Svensk skridsko

Hjem Forum Forum 15.46.6 Svensk skridsko

Viser 18 innlegg - 193 til 210 (av totalt 210)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #9929 Svar
    Kristian Eliassen

      Da Sverige søkte om vinter-OL var planen en flerbrukshall a la Stavanger. Banen skulle lokaliseres til en forstad til Stockholm. Personlig syntes jeg at prosjektet så litt puslete ut med permanente tilskuerplasser til 500 personer eller deromkring osv. Skal Sverige håpe på Karlstad isteden? Prosjekt lansert. I teorien er det jo fint å tenke seg istid på de små «innebygde» hockeyflatene og bandyflaten. Så tar man ned vantene i unntakstilfeller og får en fullverdig hurtigløpsbane til slike stevner som verdenscup. Nettopp verdenscupen hadde hatt godt av å etablere et momentum over et par stevner i samme geografiske område. En tanke hadde derfor først vært Stavanger og deretter Karlstad.

      Apropos Stavanger, så leser jeg en kort melding om at Nils van der Poel kommer til Stavanger for å (sannsynligvis) delta under Uego rekordløp den 21.-23. mars. Søknader for å komme med i Team Sørmarka neste sesong er 23. mars. Bare en tanke…

      #9935 Svar
      EinarR

        Personlig så etterstreber jeg ikke 100% saklighet. Litt sleivete stil innimellom, det gjør seg. Så lenge Haarberg godtar det da. Og jeg tror ikke han har vurdert den røde varsellampa særlig ofte. Han har ikke slike krefter å stri med som de på FB historie!

        Også jeg så en liten referanse til NvdP og Stavanger. Har tenkt at flere av svenskene kunne hatt godt av å tilhøre det miljøet. De (men uten Nils) hadde samling der i starten av sesongen, og f.eks. Wilhelm Ekensskär har nevnt Stavanger i positive vendinger. Og Emil Klockar har hatt sportslig fin flyt der. Så spørs det hva som er mulig. Det blåser en Stavanger-vind innenlands også, og det er sikkert begrensa kapasitet.

        Karlstad- ja det er spennende. Blir interessant å se om de får fart på idéen. Her er det slektsskapet til særlig bandy som kan komme hastighet til gode. Som nevnt, så legges det opp til ganske raus publikumskapasitet. WC Karlstad før jeg dør!

        #9940 Svar
        jeppe

          Wilhelm Ekensskär skal delta i stevnet i Stavanger. Håper NvdP også gjør det, pluss flere av de andre blågule.

          #9954 Svar
          EinarR

            Viking Race Heerenveen 2020

            Det årlige Viking Race i Heerenveen/Thialf er et sikkert sesonghøydepunkt for mange yngre utøvere i flere europeiske land. Tradisjonen står spesielt sterkt i Norge og Sverige. 22 utøvere fra Sverige 11-16 år, 12 gutter og 10 jenter. Det er mange gjengangere fra samme stevne året før. Mange av de svenske løperne har ikke ofte anledning til å gå under så gunstige forhold som på Thialf. Derfor settes det en mengde personlige rekorder der. Med ett mulig unntak så fikk alle svenskene med seg minst én pers fra dette stevnet.
            Det er ingen tvil om at de svenske ligger lavt i dette terrenget. Dette gjelder jentene i enda større grad enn guttene. Muligens er Josephine Grill (J11) sin 17.-plass på 500m (av 24) den beste plasseringa blant jentene. Herunder de beste prestasjonene/persene:
            J16: Disa Arnell med tre perser. 5.04.99 på 3000m. Det gir en sjetteplass på svensk sesongstatistikk.
            J14: Tindra Jansson Westman med pers. på alle distanser. 45.34-1.34.81-2.29.44. Dette er fullt på høyde med de to Hagaström- jentene i J16. Gammel 500-pers fra Hamar før jul var 47.93, så her kan vi snakke om fin utvikling!
            J13: Sofie Sjödin (fra Sundsvall, som også Tindra):47.96-1.39.52. Felicia Nilsson (fra Pollux, Västerås) er ikke så langt bak Sofie.
            J12: Lisa Nilzén (også Sundsvall) klart best av de tre svenske: 51.05-1.46.72.
            J11: Allerede introduserte Josephine Grill (Södermalm, Stockholm) 50.34. Elleveåringene går 4x500m!

            G16-G15: Sverige sin mye omtalte lovende stamme! Sebastian Forsmark (15, Södermalm) «knallet til» som de sier i Bergen, med 39.24 på 500m. Dette var beste svenske plassering i hele stevnet: Nr. 11 av 24 startende. 1.4 sek. forbedring av gammel pers, fra Viking Race 2019. Her er ei oppstilling av resultater, der alle noteringer ga nye perser!

            Isac Forslund                                     f             –            1.20.02             2.07.67
            Simon Jeppsson                            
            dq        4.37.35    1.23.52            2.11.36
            Sebastian Forsmark                   
            39.24     4.37.82    1.20.05            2.04.76
            Kaspar Norberg                           
            40.41     4.23.53    1.19.86            2.01.41
            Ludvig Nylén                                
            40.42     4.21.88    1.19.79             2.01.99

            Hvis svenskene skal ha forhåpninger på kort sikt, så bør det være knytta til denne klassen. Håper alle fem får lyst til å satse videre etter dette. Merk den tette tusenmeteren!

            G14: Hugo Klockar: 43.83-1.27.46-2.15.50. Et stykke foran Anton Eriksson(G13):44.62-1.31.22.

            G12: Sammi van Vliet: 43.88-1.30.26. Som nevnt før en del ganger- svenskenes p.t. tydeligste talent i de yngre klassene. De tre andre svenskene i G12/G13 fikk også med seg perser, men ligger et godt stykke bak Sammi fra Falun.

            Sesongen er kanskje over for mange av disse nå. 21. mars er det Avslutningstävling i Örebro. Og noen av de eldre får muligens med seg en tur til Norge eller Tyskland før isen smelter?

             

             

            #10039 Svar
            jeppe

              Sandefjordløpet, et veldig stort skøytestevne, og et flott arrangement for norske skøytejenter og skøytegutter i alle aldre blir arrangert på Hamar i Vikingeskipet denne helga.
              Foruten junior A, B, C og D, er det også 10, 11 og 12 årsklasser, og jammen har de ikke plass til en liten gjesteklasse også.
              Grunnen til å nevne dette i svensketråden, er at noen svensker er på plass. I første rekke Elin Fryckberg (IK Wega), Hun stiller i gjesteklassen.
              Den klassen går ikke sine løp før i dag, altså søndag. Der er også en annen svenske, Anders Jacklin (IFK Gøteborg), han er -67 modell, og altså hobbyløper.
              Andre svensker, som gikk løp lørdagen; Tina Svensson (Motala AIF) i junior A klassen hvor hun fikk en 6. plass på 500 (46.07) og 5 plass på 1500 (2.24,40), begge tidene, ikke langt bak personbeste.
              Skøyteklubben Wega er representert med tre stk Eliasson. Lova Nystrøm Eliasson i junior C, og Hanna Nyström Eliasson, jenter 12 år, og Olle Nystrøm Eliasson, gutter rekrutt.
              I klassen Gutter 12 år, finner vi en Erik Bengtsson, også han fra IK Wega.
              Resultatene fra lørdagen ligger på speedskatingresults nå. Beklager å tråkke på bordet til EinarR.

              #10048 Svar
              Emil Nielsen

                Nils van der Poel gikk 10000m på kortbane (111,1m bane = 90 runder) på 17.32

                #10049 Svar
                38.08 Owe

                  90 runder, og 90 % av løpet med svingskjær vil jeg tro. Men hvorfor?

                  • Dette svaret ble endret 4 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: layout!
                  #10050 Svar
                  Emil Nielsen

                    Han var på kortbane trening med SK Skrinnaren. Tipper at det var l

                    Mest for moro skyld

                    #10075 Svar
                    EinarR

                      Hurra til rette vedkommende for innlegg nr. 200 i svensktråden!

                      Sandefjordløpet (på Hamar, hvor ellers) har Jeppe nevnt. Som han sier, primært ei massemønstring for de yngre. Det svenske innslaget var ganske beskjedent og litt hummer og kanari. Elin Fryckberg (23) og Tina Svensson (17) deltok i gjesteklasse. Ingen av disse hadde resultater i februar måned, så det var positive starter. Elin har vært skarpere for noen sesonger siden, mens Tina (Sveriges beste junior) har hatt litt beskjeden framgang i år. Lova Nyström Eliasson (15) deltok i sitt fjerde stevne på like mange helger. Ergerlig nok så ble hun diskvalifisert på den mest interessante distansen (1500). Så da måtte hun nøye seg med 500-pers (50.85) og ligger kanskje an til å bli neste svenske under drømmegrensa 50. Men rekker hun det, denne sesongen? De få svenske i yngreklassene falt pent inn på de rause, lange resultatlistene.

                      Svenske skridsko/jenter og -kvinner: Den 5. januar hadde vi ei bekymringsmelding vedrørende svensk bredde (mangel på). Hvis vi nå utvider reviret litt, og teller opp årgangene 1990-2003 (altså stort sett løpere mellom 17 og 30 år) så finner vi følgende: Fem løpere født på 1990- tallet, og åtte løpere født 2000-2003. De to yngste i utvalget er da de to Hagaström- jentene Alva Winroth og Disa Arnell, begge 2003. Eldste jente i segmentet er Eva Lagrange, som ennå ikke, men snart, fyller 27. Hun har «lagt opp», men er likevel klar pallkandidat i et virtuelt SM over liten firkamp. Den opplagt  sterkeste jenta er Erika Lindgren (2000), som til tross for lav profil og skadeproblemer har forbedra seg en del denne sesongen. Blant de andre jentene så er det ikke lett å få øye på løpere i kraftig utvikling. Noen har hatt moderat framgang: Ann-Marie Lindqvist (1997), Tina Svensson (2002), Disa Arnell (2003). Det er mye som tyder på at de fleste av disse jentene primært tenker lokalt, at det er det svenske konkurransemiljøet som er horisonten. Det kan også virke som om litt av piffen forsvant hos flere da årets SM ikke ble noe av.
                      De nevnte tretten løperne dominerer naturlig nok svensk distansestatistikk for sesongen 2019/20. Av øvrige løpere inne på topp 20 på forskjellige distanser, så finner vi seks løpere yngre enn født 2003, og fire løpere født før 1990.

                      I alt 13 kvinneløpere 17-30 år! Jeg tror ikke det er mange som har unngått radaren. Gladsaken oppi dette er nok en gang Hagaströms SK, som huser hele sju av disse tretten jentene.  Og av disse sju, så har seks notert tid på 3000m denne sesongen (5.04-5.47). Hvilken X-faktor har vi å gjøre med her? Trivsel og miljø, tipper jeg. Et stykke unna toppidrett, men ingen går 3000m på skøyter med snittfart over 30 km/t uten å øve litt på det!

                       

                      #10092 Svar
                      EinarR

                        Resultatene fra Sveriges Bästa Short Track Åkare 2020, arr. SK Skrinnaren/Malmö foreligger nå

                        http://skrinnaren.com/test/wp-content/uploads./RESULTAT-Sveriges-B%C3%A4sta-Short-Track-%C3%A5kare-2020-7-8-mars-1.pdf

                        Det er ikke for nybegynnere å umiddelbart forstå dynamikken i shorttrackstevner! Stevnet samla ikke noe imponerende stort startfelt, men det ser ut som om det var ei blanding av kortbaneløpere, hastighetsåkare og noen med bein i begge leire. Klassen for rekrutter var størst. Av kjente hurtigløpsnavn: Nils van der Poel, de to stockholmerne Sebastian Forsmark og Kaspar Norberg, samt Erika Lindgren (som kanskje fortsatt er 60/40 i favør shorttrack?). Det ser ut som om alle disse deltok med liv og lyst, i fight med spesialkortbaneløpere som Fabrice Dufberg Suh og Jacob Jansson, sistnevnte litt rusten pga. sin eksiltilværelse i Norrbotten? Se for øvrig tråden 24.-25.11., bl.a. med innsideinformasjon fra Emil Nielsen!
                        Som et spesialinnslag finner vi altså (Heat 20): 10000m Nils Special Relay! Her har Nils gått mot et stafettlag på fem, og vant spurten: 17.32.467 mot 17.32.631! Dette har sikkert vært artig å se på, og varvräcknaren Magnus Åhlund bør ha hatt tunga beint i munnen. I en av støtterollene finner vi også Jonas Schön som Track Steward.

                        Konklusjon NvdP: Har tilfredsstillende høy beredskap.

                         

                         

                        #10165 Svar
                        EinarR

                          Skandinaver i Amsterdam…

                          Det var snakk om FISU World University Speed Skating Championship, utendørs i Amsterdam. Vi var representert med Ann-Marie Lindqvist og Wilhelm Ekensskär. Personlig så slo jeg på, og så sendingene der en tapper løper fra Taiwan gikk aleine på 5000m. Det var synlig vind og kraftig vannføring på isen. Likevel presterte mannen årsbeste, på ei tid på 1970- nivå. I en seinere kvartett klarte Wilhelm så vidt å straffe tida til asiaten, og unngikk dermed sisteplassen. Ann-Marie var meget aktiv før jul, men har vært nesten helt borte siden. Dette tyder på at hun er mer student enn skøyteløper? De to svenskene ble stort sett statister, med ett unntak: 1500m. Her hadde de begge en neve løpere bak seg på listene. Ann-Marie, dessuten ganske tett bak noenlunde meritterte løpere som Vera Güntert (Sveits) og Katharina Thien (Østerrike). Antakelig er hun mindre opptatt av slike ting enn en del av oss andre, men likevel kanskje et bra utgangspunkt. Nå når sesongen er over, er hun nr. to på den svenske årsstatistikken på 1500/3000m, et drøyt stykke bak Erika Lindgren. Litt overraskende er det at plasseringa ville vært omtrent den samme, også i 2000- eller 2010-sesongen! Den svenske tilbakegangen hadde kanskje vært tydeligere om vi hadde undersøkt topp 10- nivået.

                          I Sverige gjenstår nå (21. mars) tradisjonsrike (10. utgave) av SK Winners avslutningstävling i Örebro. På den innendørs 250- metersbanen  Behrn Arena. Her har de en kuriøs kombinasjonskonkurranse: 300m/3000m eller 300m/10000m! Mange av våre etter hvert velkjente svenske skøytevenner er påmeldt, deriblant Nils van der Poel. -Men hvis Örebro likner bare litt på resten av Skandinavia og Europa, så satser vi ikke penger på at dette stevnet blir noe av. Dessverige.

                          #10166 Svar
                          jeppe

                            Siste svenske er i mål, og sesongen er vel over for alle nå, så sant ikke SK Winners avslutningstävling i Örebro blir arrangert.
                            Ja, det var vel 1500 meterrne som ble ble lyspunktet for Wilhelm og Ann-Marie under dette Fisu Word University Games greiene. Svenskene ble som EinarR skriver; statister.
                            Da Wilhelm trakk seg fra 10 000, og dagen etter ble disket på 1000 meter, synes jeg bare at det ga et godt bilde av hvordan ståa egentlig er for våre svenske venner. Den er trist.

                            Foruten godkjente 1500 metere for både Ann-Marie og Wilhelm, merket jeg meg at Ann-Marie ungikk sisteplassen på 1000. Hun slo finske Tilda-Sofia Oras ganske klart, og Tilda-Sofia, er ei jente som har bedre pers enn Ann-Marie Lindqvist på denne distansen.
                            I motsetning til Wihelm, så stilte Ann-Marie opp på den lengste distansen for henne. 5000 meter. Der ble hun desidert sist. Ett helt minutt bak hviterussiske Anna Kovaleva som ble nest sist. Likevel: 8.56, 25 var ikke katastrofe når persen til Ann-Marie ikke er bedre enn 8.37,17. (Satt innendørs i Minsk).

                            Da denne sesongen begynte, hadde jeg forhåpninger til Wilhelm Ekensskär, men de ble ikke innfridd. Svenskene har vært veldig flinke til å delta i stevner igjennom hele sesongen, men tilbakegangen er svært synlig.

                            #10218 Svar
                            EinarR

                              «AVSLUTNINGSTÄVLINGEN SENARELÄGGS PÅ GRUND AV COVID-19»

                              SK Winner Örebro melder dette nå i kveld. Så da blir det lite å fylle på med i denne tråden framover. Kanskje prøver vi med ei oppsummering eller noe liknende etter hvert.

                              #10330 Svar
                              EinarR

                                Skridskons Vänner har delt ut stimulansstipendium (a 3000SEK) til disse fem løperne:

                                Tindra Jansson Westman (april 2005, Sundsvall)
                                Sebastian Forsmark (juni 2004, Södermalms IK/Stockholm)
                                Kaspar Norberg (februar 2004, Södermalms)
                                Ludvig Nylén (oktober 2003, Trollhättan)
                                Emil Klockar (oktober 2001, Sundsvall)

                                Kaspar og Ludvig fikk tilsvarende stipend i fjor også. Hvis god framgang er et sentralt kriterium, så ser det ut som om SV har funnet fram til gode stipendiater!

                                Tindra (45.34-1.34.81-2.29.44) forbedra persene sine med 4-5 tidspoeng i løpet av sesongen. I Skøyteaktiviteten i Sundsvall er sterkere i dag enn den var for ti år siden. Klubben har en bra stamme med løpere, blant dem Sofie Sjödin (f. 2006) og Lisa Nilzén (2007). En av Sverige sine få operative 400m-baner ligger her, og det er et godt apparat rundt virksomheten.

                                Sebastian (39.24-1.20.05-2.04.76-4.37.82), også i snitt fram fem tidspoeng. Flytta fra Sundsvall til Stockholm foran den tilbakelagte sesongen. Stockholm har den andre fullt brukbare 400m-banen i Sverige, og Sebastian har der en tilsynelatende inspirerende treningskamerat i

                                Kaspar (40.41-1.19.86-2.01.41-4.23.53) har blitt merkbart sterkere i løpet av sesongen.

                                Ludvig (40.42-1.19.79-2.01.99-4.21.88) gir 2-3 tidspoeng fram på mellomdistansene, og et halvt minutt forbedring på 3000m. Trollhättan har mange av de beste seniorene i Sverige, så vi kan håpe at forholdene ligger godt til rette for en junior i framgang.

                                Emil (40.45-1.21.03-2.01.59-4.17.77-7.28.62) er jamnt fram på alle distansene, tydeligst på de lengste. Godt over et halvt minutt forbedring på 5000m i løpet av et år, og tretten sekunder på 3000m. Antakelig den eldste utøveren i utvalget mitt som har hatt stor, utvilsom framgang!

                                #10333 Svar
                                EinarR

                                  https://www.skridsko.se/svenskaskridskoforbundet/skridskonsvanner/

                                  Skridskons Vänner maser ikke livet av seg for å fortelle at de finnes. De har pr. dato 59 medlemmer som betaler 200 SEK hver i året. Hvis noen synes det er artig å følge med på svensk skøytesport, så kanskje det er en ide til et lite håndslag?

                                  Skriveren var medlem i «gamle» dager, antakelig i en periode etter 1988 da vi ble kjent med en krumtapp i svensk skridsko. Jeg var da (hvis jeg husker helt rett) en av to norske medlemmer i SV! etter noen år så ramla jeg av: Det var omstendelig å betale penger til svensk bankkonto på den tida. Og etter hvert også dyrt. Det kom så langt at gebyret matcha/evt. oversteg summen som skulle sendes! Et år skulle jeg omgå denne ufordrageligheten. I forbindelse med reise til Sverige (skøyteløp) skulle jeg ta med penger og så betale til bank eller post i Göteborg. Men så var flyet så forsinka at jeg ikke nådde åpningstidene på fredag! Slutt på historien.

                                  Kanskje trør vi til på ny nå, anno 2020. Hvis det i mellomtida er blitt en enklere sak med økonomisk håndsrekning over grensa.

                                  #10513 Svar
                                  EinarR

                                    Fullstendig på sidespor dette! Men har lest diskusjonen rundt Johnny Höglin og hans 10000- gull i Grenoble (FB Historie). Har forstått at dette er/var et traume for mange norske skøyte- og Maier-fans. Jeg kan ikke huske at jeg var så lei meg, for jeg har alltid satt pris på at underdogs hevder seg. Omtrent alle de norske som ble snytt for seier av Johnny (og Jonny) vant jo gull likevel, før eller seinere. Men jeg syntes kanskje litt synd på Bettong, da Örjan Sandler tok bronse i Grenoble. Men igjen: Artig med svensken.

                                    Men (solid avsporing starter her): Jeg har aldri før hørt om dramatikken rundt Johnny Höglin sin lillebror. Urban H. var født i 1965, mot Johnny 1943. Så her var det skikkelig aldersforskjell. Men Urban og kjæresten Heidi Paakkonen dro til New Zealand (Nord-øya) som ryggsekkturister i 1989. Så forsvant de. Urban ble funnet drept, Heidi er aldri funnet.

                                    Dette er en svært mye omtalt krim/drapsgåte i New Zealand. Ei innføring f.eks. her

                                    https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Urban_H%C3%B6glin_and_Heidi_Paakkonen

                                    #10517 Svar
                                    jeppe

                                      Jeg sporer på i avsporinga, den første av dem.
                                      Skum-leste litt på fb om alle som nærmest døde forran TV´n i -68 da Høglin vant 10 000. Gadd ikke lese alt, bare sukket. Jeg døde ikke foran TV´n dengang. Det var nemlig da jeg våknet. Det var da jeg forsto at eksempelvis et lite sekund, er et hav av tid på en skøytebane. Det var Høglins seier som fikk meg hekta på skøyter.

                                      Stor takk til Høglin och svensk skridsko som fikk meg til å følge med på denne sporten. Saken ble for meg bare enda bedre at Sandler også kom på pallen.

                                      Den andre saken, avsporinga, har jeg aldri hørt om før nå.

                                      #10851 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Jeg leser på Facebook at Ove König (70) er død. Han var en av de store sprinterne på begynnelsen av 70-tallet – f.eks. nr. 2 i sprint-VM 1971.

                                        Mange kjente svenske og internasjonale navn i denne FB-tråden.

                                      Viser 18 innlegg - 193 til 210 (av totalt 210)
                                      Svar til: Svar #10075 i Svensk skridsko
                                      Din informasjon: