Skøytesesongen 2021/22

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2021/22

  • Dette emnet har 580 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 26/06/2023 at 17:47 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 529 til 552 (av totalt 581)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #18331 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

      Siste Indre ble dessverre avlyst grunnet slushice på Frogner.

      MEN
      Asker SK har besluttet å avholde Risengaløpet 12/3 som en flott erstattning.
      Løpet kommer mest sannsynlig som det siste utendørs skøyteløp denne sesongen.

      • Dette svaret ble endret 2 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
      #18332 Svar
      Jeppe

        Ikkeno’ gutte- og jentelandskamp denne sesongen?

        Eller har jeg sovet i timen?

        #18333 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

          Nei, ikke denne sesongen.
          Håper at det blir landskamp igjen til neste sesong

          #18340 Svar
          KarlA

            Jeg har ikke oppdaget denne kilden før i kveld.
            https://www.speedskatingnews.info/statistics/season-standing
            Her ser jeg blant annet at:
            – C2: Miika Klevstuen (9/06) topper årsrankingen på 500
            – B1: Didrik Eng Strand (9/05) topper på 1000 og 3000
            – B2: Sindre Henriksen topper (10/04) topper på 3000 og 5000
            – Polen er en kommende skøytestormakt.
            – Små mellomeuropeiske skøytenasjoner jeg har særlig fidus til (Øst, Ung, Tsj, Rom) har alle interessante løpere på gang.
            – Det er fremdeles fart i unge asiater.

            • Dette svaret ble endret 2 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
            #18355 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Ikke helt korrekt lenger det som KarlA skriver rett over her, men slik vil det jo være så lenge resultatene fortsetter å tikke inn.

              Nå er også resultatene fra den tidligere nevnte «StuupCup» omsider tilgjengelige, og jeg legger spesielt merke til et uvanlig stort talent fra Polen: 15-åringen Wiktoria Dabrowska! Tidene hennes på 500 og 1000 m er i særklasse det beste som noensinne er prestert av europeiske løpere på dette årstrinnet.

              Også 13-åringen Hanna Mazur er verdt å legge merke til i denne sammenhengen. Hun var ikke med i «StuupCup», men har nylig satt imponerende perser på 40,38 og 1.21 i Inzell.

              #18427 Svar
              Emil Nielsen
              Deltaker

                Morsomt å se at Bjørn Magnussen vant De Zilveren Bal i Leeuvarden i går.
                Skikkelig showløp, som jeg ønsker meg å være publikum til i fremtiden.

                #18428 Svar
                EinarR

                  Bjørn Magnussen vant De Zilveren Bal i Leeuwarden i går. 100m «supersprint» med tre og tre løpere om gangen, og et utslagssystem som ender opp med en finaletrio. Sikkert artig for løperne, en tettere stemning enn de normalt opplever. Litt blanding av diskotek og skøyteløp, med mye (lite) lys og mye lyd og rytme.

                  Har diskutert dette før. Skøyteløp uten sving fenger ikke meg. Hadde jeg valget mellom dette og f.eks. en fotballkamp, så valgte jeg antakelig fotballen.

                  Men det er lenge siden vi fikk det vi helst ville ha på skøyter: F.eks. NM (= Allround), der alle våre beste (Lunde Pedersen, Eitrem, Engebråten, Dahl Johansson, Kongshaug, Ulekleiv..) stilte til start. Og at vi alle, både løpere og publikum, hadde forståelsen av at å vinne den store firkampen, det var det som var størst.

                  Jeg husker ennå skuffelsen da dette verdensbildet begynte å slå sprekker. Allerede på S’ enes tid, da en eller flere av dem sto over/trakk seg andre dag o.l. Det var som ran på høylys dag.

                  #18430 Svar
                  Emil Nielsen
                  Deltaker

                    For min del så fenger ikke De Zilveren Bal så veldig som tv-idrett, men jeg tipper at stemningen i hallen er fantastisk. Det vil jeg gjerne oppleve.

                    Når det kommer til sammenlagt mesterskap, så spurte jeg i løpet av trenerutdanningen min, hvorfor noen løper ville satse allround. Det var jo bare å være middelmådig på 4 distanser i stedet for å være best på en av de. Å se allround som noe stort er tillært for min del. Jeg har vokst opp med sammenlagtstevner på rulleskøyter, hvor plassiffer på hver distanse var det som gjaldt. Det funket bra, men jeg var mer interessert i mesterskap, der en vinner ble kåret på hver distanse. Jeg tror aldri at jeg kommer til å setter allround over OL, og jeg regner heller ikke med å kunne regne tidspoeng i hodet på noe tidspunkt, men løperne mine synes at det er artig med sammenlagt stevner, så jeg kommer til å være til stede til de fremover også.

                    #18431 Svar
                    EinarR

                      Det er saklig! Denne diskusjonen kan gjelde nesten over alt i idrett. Kombinert på ski: «Middelmådige» skihoppere som også konkurrerer i langrenn. Etter sigende er dette en større slager i Mellomeuropa enn i Norden. Svømming: Medley. Det hjelper ikke å kunne crawle hvis du ikke kan svømme på rygg. Turn, mangekamp- frittstående, men du må også score bra i svingstang. For ikke å nevne friidrett mangekamp. Her har vel ikke tikamp fått statusen som firkamp har hatt på skøyter. Det er kulturelt betinga, hva som har vært gjevest. Spesialisering eller allsidighet. I lengdeløp skøyter har det lenge vært det siste som har stått høyest. Men det er på vikende front.

                      Sånne innlegg som dette (også om Zilveren Bal) er ikke noe vi skrive! Men hvis vi ikke gjør det så blir det fint lite igjen på et forum som dette. Så jeg oppfordrer flere til å komme seg opp i ringene. Ett innlegg for mye er bedre enn ingen innlegg.

                      #18437 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Skøytestoff tar aldri pause: for den som tar opp stafettpinnen etter meg 😉, så er Nuis på Savalen med 50 hjelpere. Fartsrekordforsøk bak «vindseil». 88 km/t i går. Vil over 100 km/t. Har selv rekorden på 93 km/t.

                        #18438 Svar
                        Emil Nielsen
                        Deltaker

                          Og han tok rekorden

                          Ny verdensrekord på Savalen, lenge siden sist.
                          103km/t på skøyter er ikke hverdagskost

                          • Dette svaret ble endret 2 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                          #18442 Svar
                          EinarR

                            Får de med seg dette i Østerdalen, tro?

                            #18452 Svar
                            Kristian Eliassen

                              …Roest og kanskje snart Bosker fra Jumbo Visma til Reggeborgh.

                              Sjekk også Olympic oval finalene på YouTube.

                              Flere grunner til at folket trenger mer enn Facebook: verdensrekordforsøket til Nuis ble ikke forhåndsnevnt på Face. Ganske typisk. Typisk også at når det først kom  omtale, så genererte det mengder av innlegg om at man ikke trodde det var mulig å gå så fort på en bane. ALLE vet at Savalen-banen er lagt ned for lengst. Dette her var på innsjøen og rett frem. Koster ikke mange kaloriene å finne ut 🙄

                              (dette måtte jeg få ut)

                              #18493 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Russland avholder sine mesterskap i sprint og allround denne helga.

                                Resultater sprint: https://www.speedskatingnews.info/event/russia-sprint-championships

                                Resultater allround: https://www.speedskatingnews.info/event/russia-allround-championships

                                Opptak første dag: https://www.youtube.com/watch?v=UJ6VT9d9yCY

                                #18518 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Mine lister over årets beste enkeltløp er ajourført!

                                  Norske løpere er inne på topp 5 på følgende distanser: 1000 m og 5000 m menn, 3000 og 5000 m kvinner. Se listene her: http://www.skoyteranking.net/451191746

                                  #18519 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    NM var en arrangementsmessig skandale ifølge Lasse Evensen, som mener at Stavanger ikke holdt mål som NM-arena.

                                    «Super-NM» 2023 er for øvrig også lagt til Stavanger, for sikkerhets skyld.

                                    #18567 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Mange kjente og mindre kjente navn velger å avslutte sesongen med «Rekordløp» i Stavanger:

                                      http://212.247.216.72/speedskating/Stavanger/races.php

                                      #18568 Svar
                                      Emil Nielsen

                                        Gode forhold for å slutte sesongen med bra tider. 13C i hallen, -7C i isen og vanlig lufttrykk på 1031hPa.

                                         

                                        Rekruttene har så langt tatt godt for seg av perser.

                                        #18575 Svar
                                        Emil Nielsen

                                          Hmm, etter i dag kan man  ikke lenger si at det var gode forhold. En varmepumpe røk i går, så istemperaturen gikk stødig oppover mens temperaturen i hallen gikk ned.

                                          I dag var det nærmere -4 i isen og 11 grader i hallen.

                                          Tidtaker systemet holdt mye bedre i dag enn i går, så færre lange pauser hvor løperne står og venter.

                                           

                                          Det var ikke siste skøyteløp i år, for neste helg går løpet med det lange navnet i Fosenhallen. De skal ha rundt 45 påmeldte. Og om tre uker går LM/NM kortbane i Sonia Henie hallen I Oslo.

                                           

                                           

                                          #18576 Svar
                                          EinarR

                                            Undergrunnsskeiserørslemeisterskapen!

                                            ad Sørmarka; unnskyld at jeg spør men siden du byr deg fram: Så du noe til 23-åringen Arkaitx Edgren fra Göteborg? Han begynte å gå hurtigløp først denne sesongen, etter før å ha spilt ishockey. I dag kom han seg under 40 på 500m: 39.91. Også 2.04 på 1500. Spennende og spesielt tilfelle!

                                            #18577 Svar
                                            Emil Nielsen

                                              Jeg så han. Han går bra på skøyter.

                                              Fikk ikke snakket med han, men gjengen fra Göteborg var hyggelig, og er i fremgang

                                              #18578 Svar
                                              EinarR

                                                Tommelopp!

                                                #18602 Svar
                                                Emil Nielsen
                                                Deltaker

                                                  Tuppu Nieminen meddeler at han ikke forlenger kontrakten sin med det polske sprintlaget. Mannen som har hatt stor innflytelse på å gjøre Polen til en maktfaktor i internasjonal sprint skal altså ikke være i Polen lenger.
                                                  Det sies ikke noe om hva han skal nå, men som så mange andre trenere, så sier han at det nå skal fokuseres på familie og reises mindre.

                                                  • Dette svaret ble endret 2 år siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                                                  #18605 Svar
                                                  Kristian Eliassen
                                                  Viser 24 innlegg - 529 til 552 (av totalt 581)
                                                  Svar til: Svar #14458 i Skøytesesongen 2021/22
                                                  Din informasjon: