Skøytesesongen 2021/22

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2021/22

  • Dette emnet har 580 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 26/06/2023 at 17:47 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 581)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #13820 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Sindre Henriksen «bryter med landslaget», opplyser BA i dag. Fra artikkelen:

      «– Jeg mister et fellesskap og en treningsgruppe som holder et høyt nivå. Det har vært med på å dra meg opp. Det blir et stort tap. Men til slutt er det lett for at man bare «er med» på et opplegg. Nå kan jeg tilpasse treningen til det jeg mener trengs.

      Etter toppåret i 2018 har alle i Fana-trioen, Sverre Lunde Pedersen, Håvard Lorentzen og Henriksen, kun unntaksvis prestert like godt. Det er det Henriksen tar konsekvensene av nå, uten at han vil gå ut med noe mistillit til landslaget.

      – Det har egentlig vært noen drittår nå. Jeg hadde ikke kvalifisert meg til OL slik som resultatene har vært i år, heller. Hva tilsier at jeg klarer det neste år om jeg fortsetter i samme spor? Ingenting. Da må jeg ta grep. Jeg tror det blir fett!»

      #13821 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Denne tråden burde vel forresten begynne med terminlista… Slik ser den ut pr. nå:

        (oppdatert 04.11.21)

        Landsmesterskapet (2021) Hamar 6.-8.august 2021
        Sommerløpet Hamar 14.august 2021

        NC1 Stavanger 16.-17.oktober 2021
        NC2 Hamar 30.-31.oktober 2021

        Verdenscup 1 Tomaszow-Mazowiecki 12.-14.november 2021
        NC3 Tønsberg 13.-14.november 2021
        Verdenscup 2 Stavanger 19.-21.november 2021
        Junior VC 1 Inzell 27.-28.november 2021

        Verdenscup 3 Salt Lake City 3.-5.desember 2021
        Junior VC 2 Inzell 4.-5.desember 2021
        Verdenscup 4 Calgary 10-12.desember 2021
        NC4 Asker 11.-12.desember 2021
        Fire kontinenters mesterskap Calgary 15.-17.desember 2021
        NC5 Hamar 18.-19.desember 2021

        EM enkeltdistanser Heerenveen 7.-9.januar 2022
        NM sprint junior Bjugn 8.-9.januar 2022
        NC6 Stavanger 15.-16.januar 2022
        Junior VC 3 Innsbruck 22.-23.januar 2022
        VM junior Innsbruck 28.-30.januar 2022

        OL Beijing 5.-19.februar 2022
        NC7 Kristiansund 5.-6.februar 2022
        Landsmesterskapet Oslo/Frogner 11.-13.februar 2022
        NC8 Hamar 26.-27.februar 2022

        VM allround og sprint Hamar 3.-6.mars 2022
        Verdenscup 5 Heerenveen 11.-13.mars 2022
        NM allround junior Tønsberg 12.-13.mars 2022
        NM senior Stavanger 18.-20.mars 2022

        • Dette svaret ble endret 2 år, 10 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Preliminær terminliste NSF
        • Dette svaret ble endret 2 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Fire kontinenters mesterskap "foreløpig avlyst"
        • Dette svaret ble endret 2 år, 5 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Fire kontinenters mesterskap flyttet til Calgary, NC3 avlyst
        • Dette svaret ble endret 2 år, 3 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: NC4 og NC5 ble avlyst pga. corona
        #13822 Svar
        Kristian Eliassen

          Skal Henriksen trene med Team Sørmarka?

          Sesongen starter tidligere enn vanlig i og med «prøve-OL » i Beijing. 8.-10. oktober.

          De nederlandske uttaksstevnene er også interessante – særlig det i romjula. Kun 9 løpere av hvert kjønn er maksgrensen i OL denne gangen. Ned fra 10 forrige gang.

          Super-NM kommende sesong også? Var jo en suksess på Hamar vil jeg si.

          #13823 Svar
          EinarR

            Håper Sindre Henriksen lykkes! Han har en x-faktor som stikker opp over det gjengse. Skøyter trenger noen slike. Er lillebroren litt av samme typen? Kanskje de blir skøytesportens svar på Ylvis? Eller The Henriksens?

            #13834 Svar
            Kristian Eliassen

              Ok, leser at Sindre Henriksen satser på å trene med Fana ( hvor Hege Bøkko forøvrig jobber med sponsorer og sosiale medier!)

              #13854 Svar
              Kristian Eliassen

                Lars Finsen var ute med en heller mislykket aprilspøk om at skøyteforbundet hadde skutt gullfuglen og sikret seg en storsponsor. Så ble da også innlegget fjernet (forum for skøytehistorie), selv om begrunnelsen han ga var en annen… 🙄

                Stor diskusjon for tiden om man skal droppe klassisk som internasjonal konkurranseform i langrenn. Har sin parallell i skøytesporten: skal man droppe allround som kun angår Nederland og Norge og et vekslende fåtall løpere og land ellers? Jeg mener et klart nei, men da ta bør man ta grep slik at ikke allround svinner sakte hen. Ta tyren ved hornene og gå i dialog med IOC om hvordan man kan få med en modifisert allroundvariant i OL. Mangel på et slikt initiativ har ført til at vi isteden har endt opp med lagtempo som forsåvidt er en bra øvelse, men som konseptmessig ikke kommer opp mot en spennende sammenlagtkonkurranse. 2021/2022 bør generelt være sesongen som ser spennende initiativ for konseptmessige endringer – også ved norske initiativ- for å kunne gjøre skøyter mer konkurransekraftig sammenliknet med andre (vinter) idretter. Det er håpet herfra ihvertfall 🙂 Ting i midt i juni. Forslag til endringer i spesielle bestemmelser var den 31. Mars, men regelverket internasjonalt er av større overordnet betydning. Etter diverse utsettelser er nå neste kongress stipulert til i begynnelsen av juni 2022 (Phuket).

                #13868 Svar
                Kristian Eliassen

                  Mer stoff om van der Poel:

                  https://www.svt.se/sport/skridsko/har-ar-nils-van-der-poels-udda-plan-for-att-ta-os-guld

                  Så det blir 10 000m i Stavanger under WC2? «Pleier» vel å være under WC3 at den lengste distansen avvikles. Liksom litt greit at det skal være litt rom for de tre beste i B å rykke opp på sesongens første 5000m osv. Tar (derfor) den informasjonen med en klype salt. Vil heller se Fish vs van der Poel på 10 000 i SLC. Opplyses også at det er en egen cup på 10 000m i verdenscupen – det stemmer jo ikke.

                  Får vel opprette en OL-tråd snart (om ingen andre slår til) Dokument vedrørende kvalifiseringssystemet ligger ute hos ISU siden lenge. En del endringer siden forrige gang.

                  #13872 Svar
                  Kristian Eliassen
                    #13881 Svar
                    Kristian Eliassen

                      https://www.ad.nl/schaatsen/roest-komt-tot-rust-op-boerderij-sommige-koeien-komen-bij-je-staan-omdat-ze-je-kennen-br~a67d60b3/?referrer=https://www.schaatsforum.nl/

                      Fin artikkel om Roest. Fint håndlag med kuer. Er det ikke slik at man får mer sympati med vinnere som taper noen ganger også, eller må slite for å ta det etterlengtede gullet? Ihvertfall blir konkurransene mer artige om det ikke er automatikk i at favoritten vinner hver gang. Det er ikke bare i allround at Sven Kramer (med all respekt) har vært en svøpe. Kramer æraen på 5000m varte fra 2007 til 2018. Da hjalp det ikke stort at Bob de Jong vant i 2011 (Det året Kramer ikke var med og Skobrev snøt Bøkko for allroundtittelen).

                      SLP vant i 2019, Bloemen i 2020, van der Poel i 2021, ??? i 2022.

                      (Roest har vunnet VM-allround i 2018, 2019 og 2020, men kun lagtempo 2021 når det gjelder seire i distanse-VM/OL)

                      #13889 Svar
                      Terje Johnny Stenseng

                        Skøytelandslaget for neste sesong skal være tatt ut. Kristensen fra Arendal har fått plass i følge et oppslag, men umulig å finne mer om uttaket. Håper noen hoster dette opp ganske fort!

                        #13890 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Kikket på tråden «treningsgrupper 2020/2021» og det som ble sagt om Kristensen der. Sikkert nytte av å gå fra å være raskeste sprinter i Team Sørmarka, til å trene (mer) med de raskeste sprinterne i Norge på forbundslaget.

                          Igjen snakker vi vel om tilbud man må takke ja til? Sindre Henriksen vet vi jo sier nei for isteden å trene med Fana. Kanskje han til og med sa ifra så tidlig at han ikke er med i forbundsuttaket.

                          #13892 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Inntil videre går det jo an å gjette… Noen peker seg ut både positivt og negativt vil jeg tro. Men det vil visstnok komme mer om dette fra offisielt hold – i morgen fredag.

                            #13912 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Får legge ut dagens nyhetsartikler her også. Tilbud om å bli med i forbundsgruppe, elite.

                              #13913 Svar
                              Kristian Eliassen

                                https://www.aftenposten.no/sport/i/GaRpmq/millionoverskudd-fra-vm-redder-ol-sesongen

                                Såpass lang karantenetid for å kunne teste banen i Beijing høres litt suspekt ut eller hva man skal kalle det. Etter sigende har kineserne/-har hatt –  testløp på den nye banen i disse dager. Ikke funnet resultater. (Kina hadde div mesterskap i Harbin i mars).

                                #13916 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Refleksjon etter NSFs uttak er vel først og fremst at den bærer sterkt preg av OL. Kasper Tveter er verken sprinter eller allrounder men et talent på 1000 m. Teoretisk sett står han til start i Beijing, men i så fall på den liberale «ungdomskvoten».

                                  Også Pål M. Kristensen er en typisk enkeltdistanseløper: god på 500 m, men heller moderat på 1000 m.

                                  Så har vi Marit F Bøhms litt sensasjonelle inntreden. Tanken er sikkert å satse på Ragne, Marit og Sofie i lagdytting, men det spørs om dette har noe for seg hvis alle andre kopierer Norges teknikk.

                                   

                                  #13919 Svar
                                  Emil Nielsen
                                  Deltaker

                                    Jeg forventet egentlig å ha masse holdninger til uttaket, men så langt er det ikke noe jeg er negativ til.

                                    Skulle gjerne ha sett litt flere jenter i gruppen, men med de økonomiske utfordringer NSF har er det kanskje ikke så rart at de begrenser størrelsen på gruppen.

                                    #13938 Svar

                                    Google-oversatt artikkel Om Bart Swings:

                                    Bart Swings sikter for fullt mot olympisk massestart: ‘Jo mer på isen, desto bedre’
                                    De nederlandske inline-løperne gleder seg til sesongens første løp. Det skjer muligens litt senere enn normalt, men kalenderen til og med juni ser ut til å bli fyldig. En viktig forutsetning for at konkurransene skal finne sted er at bare nederlendere får delta. Det er ikke annerledes for Bart Swings, som vanligvis deltar regelmessig i de nederlandske konkurransene. Likevel gir ikke belgieren opp.

                                    Rett etter skøytesesongen dro Swings til Belgia. Han tilbrakte mesteparten av vinteren i leiligheten sin nær Thialf. Planen om å pendle frem og tilbake mellom Heerenveen og Belgia i løpet av sesongen falt fort i vasken på grunn av reisebegrensninger. Nå for tiden nyter han ferietilværelse hjemme, og jobber mot nye mål. «Mitt store mål er massestarten i Beijing.»

                                    Ved å uttrykke den ambisjonen forsegler Swings skjebnen til en stor del av sin inlinesesong. «Det er sant at sommeren handler veldig mye om lekene», bekrefter han. «Jeg vil komme meg på sommerisen så tidlig som mulig. I fjor likte jeg det, og det er slik det blir i år igjen. Jeg har inngått en avtale med Team IKO om at jeg ikke vil gå glipp av noen skøytetreninger. Jo mer på is, jo bedre. »

                                    Oppofring.
                                    For de som er redde for ikke å kunne se en stilløper som Bart Swings i aksjon hele sommeren, er det fortsatt håp. Som rulleskøyteløper i hjerte og sjel planlegger Swings å kjøre de maratonløpene har er forpliktet til. 8. mai starter han sesongen i Polen, og stevnene i Zandvoort, Otterlo og Berlin er også på planen hans. Han står derimot over baneløpene i Heerde og Gross Gerau (begge avlyst) og EM i år. Verdensmesterskapet passer heller ikke inn i timeplanen hans: for nær skøytesesongen.

                                    «Da jeg så at VM var i september, visste jeg allerede at det ikke ville være mulig å være på topp der,» sier Swings. «Oppofringen i seg selv er ikke noe problem, men jeg er ikke villig til å foreta den treningen du må legge inn i det. Den går delvis på bekostning av de spesifikke forberedelsene til vinteren.» Som inline-skater i hjerte og sjel, finner han det vanskelig å gå glipp av VM i inline Colombia. «De to ukene som verdensmesterskapet arrangeres, vil det gjøre vondt en stund. Det er ikke noe som er mer moro enn et Inline-verdensmesterskap i Colombia.»

                                    Fra juli vil Swings derfor tilbringe en stor del av tiden på sommerisen i Heerenveen. Leuven-beboeren vil gjøre alt for å gjenta suksessen fra lekene i PyeongChang neste sesong, og helst forbedre den. Den regjerende europeiske mesteren på massestart tok sølv i Sør-Korea og går for gull på den øvelsen i Kina. 1500 og 5000 meter er også på listen hans. Både i Sotsji og PyeongChang endte han topp 10, i Beijing håper han å komme på pallen.

                                    Puslebrikker
                                    Etter en langt fra normal sesong, går Swings med tilforsyn i gang med OL-sesongen. Han likte virkelig sitt første år på Team IKO. «Jeg fikk kjørt litt færre løp enn nederlenderne, noe som også preget meg litt under EM (det første stevnet i boblen, red. anm.). Men det var veldig positivt at jeg var på et nederlandsk lag og kunne gå på skøyter hver dag. Ellers hadde jeg fått en veldig vanskelig vinter «, erkjenner Swings.

                                    På grunn av usikkerheten som effekten av koronapandemien medførte, investerte Swings mye tid i å jobbe med skøyteteknikken sin forrige sesong. Det skadet ikke. «Jeg har hatt noen «humpete år» der jeg ikke alltid har følt at jeg forbedret meg teknisk. Men forrige sesong gikk jeg under 6,20 på 5000 meter under både gode og dårlige forhold. Det sier noe.»

                                    Hvis alle brikkene i puslespillet faller på plass, vil OL-medaljer være fullt mulig neste sesong, mener Swings. «Jeg kan bygge på fjorårets nivå for forhåpentligvis å komme et steg videre,» sier han ambisiøst. «Egentlig hadde jeg et veldig bra år på grunn av koronaen, fordi jeg var i stand til å ta det hele litt roligere. Jeg har vært mye sammen med kjæresten min, jeg har ikke hatt en hel inline-sesong, og ikke en hel skøytesesong. Det har gjort meg godt, og på grunn av det er jeg motivert til å holde på enda lenger. Jeg føler meg fortsatt veldig ung og har mye energi. Lekene i Beijing er absolutt ikke mitt siste stevne. »

                                    Skrevet av

                                    Sjors Leek

                                    (Schaatsen.nl)

                                    #13956 Svar

                                    Tydeligvis ikke så mye hurtigløpsrelatert som kom ut av møtet til ISU Council denne uka. Neste møte satt til den 22. april.

                                    #14005 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Claudia Pechstein (49) har visst endelig funnet ut hva hun skal drive med etter skøytekarrieren: Hun prøver å bli valgt inn til Forbundsdagen ved valget i høst.

                                      Pechstein står som nr. 6 på CDUs liste i Berlin. Valgsystemet i Tyskland er såpass uoversiktlig at jeg er i tvil om dette betyr at hun har en reell sjanse til å komme inn, men CDU fikk ihvertfall seks mandater forrige gang.

                                      #14016 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        Peter Mueller skal være sprinttrener for Tyskland i kommende sesong, melder schaatsen.nl

                                        • Dette svaret ble endret 2 år, 12 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                                        #14019 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Oi! Muller har jo trent Pechstein før. Nå altså for sprinterne. Er Müller mannen som skal bidra til å stilne bølgene i tysk skøytesport?

                                          Kanskje det er litt som i Bayern München: Best dynamikk og resultater skapes ved litt uenigheter og friksjoner? (Hm).

                                          #14021 Svar
                                          Emil Nielsen
                                          Deltaker

                                            Nei dette er nok mer et grep for å holde kontroll med skøyter i Tyskland.

                                            Det går ikke bra der, og Mueller har ikke en god historikk med å rette opp på lett fallerede skøytenasjoner.

                                            Jeg er ikke optimistisk på Tyskernes vegne.

                                            #14030 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Jeg har null greie på treningsmetoder, men følelsen når det gjaldt Peter Muller var jo at han var flink til å få ut det beste av løperne. Gjerne løpere som ikke var purunge men med en god base.  Men også på den negative siden at han trente folk i senk, og «forbrukte» både de som fikk en opptur under ham og de som ikke gjorde det. Det var også følelsen når det gjaldt Håvard Bøkko. Stagnerte litt. Heldigvis ble en strålende karriere kronet med gull på 1500 og lagtempo. Derimot ble allround  en arena for frustrasjon for den jevne nordmann. Gjelder også den 28-runden som enkelte fremhever.

                                              Ser ikke helt bort fra at Dufter og/eller Ihle kan få en kortvarig indian summer, men deretter er det slutt for disse to. Muller som «junior-trener» ville jeg vært skeptisk til: Trene i senk – forsvinne.

                                              #14037 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

                                                Landsmesterskapet 2021 skulle ha gått i Stavanger i mars, men er nå bekreftet flyttet til Hamar (6.-8.august). Honnør til Lars Finsen, som har lovet premiering for sammenlagt-prestasjoner.

                                                NSF kårer dessverre bare distansemestere i LM.

                                              Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 581)
                                              Svar til: Svar #13854 i Skøytesesongen 2021/22
                                              Din informasjon: