Sommerquiz!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Sommerquiz!

Viser 11 innlegg - 1 til 11 (av totalt 11)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Så var det på tide med en aldri så liten quiz igjen… Spørsmålet er enkelt å stille, men muligens ikke så enkelt å svare fullt ut på:

• Hvem er dette,
    • hva er det som illustreres på bildet
    • og hvor er bildet tatt?

#10763 Svar
    EinarR

Ikke godt å si! Jeg tipper at disse tre er stilt opp i forbindelse med spørretevling, antakelig på TV. Det er noen lag som skal identifisere personene. Det skarpeste laget faller ned på at personen i dress til venstre er Per Ivar Moe (Verdensmester på skøyter 1965). Utover dette så ble deltakerne svar skyldig.

(Personlig tipper jeg de to andre er Finn Helgesen (i dress) og Lisbeth Korsmo).

#10764 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Jeg skal ikke røpe fasit riktig ennå, bare gi en foreløpig oppsummering ut fra EinarR sine svar:

• «Hvem» er besvart 2/3 riktig
    • «Hva» er ikke besvart
    • «Hvor» er i praksis riktig besvart

Andre som vil prøve seg…?

#10766 Svar
    EinarR

Fornøyd med uttellinga. Problemet mitt nå er at jeg ikke er sikker på hva (hvem) jeg får for. Hadde alle tre vært riktige, så hadde logikken vært der i form av hver sin olympiske medalje- en gull, en sølv, en bronse. Sølv- og bronsevinneren representerte da i tilfelle samme osloklubb (OI), mens mannen på øverste trinn var OSKer.

Så det kunne vært en hyllest av skøyteløpere fra hovedstaden. Men dette korthuset faller, siden det er en bit som ikke passer inn her.

«Alle» andre skøyteinteresserte sitter kanskje i fergekø til/fra Lofoten?

#10770 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Antakelig.

Men svarene over her er jo absolutt brukbare.

Fakta er at dette bildet er tatt fra en Kvitt eller dobbelt – sending på 1980-tallet (skal legge ut lenke etterhvert), hvor kandidaten ble bedt om å plassere de tre løperne riktig på seierspallen etter deres beste plassering i vinter-OL.

Men jeg spør igjen: hvem er de tre? (Kandidaten fikk opplyst navnene, slik at han slapp å kjenne dem igjen. Men noen av forumets lesere bør vel greie det? 🤨 )

#10771 Svar
    EinarR

Jeg får gamble på at Korsmo er rett jeg da. Så sjøl om jeg synes mannen på gulltrinnet likner mer på Finn Helgesen, så bør (etter eliminasjonsmetoden) han da være Reidar Liaklev? Charles Mathiesen er det andre mulige alternativet, men passer ikke med hårfestet. Andre kandidater mener jeg kan velges bort, vet hvordan de ser/så ut på sine eldre dager.

Eller: Lureri? De har hanka inn en utlending!

#10773 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Neida, ikke noe lureri her: Liaklev er riktig, og da passer det faktisk å nevne at han faktisk ville ha vært 103 år i dag 15.juli, dersom han fortsatt hadde levd!

Per Ivar Moe og Lisbeth Korsmo er også riktig. Disse tre tok kun én OL-medalje hver, henholdsvis i gull, sølv og bronse.

Den som vil se igjen klippet fra Kvitt eller dobbelt kan gjøre det her.

#10775 Svar
    EinarR

Adresseavisen Trondheim kårer i sommer de 25 største i trøndersk idrett (gjennom tidene). De teller ned, og nå står igjen de fire øverste på lista. Odd Iversen er den siste offentliggjorte, på femteplass.

https://www.adressa.no/pluss/sport/2020/07/17/Mannen-som-l%C3%B8ste-kryssord-med-kulepenn-22217677.ece

Eneste skøyteløper til nå er Jan Egil Storholt, på 24.- plass.

Enhver idiot skjønner at topp 4 er: Hjallis-Nils Arne Eggen-Marit Bjørgen- Petter Northug. Men i vilken rekkefølge?

Hvem tipper dere som de tre på pallen? Jeg tror nr.4 blir offentlig i kveld. Så konkurransen består i å tippe 1-2-3!

Juryen er mer eller mindre personlige venner/bekjente av de tre nålevende, så jeg har få illusjoner.

• Dette svaret ble endret 2 months, 1 week siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
    #10776 Svar
    EinarR

STOP PRESS: Marit Bjørgen nr. 4! Hjallis på pallen!

Ørlite overraskende for meg, de mange tangentene til juryen tatt i betraktning. Samt tanken om en smule kjønnsbalansetenking.

#10777 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Det virker som alt som står om denne lista er forbeholdt abonnenter? Men forutsatt at de tre som nevnes er de eneste mulige, må vel rekkefølgen bli: Eggen – Hjallis – Northug.

#10785 Svar
    EinarR

Hjallis fikk tredjeplassen i går. I kveld har de plassert Northug på andre, og så blir Nils Arne Eggen hedra som den største trønder i idrett, offentliggjøres i morra kveld.

Jeg hisser meg ikke helt opp over dette! Det har vært sammensatte kriterier, og «utvikling av egen idrett» har vært ett av dem. Her lar de ikke Hjallis score like bra som de foran. Men det innrømmes at hvis folkekjærhet/popularitet hadde vært eneste kriterium, så ville det vært vanskelig å komme utenom Kong Glad.

Slagside i utvalget: Hjallis (f. 1923) er eldste person blant topp 25, og bare fire til er født før 1940: Ernst Larsen (1926), Harald Grønningen (1934), Toralf Engan (1936), Magnar Solberg (1937). Det er m.a.o. langt flere «popstjerner» enn «radiohelter» på lista. Jeg mener at skøytesporten er underestimert i utvalget; som nevnt kun Storholt på 24. plass ved siden av Hjallis. For eksempel Magne Thomassen vil jeg påstå i si tid var en mer  uforbeholden trøndersk idrettshelt enn mange av de som er godt plassert. Og hva med Sverre Farstad?

God, hederlig innsats av Haarberg!

«Å gjøre sitt beste, komme som en er, og la det stå til». (Hjallis).

Viser 11 innlegg - 1 til 11 (av totalt 11)
Svar til: Sommerquiz!
Din informasjon: