Svensk skridsko

Hjem Forum Forum 15.46.6 Svensk skridsko

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 210)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #8938 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Har som sagt lagt ut en tekst om situasjonen i Gøteborg. Artikkelen er oppdatert med mer info. i dag.

      • Dette svaret ble endret 4 år, 2 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Rettet lenken!
      #8948 Svar
      EinarR

        Vikingloppet i  Västerås (innendørs- 250-metersbane). Nok ei ganske brei skøytemønstring i regi av Pollux! 11-16- årsklassen konkurrerte om plasser til Viking Race i Heerenveen. Jeg er ikke sikker på hvordan kvotene dit er. Visse begrensninger pr. nasjon gjelder, men i praksis så er det sikkert plass til ganske mange av de som er motivert for turen (og som kan betale for den). Deltakelse der, samt i stevner i Stavanger og på Hamar mot slutten av sesongen, er nok gulerøtter for noenlunde satsende unge svenske løpere. I praksis så vil ofte bestetider, oppnådd i slike stevner, bli stående til neste, tilsvarende anledning.
        Tiårsklassen var ganske fyldig. For så unge løpere så er sikkert 250m- formatet bare positivt. 100 meters langsider fortoner seg som ganske ørkesløse så lenge ferdighetene ikke er helt på topp! Den klart dyktigste tiåringen i sving var Theodor Hansen-Östlund fra Hagaström- så har han også et skøyteetternavn med sus i! 57.6 brukte han på 500m. Ellers var det gledelig mange rekrutter fra Eskilstuna (6), men f.eks. bare én fra arrangørbyen. Så håper vi at det ikke var siste gang at disse unge inntok plassene. Forøvrig så er ikke svenskene redde for å rangere resultatlistene for så unge klasser. Det er ikke anbefalt i Norge!
        KLASSE 11-12 år (Junior D): En soleklar ener i før omtalte Sammi van Vliet fra Dala Active Skaters/Falun (de stilte også med to tiåringer). Sammi har målt seg med norske jamnaldringer tidligere i sesongen, og har plassert seg fint. I helga gikk han 1000m fortere enn noen gang:  1.37.25- to sekunder raskere enn før, på Hamar. Blant jentene i klassen er det tre løpere med bedre sammenlagt poengsum enn nestbeste gutt! Josephine Grill (Södermalm) hurtigst av dem, mens toer Rut Hjelm (Hagaström) hadde større framgang. Mange perser ellers blant jentene, men bare ei til enn de nevnte under minuttet på 500m.
        KLASSE 13-14 år (Junior C): Tindra Jansson Westman (Sundsvall) klart best, hun deltok i Odalsskøyta på Hamar i desember (se 1.12.). Der kom hun godt over midten i klassen sin. Nokså stor avstand til Felicia Nilsson (Pollux) og tidligere nevnte Lova Nyström Eliasson (se 17.1.!). Lova fikk nye bestetider (1.49-2.50), så det tyder på at samarbeidet med tidligere svensk stormester Sofia Hassel (Albertsson) er nyttig! Bare to deltakere hos guttene, men dette er to som holder potent nivå: Hugo Klockar og Anton Eriksson (Sundsvall/Hagaström). Hugo (som også deltok i Odalsskøyta) først denne gangen. Begge med nye bestetider på 500 (44.7-45.0), og Hugo nesten identisk tid med 1500-persen fra Hamar: 2.25. Når farten blir stor så er det vel ingen fordel akkurat med kort bane og krappe svinger.

        Klasse 15-16 år og derover følger!

        #8949 Svar
        EinarR

          Vikingloppet, Västerås

          KLASSE 15-16 år (Junior B): Her var Hagaström-løperne Alva Winroth og Disa Arnell alene i klassen. De er ganske jevne, men det er ikke noen særlig positiv tendens å spore, sammenligna med innsatsen på samme arena under Winbergs Minne (se 16.12.) Guttene: De samme fem deltakerne som vi har vært mye innom: Kaspar Norberg, Sebastian Forsmark (Södermalm), Ludvig Nylén (Trollhättan), Isac Forslund (Sundsvall) og Simon Jeppsson (Hagaström), alle født 2003 og -04. Dette er en noenlunde tett, homogen klasse, og styrkeforholdet innbyrdes er ikke gitt. I helga var Norberg førende, mye på grunn av 3000-pers 4.42, ti sekunder raskere enn et samla hovedfelt. Simon Jeppsson må rangeres som femtemann, men holder de andre best jo lenger distansen er. Mange i denne gruppa har gått lite på «rask is», så kanskje får vi se deres reelle nivå mot slutten av sesongen. Et mål og håp må være at disse løperne blir stimulert av innbyrdes miljø og konkurranse, og fortsetter å satse. Her har svenskene en mulighet for å bygge opp en levedyktig juniorstamme.
          Sjøl om vi her utnevner Gutter JUN B som det mest spennende feltet å følge i svensk skridsko p.t., så ble disse løperne slått av den tidligere eliteløperen Per Bengtsson (f. 1967) i den kombinasjonen de gikk i helga: mini firkamp. Det er særlig 3000m som gjør utslaget, med Bengtsson på 4.30 (mot 4.42-4.55). Hva sier dette mest om?
          Deltakelsen blant de eldre løperne var ellers beskjeden. Adam Axelsson hadde en gjesteopptreden på 500m: 38.57. Gustav Arnell, Gustav Åkesson, Oskar Nilsson og Emil Klockar (den siste junior) gikk korte distanser. Ganske jevnt, med Arnell best (39.9-1.20-2.07). Det er skummelt at nevnte Per Bengtsson brukte 2.09 på 1500, klart foran både Åkesson og Nilsson. Arnell og Nilsson (20 og 19 år) hadde jeg forhåpninger til etter ganske frisk forsesong. Men nå synes jeg ikke det ser så veldig bra ut.

          Johanna Östlund (f. 1981, se 16.1.) gikk sine første løp på tre år (47.7-2.31), og har ikke så mye å ta igjen på  juniorløperne Tina Svensson (Motala) og Clara Forslund (Sundsvall). De beste av de aktive seniorløperinnene deltok ikke i Västerås.

          Alt spennende finnes i arbeiderklassen, sa Ivar Lo-Johansson. I svensk skridsko finner vi p.t. det mest spennende i G 15-16-klassen!

           

           

           

           

          #8950 Svar
          EinarR

            Førsteklasses arbeid med/om Ruddalen! Mange interessante opplysninger du (Haarberg) har jobba fram. Imponert. Mitt eget framstøt ga ingen respons.

            Men den lenka du la ut nå sist, åpner det svenske stoffet (her hos meg i alle fall). Det var sikkert ment til ditt eget?

             

            #8961 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Takk for beskjed. Rettet nå!

              #8964 Svar
              Jeppe

                Ungdomslandskampen flyttas.

                Står det på den svenske nettsiden. De skriver videre:

                Det milda vädret som fortsatt rådet har lett till att vi blir tvingande att flytta Ungdomslandskampen.
                Idag får Svenska Skridskoförbundet och Dala Active Skaters tyvärr meddela att vi blir tvungna att flytta Ungdomslandskampen från Falun till Seinäjoki, Finland.

                Det er med andre ord mye motbakke for skridskosporten i Sverige for tiden.

                #8971 Svar
                EinarR

                  Verre og verre… får de arrangert Onsdagstävling i Stockholm i kveld tro? Östermalms IP tror jeg har et ganske oppgradert fryseanlegg. Men det finnes grenser for hva som er økonomisk (og etisk) ansvarlig. Det er lenge siden det var vottetemperaturer i den svenske hovedstaden.

                  Kom til å tenke på det: Hva gjelder snø vs. is som vintersportsbasis i Sverige og Norge: Isidrettene står samla mye sterkere i Sverige enn hos oss. Og antakelig står «is» mye sterkere enn «snø» hos svenskene. Som idrett: Ishockey og bandy er svært/stort, mye større enn hos oss. Og litt mindre betydningsfullt: Sverige har mer tradisjon enn oss også for kunstløp og kortbane. Hvis vi tenker mer mosjon/fritid enn konkurranse, så har jeg inntrykk av at det å bevege seg på is er en sterkere tradisjon enn ditto på snø hos svenskene. I de mest folkerike delene av Sverige er ikke ski «tingen». Folk i Malmö og Göteborg har ikke langrennski i garasjene sine! Og f.eks. i Stockholm så har jeg inntrykk av at folk i like stor/større grad bruker skøyter (långfärd) som ski når de skal ut å røre på seg vinterstid.

                  Altså står «skøyter» langt sterkere hos svenskene enn hos oss. Hvis en søker på «skridsko» og en eller annen svensk bykommune, så finner vi et utbredt tilbud som langt overgår det vi kan regne med å finne her i landet. Det kryr av isflater. Det er ei  framskutt, offentlig tjeneste. Men det er altså primært hockeykulturen som er bakgrunnen for dette. Det innebærer at publikum over store deler av Sverige har et tilbud der de kan snøre på seg allslags skøyter og bevege seg rundt. Ofte angis det tider hvor det ikke er tillatt med køller og pucker/baller. I tillegg kommer den utbredte naturistradisjonen på sjø og vann. Så vi må ha i minne at skridsko er større enn vi tenker over det i nabolandet. Det er bare det at det vi bryr oss mest om; hastighet, er i dyp krise.

                  Jeg har noe materiale om banesituasjonen (hurtigløp) i Sverige, som jeg kommer tilbake med!

                  #8986 Svar
                  EinarR

                    Mer Ruddalen- uavhengig av pågående aksjon og førsteklasses presentasjonsarbeid her på 15.46.6. -Når aksjonen 1000 underskrifter?!

                    Jeg må nok spise i meg det jeg har hevda tidligere: Taket over hele anlegget var på plass allerede i 2003. Jeg har funnet fram programmet for VM. Mye interessant der. Men om banen så står det:
                    Sveriges första täckta 400m skridskobana. Invigdes 9 november 2002. Heltäckande tak. 20 pelare på innerplan som bär upp taket.Väggar på tre sidor med 20% öppenhet. «Naturvägg» på bortre sidan. Asfalterad innerplan. Temporära läktare.

                    Mer om naturveggen på vekslingssida (dette var ikke så åpenlyst i 2003, siden det sto tribuner, ganske fulle av folk, der).

                    «Ruddalens unika läge gjorde det möjligt at lämna en hel längdsida öppen utan att det påverkar banans förhållande. De härliga effekterna av detta är bl.a. ett motionsspår som går längs med växlingsrakan och att bergssidan med träd och snö bildar «vägg». Man får en känsla av att vara ute fast man är «inne». När människar joggar och går genom hallen stannar de gärna upp och tittar när våra åkare tränar. Förhoppningsvis upptäcker allt fler vilken härlig och fartfylld sport skridskoåkning kan vara.»

                    Sånn lød det, for snart 17 år siden. Dagens misere er så sin sak. Men noe gikk ikke etter håp og drømmer, også før dette.

                     

                     

                    #8997 Svar
                    EinarR

                      Onsdagstävlingarna i Stockholm går stort sett etter programmet. I ulvetider som disse så må vi ikke overse de lyspunktene som finnes. I går deltok ti menn og ingen kvinner. Kjemisk fritt for yngre innslag denne gangen, alle fra M35 og oppover. Halvparten av de ti gikk 500m under femti blank, og alle kom under minuttet. Tre satte pers. Langt unna elitenivå dette, men et positivt uttrykk for den svenske skridskokulturen (jfr. innlegg i går).
                      Dette forsterkes av at det samtidig/parallelt(?) på samme arena(?) ble avholdt noe som er benevnt Motionspokalen! Her deltok ti kvinner og 26 menn på 500m! Ingen konfirmanter her heller, for å si det forsiktig. Best tid (46.4, og dermed kveldens raskeste, siden Nicolas Gachoud i Onsdagstävlingen hadde 46.55) hadde Lars Lindström, 2.01-mann fra 1989.

                      #9007 Svar
                      EinarR

                        https://karlstad.se/karlstadvaxer/projekt/arenautveckling2/tingvallaisstadion/

                        Interesante planer i Karlstad! Hurtigløp ligger nokså nede der. De har (hatt) en 400m kunstisbane, Tingvalla Isstadion. Siste registrerte skøytekonkurranse der var i sesongen 2017/18. Isflata der er kjempestor, og brukes av flere isidretter. Som det går fram,  så vil de bygge inn anlegget! Hastighet står neppe framst i rekkene her, men det sies klart at den nye hallen skal kunne rigges til bruk som 400m hurtigløpsbane.
                        Dette ser ut som helt konkrete planer, som skal iverksettes og gjennomføres innen et par år.

                         

                        #9010 Svar
                        Jeppe

                          Sitat fra EinarRs Innlegg 22/1

                          I tillegg kommer den utbredte naturistradisjonen på sjø og vann. Så vi må ha i minne at skridsko er større enn vi tenker over det i nabolandet.

                          Det mangler riktignok en t, men jeg leste ordet som: naturist-tradisjonen (på sjø og vann), og forsto ikke helt linken mellom naturisme i sjø og vann og skrisdkoåkning, men så kikket jeg nærmere på ordet, og det står altså naturis-tradisjonen (på sjø og vann.) Og det blir noe helt annet.
                          Uansett er naturisme godt utbredt både i Sverige og Finand, mer enn i Norge, men dette handlet om naturis. (Naturligvis).
                          Da dette gikk opp for meg, fant jeg bokmerket jeg for lenge siden la inn på min mac, et bokmerke til en nettside som tidligere var veldig fin hvis man hadde interesse av å se hvilke baner, og hva slag baner de forskjellige skøytenasjoner har.
                          Denne nettsiden gikk jeg inn på, men det var en nedtur.
                          På denne siden kunne man tidligere begrense søket i banene for det aktuelle landet, ved å søke på om banen var overbygd eller ei, om det var naturis eller kunstfrossen, og ikke minst; størrelsen på banen. Den muligheten er borte.
                          Søker man på baner i Sverige nå, noe jeg gjorde, så får man opp alt som er av baner, inkludert nedlagte.
                          Man får altså opp en oversikt over alt: Hockeybaner, bandybaner, skøytebaner, operative- og nedlagte baner. Kanskje taubaner og jernbaner også. Helt umulig å finne det jeg hadde lyst til.

                          Fordi: Det sto på den svenske siden i forbindelse med at landskampen blir flyttet fra Sverige til Finland:
                          Vi har även undersökt alternativa 400m banor i Sverige men samtliga anläggningar är fullbokade sedan tidigare.
                          Aha… tenkte jeg, altså er det noen baner som har is, og er operative.
                          Derfor søkte jeg på dette nettstedet:
                          https://www.speedskatingnews.info/de/data/eisbahn/?country=SWE

                          Men når det ikke går an å begrense søket til akkurat det jeg ønsker å finne ut av, (operative 400m baner i Sverige), da ga jeg opp. Mulig det er et triks i Ludo som kan begrense søket, og kanskje orakelet EinarR finner ut av det?
                          For foreløpig ser det ut som at ingenting har gått ham husforbi i denne fantastiske tråden om skridskosporten i Sverige.

                          #9019 Svar
                          EinarR

                            I helga kjempes det om Stockholm Trophy på Östemalm! Plussgrader så langt øyet kan se, og lett skydekke uten nedbør. Men som alltid under sånne forhold- en viss trekk i lufta. Brukbare forhold m.a.o.- evt. også for naturister. Dette er sammenlagtstevne over to dager, en sprint- og en allroundkombinasjon. Distanser t.o.m. 3000m, alle aldre og kjønn velkomne.

                            Flere byer på S: Lurer litt på hvordan de driver i Sundsvall! Ikke registrert noe aktivitet der siden tidlig i desember (Gärdehovspokalen). Gärdebanan skal være kunstis og 400m. Tendensen i Sundsvall synes jeg har vært positiv, med flere løpere og flinke folk rundt. De har ikke noen inntegninger på terminlista heller, ikke sist jeg så etter i alle fall.

                             

                            #9072 Svar
                            EinarR

                              Stockholm Trophy (en tradisjon siden 1997) samla omtrent 60 deltakere i helga, fra helt unge til godt voksne. Det er ei fin mønstring, også etter norsk målestokk. Hagastrøm som vanlig best representerte klubb med omtrent 1/3 av deltakerne. Ellers merker vi oss at Eskilstuna var på plass med ganske mange i rekruttklassene.
                              Sverige har pr. dato fem løpere som holder et visst internasjonalt nivå. Da må vi telle med de to notorisk avholdende Erika Lindgren og Nils van der Poel. De tre andre: Wilhelm Ekensskär, David Karlingsjö og Adam Axelsson. Av disse så var bare sistnevnte til start i helga, på Östermalm sin 400m bane. Her gikk han 1.18.56 på lørdag og 38.48 på søndag. Femhundretida er omtrent et sekund saktere enn det han normalt presterer på raske baner. Så det forteller noe om en litt treg bane og om fine prestasjoner.
                              Strengt talt lite sportslig ellers å krysse av for. Junioren Emil Klockar (18, Sundsvall) må antakelig rangeres som svenskenes nr. 6, etter de nevnte. Han gikk liten kombinasjon i helga, med 4.44 på lengste distanse. Men Erik Decker (20 år, se 4.11.) som primært konsentrerer seg om kortbane, er helt på høyde med Emil på 500-1000-1500. det er bare på 3000 at det skiller (Erik 5.01). En annen som ikke satser intenst, er Erik Wetterdal (24, se 28.11.). Han flyter på tidligere høyt nivå, og går helt jevnt med de mer konkurranseaktive Oskar Nilsson, Gustav Arnell og Gustav Åkesson på 500/1000.
                              Jevn fight og innsats mellom Sebastian Forsmark og Kaspar Norberg (15), men de ligger 2-3 tidspoeng bak Klockar på distanser over 1000m.
                              Skal vi se etter plussresultater ellers på herresida, så lander vi igjen ved Sammi van Vliet (13), relativt enslig hurtigløpssvale fra Falun (Dala Active Skaters). Nå klarte han å gå ned 500- persen sin fra Hamar, til 46.59. 300m på 28.52- det lyser også opp fra en førsteårs tenåring?! Vi koster også på oss Nicolas Gachoud (straks 41), som vi har nevnt fra Onsdagstävlinger på Østermalms tidligere. Et eksempel på en veltrent, fersk entusiastisk hurtigløper. Gikk nå sprintfirkamp, og satte pers i hvert forsøk. Jeg tipper han ikke stopper på 45.43 og 1.34.15.

                              Av de beste «voksne» kvinneløperne, så deltok bare Tina Svensson (17) fra Motala. Sveriges beste kvinnejunior, men hun gikk raskere for et par sesonger siden. Den skadeforfulgte Malin Wickström (se 12.10.) var påmeldt stevnet, men kom ikke til start (akkurat som til Vikingloppet forrige helg). Derimot stilte Vinnie Hjelm (17, Hagaström) for første gang siden tidlig i desember (Sundsvall). Men hun nøyde seg med å gå en 500 på beste kvinnetid: 46.47. Seks deltakere i hver av jenteklassene 11-12 år og 13-14 år, det er brukbart. Skal éi nevnes: Josephine Grill (snart 12 år), som fikk ny pers på 500: 51.95.

                              Summarum: Antakelig er det utfordrende å trene for å bli virkelig god på skøyter i Sverige. Å få gått mye, og på rask is (som det ofte understrekes blant de norske). Det kan de fleste svenske bare glemme!

                              #9075 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                …jeg bryter bare inn for å fortelle at denne tråden har passert 1000 klikk før januar er ferdig – ganske imponerende! Tallet har tidligere ligget mellom 500 og 700 pr. måned.

                                Kanskje denne ytterst lesverdige serien også har bidratt til at Sverige nå er nr. 1 på statistikken over klikk fra utlandet her på sidene. Foran Vietnam (!), Nederland, Danmark og Filippinene.

                                #9076 Svar
                                EinarR

                                  Veteraner på skridsko: I alt 10 svenske løpere i 29th Masters International Allround Games i Collalbo denne helga, og mange med gode plasseringer!
                                  I denne kategorien stiller svenskene ganske sterkt, og de ville ha bitt godt ifra seg i for eksempel en landskamp mot Norge!  Noen av disse løperne har resultater som er inne på topp ti, svenske årsbester.  Framst i så måte, og nevnt tidligere: Per Bengtsson (f. 1967, elitekarriere). Med 2.05.64 i Collalbo i helga er han nr. 8 på årets svenskstatistikk. På 5000m holder han fjerdeplassen på rundt 7.36. Og blant kvinnene: Karolin Palmertz-Cerne (f. 1966). Hun har bestetidene sine fra rundt 2013-14, altså da hun nærma seg femti år. Hun ble nr. 3 i allround-SM 2014, og nr. 2 året etter. Topp tre-plasseringer siden også, men da med gradvis spinklere konkurranse. Hun har gått 10000m på 17.19 (februar 2017), noe som er svensk bestetid. Det plasserer henne godt innafor topp 100 på alle tiders verdensstatistikk på distansen. Imponerende! Og likedan, i helga gikk hun 1500m på 2.26.82, som gir henne sjetteplass på årets svenske sesongliste.

                                  #9077 Svar
                                  EinarR

                                    Flott! Sesongmålet er å forsvare plassen som nest mest omfattende tråd på forumet til 15.46.6!
                                    Svensk deltakelse også i det norske Vikingløpet i helga! Fire løpere fra IK Wega/Göteborg tok turen til Tønsberg, en langt kortere trip enn f.eks. til Stockholm og Trophy- løp samme helg. Lova Nyström Eliasson (J14) har vi blitt kjent med nå (også fra den svenske utgaven av Vikingloppet forrige helg). Hun klarte nye perser på Maier Arena: 1.48.95-2.48.86. I tillegg to med samme etternavn som Lova: Hanna (J12) og Olle (G10). Olle sto for beste svenske plassering, da han kom på tredjeplass (av sju startende) på 400m! Fjerdemann svenske var Erik Bengtsson, antakelig deres nr. 2 i G12, bak foreløpig umulige Sammi van Vliet! Erik med pers på 500m: 56.04.

                                    #9090 Svar
                                    EinarR

                                      Her er litt om banesituasjonen i Sverige. Utgangspunktet er 400m- baner.
                                      For ti år siden opererte Svensk Skridsko 2010 (Utg. W.S.S.S.A. -Sweden) med denne lista:

                                      1  Askersund/Solberga IP(N)
                                      2  Eskilstuna/Isstadion(K)**
                                      3  Frösön/Lövsta IP(N)
                                      4  Göteborg/Ruddalen(K,I)*
                                      5  Hagaström/Idrottsplatsen(N)*
                                        6  Karlstad/Tingvalla Isstadion(K)*
                                      7  Kristinehamn/Björkvallen(N)
                                      8  Rättvik/Hedslundsbanan(N)
                                      9  Sala/Lärckbacken(N)
                                      10  Stockholm/Östermalms IP(K)**
                                      11  Strömsund/Strömsvallen(N)
                                      12  Sundsvall/Gärdebanan(K)**
                                      13  Uppsala/Studenternas IP(K)
                                      14  Västerås/Råby IP(N)
                                      15  Örebro/Trängens IP(N)

                                      K=Kunstis    N=Naturis  I=Innebygd

                                      Det de la i denne oversikta for ti år siden, var at dette var baner som var noenlunde operative, og som kunne tenkes brukt til hurtigløpskonkurranser. Legger merke til at de ikke har inkludert Östersund på lista. SM 2012 ble avvikla der (Nya Fyrvalla).

                                      Stjernene er påført av meg. *= registrert konkurransebruk i løpet av siste tre sesonger (2017-20). **= registrert konkurransebruk inneværende sesong 2019-20. Kilde her er SpeedskatingResults.com.

                                      Hvis det mangler stjerner, så betyr ikke det nødvendigvis at banen ikke finnes/brukes, eller er nedlagt. Men det indikerer at det ikke finnes noe aktivt miljø (klubber) som arrangerer hurtigløpskonkurranser. Ingen aktiv klubb= sårbart miljø= i beste fall benyttes banen til allsidig fritid og mosjon.

                                      I påfølgende post, noen tilleggskommentarer, som refererer til overnevnte liste!

                                      #9096 Svar
                                      EinarR

                                        Kommentarer til banesituasjonen:

                                        2 Eskilstuna. Inneværende sesong er det registrert ett beskjedent stevne på Isstadion, men ikke på full 400m oval. Det ble også opplyst at det er mangelfulle sikringstiltak (puter og slikt), altså ikke egna for løpere i stor fart. Altså er ** høyst diskutabel status!

                                        3 Frösön. Co Östersund. Lövsta IP ligger på 340 m.o.h., siste resultater fra 2008/09.

                                        4 Göteborg. Situasjonen rundt Ruddalen kjenner vi. Den innebygde Rudhallen brukes ikke pr. dato, og konkurranser foregår på redusert isflate i samme område.

                                        5 Hagaström. Som kjent skulle SM 2020 arrangeres på Idrottsplatsen, men ble avlyst på grunn av isbrist. Hagaström har stor aktivitet, men det er litt diffust hvor og hvordan deres treninger og konkurranser foregår! Muligens har IP vært brukt denne sesongen, men de har også tilgang til innendørsis. De har arrangementer (som Mellandagsracet og ukentlige Minuten), men det lekker ikke ut noen resultater. I 2018/19 er det registrert en tävling hos SpeedskatingResults, ingen denne sesongen. I et nylig intervju uttalte Per Bengtsson at han hadde «sett mycket fram emot att åka på IP (SM) igjen». Hagaströms SK har gjort det klart at de presser på for å få kunstis på Idrottsplatsen.

                                          6 Karlstad. Rapportert én konkurranse 2017/18, siden ikke. Om framtidsplaner for Tingvalla: Se    23.1.!

                                          7 Kristinehamn. Siste registrerte konkurranse er fra 2008/09.

                                          9 Sala. Siste registrering (én konkurranse) i 2009/10.

                                        10 Stockholm. Östermalms IP benyttes flittig!

                                        12 Sundsvall. Gärdebanan i bruk!

                                        13 Uppsala. SM 2014 ble arrangert på Studentarnas IP. Flere stevner i 2015/16, ikke siden.

                                        14 Västerås. Her arrangeres det mye skøyteløp, men det foregår innendørs, på redusert oval.

                                        15 Örebro. Når/hvis det er konkurranser her, så foregår det på redusert innendørsflate.

                                         

                                        Hvis noen leser dette og har bedre greie på det enn jeg har, så mottas kommentarer og korreksjoner med takk. Gjelder også alt annet som kommer fram i denne tråden!

                                         

                                         

                                        #9135 Svar
                                        jeppe

                                          Jeg lar meg ikke stoppe å bli imponert over EinarRs beretninger i denne tråden.
                                          Jeg må først nevne noe om Stockholm Trophy som ble arrangert forrige helg. Jeg merket meg det store deltagerantallet, og tenkte at nå har kanskje EinarR gapt over for mye. Dette blir krevende, men neida, etter et par dager kommer en flott oppsummering av stevnet. Et stjerneinnlegg. Selv la jeg merke til at unge Sammi van Vliet satte pers på 500, men det var, beskrevet av trådstarter, så uendelig mye mer som skjedde i dette stevnet. Artig lesning.

                                          Som om ikke dette var nok, så kommer en stor oversikt over banesituasjonen i Sverige. (Noe jeg selv tidligere prøvde å få en oversikt over, men ga opp). Oversikten er svært interesant, men på svenske skridsko forbundets facebookside leser jeg følgende:

                                          Hjälp till att sprida uppropet så vi får ha kvar Ruddalens isytor! Ruddalens skridskobana är en (av fyra) fullstora (400m) banor i Sverige och är oerhört viktigt ur både ett idrotts- och ett folkhälsoperspektiv. Guldstjärna till dig som delar!

                                          Det står altså at Sverige bare har fire 400 metres baner nå, inkludert Rudhallen, men det står ikke hvor eller hvem de tre andre banene er! Vet du det EinarR?

                                          Jeg tenkte til slutt å komme med en liten gladnyhet i dette innlegget, for på lørdag er det løp i Inzell igjen.
                                          Atter et Frillensee Cup stevne der, og de, for tiden beste svenskene har nærmest hatt base der den senere tiden. Jeg tenkte på duoen Wilhelm Ekensskär og David Karlingsjö i og med at disse to ikke deltok i Stockholm Trophy.
                                          I dag kom deltagerlista, og jeg skrollet nedover nasjonslista og håpet og komme til bokstaven S.
                                          Jeg kom dit, men bak S´n sto det UI, Altså Sveits. Ingen svensker med denne gang. Det var dagens nedtur.
                                          Forøvrig er Ane by Farstad med, og Magnus Dale. Disse møter en drøss ganske ukjente navn, har noen hørt om Barbora SÁBLIKOVÁ?
                                          Men Sverige..
                                          Hva blir det neste for svenskene nå? Norges cup 7, eller verdenscup finale for junior-, neo senior-løpere?

                                          #9143 Svar
                                          EinarR

                                            To av de fire 400m- banene gir seg sjøl: Stockholm/Östermalms IP og Sundsvall/Gärdebanan. Ut fra hva jeg har oversikt over så er det bare disse to som er blitt brukt til konkurranser hittil i vinter. Hvilken fjerde (i tillegg til Ruddalen) de tenker på, det vet jeg ikke. Som jeg har skrevet så er Isstadion i Eskilstuna brukt til løp én gang denne sesongen, men ikke på full bane. Kanskje banen i Karlstad k a n benyttes, eller den i Uppsala. Det er et spørsmål hvor operative disse angivelige kunstisanleggene er m.t.p. putesikring og sånt.
                                            Men svensk hastighet er mer enn 400m- baner. Mye av aktiviteten som er registrert i år foregår innendørs, på 250m- baner. Dette gjelder spesielt i Västerås og i Trollhättan. Utendørsbanen i Falun (Lugnet) skal være 333m, det var der de skulle ha arrangert ungdomslandskamp i slutten av februar (flytta til Seinajoki pga ismangel, og ISU ville ikke godta 250m oval som alternativ). I det hele tatt er ikke svenskene tradisjonelt så bundet av 400m som vi er. Kanskje har det med bandyen å gjøre? EM 1947 foregikk på 333m-bane Stockholm stadion.

                                            I helga skulle SM (avlyst) vært arrangert i Hagaström/Gävle. Som «erstatning» har det kommet inn et søndagsløp i Sundsvall: Norrlands Öppna! Lar mange seg friste av det?

                                            Det er bare 14 dager igjen til et av høydepunktene for svenskene: Ungdoms-SM i Slättbergshallen, Trollhättan (250m).

                                            Marathon-SM- det finnes også på skridskor! Også der ble det forandring i planene. Mesterskapet er overtatt av Tavelsjö AIK og skal foregå på innsjøis rett nord for Umeå, på en preparert 13 km lang bane! Håper kulda i nord når såpass langt sør som dit!

                                            Wilhelm Ekensskär har hatt andre jern i ilden i det siste, enn skøyter. Han har vært instruktør i skridsko for friluftsaktivitører, og på Idrottsgalaen har han opptrådt i smoking og mottatt Elitidrottsstipendium (omtalt tidligere i denne tråden). En fin skridsko- ambassadør! I følge Emil (13.1.) så sikter Wilhelm seg inn på U23 WC i Minsk. Og i likhet med Jeppe så tipper jeg at flere svenske løpere ser fram til neste NC på Hamar!

                                             

                                            #9145 Svar
                                            jeppe

                                              Takk for oppdateringer.
                                              Sånn er det når man skriver før man tenker. Bråvåkna i natt og forsto at jeg hadde skrevet noe dumt. To av de tre 400 meters banene er selfølgelig banene i Stockholm og Sundsvall. Den tredje kan vi vel få lov å være litt usikre på uten at nattesøvnen blir ødelagt.

                                              #9240 Svar
                                              EinarR

                                                Nattesøvn kan noen og enhver plages med, Jeppe. Sjøl ble jeg liggende å tenke på en liten urett begått mot Tina Svensson (f. 2002). Jeg skreiv (27.1.) noe om at hun er svenskenes juniorkvinne nr. 1 (i en viss duell med Clara Forslund (f.2001)). Jeg påsto at hun har vært bedre før. Det er ikke presist. Denne sesongen har hun pussa på flere av persene sine, dog nokså marginalt. Så det er rettere å si at vi foreløpig ikke får øye på noe stort gjennombrudd. Men hun har konkurrert flittig denne sesongen, og jeg ønsker ikke å svartmale utviklinga hennes!

                                                Det jeg skreiv om Tina, passer nok bedre om Clara, fra Sundsvall. Hun hadde bedre resultater for noen sesonger siden enn det hun har nå.

                                                Om det står bra til med Tina, så er det større grunn til bekymring rundt klubben hennes, Motala AIK. Såvidt jeg har sett så er det i tillegg til henne, bare Gustav Åkesson (f. 1994) som representerer den, smått som stort. AIK står ikke for arbeideridrettsklubb, men Allmänna Idrottsförening. Klubben er stifta i 1907, og det er fotballen som har styring på hegemoniet i dag. Deres store stolthet er sesongen 1957/58, da de spilte i selveste Allsvenskan!! Annen sportslig aktivitet er organisert i et underbruk som kalles Idrottsalliansen, der Skrinnarna er en av sju opsjoner. Men det må innrømmes at inntrykket av samtidig virksomhet ikke ser særlig bra ut. Motala har dog ikke vært noe kraftsentrum i svensk skridsko noen gang. Deres store navn og stolthet må være Daniel Friberg (f. 1986), som sammen med Johan Röjler (Winner/Örebro) og Joel Eriksson (IFK Göteborg) gikk på det svenske sølvlaget i lagtempo i VM 2009. Daniel er nr.5 på den svenske Adelskalenderen (Johan er på topp og Joel er nr. 3. Mellom dem- våre dagers store Enigma, NvdP).

                                                #9252 Svar
                                                EinarR

                                                  Motala AIF heter klubben i forrige post!

                                                  Ellers var det gledelig med arrangement på Gärdebanan (400m kunstis) i Sundsvall igjen! Det første siden tidlig i desember. Norrlands Öppna var et søndagsstevne, en dag som ble ledig da SM i Hagaström ble avlyst. Nå ble ikke dette noen stor fest, stevnet trakk sju mannlige og ni kvinnelige løpere. Sundsvall sine egne selvfølgelig (men ikke deres sterkeste kort, Emil Klockar). I tillegg som alltid et utvalg utrettelige fra Hagaström, og Sammi van Vliet fra Dalane Active Skaters/Falun. Den mest populære distansen for begge kjønn var 100m! Gustav Arnell (20) gjorde 41 blank og 4.47. Clara Forslund 47.47. Tre jenter fra Hagaström gikk 3000m (5.36-5.55), og de tre hjemmeløperne Tindra Jansson Westman(14), Sofie Sjödin(13) og Lisa Nilzén(12) 1000m. Tindra:1.46. Disse tre gikk ganske friskt på Hamar under Odalsskøyta i desember! Hvis vi samholder tidene her med de som ble oppnådd på Hamar, så tyder det på at vi kan få se små byks, neste gang de måtte få sjansen på god is!

                                                  Særlig for de voksne løperne som ikke satser 100% på sporten, så er skuffelsen antakelig stor når SM falt bort. Dette er sikkert hovedmålet for mange. Det fører kanskje til redusert motivasjon for noen, mens andre kanskje satser på sesongavslutning på utenlandsk, rask bane? Kanskje dette betyr enda mer blågult under neste NC på Hamar?

                                                  -Forøvrig: SM 2020 blir nå tidligst avvikla neste førjulssesong. Og innen den tid blir det også avklart om 250- metersbane kan godkjennes som mesterskapsarena!

                                                  #9257 Svar
                                                  38.08 Owe

                                                    Jeg henger meg på her. Rart i banen i Sundsvall var reseverbane for det svenske mesterskapet, når det er kunstis der. Det ble tidlig klart at løpene i Hagastrøm måtte avlyses, så det var vel tid til å flytte arrangementet. Men jeg vet ikke. Det er vel ikke bare å ringe til de aktive å si at stevne flyttes?

                                                  Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 210)
                                                  Svar til: Svar #8949 i Svensk skridsko
                                                  Din informasjon: