 befinner rosenborglegendene Gøran Sørloth og Harald Martin Brattbakk seg. (Spør meg ikke hvor mange legender som skjuler seg i RBK-rekkene, men det er et svært høyt tall, jfr. omtrent daglige oppslag i Adressa). Men hvis vi ser på Sørloth/Brattbakk vs. Grunde Njøs (214), tre omtrent samtidige, så virker ikke rangering og vurdering så urimelig.

                  Nå sitter vi igjen med 9 skøyteløpere som skal inn på topp 200. Noen av disse har i si tid vært trøndersk idrettshelt så stor som du kan få de: Østlund, Hjallis, Sverre Farstad, Magne Thomassen, Jan Egil Storholt, Rolf Falk-Larssen.

                  Herifra og inn så tror jeg avdukinga vil skje i et roligere tempo, altså mindre doser nye navn pr. uke. Nå starter juryen sitt finarbeid for alvor. Det blir spennende, fram mot jul.

                   

                  #11429 Svar
                  EinarR

                    Ingen av de ni nevnte skøyteløperne er å finne på lista, plass 151-200. Det er bra. Vi er nå inne i et sjikt der det begynner å bli mange ganske kjente og meritterte navn. Jeg synes ikke det er så mye hårreisende vurderinger å finne. Men

                    153 Alexander Sørloth! Ærlig talt!! Særdeles overbetalt som jeg ser det, som også i det virkelige livet. Det får ikke hjelpe at han har medalje fra LM i skøyter (tror jeg). Jeg håper også at far Gøran (201) stusser ørlite på denne skamrosen.

                    Alexander er ikke den eneste eks-skøyteløperen i dette gromme beitet. Både Tina Svensson(192) og Monica Enlid(173) var også gode på skøyter, før fotballen tok dem.

                    #11432 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      …Jeg håper ihvertfall ikke at det er den falske nyheten som verserer, om at Sørloth hadde 42,5 på 500 m som 12-åring, som bringer ham så høyt opp på lista? Dette var som kjent tiden hans på 400 m. Men han har riktignok en 3.plass i Landsmesterskapet på 1000 m i 2009. Og året før var han faktisk knepent bak Patrick Roest (!) i Viking Race. Så jo da.

                      #11545 Svar
                      EinarR

                        102 Magne Thomassen
                        132 Martin Sæterhaug

                        Nå drar det seg til her. Personlig så synes jeg at Magne Thomassen står sterkere enn dette. (Et folkloristisk moment til belysning: En rituell gallup figurerte i Trondheim rundt 1970: Hvem er verdens største idrettsmann? Fasitsvar: 1 Odd Iversen  2 Al Oerter 3 Magne Thomassen).

                        Bak Magne finner vi denne uka noen av våre dagers fotballegender og skistjerner: Ciljan Skjelbred, Ole Selnæs(!!), Emil Iversen, Tønseth, Dyrhaug. Det er noenlunde betryggende i perspektivet. Martin Sæterhaug får for både skøyter og for sykkelmeritter.

                        Nå går vi inn i Mesterligaen for alvor: Topp 100. Sju skøyteløpere står igjen: Peder Østlund, Sverre Farstad, Hjallis, Jan Egil Storholt, Frode Rønning, Rolf Falk-Larssen, Eskil Ervik.

                        Det er en sterk kontingent. Jeg tror juryen legger ganske stor vekt på norske mesterskap, og at det gjenspeiler seg i rangeringa f. eks. skøyteløperne imellom.

                        Ellers strør jeg gjerne litt ros til prosjektet, som jeg nå mener kommer til å få ei ganske stødig landing. Materien har blitt fint presentert, med mye godt bakgrunnsstoff, portretter, intervjuer m.m. underveis. Ganske imponerende!

                         

                        #11661 Svar
                        EinarR

                          De kommer i doser på 25 nå, denne gang nr. 76-100

                          86 Rolf Falk-Larssen
                          91 Frode Rønning
                          94 Eskil Ervik

                          Det er lagt ned mye arbeid for å sikre allsidigheten på denne lista, for å passe på at de fleste idretter får sitt. Og også tatt hensyn til geografisk spredning. Fra nå av kommer jeg til å gremmes over alle langrennsløperne (og skihoppere) som er rangert foran Magne Thomassen(102).

                          Fire skøyteløpere er nå tilbake før toppen kåres, rundt julaften:

                          Peder Østlund, Hjallis, Sverre Farstad, Jan Egil Storholt.

                          På Adresseavisen si tilsvarende liste topp 25 ble Jan Egil plassert på 24.- plass. Nå blir det spennende å se i hvilken retning han dyttes, på den pågående kåringa.

                          #11747 Svar
                          EinarR

                            Plasseringer nr. 51-75

                            75 Peder Østlund

                            Jeg gjetter på at Peder er den beste oldtimeren på lista, la oss si mer historisk enn 100 år. En fin oppsummerende rammetekst har han også fått.

                            Nå gjenstår altså tre av våre: Farstad, Hjallis, Storholt.

                            F.eks. ble skihopperne Bergmann, Ingebrigtsen, Brandtzæg og Falkanger parkert på posisjoner mellom 61 og 69. Det er meritterte navn, og det tar seg ikke ut å pirke for mye i vurderingene. Det ligger godt skjønn til grunn. Hopperen Anders Bardal leder etter denne uka, som nr. 51. 10 medaljer fra VM har han, derav åtte i lagkonkurranser. For å pirke litt likevel. Men så har han sju NM-gull, det er ei god rekke.

                            Snart kan en forutse hvem som gjenstår. Adressa sin topp 25 er ei ledesnor. Herifra er dog noen allerede plassert forlengst. Men så var kriteriene videre, ikke bare utøvende, aktive prestasjoner. Nils Arne Eggen tronte øverst der, på denne Nidaros-lista ble han satt av som nr. 183! Andre i den kategorien er Marit Breivik (7 hos Adressa, 98 her), Ola By Rise (21-193), Atle Kvålsvoll (25-159). Den eneste reine aktive utøveren fra Adressa topp 25, som er ute av konkurransen her, er Ernst Kruska Larsen: 18 hos Adressa, 79 hos Nidaros. Dette siste kan framstå som litt hardhendt, synes jeg.

                            Topp 50 gjenstår, hvem vinner lagkonkurransen RBK-NSF? (NSF her = Norges Skiforbund). Mot de hordene, våre tre musketerer.

                             

                            #11874 Svar
                            EinarR

                              Posisjon 26-50

                              Ingen av våre gjenværende sikkerstikk i denne dosen. Det betyr tre skøyteløpere blant de 25 øverste, altså over 10%! Så høy har ikke delmengden vært før nå, noe som er veldig bra. Men vi fikk en overraskende karamell (eller sukkerbit) i dag:

                              33 Harald Strøm!

                              Han er gitt kategoriseringa fotball/skøyter, og juryen sier at de tøyer «trønder» litt her, siden han som utøver mest forbindes med Horten. Poenget er at han hadde sine formative år i Trondheim (f. 1897, til Trøndelag som liten, og flytta sørover i 1914). Da hadde han rukket å markere seg som aktiv fotballspiller, mens opplevelsen av VM på skøyter på Trondheim stadion satte fart på skøyteløperen. Seinere ble han verdensrekordholder, Europa- og verdensmester på skøyter. I tillegg til omfattende meritter som fotballspiller. Det er Per Christiansen som resymerer dette i en informativ rammetekst.

                              (Det er en viss forskjell på livsløpet til Harald Strøm og Ivar Ballangrud, så jeg tviler på at sistnevnte trekkes inn under trønderparaplyen).

                              De gjenstående topp 25 blir nå offentliggjort én og én. Hvem venter vi på? Våre tre: Hjallis, Farstad, Storholt.

                              Så kan vi bruke Adressa sin «topp 25» fra tidligere år. Noen av disse er degradert og allerede parkert på Nidaros- lista. I tillegg til de vi har nevnt (se 21.11.): Roar Ljøkelsøy (fra 22. til 43.), Roar Strand (fra 11. til 41.), Gøril Kringen (fra 19. til 38.), Karin Aalvik Grimsbø (fra 20. til 28).

                              Alle de gjenværende skal da nokså opplagt hedres ila de neste ukene: Magnus Moan, Magnar Solberg, Harald Grønningen, Toralf Engan, Trine Haltvik, Emil Hegle Svendsen, Ingrid Kristiansen, Oddvar Brå, Høsflot Klæbo, Rune Bratseth, Vebjørn Rodal, Odd Iversen, Marit Bjørgen, Petter Northug. = 14. I tillegg til våre tre skøyteløpere, = 17.

                              Da er det en x-faktor på 8 toppidrettsfolk. Adressa fikk mye tyn for ikke å ha tatt med Knut Knudsen, og han kommer sikkert inn. Likedan den eminente mellomdistanseløperen Audun Boysen, hvis trønderskap vel var uomtvistelig. Der har vi 19.

                              Tipper vi kunne ha avslørt flere hvis vi brukte tid, men lar det være på nåværende tidspunkt.

                              Følg med!

                              #11878 Svar
                              EinarR

                                Den allsidige Martin Stokken (ski og friidrett m.m.) skal nok inn. Da har vi rom for fem overraskelser/uteglemte. Minst en av dem er sikkert eks RBK-spiller. Kåre Rønnes?

                                #11967 Svar
                                EinarR

                                  Dette prosjektet er nå inne i sin terminale fase. Topp 25 (av 1000) gjenstår å kåre og rangere, og det blir avslørt én ny posisjon (nedtelling) pr. dag fram mot jul.

                                  Vi har vært framme t.o.m. posisjon 26. Og har slått fast at tre skøyteløpere gjenstår: Storholt, Farstad og Hjallis.

                                  Her under avsløres nr. 25-20. Det er fyldige omtaler av hver av de kårede, og alt er fint gjennomført. Selve rangeringa er et vågespill av dimensjoner, men der blir litt på kanten å irritere seg for mye over inntrykk av forfordeling og liknende.

                                  Vi har også i minne Adresseavisen sin mer stusselige kåring av topp 25 tidligere i år. Der ble også administrativ/trenerinnsats honorert. Det bryr ikke Nidaros topp 1000 seg om. Men i ned- (opp)- tellinga oppgir vi her posisjonen på Adressa sitt topp 25 i parentes, for sammenlikning.

                                  25 Sverre Farstad (-)
                                  24 Grete Ingeborg Nykkelmo (-)
                                  23 Jan Egil Storholt (24)
                                  22 Audun Boysen (-)
                                  21 Magnus Moan (23)
                                  20 Magnar Solberg (17)

                                  Da gjenstår det å plassere topp 19. Hjallis er eneste gjenstående skøyteløper, hvis en ikke har tenkt å inkludere Ivar Ballangrud (som i hvert fall døde i Trondheim). Høyst sannsynlig skal alle gjenværende fra Adressa topp 25 inn: Grønningen, Engan, Haltvik, Hegle Svendsen, Ingrid Kristiansen, Brå, Klæbo, Bratseth, Rodal, Odd Iversen, Bjørgen, Northug (og Hjallis). Da er det seks mørke hester. Knut Knudsen temmelig opplagt, likedan Martin Stokken(!). Da har vi 4 som vi ikke umiddelbart plasserer. Sikkert verdige kandidater alle.

                                  Pallen? Adressa hadde 1 Eggen 2 Northug 3 Hjallis

                                  Eggen er forlengst satt av som nr. 183! Han fikk betalt for sine samhandlingsideer av Adressa.

                                  Jeg tipper for Nidaroslista: 1 Bjørgen 2 Hjallis  3 Rodal

                                  Beklager om dette er litt vanskelig å følge med på. Men særlig enklere kan det ikke formidles!

                                   

                                  #12039 Svar
                                  EinarR

                                    19 Pål Tyldum (-)
                                    18 Johannes Høsflot Klæbo (9)
                                    17 Rune Bratseth (8)
                                    16 Odd Iversen (5)

                                    Mens vi venter på Hjallis..
                                    Må stå løpet med denne, sjøl om det blir lite skøyter. Parentesen viser til plassering på Adresseavisen si «tilsvarende» kåring tidligere i år. Pål Tyldum var ikke inne på topp 25 der. De tre andre er alle atskillig nedgradert på den pågående lista hos avisa Nidaros.

                                    Nå gjenstår topp 15 av lista på 1000 trønderske idrettsfolk!
                                    Fra Adressa-lista gjenstår ti navn: Grønningen, Engan, Haltvik, Hegle Svendsen, Ingrid Kristiansen, Oddvar Brå, Vebjørn Rodal, Marit Bjørgen, Hjallis og Northug.

                                    Knut Knudsen og Martin Stokken skal nok inn, likedan Frode Estil. Hvem er de to ukjente?

                                     

                                    #12174 Svar
                                    EinarR

                                      15 Toralf Engan (15)
                                      14 Frode Estil (-)
                                      13 Sander Sagosen (-)
                                      12 Trine Haltvik (14)
                                      11 Emil Hegle Svendsen (13)

                                      Nå gjenstår den ypperste prosenten!

                                      Hvem venter vi på: Høyst antakelig

                                      Harald Grønningen, den svakest plasserte (16) fra Adressa-lista som fortsatt henger med. Ingrid Kristiansen (12), Oddvar Brå (10), Vebjørn Rodal (6), Marit Bjørgen (4), Hjallis (3), Petter Northug (2).

                                      Som nevnt flere ganger: Knut Knudsen hadde Adressa glemt, han skal helt sikkert med. Og dessuten så har arkitekten bak kåringa, Otto Ulseth, flagga stor begeistring for Martin Stokken (NM-grossist i (mest) friidrett og langrenn. Da er det fortsatt en svart hest som vi ikke umiddelbart kommer på.

                                      10 gjenstår altså, derav fire langrennsløpere. Hint: Otto Ulseth har skrevet bok om to av dem! Derimot så tror vi nå at alle fotballkandidatene er utspillt, siden Odd Iversen ble plassert på 16.-plass. Tror ikke noen ballspillere får plass over han.

                                      #12231 Svar
                                      EinarR

                                        10 Harald Grønningen (16)
                                        9 Berit Aunli (-)
                                        8 Knut Knudsen (-)
                                        7 Martin Stokken (-)

                                        Nå gjenstår topp 6 – poengplass etter olympisk modell.

                                        Som sirkla inn forlengst, så står kampen nå mellom Oddvar Brå, Ingrid Kristiansen, Vebjørn Rodal, Petter Northug, Marit Bjørgen og Hjallis. Overoppsynsmannen Otto Ulseth har skrevet bok, både om Oddvar Brå og Petter Northug!

                                        #12259 Svar
                                        EinarR

                                          Topp 6 – Trøndersk idretts Adelskalender:

                                          6 Hjalmar HJALLIS Andersen(3)
                                          5 Petter Northug (2)
                                          4 Ingrid Kristiansen (12)
                                          3 Oddvar Brå (10)
                                          2 Vebjørn Rodal (6)
                                          1 Marit Bjørgen (4)

                                          Litt prosedering her: Det er lite å si på at Marit Bjørgen får førsteplassen (skjer formelt i morra). Hun er den eneste utøver jeg kommer på som kan måle seg med Hjallis, når det gjelder posisjon hos publikum. Hun har også en uanstøtelig personlighet, synes jeg. Og har vært dominerende i idretten sin i ei årrekke. Vebjørn Rodal har stått for tidenes trønderske idrettsprestasjon, har et par andre topplasseringer internasjonalt, og framstår gjennomført sympatisk (og som særdeles dyktig sidekommentator for friidrett hos NRK.)

                                          I nominasjonstalen til Hjallis på sjetteplass, så sier overdommer Otto Ulseth bl.a.: «Norge har aldri hatt, og kommer aldri til å få en idrettsutøver som ham. (…) Tidenes mest populære norske idrettsutøver». Nettopp. (Da Trondheim skulle kåre «Århundrets trondhjemmer» i 1999, så fikk Hjallis flere stemmer enn de andre kandidatene til sammen). Nå er ikke dette helt det samme. Men hvorfor denne streben etter å devaluere Hjallis sin posisjon? Ulseth har behov for å antyde at «myten er sterkere enn utøveren». Og dette er det saktens en del sannhet i.

                                          Som nevnt før, Ulseth har skrevet bok om både Petter Northug(5) og Oddvar Brå(3). Førstnevnte var det kinkig å overpromotere i forhold til den synkrone rettsaken rundt uvettig livsførsel. Han ble da også satt ned fra andreplass (Adresseavisa si kåring tidligere i år) til femteplass her.

                                          Men Oddvar Brå(3)? Om ikke han også har en myte som er vel så stor som utøveren? Brå var utvilsomt en førsteklasses  skiløper, i tillegg til langrenn så var han også en sterk løper til fots (norgesmester terrengløp). Blant de beste langrennsløperne i si tid var han også. Men, og hvis vi godtar at OL og VM er det som skal telle mest, så har han ikke mye å føre i boka- en påtakelig «ikke best når det gjelder»- utøver. Av topplasseringer er det stafetter som dominerer. Som individuell løper fikk han lite til. Fjerdeplass som best i OL (på svært mange starter). I ski-VM så har han én stor individuell triumf: Førsteplass på 15km i Oslo i 1982. Men en gang i tida regna jeg ut Brå sin gjennomsnittsplassering i individuelle VM- starter, førsteplassen i Oslo inkludert. Jeg så raust bort ifra en distanse der han ikke fullførte. Jeg husker ikke snittplasseringa helt nøyaktig, men den var dårligere enn tiendeplass. Norske langrennsløpere blir fort medaljegrossister. Brå er knapt en av dem.

                                          Så- myter skaper mannen. «Brå brakk staven». En særdeles gavmild delt førsteplass i den stafetten det gjelder. I mytekraft så kan staven til Brå omtrent sammenliknes med bildet til Johan Brun (Hjallis, EM Bislett 1951). Sistnevnte er det gradvis færre som husker. Som det snart ikke er noen under femti år som husker Brå sin stav. Ulseth gjør et stort nummer av Brå sine pust(astma)utfordringer, og kampen (medisineringa) ut av problemene. Dette bør veies mot Hjallis (f. 1923) i forhold til en verdenskrig, som kom i veien for ei normal idrettskarriere. Det bør også telle i vurderinga at idrettsutøvere på den tida knapt levde av idretten sin. Jeg verdsetter også Hjallis sin overbevisende filantropiske legning, mens jeg minnes Oddvar Brå (i sine aktive år) som litt av en «Unna vei, her kommer jeg»- type.

                                          Ulseth har skrevet bok om Oddvar Brå. Altså bør det være legitimt å stille spørsmålstegn rundt det upartiske. Den første Brå-boka (skrevet av Rolf Hovden) het Gull og glipp. OU legger uforholdsmessig stor vekt på gull og ser nokså bort fra glipp. Jeg mener at Adressa si kåring fra tidligere i år traff bedre med plasseringa til Oddvar Brå (10) enn det Nidaros-lista her gjør.

                                          Mitt anliggende: HJALLIS PÅ PALLEN!

                                          Et stort arbeid er ført til havn. Mye fint stoff er produsert, og mange glemte utøvere er bragt fram i lyset. For det aller meste imponerende gjennomføring av et helt villt prosjekt! Men i målområdet: Minner meg altså litt om den mye omtalte stav-mannen, liggende utslått på målstreken.

                                          Nidaros fikk antakelig mindre oppmerksomhet rundt denne kåringa, enn det de hadde håpa på. Men her på 15.46.6. kan de ikke klage!

                                          Trønderske skøyteløpere, topp 10, i følge Nidaros 2020:

                                           1 Hjalmar Hjallis Andersen
                                           2 Jan Egil Storholt
                                           3 Sverre Farstad
                                           4 Harald Strøm(!)
                                           5 Peder Østlund
                                           6 Rolf Falk-Larssen
                                           7 Frode Rønning
                                           8 Eskil Ervik
                                           9 Magne Thomassen(!)
                                          10 Martin Sæterhaug

                                          1001 EinarR  God jul!

                                           

                                          #12260 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Tråder som dette er jo verdt sin vekt i gull, og vel så det. Hjertelig tusen takk. Fire av de fem foran Hjallis er tydeligvis skiløpere, hvilket bør danne en grei innfallsvinkel til den artikkelen jeg sikkert kommer til å legge ut om kåringen etterhvert.

                                            Uansett: Nok en gang tusen takk og god jul til deg og alle forumlesere ellers! 🎄🎄🎄

                                          Viser 20 innlegg - 1 til 20 (av totalt 20)
                                          Svar til: Svar #11661 i Trøndersk idretts Adelskalender!
                                          Din informasjon: