Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6727 Svar
    Update_Skate
    Deltaker

      In China young skaters (and sporters in general) often train more on strength than on technique. They’re good at young age, but they won’t get much faster later on.

      Nevertheless, these skaters belong to the fastest ever in their age class, so who knows… They are too young even for Beijing 2022, so China will need to work with the current generation, such as Ning Zhongyan.

      #6728 Svar
      Update_Skate
      Deltaker

        Japansk landslag:

        Sprint Menn: Shinhama, Murakami, Haga, Hasegawa, Matsui.
        Sprint Kvinner: Tsuji, Soga, Go, Inagawa.

        Mellomdistanse Menn: Oda, Yamada, Kondo, Miwa.
        Allround Kvinner: Takagi, Takagi, Sato, Sakai.
        Langdistanser Menn: Ichinohe, Williamson, Tsuchiya, Tsuchiya, Obayashi, Ito.

        Nao Kodaira er trent av Masahiro Yuki.

        (Jeg forsøker att skrive korte innlegge i Norsk, men jeg kan ikke skrive lengre ennå. Nederlenderen som kan bare lite Norsk, haha. Rett meg hvis noen ting er feil)

        #6729 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Takk for nyttig informasjon! att = å, innlegge = innlegg, i = på, Norsk = norsk, lite = litt.

          Men dette er bare bagateller, alt er fullt forståelig!

          #6736 Svar

          Vil nok en gang skryte av Arild Gjerdes glimrende oppkjøring til sesongen: Serien med presentasjon av nasjonale adelskalendre som foldes ut på forum for skøytehistorie. For egen del er jeg ikke opptatt av adelskalendre: Informasjon om de enkelte løpere i stort og de enkelte land er artigst. Kunne blitt supplert med en del her og der etter min ringe viten, men oftest ny,artig info. Det nevnes at det er 12 724 løpere p.t i databasen som har fullført stor firkamp for menn? Jeg ville ha valgt et litt annet mål på bredde og utbredelse, men skjønner naturligvis at målgruppen er mest opptatt av allround. Aktive løpere (menn og kvinner) i fjor:

          https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=35

          #6738 Svar
          Emil Christian Nielsen

            Helt enig med K. Eliasson. Bredde er hvem som har gått løp, ikke bare hvem som har gått alle fire allround distanser.

            Når det er sagt skjønner jeg at det kan være et greit mål, selv om lande som Australia da blir underrepresentert fordi dem bare har en sprinter i øyeblikket

            #6758 Svar

            Denne helgen er det ett internasjonalt, godkjent stevne på kalenderen. Det omtalte stevnet i Hailar i Kina. Årets skøyteløper så langt denne sesongen – NING Zhongyan – har i likhet med en rekke landsmenn og -kvinner oppholdt seg i Calgary. Det bærer sesongbestelistene preg av.

            https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=14

            Er disse fortsatt i Canada? Nye «Time Trials» i Calgary imorgen, lørdag.

            http://liveresults.oval.ucalgary.ca/

            http://results.oval.ucalgary.ca/Competition/Results.aspx?event_id=634&comp_id=5513

            Mjøsteam/Wang Toppidrett Hamar er fortsatt i byen. Skal de delta imorgen?

            https://www.facebook.com/WANG.TOPPIDRETT.HAMAR/photos/a.910122429079575/2387962204628916/?type=3&theater

            (Forøvrig ser Team Sørmarka ut til å oppholde seg hjemme, og skøytelandslaget i Portugal. Hvor er Team Sprint? Nå savner vi flere norske på listene. Kun Ida Njåtun inne blant de 20 p.t).

            #6759 Svar
            Kristian Eliassen

              https://www.facebook.com/Skoytelandslaget/videos/vb.320821434674145/437249290245983/?type=3&theater

              Hvor er gruppa med HHL og Wotherspoon egentlig? Hvor skal løperne nå? Inzell? Stavanger? Har du funnet noen samlet sesongplan, Haarberg, for dette må da ligge ute et sted?

              #6760 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Jeg tror jeg så en sesongplan for noen år siden, men ingen denne sesongen. Akkurat når det gjelder sprinterne blir det sagt litt i dette ISU-intervjuet som nettopp ble lagt ut:

                https://isu.org/speed-skating/news/interviews-ssk/12699-lorentzen-aims-to-bounce-back?templateParam=15

                #6778 Svar
                Kristian Eliassen

                  Aha. 1 mnd med barmark, 15.august til Heerenveen, og første treningsløpene i Inzell i oktober. Vært stille rundt sprintlaget.

                  Ingen norske til start i Calgary i dag ser jeg. Så er vel de som var der ferdige med treningopplegget slik den (foreløpige) sesongplanen for det laget også antydet. Flere andre interessante starter.

                  #6795 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Det så ikke ut til at det ble noen konkurranse i Hailar sist helg? Ble tatt bort fra lista «Calendar of Events» som er den mest aktuelle å forholde seg til. Isteden får vi til helgen løp i Changchun som opprinnelig ikke sto på lista. Imorgen begynner Fall Classics i Calgary. Samme linker som litt over her. Foreløpig har vel ikke sesongen sett de virkelige kanontider, men det korter ned ventetiden å følge med på sesongbestetider!

                    https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=13

                    De norske? Forbundslaget, sprint er altså i Heerenveen før ferden går videre til Inzell. Forbundslaget, allround er «snart» klar for avreise til Inzell etter å ha kommet hjem fra barmarkstrening i Portugal. Andre? Team Sørmarka later til å drive barmarkstrening på hjemmebane. Team Sprint? Vet ikke. Fra Sverige har en gjeng med støtte fra ISU development commision dratt til Heerenveen under veiledning av av Simon Kuipers i Thialf Academy.

                    http://www.skridsko.se/nyheterfranssf/utvecklingslageriheerenveen/

                    #6796 Svar
                    EinarR

                      Kom nettopp inn fra skogen og kasta meg over den svenske nyheten, nevnt av Eliassen herover. Ble i godt humør av den! Ett gäng med 15 ungdommer. Erika Lindgren er med. Altså satser hun kanskje mer på vanlig hastighet i år? Omtrent halvparten av løperne kommer fra Hagaström, som jeg forstår er et lite tettsted ikke langt fra Gävle (kjent for sitt udyr i litteraturen). I wiki-lista over ti kjente svensker fra Hagaström er det to skøyteløpere: Johanna Östlund og Bo König! -Kanskje bekymringsfullt at det ikke er noen representanter fra Winner, Örebro. Men de ser ut som vinnere, hele bunten! Her må den renommerte ledergruppa som følger med ha mye godt å jobbe med!

                      #6799 Svar
                      Jeppe

                        Haarberg skriver for lenge siden, og høyere opp her et sted:

                        Lagtempo-løperne må ha oppnådd minst ett av de individuelle tidskravene (uansett distanse). Men en av løperne kan få amnesti – i så fall må han ha gått fortere enn 1.59 på 1500 m.
                        Lagtempoen blir inndelt i A og B fra kommende sesong, dersom flere enn 8 påmeldte lag.

                        Vel, 8 lag er da bare 4 «par», og det tar ikke så lang tid. Litt corny da, at B-gruppa med i værste fall bare ett lag må gå tidlig på morran eller noe sånt, men likevel kan dette bli et ekstra poeng med opprykk-nedrykk mellom puljene.
                        Men hva med Lagsprinten? A og B der også?, og kan tredjemann på laget være en løper som blir med på «amnesti regelen»?

                        Kan muligens google meg frem til faciten, men spør her.

                        Kjempehyggelig med en gjeng svensker i Heerenveen. Ekstra gøy med Erika. Enig med EinarR der. Savner riktignok Arvid Karlingsjö, (yngre bror av David Karlingsjö?). Men jeg ser til gjengjeld andre, og enda yngre, og for meg, nye løpere i troppen.

                        #6800 Svar
                        EinarR

                          (Må arrestere min egen dumhet: Det er Säffle (i Värmland) og ikke Gävle som er udødeliggjort i Sjöwall & Wahlöö sin boktittel! Roman om en forbrytelse; 7).

                          #6801 Svar

                          Ser ut som ISU har rettet opp det der med reglene for A- og B- på lagtempo: Hvis det er 8 herrelag og 10 damelag eller færre blir det kun én divisjon. Hvis det blir 9 eller 10 lag påmeldt i herreklassen blir det en A-divisjon med 6 lag. Hvis flere enn ti lag er påmeldt (begge kjønn) så blir det 8 lag i A. Regler, regler!

                          Ikke A og B i lagsprint. Amnestiregelen gjelder også i lagsprint. Forøvrig begynner man denne sesongen med å bruke hjelm på lagtempo også. Hjelm brer om seg i hurtigløpssporten!

                          #6803 Svar
                          Jeppe

                            Hjelm og regler brer seg. Men takk for svar Kristian.

                            #6806 Svar
                            Emil Christian Nielsen

                              bra idé med hjelm

                               

                               

                              #6809 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Nå har vi kommet til 1000m,damer i Calgary. Blir streamet på YouTube. Ingen norske, men interessante starter fra Canada, Kina og Sør Korea. 5000 litt senere i kveld.

                                #6812 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  …ryktene sier at Bloemen gikk langsidene med «V-stil» 🙂. Kan muligens noen legge ut dette klippet(?) (er på jobb)

                                  #6822 Svar
                                  EinarR

                                    Offensiv Bloemen i Calgary; takk for innslag i nyhetsrunden! Artig å se. Mot slutten av løpet, idet Belchos begynte å ta innpå, gikk Bloemen over til tradisjonell armføring. Så om den nye stilen er en bevisst måte å lagre krefter eller energi på, som skal slippes ut på de siste rundene? Eller om han anså eksperimentet som fullført, mislykka eller hva, det er ikke godt å si.

                                    Dette er imidlertid ikke revolusjonerende nytt! Før OL 1994 ble denne stilen eksperimentert med, i regi av bl.a. NTH, som det muligens het den gangen. Nå NTNU, Trondheim. Det var krefter der som var interessert i aerodynamikk, og de hadde penger til å forske på dette. På denne tida hadde NTHI (Norges tekniske høgskoles idrettslag) ei aktiv og entusiastisk skøytegruppe. Det var løpere fra dette miljøet som ble brukt som prøvekaniner. Husker spesielt kameraten Egil H., som ble ganske dreven til å gå med hendene «i fanget». Egil var ingen toppløper, men holdt bra subtop- nivå. Jeg husker ikke om det ble publisert resultater av forsøkene, og om det forelå konklusjoner. Dette må ha med aksen luftmotstand vs. balanse å gjøre.

                                    Skihoppstil: Inntil et visst tidspunkt hadde alle hoppere hendene bakover i tilløpet. Så snudde det hele til dagens sedvane, da Hxxxx Wxxxxxxx fra xxx revolusjonerte stillinga før  hoppet. det er i alle fall slik jeg husker det! Noen som kan fylle ut hoppernavnet?

                                    #6828 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Interessant. Ja, passer bra som nyhetssak dette! Samtidig litt irriterende at ikke debatten hovedsakelig foregår på dette nettstedet her! Får vel kikke litt på Facebook når jeg kommer hjem da… sukk.  MEN NYHETEN   KOM FØRST HER, MEN I SIN TUR IGJEN HENTET FRA MODERSKIPET I NEDERLAND. God helg! 🙂

                                      #6831 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        …plausibel forklaring på løpet til Bloemen: Trening for å stabilisere overkroppen. Trener Bart Schouten jobber visstnok slik. Også med proffer som Bloemen tydeligvis. Bloemen sies å ha en sårbar teknikk. (Kilde: De Goudsche Doorloper)

                                        https://www.speedskating.ca/people/bart-schouten

                                        #6834 Svar

                                        Når Håvard Myklebust, Jarle Pedersen og andre kommer på banen uten å berøre teorien i forrige innlegg, så legger jeg den ballen død uten å skule på vedkommende (med Bloemen som profilbilde!) som lanserte tanken.

                                        Teorien der går på at Bloemen i regi av Schouten på de første 3000 jobber med teknikken på langsidene, og IKKE søker den perfekte aerodynamiske stilling for å gå fortest mulig. Det sies at Bloemen har en sårbar teknikk, og at han KAN gå knallfort vet vi alle.

                                        #6835 Svar

                                        Det er Time Trials I Salt Lake City i dag også. Gruppen svensker som er i Heerenveen har selskap av cirka 15 til uten at jeg har funnet navn og nasjonalitet på disse.  (Har lest at det er et eller annet løp i Heerenveen også, men noe mer vet jeg ikke).

                                        #6839 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Her kommer det et langt innlegg, men skal jeg være ærlig, så vurderer jeg nå å slutte med å komme med innlegg i det hele tatt. Grunn? Det ser ut til at min måte å fokusere på ikke når ut. Hvor mange klikker seg inn på trådene, Haarberg? Jeg er aktiv i de fleste… Refererer tallene til de som er inne på nettstedet, eller forumet? Følelsen av at jeg «debatterer» nesten bare med meg selv er litt for stor. (Hvis «rette instanser» ikke gidder å supplere, er dessuten faren for en og annen tolkningsmessig misforståelse tilstede der hvor det er åpent for slikt) – Dette ikke sagt som en anklage mot de som bidrar med innlegg 🙂.  Den interaksjonen er dessuten hyggelig! Dette er for all del heller ikke « mitt» forum, men burde tvertimot tilhørt flere med ulike synspunkt. Kjernen er omtrent denne: forum for skøytehistorie er et fantastisk nettsted. Samtidig oppleves det som at en gjeng kunnskapsrike, litt eldre menn holder den fremtidige  skøyteinteressen som gissel.  Det dagsaktuelle lider under å måtte filtreres gjennom gullalderens (60- og 70-tallet) mål på hva som er interessant og – ikke minst –  hva som skaper interesse i våre dager. Forumet har adoptert, og omfavnet en 2-3 personer på min alder (Meland, Stenberg, Slyk) fordi de pent følger sin foreldregenerasjons måte å fokusere på. Man kan jo spørre om «min måte» er den rette. Men jeg mener altså at et større fokus på dagens regelverk inkludert tidvise debatter om disse, og da særlig om konkurranseformer, terminlistestruktur og slikt, er gunstig. Et slikt fokus er langt overordnet det historiske perspektivet – herunder dets regelverk til ulike tider – om denne idretten skal overleve de to neste tiårene. Man kan lære enkelte ting av fortiden, men langt fra alt er like relevant og aktuelt. NLH har de seneste sesongene opprettet tråder i forbindelse med skøytestevner. Selv har jeg prøvd meg med  tråder i forkant hvor jeg ser på  regelverk, startberettigelse i A, Entry List, trekninger og slikt. Dette gir blant annet oversikter og forutsetninger. Forståelse for  hvilke nordmenn som havner hvor i trekningene etc. Jeg opplever at et litt spissfindig regelverk blir underkommunisert, og fortiet. Even Wetten og Wold har sågar kommet unna med å ikke bry seg om å forklare det mest elementære fordi de lener seg på forum for skøytehistorie. NLH turnerer elegant, og med språklig finesse, men han plasserer seg tydelig innenfor sfæren hvor det tradisjonelle er skøytesportens målestokk. Ikke minst er det tydelig når han selv sender ut et retorisk spørsmål til sine medlemmer om ISU har lyktes så veldig med sitt verdenscupformat og enkeltdistansefokus, når han selv bidrar til at det ikke gjør det… For utenforstående er det dagsaktuelle vanskelig tilgjengelig når man kommer inn på forumet: det hersker forrvirring når nordmenn ikke får stille i A enda svaret er et lite tastetrykk unna. Flere ganger har jeg smilt litt i skjegget over slikt, men jeg tror ikke det gagner skøyteinteressen at hovedforumet er såpass introvert, tilbakeskuende og forholder seg distansert til gjeldende system. Når forumets medlemmer har blitt «eksponert» for forslag fra meg –  f.eks.dette med å innlemme en trekamp –  er en typisk refleks, bortsett fra stillhet, onelinere av typen: «dette er ikke noe jeg kan støtte», «dessverre tror jeg ikke at dette er svaret». Isteden later svaret til å være fokus på adelskalendre med stor firkamp på alle tenkelige og utenkelige nivåer. Et slikt fokus reflekterer ikke sannheten i nåtid og fremtid, og har heller ikke et spesielt bredt, potensielt nedslagsfelt interessemessig. Et tegn på det er f.eks. at tiltross for NRK-kommentatorenes allianse med nevnte forum, så nådde temaet som flyktigst opp når Roest besteg tronen. Altså: NLH pleier å sette over til Meland eller Finsen når man trenger redegjørelser for nåtidig regelverk. Disse to er svært dyktige, med en leksikal kapasitet  som noen og enhver kan misunne dem. Problemet er bare at også disse plasserer seg trygt innenfor samme tradisjon, og nærmest distanserer seg fra å sette seg inn i det de blir bedt om å formidle. Det er få dokumenter å sette seg inn i – i tillegg til at man må prøve å være observant. Poenget et ikke at man skal sette over til meg. Eller kanskje jeg skal si at poenget er at man ikke orienterer seg bredt nok, og er aktive i å bidra på en positiv måte på flere plattformer. Forumet eier fortiden, men burde ikke hatt eierskapet til nåtid og fremtid. Dette gjelder både i ånden, og mer konkret.

                                        Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 351)
                                        Svar til: Svar #6643 i Skøytesesongen 2019/20
                                        Din informasjon: