Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6447 Svar
    Carl-Petter Leganger

      Deltagerantallet i VM allround og VM sprint fremgår av ISU’s konkurranseregler hurtigløp, § 1, pkt. 2.2.1 og 2.3.1.  Her er deltagerkvotene angitt for allround til 24 kvinner og 24 menn, for sprint 28 kvinner og 28 menn.

      Når det gjelder deltagelse på siste distanser i VM allround skal det i henhold til samme reglers § 240, pkt. 3a, være åtte deltagere både i klassen for kvinner og klassen for menn.  I VM sprint er det ingen begrensninger for siste distanse så vidt jeg kan se, jfr. § 240, pkt. 4.

      Endring av ISU’s konkurranseregler må så vidt jeg vet gjøres av ISU’s kongress og kan således tidligst skje på ISU’s kongress i 2020.

      #6448 Svar
      Kristian Eliassen

        Takk! Du har rett. Her var jeg litt på villspor. Flott at man ikke kan redusere VM-kvotene uten et kongressvedtak.

        #6450 Svar
        Jeppe

          Bare sprint under VM på Hamar på fredags ettermiddagen. Tynt program den dagen. Lørdagen blir da veldig lang. Ikke noen god løsning etter min oppfatning.

          #6452 Svar
          Kristian Eliassen

            <p style=»text-align: left;»>Tynt og tynt: det er jo som en vanlig dag under tidligere sprint-VM.! Forsåvidt greit fredagsprogram slikt sett. Også hvis man mener at fredagen er godt egnet for et fartsfylt program mer tilpasset et ungdommelig publikum. (Forutsatt selvfølgelig at man ikke mener at sprint-konseptet er litt gammeldags og traust). Lørdagen blir laang, men 2017 og 2019 viste egentlig at det går mye bedre enn fryktet. Nå tøyer man strikken ytterligere. På den positive siden, så vil jeg også fremheve at lørdagen nok blir fullt besatt- det fortjener sprinterne på finaledagen. Til tross for HHL og resten er jeg i tvil om at et rent sprint-VM hadde fylt skipet. Det samme med distanse-VM. Norske tilskuere er dessverre generelt i overkant tradisjonsbundne IMO. Litt vel mye fokus på allround for menn og 8 par på 10 000 osv. Håper på godt besatt skip alle tre dager. Helst fullt!</p>

            #6453 Svar
            Jeppe

              Tynt på fredag, fordi dette dreier seg ikke om et rent Sprint VM, men et VM med både Sprint og Allround. Derfor mener jeg at 500 m for allrounderne, også kunne gått den dagen.

              Nei, et rent Sprint VM fyller ikke skipet. Fredagen blir tynn på tribunene også slik dette er satt opp.

              #6474 Svar
              Kristian Eliassen

                Som en passende påminnelse om stundende verdenscup, står det to internasjonale løp på programmet i helga: I dag i Minsk – imorgen i Arena Lodowa i Polen. (om ytterligere løp annetsteds som ikke står «på godkjent-lista» vites ikke)

                Klarer ikke å klikke meg frem til noen deltakerlister, men det ser ut til at det polske landslaget pluss ikke ukjente Pechstein er på treningsleir i Font Romeu.

                https://pzls.pl/trwaja-przygotowania-do-sezonu-polacy-trenuja-z-legenda/

                Kommer Erika Lindgren og Hallgeir Engebråten til å toppe sesongbestelista også etter helgens løp?!

                Stevnestart imorgen 12:30: (neida, jeg kommer ikke til å sitte klistret, men fint web-kamera)

                https://arenalodowa.pl/na-zywo.html

                #6475 Svar
                Jeppe

                  Ingen 3000 i Minsk ser det ut for, iallefall ikke i går, så Erika Lindgren og Hallgeir Engebråten topper den lista fortsatt, men på 500 er nå Hviterusseren Artsiom Chaban best …..helt til senere i dag kanskje.
                  Artig at ukrainske Mariya Shostak stilte til start i Minsk. Det hender at Ukraina har noen slengere med under stevner i Hviterussland, Russland, Polen eller Kazaksthan, men kanskje ikke så tidlig på sesongen.
                  Mariya Shostak er for tiden den beste i Ukraina på spinnesiden. Hun har 4.46 på 3000 fra tidligere i år, men er forholdvis svak på 500.

                  #6476 Svar
                  EinarR

                    Ikke fred å få på toppen av verdensrankingen 2019/20 nå om dagen. Aydova 4.23 i Polen i dag, så et trinn ned på 3000-lista for Erika. Men Ida sto imot overfor f.eks. Ziomek (39.86). Ny på topp 1000m er Morozova på 1.22.

                    Den ferske sesongbesten fra BLR (Chaban) sto imot både Nogal og Klenko (36.29-36.44). Hallgeir er abdisert av Morozov (3.50), der forøvrig tre andre kazakere fikk tider på 3.55. Sindre Baas (Dølemo) holder fortsatt en finfin tredjeplass på 1000m!!

                    Hvor gammel er Shostak, tro? Tror hun kanskje er ganske ung!

                    Og så merker jeg meg ungarinnen Szofi Balaton. Som ikke er så veldig god ennå, men det må være lov til å ha forhåpninger til ei som er vokst opp ved bredden av Europas grunneste innsjø!

                    Håper jeg ikke har rota til noe her, det var om å gjøre å være først ute med BREAKING NEWS.

                    #6483 Svar
                    Jeppe

                      Kunne nok vært før ute med dette enn EinarR, men hadde neppe hatt en så grundig og god oppdatering på rankingen som EinarR her presenterer. Hadde nok bare nøyd meg med å konstantere at Ida holder stand på topp på 500, og at Aydova moste Erikas sesongbeste på 3000.
                      Og da gjenstår det å spørre Kristian; når er neste stevne?

                      #6491 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Kommende helg er det igjen stevner i Minsk og TM i Polen leser jeg. Dessuten er det «Summer Classics» i Calgary. Der ryker tiden til Njåtun. Vet ikke om stevnet blir You Tube-overført. Time will show.

                        #6492 Svar
                        Jeppe

                          Du verden. Artig med nok en helg med stevner i Polen og Hviterussland når vi fortsatt bare er i august. Med tanke på løpene i Minsk, er det vel ikke usannsynlig at ukrainske Mariya Shostak stiller igjen.
                          EinarR lurer på hvor gammel hun kan være?
                          Ikke godt å si, men jeg tipper i begynnelsen av 20 årene, Hun deltok i gjesteklassen i det Hviterussiske junior mesterskapet i Minsk i februar i år. Der finner vi navnet hennes i Neo-Senior klassen, men hun fikk også reultater på en «utenfor konkuranse liste» hvor det var ganske så ymse med alderforskjeller på løperne. Men konkluderer med at hun er en neo-senior løper i og med at hun også deltok i det åpne hviterussiske sprintmesterskpat en drøy måned senere.

                          #6493 Svar
                          Carl-Petter Leganger

                            I neste uke, 28-29.8.19, avvikles Summer Cup of Kasakhstan i Nor-Sultan, tidligere kjent som Astana, og helgen 31.8-1.9.19 er det Desert Classic i SLC.  Begge disse listene står på ISU’s liste over internasjonale stevner – Communication 2272.

                            #6505 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Her ser ut til at det har skjedd endringer Leganger:  løpet i Nor-Sultan (Astana) er avlyst, og løpene i Minsk tidligerelagt:

                              https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar

                               

                              #6517 Svar
                              Jeppe

                                Muligens ikke noe løp idag i Minsk likevel? Har i vaffal ikke funnet noen resultater noe sted.
                                <h3></h3>

                                #6518 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Ligger ute på speedskatingresults nå.

                                  #6521 Svar
                                  Jeppe

                                    Det skjedde en del på verdensrankingenlista for denne sesongen, under første dag av stevnet i Minsk. Jeg nøyer meg foreløpig med å notere at fem damer snek seg inn på 3000m lista mellom Aydova og Erika Lindgren, og blant dem var Mariya Shostak.

                                    #6524 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Løp i Calgary i dag. Som Karl A. er inne på i en annen tråd, så er mange (ikke relativt sett da, men) kinesere på plass:

                                      http://136.159.129.160/Competition/Results.aspx?event_id=633&comp_id=5493

                                      Stream?

                                      https://oval.ucalgary.ca/competitions

                                       

                                      #6531 Svar
                                      Karl A

                                        Mest grått fra de etablerte kineserne i dag. Men tilsiget fra annen kinesisk  skøytesport (mest kortbane) er svært.

                                        Hvem er f.eks. Chen Sijia? 7,20 på 5.000. Kan det virkelig være denne kortbanejenta, nå 14 år?http://m.womenofchina.cn/womenofchina/xhtml1/people/sportswomen/1808/3774-1.htm

                                        Eller Shao Shiqian, 7,28? Finner ingen spor.

                                        #6534 Svar
                                        Jeppe

                                          Fra Calgary er det foreløpig ingen trussel mot Idas fine plassering på sesongbestelista, men det ble Hanna Nifontova fra Hviterussland som ble dama som skjøv Ida ned fra førsteplassen på 500m lista. Ellers forbreder ukrainske Mariya Shostak sine personlige rekorder i de løp hun stiller opp i. Spennende om hun vil fortsette å gå løp utover i sesongen. Noe må jeg jo fokusere på så lenge jeg ikke finner nyheter og resultater fra svensker, finner og dansker. For ikke å nevne Nord-Korea en gang til.

                                          Når skal de norske løperne i aksjon igjen mon tro. Vi skriver bare august, men etter alt som har skjedd så langt, føler jeg et sesongen er i gang.

                                          Forstår Karl A, sin smule frustasjon over uvissheten over hvem noen av kineserne kan være. Ikke enkelt når det er sannsynlig at kinesiske navn kan skrives litt forskjellig.

                                          #6537 Svar
                                          KarlA

                                            Ser nå at Speedskatingresults har registrert Sijia Chen som født feb. 2005. Har dårlig oversikt over aldersbestemte klasser, men tviler på at andre 14-åringer har vært i nærheten av 7.20.03. Debuterte også på 3000 med 4.16.60.

                                            #6539 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Hun er vel da i 14-årsklassen. WSSSA har notert «verdensrekorder» i denne klassen:

                                              4.12,69 Lee Ju-yeon (2002)

                                              Fem løpere har bedre enn 4.16,60

                                              7.12,86 Nene Sakai (2011)

                                              I tillegg har Yuna Onodera 7.14,28 (2013)

                                              Men for kinesiske 14-åringer er dette nye rekorder med god margin.

                                              #6540 Svar
                                              KarlA

                                                Det stemmer visst. Men Sivia er 14 1/2, Nene var nærmere 15 1/2…

                                                Uansett et tankekors at en 14-åring går så fort i sine første løp på langbane. Mistenker at flere av de andre raske debutantene  i Calgary også er svært unge.

                                                 

                                                #6541 Svar
                                                Jeppe

                                                  Ching-Yang Sung, topper 500m lista nå. Han representerer TPE, som altså er en forkortelse på navnet til en stat jeg kaller Taiwan. Taiwan har fått frem flere løpere den senere tid. Har de egen bane på øya?

                                                  Ellers har tidene fra Calgary satt sitt preg på listene nå.

                                                  #6545 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Skjer omkastninger igjen i dag. Sterk 1500 av Zhongyan Ning:

                                                    http://liveresults.oval.ucalgary.ca/LiveCurrentRace.aspx

                                                    Forøvrig registrerer jeg at oversikten på «Calendar of Events» ikke er helt 100 den heller? Skulle vært løp i Arena Lodowa (TM) i går, men ikke oppført på egen hjemmeside (eller da jeg sjekket oversikten hos speedskatingnews).

                                                     

                                                  Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 351)
                                                  Svar til: Svar #6545 i Skøytesesongen 2019/20
                                                  Din informasjon: