Svensk skridsko

Hjem Forum Forum 15.46.6 Svensk skridsko

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 210)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7668 Svar
    EinarR

      De svenske som deltok i Bjugn (David og Arvid Karlingsjö, Wilhelm Ekensskär og Emil Klockar) overpresterte ikke! Dog med ett unntak: Emil K. (18) klarte å senke den ganske ferske 1500m- persen sin fra Stavanger med over 2 sekunder: 2.04.09. Det ble ikke satt s å mange perser i Bjugn!
      DK og WE er begge inne blant Sverige topp 5 pr. dato (subjektivt vurdert), likevel kunne de ikke hevde seg i det relativt spinkle neo-seniorfeltet denne helga. David ble f.eks. klart parkert av sine Team Sprint lagkamerater på 500m. 38.14, mot Marius Bratli 36.56 og Kristian S. Reinton 36.93. Wilhelm og David kom helt likt på 1000m: 1.17.7. Bra nivå, men langt opp.

      Som allerede kommentert av Jeppe:

      Stevnet på 250m-banen i Slättbergshallen i Trollhättan hadde én diger attraksjon: Nils van der Poel i konkurranse for første gang siden mars 2018. Nils gikk fem distanser fordelt på lørdag og søndag:
      40.36-1.59.-7.17- 1.18.7- 4.08. Det er kanskje vanskelig å lese så mye ut av disse tidene på 250m- bane. Men brukbart utgangspunkt, det må det være. Han sikter seg inn på OL 2022, og har vist seg god til å beregne tidligere også. Etter at han ble juniorverdensmester på 5000m (Bjugn) i 2014, så hadde han vel et par halvhjerta sesonger, i tillegg til at han sto av helt og holdent 2018/1019. Det er lett å huske langdistanseløpene hans fra Amsterdam 2018 (nedkjemping av Bøkko på 5000m, og så den klassiske fighten med Semerikov på 10000. -Min favoritt ønskereprise på skøyter!) I alle fall bra å (kanskje?) ha NvdP tilbake!  (Se for øvrig 14.10., podcastintervjureferat v. B. Haarberg, der Nils gjør rede for planene sine).

      Stevneresultatene i Trollhättan for øvrig bleikner i sammenlikning med overnevnte. I fravær av Erika Lindgren og Eva Lagrange (se 4.11.) så er Ann-Marie Lindqvist (22) beste svenske kvinneløper. Hun holder greit et lite kobbel med tenåringsjenter bak seg. Lindqvist har satt perser i Vikingskipet denne sesongen: 2.15-4.53.

      De to femtenåringene fra Södermalm, Kaspar Norberg og Sebastian Forsmark holder bra aldersnivå. Kaspar med fire perser på fire løp!: 42.85-2.16-1.27-4.57. Sebastian med to bestetider: 1.25-5.00. Simon Jeppsson (16, fra Hagaström) fikk ny pers på 3000: 5.02. Ludvig Nylén (16, fra arrangørklubben) har hatt fin framgang og ligger vel så godt an som de forannevnte jamnaldringene. Men han trua ikke de ferske hamarpersene sine denne gangen.

      Av ikkestarter denne helga så savner vi Adam Axelsson mest. Har ikke hørt fra han de tre siste helgene, etter at han avslutta oppholdet i Inzell.

      #7687 Svar
      EinarR

        Skyhøyt nivå på konkurransen til tross: Arvid og Emil (de to juniorene) har hatt god opplevelse og godt utbytte av oppholdet i Bjugn:

        «Det har varit väldigt motiverande att få representera Sverige i en sådan tävling och att få göra det ihop med en skön grupp med aktiva och ledare gör det ännu bättre» säger Arvid.

        «Denna helg har varit väldig rolig och lärorik.»  «Att vara ute på ett sådant här uppdrag känner jag är väldigt motiverande och inspirerande till att fortsätta träna ännu hårdare och utvecklas» säger Emil.

        Se hele Bjugn- rapporten her: Skribent Bent Erik Brenden, Svenska Skridskoförbundet.

        http://www.skridsko.se/Hastighet/Nyheterhastighet/mojlighetutvecklingochinspirationfranjuniorvarldcupenibjugn

        #7824 Svar
        EinarR

          Junior-WC2 i Enschede gikk med tre svensker til start, ikke fem som aller først meldt. «Erika Lindgren  er kanskje ikke helt frisk», funderer Jeppe (20.11.)  Det kan godt tenkes at det er grunnen til at hun ofte har vært programhelt til nå. Det samme gjelder mye Arvid Karlingsjö. Så de tre kronor i Nederland var (som vanlig) neoseniorene David Karlingsjö og Wilhelm Ekensskär (begge Trollhättan), samt junioren Emil Klockar fra Sundsvall. Disse tre kan ikke beskyldes for å være konkurranseskye!

          På resultatlistene så er det lettest å finne svenskene hvis en leter nedenfra. Men det begynner å være så stort mangfold i skøytefamilien nå, at avstandene oppover fortoner seg mer som trinn enn som store gap. Emil satte nok en gang pers på 1500: 2.03.91. Det er 3 ½ sekund raskere enn han innleda sesongen med. Ellers ligger svenskene på skuddhold av persene sine, men heller ikke mer. Mest bekymringsfullt er det kanskje at allrounderen Ekensskär ikke klarer å nærme seg 3000- persen på 4 blank, som er fra sesongen før forrige. Et annet nivåeksempel: Wilhelm (1.55.42) ble slått med nøyaktig ett sekund av Sindre Baas (Dølemo) på 1500 i Enschede. Karlingsjö sitt beste løp i helga: 1.14.93.

          Svenskene stilte også opp i lagsprint. Bra!

          Den eneste innenlands skøytebegivenheten jeg så langt fant i Sverige denne helga, var et kortbanestevne i Malmö. Ikke helt i skridskoen sitt kjerneområde. Her heter klubben SK Skrinnaren, og kortbane er hovedvirksomheten. Og i kortbane blir vi klart slått av svenskene! Både i bredde og nivå, tror jeg. Noen løpere dobler litt med både kortbane og hastighet, som er svenskenes betegnelse for hurtigløp («vanlig» skøyteløp!). Skrinnaren hadde en ganske god løper i hastighet forrige sesong: Jacob Jansson (f. 1998). Han noterte 1.21 og 2.05 i Stockholm i januar -19, og hadde i tillegg 4.12 på 3000. Hvis han fortsetter å snuse på hurtigløp så er han straks en av svenskenes mer interessante (!).

          Skrinnaren er ellers klubben til Ranya Ezzi, som har hevda seg bra internasjonalt i kortbane (til nordisk utøver å være, i hvert fall). Ranya har ei lang skadehistorie, og er nettopp meldt tilbake på is etter et opphold på 1 1/2 år. Hun er født i 1984, så hun er også ei av de litt sjeldne som ikke gir seg sjøl om alderen merkes. Vi liker sånne mot strømmen- utøvere. Dessuten er hun litt norsk, med røtter nord i Trøndelag. Så vi spanderer denne omtalen.

          27.11. Inviterer Sødermalms IK til OnsdagstävlingØstermalms IP (Stockholm). Alle distanser innafor liten firkamp står på programmet, og Göran Claeson (VM 1973!) er ansvarshavende. Det blir interessant å se hvor mange deltakere stevnet trekker. Dette er en ordentlig 400m-bane!

          (Nok en gang uvurderlig støtte fra Speedskating Results.com).

          #7834 Svar
          Emil Nielsen

            Jacob Jansson skrev sånn på facebooksiden sin 20/8.

            «Hey!

            Some of you might have seen it. Yesterday I moved to Luleå (northern Sweden) for Studies at University! I will be studying Master Programme in Space Engineering!
            It´s definitely a new chapter in my life. One that unfortunately means I cannot train Short Track on a competitive level anymore… A tough decision to make but as many of you know, making a living out of this sport is really hard. And the setbacks have been too many recent years.

            But… the future isn’t written, and you never know what will happen!

            Hope all of you have a great time! And for all the skaters out there! Good luck, I will be watching 

            Jacob Jansson»

            Jeg tipper at det er det for skøytekarrieren til han. Det er trist, men det er nesten umulig å leve av skøyteløp, spesielt med et forbund som nektet å støtte økonomisk, og som ikke ville sende en av Malmö løperne til OL, selvom Sverige hadde kvalifisert en plass på kortbane.

            De seneste to år har jeg gått inline maraton mot Jacob. Han er også en habil inline løper, selvom han primært gikk i Sverige og ikke dro til Europa for å gå på høyt nivå

             

            • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
            #7837 Svar
            EinarR

              Supert, Emil!

              Det spørs nok da, om JJ er tapt. Hvis han var veldig motivert, så er det kanskje lettere å se for seg ei viss framtid innom hastighet, enn kortbane. Kortbane er mer miljøavhengig, mens «vanlig» skøytegåing kan være mer for enkeltindividet.

              Eva Lagrange studerte medisin i Umeå, og kunne kombinere det med skøytesatsing. Luleå er et stykke videre (men fortsatt sør om polarsirkelen). Det er lenge siden (flere tiår) Sverige falt ut av det tradisjonelle nordkalottsamarbeidet på skøyter. Nærmeste skøytemiljø er kanskje Oulu, Finland. 200km dit? -Men også jeg tipper at det fra nå av blir mest Space Engineering for Jacob sin del. (Luleå er ikke s å aparte i forhold til skøyter. Det var her Kjeld Nuis satte fartsrekord med 93 km/t i 2018!).

              Ellers så trodde jeg at det var sykdom som satte en stopper for Rezzi i OL, og ikke vrangvilje. Hvis du har rett, så er utholdenheten hennes enda mer imponerende!

              #7841 Svar
              Emil C. Nielsen

                Det var vrangvilje i 2018 som satte stopp for Jacob Jansson og Fabris Dufberg. De hadde kvalifisert en plass til Sverige, men Svenska Skridskoforbunnet ville ikke sende de, fordi det var usannsynlig at en av de ville oppnå topp 8

                #7876 Svar
                EinarR

                  Onsdagstävlingen i går, på Östermalms IP Stockholm, var imøtesett med ei viss spenning. Jeg snakker for meg sjøl. Det er terminfesta ni slike onsdagsløp fra nå og ut februar, og dette var det første av dem. Hva skal vi si: Stockholm-Oslo 9-0!?!

                  Jeg vet ikke hvor stor deltakelse disse stevnene har brukt å tiltrekke seg før om åra, men denne sesongens første var ingen massemønstring. 12 løpere teller jeg opp, ingen av dem kvinner. Halvparten av løperne over 50 år. Så tilstanden er mye lik det vi opplever i klubbløp her i landet.

                  Graver vi djupt, så er det mest interessante at Erik Wetterdal og Bjørn Seifert stilte opp! EW er 24 år, og hadde sin beste sesong 2015/16, med perser 38 blank og 1.54. Etter dette har han ikke notert resultater, så dette er en skikkelig oppstandelse. 41.62 og 1.23 vitner i alle fall om en som holder seg i brukbar form. Hvis dette betyr noe, så er han straks inne i svensk skridsko sitt øvre sjikt. BS er ennå ikke fylt 23, og hadde også sin beste sesong 2015/16 (40.0-2.00). Siden har han deltatt kun sporadisk. Innsatsen hans i går lukter det mer tydelig mosjonist av, men han gikk 5000m på 8 blank og 500 på 43.68.

                  Tidligere omtalte Erik Decker (se 4.11.) gikk også en tusenmeter 1.24.85, slått klart av navnebror Wetterdal.

                  Våre gjengangere fra arrangørklubben Södermalm, femtenåringene Sebastian Forsmark og Kaspar Norberg var også med, og nøkternt sett de to eneste som tilhører segmentet vårt i denne overvåkinga av svensk skøytesport. Deres nivå er p.t. rundt 43 på 500 og 1.29 på 1000. Sebastian har forøvrig kommet til Stockholm fra Sundsvall før denne sesongen.

                  Så nevnes at Per Bengtsson (mange fine plasseringer i EM og VM på 1990-tallet) var blant veteranene som deltok, og at ex-verdensmester og OL-medaljør Göran Claeson er sentral i arrangørstaben. Konklusjon: Mere historisk sus enn forventningsfull framtidsbris, men vi ser fram til neste Onsdagstävling!

                  Hetter dette Soppa på spik på svensk?

                  PS Er det stevne på Hamar til helga, så kan vi forhåpentligvis håpe på svensk innrykk der.

                   

                  #7879 Svar
                  Jeppe

                    Joda, det er løp på Hamar i helga, og svensker er på plass. Odalsskøyta heter stevnet, og det er vel i første rekke et jente- og gutteløp hvor det bl.a. blir uttakning til den årlige jente- og guttelandskampen.
                    Men det er også neo-senior og juniorløpere med, og noen skikkelig (gamle) seniorer også.
                    Svenskene er som sakt på plass, og blant dem finner vi (takket være Einars fine omtaler), KJENTE navn som Ann-Mari Lindqvist, Tina Svensson, Oskar Nilsson, Ludvig Nylèn, Wilhelm Ekensskär, Gustav Arnell og en som Einar har savnet, Adam Axelsson.

                    I tillegg til disse, kommer en tropp fra Sundsvalla Skridskoklubb. Der er det navn som: Lisa Nilzén, Sofie Sjødin, Hugo Kolckar !!! (bror?) Tindra Jansson Westmann og Clara og Isak Forslund. Alle disse fra Sundsvall troppen er født mellom 2001 og 2006.
                    Et helt ubeskrevet blad må vel Sammi Van Vliet være. Skal representere Sverige i følge deltagerlista.

                    Nevnte jeg Emil Ervik? Nei, men nå er han nevnt, og i følge deltagerlista vi finner på denne nettsida, skal han gå 500, 1000 og 1500. Flere av svenskene skal også gå 3000 som er lengste distanse i dette stevnet.

                    https://no-il.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948525402

                    #7880 Svar
                    Jeppe

                      Gustav Åkesson, stiller også, hadde oversett ham, fordi han var oppført som «norsk», kanskje det er flere ?

                      #7881 Svar
                      EinarR

                        Sammi van Vliet har vi kryssa av for før ja, Jeppe!

                        Her sitat fra 4.11.:

                        «Avrunding med de en gang tidligere omtalte Sammi van Vliet (f. august 2006!). Uhorvelig mange løpere fra Nederland med dette etternavnet- har noen av dem blitt gode? Men Sammi er svensk, og satte pers på 1000 i Sundsvall: 1.47. Hans aller første resultatnotering er fra Borlänge da han var sju år: 1500 på 7.37! Vi får se, men husk at det var her på 15.46.6 at du så navnet første gang»!

                        Merk siste setning!

                        Odals-skøyta vs. WC i Nor-Sultan: Jeg er i tvende sinn…

                        #7884 Svar
                        Jeppe

                          Sorry, jeg gremmes. Sammi van Vliet er altså ikke et ubeskrevet blad. Jeg gremmes…. Nå må jeg huske at jeg så navnet hans både første og andre gang, her, i dette forumet.

                          #7900 Svar
                          EinarR

                            Som antyda allerede (av Jeppe!), så stiller naboen med femten løpere i Odalsskøyta 2019. Dette er ei massemønstring med rundt 250 deltakere totalt, så her får svenskene målt seg med mye av det som er av norsk bredde. Særlig da i de yngre rekkene. Blant de svenske finner vi sju av «De Aderton» som inspirerte til herværende svenskfokus (treningsleir Heerenveen i september). Alle disse atten har i større og mer beskjeden grad vært aktive til nå i sesongen. I tillegg til disse, holder vi p.t. øye med nitten skrinnare til, som har meldt seg på i høst, med noenlunde bra takter (lista ligger ikke på Patrik Sjöbergnivå!).

                            SSF offentliggjorde denne uka de første Rankinglistor for 2019/20. Disse deler ut inngangsbilletter til SM seinere i sesongen og er basert på årsbeste/enkeltdistanser. I kvinner jr. topper Clara Forslund (18, Sundsvall) de korteste distansene, sammen med Tina Svensson 16, Motala), med mer allroundprofil. Begge disse er på Hamar. Tina var der også ifm NC2, så vi får se om hun er i sportslig utvikling eller hva. I tillegg til disse to, stiller Ann-Marie Lindqvist (22, Göteborg) som er seniorløperen som er mest til å stole på. Hun har konkurrert flittig, inkludert NC1 og NC2. De tre øvrige svenske av hunkjønn på Hamar er hittil unoterte jenter fra Sundsvall, alder 14-16. Artig å se at det ikke er bare Hagaström som kan vise fram et visst miljø med bredde!

                            De mye omtalte løperne brødrene Karlingsjö og Emil Klockar står over denne helga. Av svensktoppene mønstrer utrettelige Wilhelm Ekensskär, samt deres sprinter Adam Axelsson, den av svenskene som er nærmest en nøkkel til verdenscupadgang (Se oversikt v. B. Haarberg, 4.11.). AA har hatt en lengre løpspause nå, men det er tvilsomt om høytrykk over Mjøsa er det som skal til for å komme seg langt nok ned på 36- tallet. Andre starter i senior er Gustav Arnell (20, Hagaström) og Oskar Nilsson (19, Pollux/Västerås). Begge disse har vært i Inzell og hatt merkbar framgang i høst. Begge er nå 38- menn på 500, og storvokste (lange!) Arnell har også vist fram vilje til allround. Gustav Åkesson (24, Motala) stiller også, i sprint, se forøvrig kort presentasjon, 17.10.).

                            I herrer junior har stockholmerne Kaspar Norberg og Sebastian Forsmark pause denne helga. Av høyt rangerte, stiller sekstenåringene Isac Forslund (Sundsvall) og Ludvig Nylén (Trollhättan). Begge går minifirkamp. Forslund har ikke vist seg mye fram til nå, mens Ludvig Nylén markerte seg positivt under NC2 på Hamar. Her gikk han distansene fortere og fortere, runde for runde, også på 1500. Så et ekstra kryss foran han i helga! Da gjenstår å nevne de to yngste pojkarna Hugo Klockar (14, fra Sundsvall) og sikkert Emil sin bror. Han skal også gå minifirkamp! -Og allerede omtalte Sammi van Vliet (13). Han representerer Dala Active Skaters/Falun, er flaska opp på inline, og gikk sin første 1500 (på is) som sjuåring! Blir interessant å se han mot norske jevngamle. Kan Sammi lukte på 45 på 500? Den som lever gjennom helga, får se!

                            #7903 Svar
                            Jeppe

                              Dette herværende svenskefokus, som Einar satte igang i september, og siden, med stødig hånd, fra helg til helg, har lagd fine resultatanalyser over, er interessemessig en innertier av de sjeldene for min del. Jeg fikk øya opp for skøytesporten pga noen svensker som snøt seiersvante nordmenn for gullet både her og der for mange, mange ti-år siden. Vi hadde Jonny Nilsson, men det var Høglin som fikk meg virkelig til å våkne, og stå frem for å si det det sånn. Sandler må heller ikke glemmes. Jeg alltid fulgt med svenskene siden -60 tallet.
                              Nå skriver vi 2019, snart 2020, og svenske skridskoåkare følges som aldri før, takket være Einar og internett.
                              Personlig er jeg litt bekymret for fremtiden for svensk skøytesport. Synes de beste har stangnert, men jeg håper at igjennom denne sesongen at det ser lysere ut for de blå-gule. Men stor takk til Einar for denne fine tråden.

                              #7909 Svar
                              Jeppe

                                Jeg vil tro at EinarR jobber med en hel bok nå, som skal legges ut i dett forumet etter alt som skjedde på Hamar i helga. Personlige rekorder i massevis for svenskene.
                                Selv nøyer jeg meg å si meg ganske fornøyd med innsatsen til de blågule, og spesielt artig var det var det med Wilhelm Ekensskärs nye bestenoteringer på både 1500 og 1000. På sistnevnte distanse var han vel også best av alle. Han var heller ikke så langt unna sin pers på 3000.

                                Merket meg også at Emil Ervik satte pers på alle distansene han stilte på, selv om det var ganske marginale forbedringer.

                                #7910 Svar
                                EinarR

                                  Takk til Jeppe for pene ord!

                                  Odalsskøyta 2019 og to lange skøytedager på Hamar er historie. Mye fin skøytegåing, som vi innimellom fulgte via strømming ved Marius Undlien. Tusen takk, flott service! Siden vi har lagt oss til dette delemnet, så ser vi særlig etter blå-gule lysglimt på himmelen.

                                  I de eldste klassene er det ikke særlig brei nasjonal deltakelse i Odalsskøyta. Men av femten svenske startende, var sju (fem mannlige og to kvinnelige) atten år og eldre. Både Jeppe og jeg speider etter klar framgang i dette segmentet, men vi må kikke godt om vi skal finne noe! Blant disse eldre, så lurer vi på om ikke Wilhelm Ekensskär er stevnets mest fornøyde svenske. To perser i helga, 1.53.93 (før 1.54.32) og 1.15.07 (1.15.67). Men han klarte heller ikke denne gangen å nærme seg sin etter hvert gamle rekord på 3000. Årsbeste ble det (4.02.51) men han gikk under 4 blank for to sesonger siden. Adam Axelsson viste seg lite skarp i helga. Hadde han fulgt Johann Jørgen Sæves i parløpet på 500 så hadde det straks sett lysere ut. Men 36.48 (JJS) mot 37.73 sier det meste p.t.  AA ble også (forsmedelig?!) slått med ett hundredel av Ekensskär på 1000! Gustav Åkesson, Gustav Arnell og Oskar Nilsson har alle vært i Inzell i høst, og de to sistnevnte har også vist bra framgang. Åkesson tangerte omtrent årsbestene sine (39.5-1.19.5) men er langt unna sitt beste nivå. De to andre likeså, og dette kan illustreres av Nilsson- Ivar Njøs på 1500: 2.11.75- 2.09.26. Ivar er riktig nok ikke hvilken 54- åring som helst. Men vi får håpe at styrkeforholdet snur snart!

                                  Av de «voksne» jentene så fikk Ann-Marie Lindqvist en liten pers på 1000m: 1.28.75. Mest bekymringsfullt (som det også gjelder Ekensskär) er det at hun ikke klarer å utfordre bestetida si på 3000. Den er på 4.54, over fire sekunder bak i dag søndag. Clara Forslund (18) kan heller ikke ha hatt noen god helg. Hun er p.t. langt bak sine beste tider, og sto også over dagens løp.

                                  Hva med de yngre? Her er klassene fyldigere, så det er lettere å sammenlikne med norsk nivå. Sammi van Vliet (13) innfridde forventningene våre langt på veg: 46.69-1.39.21- 2.30.42. Nokså mye fortere enn han har gått før, men det gjelder brorparten av så unge løpere som går sitt første stevne for sesongen på rask bane! Plasseringsmessig (blant de norske) så finnes Sammi på den øverste tredelen av listene, svensk bestemannspremie! Hugo Klockar (14): Meget klare perser på alle distansene: 46.15-1.32-2.25-5.11. Litt under midten på resultatlista i klassen, men en ung mann med gode muligheter! Sekstenåringene Isac Forslund og Ludvig Nylén var også i bra slag i helga. Isac med to (om marginale) perser på søndag: 1.22-4.43. Men i enda sterkere grad Ludvig, som vi nærmest hadde bestilt gode prestasjoner ifra (se 29.11.!). «Lette» nye bestenoteringer på de korte: 40.9- 1.20.7). Og «tunge» på de lengste: 2.04.73 (fram nesten fire sekunder), og 4.26 (nesten tolv sekunder)! Med disse framgangene er Ludvig rundt midten i den fyldige JUN B- klassen.

                                  Jentene: Tina Svensson (16): Små forbedringer på 1000 og 1500 (2.23-1.32), men ikke på 3000 (5.08, et tidspoeng bak persen). Generelt så er det utholdenheten som er vår svenskebekymring nr. 1!

                                  Da gjenstår å nevne de for oss til nå ukjente unge jentene fra Sundsvall: Tindra J. Westman (14), Sofie Sjödin (13) og Lisa Nilzén (12). Alle med flere perser i helga. Tindra (47.93-2.36.7) plassert godt over midten i klassen. Sofie: 48.83-1.48-2.49. Av Lisa la vi merke til en feiende flott 1500m på 3 blank, med rundetider 48.8-48.1-46.3, i den rekkefølgen!

                                  Som nevnt er denne svensketroppen dominert av løpere fra Sundsvall: Klockar, Forslunds, de tre sistnevnte jentene. Sebastian Falk er aktiv i dette miljøet, som også har Eva Lagrange (se 4.11.) i rekkene sine. Dette virker vel lovende for trivsel og utvikling!

                                  #7917 Svar
                                  EinarR

                                    SVENSKA SKRIDSKOEVENTS – från en framtid när dig:

                                     

                                    4.12. Onsdagstävling II på Östermalms IP i Stockholm! (Jfr. 24.11., 28.11.)

                                    ..

                                    6.12. Tuna Tidkamp. I Eskilstuna. Dette skal foregå på Eskilstuna Isstadion, som brukte å være en standard 400m kunstisbane. Men her opplyses det at løp skal foregå på en 250m oval, og at den mangler fullverdig svingsikring. (Det blir diskutert, også her i landet, om ikke kortere «runder» enn 400m er mer egna for rekruttering, enn fulle firehundremetere. Så dette kan være et pedagogisk argument).  Altså passer arrangementet best for løpere som ikke har stor toppfart inne! Men arrangøren (Eskilstuna IK) tilpasser seg etterspørsel fra deltakere når det gjelder alder og distanser.

                                    Tomas Gustafson vokste opp i Eskilstuna, og Erika Lindgren! representerer Eskilstuna IK (sjøl om hun ikke kommer derifra). Byen har ikke lenger noe sydende skøytemiljø. Men her prøver de prisverdig å gjøre noe med det!

                                    ..

                                    7.-8. 12. Gärdehovspokalen 2019. Gärdebanan, Sundsvall. Dette er et arrangement som det smaker tradisjon av, og markedsføres primært som «ungdomstävling». Men alle aldre får starte, på distanser t.o.m. 3000.

                                    Sundsvall seiler opp som et styrka skridskosentrum i Sverige. I tillegg til løpere og ressurser som vi nevnte i går, så er den tidligere gode sprinteren Björn Forslund med i miljøet der.

                                    7.12.     Distriktstävling. Göteborg, Ruddalen. Arr IK Wega.

                                    Dette er kanskje interessant! Alle (i hvert fall jeg) trodde at den nye innebygde banen i Ruddalen ville få fart på skøytesporten igjen i det folkerike beltet på vestkysten. Vi som besøkte den nye «hallen» i 2003 (VM) syntes det var blitt innbydende der. Men noen særlig effekt har ikke nye Ruddalen hatt for skridskons trivsel og vekst. Banen har vært nesten oppsiktsvekkende lite brukt. Hva har skjedd, hva slo feil? Det kan vi godt få høre litt om! For ti år siden var Wega den neststørste klubben i Sverige.  Den eneste på blokka mi som representerer klubben i dag, er Elin Fryckberg (f. 1996). «Pussig» nok så finnes skøyter på programmet hos IFK Göteborg også. Ann-Marie Lindqvist (1997) representerer denne.

                                    Kanskje får vi noen svar, når vi ser deltakelsen i denne distriktstävlingen. Kanskje noen løpere fra Trollhättan tar turen?

                                     

                                     

                                    #7966 Svar
                                    Jeppe

                                      Jeg må si er ganske imponert.
                                      Jeg hadde trodd at de nå var reist hjem, men neida. Flere av svenskene som deltok på Odalsskøyta er fortsatt på Hamar, og går med krum rygg på nye løp.
                                      At de går med krum rygg, er kanskje ikke så rart. At de går foroverbøyd er ganske naturlig når de vil åke mer skridsko på Hamar.
                                      Svenskene har deltatt i mange stevner nå, og når sant skal sies, har ikke resultatene vært imponerende gode, derfor er jeg veldig glad for å se dem på plass i gjen.
                                      Den som kanskje var mest fornøyd, etter Odalsskøyta, som også Einar mener, er Wilhelm Ekensskär, og han er på plass, og han er påmeldt i allround, og skal dermed gå både 3000 og 5000.
                                      Hvis forholdene blir gode, så er det kanskje håp om at han klarer å komme seg under 4 blank eller 7 blank. Han har klart det, men bare en gang før.
                                      De andre svenskene er brødrene David og Arvid Karlingsjø, Gustav Åkesson og Adam Axelsson. Alle disse skal gå sprint fir-kampen.
                                      Ann-Mari Lindqvist og Elin Frykberg er også med, og de er påmeldt i liten firkamp med 3000 som lengste distanse. Norgescupen på Hamar er et sammenlagtstevne.

                                      #8015 Svar
                                      EinarR

                                        Mens Eric Cabelduc representerer de blågule i Kasakhstan (myndig kontrollerende at hakk i isen blir reparert på forskriftsmessig vis), utvikler det øvrige svenskesuget seg ufortrødent videre.
                                        Foreløpig lever vi i uvisse hva gjelder de to kalenderoppførte eventene Onsdagstävling II (Stockholm 4.12.) og Tuna Tidkamp (Eskilstuna 6.12.) Vel, sistnevnte har ikke hatt mye tid til å rapportere ifra seg da, men. Svenskene er flinke til å få resultater registrert (Speedskating Results), så ingen nyheter er dårlige nyheter i dette tilfellet. Håper ikke onsdagstradisjonen i Stockholm knaker i sammenføyningene! (I parentes bemerkes at en av de tolv som kasta glans over Onsdagstävling I, den gamle hedersmannen Jan Bengtsson (50+) denne helga har forflytta seg til veteranmønstringa  Xmas Race 2019 i Stavanger, der han representerer Sverige sammen med Lars Henriksson (55+). Se ellers om Onsdagstävling I, 28.11.

                                        Denne helga går som nevnt ( 2.12.) todagersstevnet Gärdehovspokalen 2019 i Sundsvall, og endags Distriktstävling i Göteborg. Det blir spennende å se hvor stor oppslutning disse nasjonale stevnene får.

                                        Sistnevnte må klare seg uten sine to lokale kvinneprofiler Ann- Marie Lindqvist og Elin Fryckberg, som deltar i  NC4 på Hamar. Se Jeppe, 4.12. Disse to jentene representerer altså hver sin göteborgklubb, hhv. IFK Göteborg og IK Wega. Som Jeppe skriver, det er grunn til å være imponert, særlig over førstnevntes konkurranseglede. Dette er tredje helga hun går firedistanseprogram på Hamar denne sesongen. Begge de to går «allround», og vi følger spesielt med på hva de får til på 3000m!

                                        Sprinterne  Adam Axelsson og Gustav Åkesson deltar på Hamar, slik de også gjorde i Odalsskøyta  sist helg. De har følge av Arvid og David Karlingsjö, som, i likhet med Fryckberg, tok fri forrige helg. Og så henger vi oss på Jeppe sitt argusblikk, og venter spent på hva utrettelige Wilhelm Ekensskär (i bra flyt?) kan få til på de lengste distansene!

                                        #8063 Svar
                                        EinarR

                                          Den internasjonale overdommeren Daniel Cabelduc (ikke Eric som jeg skrev forleden. Han er forresten snarlik Johann Olav Koss!) har representert svenskene under WC3 i helga. Deres skarpeste løpere på den aktive sida (Wilhelm Ekensskär, allround, David Karlingsjö og Adam Axelsson, sprint) har vært på Hamar og gått Norgescup. I allround/sammenlagtperspektiv så gjorde de en bra figur der, men det sier nok like mye om et heller beskjedent norsk startfelt. Vi må slå fast at utsiktene er svake for at Cabelduc skal få selskap av landsmenn i storinternasjonal skøytesport med det aller første. De tre nevnte har gått like raskt eller raskere på Hamar tidligere i sesongen. Sprinterne  presterer midt på 37-tallet/rundt 1.15. Kanskje var det tungt i hallen i helga, men det er ikke så mye positivt å lese ut av prestasjonene (hvis målet er å ta steget opp et nivå, vel å merke). Men de hadde en fin, tett intern duell med Team Sprint- kameraten Magnus Dahle i sprintfirkampen:
                                          DK 150.355/MD 150.500/AA 150.640. Men i perspektiv: De er godt over fire tidspoeng bak Johann Jørgen Sæves i konkurransen.
                                          På papiret så ser heller ikke Wilhelm Ekensskär styrka ut etter denne helga. Særlig skuffende er 4.06 og 7.16. Perspektiv her: Kjetil Johansen Amundrud er en svært veltrent 41- åring. Han gikk 5000 på 7.10 i helga. På ca. samme tid som Wilhelm trådte sine barnesko (tidlig 2000-tall) var KJA kjent for å ha Norges beste 100m- åpninger!
                                          Øvrige svenske løpere på Hamar i helga (Ann-Marie Lindqvist, Eva Fryckberg, Arvid Karlingsjö og Gustav Åkesson) skaper heller ikke overskrifter. A-ML skuffa spesielt på de to lengste distansene. Fryckberg fikk til noen årsbester, men har et stykke ned til sitt gamle bestenivå. Disse to jentene (f. 1997 og 1996) skulle ha møtt Marit Fjellanger Böhm (1988) i helga, men hun hadde dessverre forfall.

                                          Øvrige svenske momenter: Onsdagstävling II på Östermalms IP i Stockholm forblir uavklart! Den  omtalte Tuna Tidkamp i Eskilstuna (se 2.12.) har imidlertid funnet sted, med til sammen ni deltakere. Åtte av disse fordelte seg på to forskjellige etternavn, og nivået var i kategorien mosjon. Dette betyr at det ikke myldrer i skøytemiljøet i Tomas Gustafson sin hemmastad. Men et stevne som dette (omfang og nivå) likner på ganske mange av de lokalløpene som rapporteres inn fra forskjellige kanter av Norge.

                                          Vi kommer tilbake til bl.a. Gärdehovspokalen 2019 i Sundsvall, som har hatt i overkant av tredve deltakere, smått og stort. Blant dem, elleve av De Aderton som satte i gang dette febrile svenskefokuset!

                                          #8064 Svar
                                          Jeppe

                                            Nei, … trist å begynne et innlegg med ordet; Nei, men det blir sånn etter resultatene for de blågule på Hamar. Jeg ser ikke noe lys i tunellen hvis svenskene i det hele tatt befinner seg i en slik. Det var vel brutalt sakt, men det er helt åpenlyst …… at det er mørkt rundt dem nå.
                                            Det som imidlertid er veldig positivt, er at de denne sesongen har stilt til start i mange stevner. De liker å gå på skøyter, og av og til ser de (og vi) litt fremgang. At det ikke ble det nå, skyldes nok at forholdene i hallen på Hamar må ha vært ganske dårlige. Det var nemlig ikke særlig mange personlige rekorder. Noen var det riktignok, og noen sesongbeste også, men ikke så mange, og derfor litt artig da, et Emil Ervik vant begge 1000 meterne i juniorklassen, og satte også pers med 1.15, 69.

                                            Jeg ser veldig frem til et muligens annonsert comeback for Nils v d Poel, likeledes nyheter fra skøytebanen om Erika Lindgren.
                                            Det har vært et verdenscupstevne på kortbane i Shanghai, i Kina, og jeg tenkte et øyeblikk på at Erika kunne ha finni på å dratt dit, men hverken hun eller andre svensker var der.
                                            Men faktisk var Nord-Korea med, iallefall på oversikten over deltakerland.

                                            Når det gjelder Onsdagstävling II på Östermalms IP i Stockholm, mener jeg at jeg leste et sted at det stevnet ble avlyst, men jeg finner ikke opplysningen igjen noe sted.

                                            #8080 Svar
                                            EinarR

                                              Gärdehovspokalen 2019, på Gärdebanan (400m) i Sundsvall: Et todagersstevne med tradisjoner, som trakk i overkant av 30 deltakere: Flest fra arrangørklubben (ca. 11) og Hagaströms SK, co. Gävle (16). Dessuten var Dala Active Skaters/Falun, Södermalms IK/Stockholm, og SK Pollux/Västerås representert.

                                              Ingen oppsiktsvekkende resultater, hvis noen tror det! Men vi kan trekke fram ynglingen Sammi van Vliet (13) igjen. På Hamar (Odalsskøyta) forrige helg presterte han 46.69 og 1.39.21. Utendørs i Sundsvall var han ikke stort dårligere: 47.08-1.40.74. Hvis dette er en kar som har fått blod på tann, så blir han morsom å følge med på! Flere kom fra Hamar forrige helg, og unge Lisa Nilzén (12, fra Sundsvall), hun som gikk 1500 på Hamar fortere og fortere for hver runde, klarte å forbedre persen fra Vikingskipet på 1000m med 1 ½ sekund til 1.54.65. Hugo Klockar (14, Sundsvall) måtte strekke våpen for Anton Eriksson  (14, Hagaströms) i en jevn duell i JC, og de tre Hagaström- jentene Disa Arnell, Alva Winroth og Vinnie Hjelm (f. 2002-03) i like tett kamp i JB, der alle slo alle på en eller annen distanse i den lille firkampen. Hjelm er raskest (og best) av de (45.10), men hun er ikke av den utholdende typen!
                                              Ellers kan vi ta med at de allerede en del omtalte Gustav Arnell (20) og Emil Klockar (18) debuterte på 5000m med hhv. 8 blank og 7.51. En begynnelse!

                                              HAGASTRÖMS SK: Breddeklubb nr. 1 i Sverige! Og mon tro om de ikke også plasserer seg godt i sammenlikning med norske klubber i så måte. Mest bemerkelsesverdig er det at jeg (på lett overflatisk vis) har merka meg seks unge jenter i alderen 16-20 år som alle har deltatt i mer enn ett stevne hittil i sesongen. I tillegg har de «nestoren» Malin Wickström (25, se 12.10.) Er det noen norske klubber som kan mønstre ei så fyldig gruppe med aktive, «voksne», jenter? Nå virker det ikke som disse jentene satser alt de har for å bli gode skøyteløpere. Men de må ha funnet gleden i å bevege seg raskt på is. Og et lite men fint fellesskap!

                                              #8082 Svar
                                              Jeppe

                                                Jeg angrer på uttalelsen om at det er mørkt på skøyteisen i Sverige. Jeg beundrer den gruppa som driver på nå, og holder liv i skridskosporten i Sverige. En dag dukker det nok opp en storløper eller to.

                                                #8100 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

                                                  Med over 1400 visninger må man vel si at denne tråden har blitt en skikkelig suksess – en spesiell takk til EinarR for imponerende oppfølging!

                                                  Den som er interessert i svensk skridsko kan glede seg til en helt spesielt godbit på 15-46-6.net i morgen 11.desember. Häng med!

                                                  #8109 Svar
                                                  EinarR

                                                    En bra del av disse klikkene er mine egne!! Men det blir noen til overs, så det er trävligt med selskap her.

                                                    I dag er det tirsdagskveld. Det betyr at det skal være en ny Onsdagstävlig (III) på Östermalms IP i Stockholm i morra. Som kjent ble den første (for fjorten dager siden) avholdt med 12 deltakere. Hva som skjedde med tävlingen forrige uke, det vet vi ikke. Men antakelig ble den ikke noe av. Sverige har en skøytehistoriker og -statistiker i verdensklasse, og han sørger nok for at det blir rapportert, det som kan rapporteres. (Det samme må også gjelde for Distriktstävlingen, som skulle ha vært avholdt på Ruddalen/Göteborg den 7.12.).

                                                    I motsetning til de to foregående onsdagene, så må det påregnes ruskevær i Stockholm i morra, så da spørs det hvor standhaftig iveren er.

                                                    Generelt så er det jo kilde til bekymring, at tunge arenaer som Stockholm og Göteborg sliter med å holde skøyteaktiviteten frisk og levende. Men her kaster vi norske stein i glasshus..

                                                    Til helga venter imidlertid en liten klassiker i svensk skøytesport: Winbergs Minne 2019. Det er SK Pollux i Västerås som arrangerer, og det er løpere i alle aldre.  Oscar Nilsson (19) er den mest kjente løperen som går for Pollux i dag, med under 39 blank og 1.19 (og noe) i Inzell i oktober. Tidligere har større profiler som Jonas Schön og Johan og Oloph Granath representert klubben. Endog Tomas Gustafson en periode. Så dette er en klubb med tradisjoner!

                                                    I fjor trakk stevnet 46 deltakere, så her trenger vi neppe frykte for avlysning. Tradisjonen tro så er dette et todagersstevne, hvor første dagen er en slags kvalifisering, før den endelige finalen på søndag. Det siste er et slags løp med handicap (slik som på travbanen), og først til mål er vinner av pokalen (med forbehold om litt unøyaktig beskrivelse av prosedyren). I hvert fall virker det som om dette er en viktig begivenhet i den svenske skøytefamilien. Et «aber» for feinschmeckerne er det at stevnet foregår på innendørs 250-metersbane (ABB Arena Syd).

                                                    Og her kan vi jo sjekke om det er noen som leser dette: Hva for status har resultater på slik bane? Teoretisk- hvis ISU sine tidskrav blir innfridd på en slik oval, vil det bli godtatt? Og hva sier styrere av adelskalendere og andre listeførere: Teller perser satt på slike baner? Og- kan det tenkes tilfeller hvor det anses som en fordel å gå tohundreogfemtimetersrunder? Kanskje for tolvåringer?

                                                    Västerås har forøvrig brukt å ha en 400m utendørsbane (naturis): Råby IP. Men den hadde nok si storhetstid før år 2000.

                                                    Søndag 15. skal det også være Julavslutning med løp i Malmö, også her innendørs i Malmö Arena Träningshall.

                                                    Nå ventes det med spenning på hva Haarberg har funnet på for oss i morra!

                                                  Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 210)
                                                  Svar til: Svar #7909 i Svensk skridsko
                                                  Din informasjon: