Team Sørmarka

Hjem Forum Forum 15.46.6 Team Sørmarka

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 28)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6043 Svar
    Ove Lie

      Er det noe som kjenner til hvilke skøyteløpere som satser under Team Sørmarka i 2019/2020 ?

      #6111 Svar
      Kristian Eliassen
        #6112 Svar
        Kristian Eliassen

          (Du er overalt Haarberg!)

          Vi er i begynnelsen av juni, men jeg savner at «noen» informerer om smått og stort hva gjelder dagsaktuell skøytesport. Fristen for å takke ja til forbundsplass var vel 16. april. Den 12. april gikk NRK i forhandlinger med Infront hva gjelder skøyterettighetene kommende sesong, og agendaen på skøytetinget i midten av juni er visst superhemmelig – og ikke minst intern. Vi (publikum) blir dårlig behandlet. Veldig interessant å lese om Engnestangen og Staksrud (forum for skøytehistorie), men om skøyteforbundet har noen PR-ansvarlig, så kunne dette nettstedet her faktisk blitt en veldig relevant informasjonskanal…  Forum for skøytenåtiden. Et gratis tips fra meg til PR-ansvarlige, ville ha vært å føre en dagbok hvor man på forhånd plotter inn hendelser å følge med på, og hvor man altså daglig legger ut nyheter om smått og stort: Når har ISUs forskjellige organer møter, og hva står på agendaen der. Når kan vi forvente kommunikeer om hva kommende sesong osv, osv. Hva nytt om rettighetssituasjonen NRK? osv. Informasjon gjelder også når beslutninger utsettes, eller drøyer ut på tiden. Da tidfester man på nytt. Dagboka kunne også hatt gjesteskribenter. Da gjerne på omgang blant løperne. Ville også vært god reklame for den enkelte løpers profil på sosiale media, men de «tvinges» til å følge en mal når de er gjesteskribenter i dagboka. Instagram er eksempelvis greit nok for den som har lyst til å registrere seg der, men er heller ikke fullt ut noen utfyllende informasjonskanal for den enkelte som er interessert i å følge litt med på hva som skjer.

          #6113 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Bra!

            Vet ikke om jeg helt forsto hvem som skulle administrere dette, men du har i hvertfall gitt meg en idé som jeg skal prøve å følge opp.

            #6114 Svar
            Kristian Eliassen

              Ja, det med å administrere er nå så. Jeg synes altså at det er et litt for stort gap mellom den informasjonen «den innerste krets» må sitte med, kontra det som hadde vært gunstig for den generelle skøyteinteressen å opplyse om. «Stevner og resultater» er det nærmeste jeg kommer på, men den informasjonen er jo stort sett begrenset til det tittelen indikerer.  Noe av det som bygger opp en spenningskurve og interesse er forventninger. Også til et slikt formål hadde en «dagbok» vært en bra sak å ha. Når kommer kommunikeet som omhandler regelverket for verdenscupen kommende sesong? På hvilket møte, og nivå fastsettes reglene? Akkurat slikt går det jo an å søke seg frem til selv, men litt lettere tilgjengelig, og oversiktlig hadde gjort seg. De aller fleste aner ikke hvor man finner slik info heller. Aller helst ser jeg altså at Amble hadde bidratt. Jeg mener ikke med sensitivt stoff, eller sladder (!), men informasjon. Det skal vel imidlertid godt gjøres?! Arild Gjerde er et annet navn med ihvertfall ett ben innenfor fortsatt. DU er også veldig godt informert Haarberg, men du er i likhet med meg avhengig av hva som blir «publisert». Se bare på spørsmålene jeg stilte. Dog er du på alle plattformer, og i egenskap av administrator for 15.46.6, så er du vel nærmest for journalist å regne, og kan lettere få svar på konkrete spørsmål i likhet med med det en journalist kan om du får opprettet en «link» inn til den innerste krets.

              #6148 Svar
              Sindre B
              Deltaker

                Stemmer det at Ida Njåtun og Allan Dahl Johansson er samboere? Virker sånn utfra VG-artikkelen over her, man kan ikke finne noe rundt det andre steder. Apropos «sladder», kanskje. Mest er det bare interessant å vite litt rundt utøverne vi følger på skøytebana.

                #6149 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Enig i at dette er litt interessant, og derfor ble det faktisk også omtalt her på «Skøyter 15.46.6» før VG. Men aller først ute var vel NRK:

                  https://www.nrk.no/video/PS*0bebed2d-0ae7-4331-a40d-9b25ba3f5bc0?fbclid=IwAR2r1eIpLn14W-2Mi_70ygTdHC6pxV3-WvP2Qd_abue0JIllUm2SUKnltQ4

                  #6156 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Tilbake til det som egentlig var tema for denne tråden: Hvem utgjør egentlig Team Sørmarka? Svaret har ligget ute på nett noen dager, uten at jeg har fått det med meg…

                    Sofie Karoline Haugen, Marte Bjerkreim Furnè, Håkon Brørby, Pål Myhren Kristensen, Vetle Stangeland, Sander Tveter, Erlend Belsvik, Marit Fjellanger Bøhm, Lise Hølland, Julie Lu Sægrov Aske, Peder Kongshaug, Oddbjørn Mellemstrand, Ole Mikkel Mellemstrand og Vegard Rye.

                    Mao. en god blanding av lokale løpere og noen østlandske innflyttere.

                    http://www.stavangersandnes.no/minorg/stasa/web.nsf/Art?openview&cat=Nyheter

                    #6157 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Flott. Da vet vi det – i tillegg til at Njåtun og ADJ oppholder seg der, og trener under programmet til Rykkje. Akkurat hvor de enkelte lag oppholder seg på forsesongen, og når de går testløp er også en av grunnene til at man savner en litt mer systematisk, felles oversikt. Med Kristian Vårvik inn i styret øyner jeg håp om bedring når det gjelder informasjon fra det daglige «indre liv»! Fint om du hadde fått igang en «skribentstafett», Haarberg – hvis ikke NSF heller vil ordne noe slikt i egen regi. Selv tenkte jeg  meg det nærmest som at den enkelte brukte en mal, og at de også la ut innlegget på sine egne sosiale profiler for de som har det, og som du deretter linket til. Jeg ville altså dessuten utvidet ideen til også å gjelde lover og regler, og andre relevante skøytenyheter. Altså legge inn datoer om skøyterelaterte hendelser i nær fremtid, for deretter å legge ut resultatet når de forelå, slik at man skapte litt forventninger til det være seg utformingen av regelverk for verdenscupen kommende sesong, beslutninger og skøyterettighetssaken kommende sesong osv. Deretter bruker man forumet som før. Kanskje litt mer omfattende i praksis, men jeg tror det ville ha vært gunstig for skøyteinteressen.

                      #6297 Svar
                      Kristian Eliassen
                        #6897 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Team Sørmarka er også på Instagram.

                          #10808 Svar
                          Terje Stenseng

                            Nå er vi i slutten av juli, og jeg har ikke klart å finne en fullstendig oversikt over hvem som representerer Team Sørmarka inneværende sesong.

                            Jeg tar forbehold om at det er jeg som ikke henger helt med, men i motsatt fall: Er det noen som kan gi en fornuftig forklaring på dette «hemmeligholdet»? Er det rett og slett informasjonssvikt – eller er det en planlagt strategi?

                            I så fall: På hvilken måte styrker det skøytesporten at en såpass spennende satsing ikke skal meddeles skøyteinteresserte?

                            #10809 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

                              Hvis du er god på ansikter kan du sjekke Team Sørmarka sin instagram profil. De la opp et bilde av hele gruppen for noen dager siden.

                              #10815 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Jeg kjenner ihvertfall igjen alle jentene: S. Haugen, I. Njåtun, M. Bøhm, J. Aske, A. Haugland, M. Furneé.

                                Guttene: V. Stangeland og O. Mellemstrand, muligens H. Brørby? P. Kongshaug bør jo også være der. Kanskje Belsvik, Rye og Sander Tveter, som ihvertfall var på laget i fjor.

                                https://www.instagram.com/p/CDEasS2pE3T/

                                 

                                #10816 Svar
                                EinarR

                                  Team Sørmarka på Prekestolen. Kongshaug- kanskje han er den som skjuler seg bak til høyre på bildet. Men er ikke han på NSF sitt Elite forbundslag? Likevel- lagstrukturene virker ikke så vanntette, og bra er det. Det tillates heldigvis at JJS (Sæves) menger seg med NSF sitt team Wotherspoon, mens OBF (Farstad) som egentlig er på det laget, trener med NSF Elite (Rykkje).

                                  Sprekt at Marit Fjellanger Bøhm (MFB), snart 32 år, henger med! Hun hadde vel positiv utvikling nå sist sesong? Tror jeg heier litt ekstra på henne.

                                  #10817 Svar
                                  Terje Stenseng

                                    Takk for diverse info etter mitt innlegg 27.07. Men det som står igjen er  at jeg fortsatt ikke har klart for meg  en oversikt over Team Sørmarka inneværende sesong. Bilder er greit nok, men hvorfor da ikke ta med en undertekst over hvem bildet viser – klargjøre at disse utgjør Team Sørmarka? Men OK – det er sikkert bare jeg som synes det er harmelig at en så oppegående skøytekjenner som Haarberg må bedrive en slags gjettekonkurranse med seg selv når han svarer.

                                    Det er grunn til å spørre igjen: Er det rett og slett informasjonssvikt – eller er det en planlagt strategi? Jeg heller mot det første…..

                                    #10818 Svar
                                    EinarR

                                      Men Haarberg må beundres for at han kjenner fjesene til alle seks jentene! Sommerens sterkeste prestasjon så langt.

                                      #10819 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Selv lurte jeg litt på de snuttene av forbundslagene som Magnussen har lagt ut. Hvis ikke Kongshaug følger treningsprogrammet til Rykkje, så synes jeg det er rart. ADJ bor jo også i Stavanger. Når det gjelder rekruttene i forbundsgruppa, så er det både løpere fra Mjøsteam og Sørmarka der. Mon tro hvilket program de følger? Ihvertfall forrige sesong så vi jo at det hadde betydning hvilket lag man tilhørte.

                                        #10820 Svar
                                        Espen Samsonsen

                                          PK trener med forbundslaget!
                                          På sommerisen i Vikingskipet pleier det å være en litt kortere samling for junior-forbundslaget, og disse utøverne trener før og etter dette med sitt lag/klubb.
                                          Skille i program går mest mellom distanse og sprint, samt justering av treningsvolum ift alder og nivå. Så kommer selvsagt den tekniske utviklingen som en vesentlig tilleggsdel. Programmet til det ene laget vs det andre er neppe utslagsgivende i seg selv slik jeg ser det, det finnes løpere med god utvikling flere steder.
                                          Mjøsteam og Team Sørmarka har store gode grupper, hvor mange yngre løpere flytter og går på idrettslinjen til Wang og trener i gode og stabile hallfasiliteter i hhv Hamar og Stavanger. Begge disse lagene har hovedvekten på allround/distanse.

                                          #10821 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Fin info. Forbundstekrutter er litt som et landslag da, mens forbundssesiorer, team Sørmarka- og Mjøsteamseniorene blir mer for «klubblag» å regne.

                                            Enda vanskeligere å orientere seg når det gjelder eksempelvis Bart Swings. Belgiske landslaget. Trener av og til med andre landslag, klubbtilhørighet til et nederlandsk maratonlag og Powerslide når det gjelder inline.

                                            #10822 Svar
                                            Espen Samsonsen

                                              Ja dette kan være vanskelig å se fra utsiden. I de omtalte lagene er det da mange utøvere som trener sammen på et annet lag og et annet sted enn klubben sin. Team Sprint er et tredje lag bestående av sprintere fra ulike klubber.

                                              Trenerne på forbundslag, lag og klubber kjenner til de ulike utøverne og hverandre, og det pågår gjerne treningssamarbeid på tvers av disse mht treningsprogram, og under samlinger, for kompetanseutveksling og å optimalisere forholdene for utøvere, f.eks mht fart/mengde.

                                              Forbundslag er en satsningssgruppe som  trener sammen, basert på uttak etter sesongslutt. Landslag er laget som til en hver tid representerer Norge i internasjonale løp etter kvallikløp, og kan da bestå av andre enn dem som i utgangspunktet er på forbundslaget.

                                              Skøyteforbundet kan sies å bestå av sine medlemmer, klubbene. Lagene, foruten forbundslaget, har et utgangspunkt i et eller flere lokale klubbmiljø, som Mjøsteam og Team Sørmarka. Når skøytehaller bygges på  steder med klubb/skøyte-kultur OG utdanningstilbud skaper dette et attraktivt grunnlag for lagdannelse med profesjonelle trenere, og dermed satsning på skøyter lengre enn tenårene.

                                              #10823 Svar
                                              Espen Samsonsen

                                                ..og ja, det er riktig å si at «forbundsrekruttene» har sin treningsbase i sitt klubblag, og har mer sporadiske forbundssamlinger enn seniorforbundslaget som trener sammen hele tiden.

                                                #10824 Svar

                                                Bra. Men vi har fortsatt ikke navnene på de i Team Sørmarka. ( I en annen tråd (forbundslagene) er vi innom det samme temaet. Der sies det at ADJ jo fulgte treningsprogrammet til Rykkje selv med tilhold i Stavanger. At han trente der sammen med Team Sørmarka når han var «hjemme» og ble fulgt opp både av Rykkje og Olde Heuvel…)

                                                Nevnte Team Sprint fortjener ellers en stjerne i boka fordi de har lagt ut  navn på de som er med (se «OM»). Burde jo være en selvfølge når man nå engang er på sosiale medier (Mjøsteam har en hjemmeside på Facebook hvor forrige post er fra nøyaktig ett år siden.)

                                                Team Sprint:

                                                Simen Kroken
                                                Sander Mikkelsen
                                                Magnus Dahle
                                                Erik Resell
                                                Carina Jagtrøyen
                                                David Karlingsjø
                                                Adam Axelsson

                                                Trent av Arne Skuterud, Chistoffer Fagerli Rukke og Ivar Njøs

                                                https://www.facebook.com/teamsprintskoyter/photos/a.981318145594814/1279600765766549/?type=3&theater

                                                #10825 Svar
                                                EinarR

                                                  Team Sprint. En disiplin-  og en sammenslutning(?)

                                                  Borte fra i fjor er da deres skarpeste kort (Marius Bratli), samt Magnus Brask Nordfonn (f. 1993). Inn: Erik Resell (20 år nettopp) og Carina Jagtøyen (f. 1998).

                                                  Magnus Dahle og Sander Mikkelsen (f. 1997 0g -98) er fortsatt med, det er flott!

                                                  De to svenskene er som nevnt i svensktråden med i et ferskt og offensivt nasjonalt opplegg. Så jeg lurer litt på hvordan dette fungerer i praksis. Men bare i betydninga nysgjerrig.

                                                  Erik er sevfølgelig en styrke for miljøet. Men umiddelbart så er det mer fristende å tenke seg han i de samme trenings-omgivelsene  som de to klubbkameratene Magnussen og By Farstad er i. Men det kan godt være at det er en romslig ja takk begge deler- praksis her.

                                                  Carina som enslig kvinne her da? Det lyder ikke så veldig musikalsk. Men det er betryggende at hun har en sambygding i trenerskapet, som helt sikkert vil bety god oppfølging.

                                                  Mange små spørsmål her. Ytterligere sprintmomenter til fundering: Bratli (forlatt teamet, lagt opp). Reinton (lagt opp). Sæves (satser videre, men ikke i dette teamet). Sosiologi, geografi, økonomi?

                                                  Merk til slutt at løpsfantomet Erik Resell gikk 5000m på 11 blank og litt som 11- åring. Så egentlig skulle jeg gjerne sett han i andre omgivelser!

                                                Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 28)
                                                Svar til: Svar #6156 i Team Sørmarka
                                                Din informasjon: