Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 15 innlegg - 337 til 351 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #12043 Svar
    Carl-Petter Leganger

      Resultatene som fremkommer på Speedskatingresults og speedskatingnews er åpenbart hentet fra ISU Communication 2359 som ble publisert for et par dager siden.  SSR og SSN har således ikke resultatlister fra løpene.  ISU publiserer hvert år de fem beste resultatene fra foregående sesong i henhold til Regel 104.  Nord Korea synes å sende resultater fra sitt nasjonale mesterskap i stedet for de fem beste resultatene totalt sett.   Dette har de praktisert i mange år, jfr tidligere års «Best national results».  Dersom de jukset med resultatene ville jeg tro at de for lengst hadde underskredet 7.00 og 15.00 på 5000 og 10000.

      Resultatene som er publisert på SSR og SSN sier således intet om hvor mange løpere som har vært i nasjon.  SSN oppgir for øvrig at banen i Samjiyon ligger på 1400 m og er naturis.

      #12044 Svar
      KarlA

        Kanskje er «underlig» et mer dekkende adjektiv enn «trist». Men underlige synes jeg resultatene fra DPK alltid har vært. Også i 19 (og lenge før det) er de underlige. I 19 gikk mesterskapet over bare to dager, men mønsteret er som i 20: damenes 1000-metere holder et helt forunderlig mye høyere nivå enn 1500-meterne.

        • Dette svaret ble endret 3 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
        #12045 Svar
        KarlA

          Men apropos Nord-Korea og 15.00: et av mine uforglemmelige skøyteminner er en fullstendig utslitt nordkoreansk 15-åring, Song Yong-Hun, sittende for seg sjøl  på benken etter et heroisk milløp i Calgary-OL 1988. 14.33.41, nær halvminuttet bedre enn gjeldende nasjonsrekord.

          Men… gutten var skyldig i vekslingskluss og ble fjernet fra alle lister.

          #12047 Svar
          EinarR

            Dette illustrerer hvor elegant lett det er å manøvrere seg bort fra trådtemaet!

            Song- det huska jeg ikke! Her er «trist» naturlig å bruke. Men er det det tristeste, eller nest-tristeste minnet fra denne titusenmeteren? Den andre opplagte kandidaten tar vel kaka?

            Ser at Song fikk ei brukbar opplevelse på 5000m, med minst seks løpere bak seg på resultatlista. Og bare ti sekunder opp til Geir Karlstad på sjuendeplassen. Så nære drømmegrensa på sju blank har ingen fra PRK kommet siden.

            Anbefaler filmen Fanget i nettet (regi Kim Ki-Duk) for en balansert tilnærming til spenninga på den koreanske halvøya!

            #12048 Svar
            Carl-Petter Leganger

              Jeg mener å huske at knuten på lissen på Songs ene skøyte løsnet og at han på vekslingssiden et stykke ut i løpet, i fart, måtte bøye seg ned og knyte lissen.  Hvorvidt det da skjedde noe som førte til disk vet jeg ikke.

              #12053 Svar
              Jeppe

                5000 metertiden til Song Yong-Hun under OL i  -88, ble juniorverdensrekord den gangen, men dette er nevnt før.

                #12055 Svar
                EinarR

                  Den historia med lissa som gikk opp/løsna: Var det samme mann og anledning? Det kan være det altså, men jeg trodde det var i et seinere OL. Jeg husker bare at det var en ung, mannlig asiat. Og at det var veldig imponerende utført, det kunne jo se ut som om han hadde øvd på det! Bare det å holde rett kurs. Dette intermessoet burde stå sentralt i skøytemytologien.

                  #12056 Svar
                  EinarR

                    Jeg husker det som at det var på oppløpssida!

                    #12058 Svar
                    jeppe

                      Jeg husker ikke episoden med disken av PRK løperen under OL i -88. Var nok ganske opptatt av spenningen i toppen, for der var det spennende, dessuten tror jeg at jeg var på jobb. Fikk ikke fulgt med på alt.

                      For å tyne den siste essensen ut av tallene fra Nord-Korea:
                      Altså: Tallene er ikke triste i seg selv. Det som er trist er at de aller fleste av disse løperne aldri får anledning til å møte andre skøyteløpere, konkurere mot dem. Det er trist.
                      Det må, vil jeg tro, være lite motiverende å trene, når de vet at de aldri vil få gå løp i andre land under gode forhold, under tak.

                      Tallenes tale for jentenes del, er ikke så gæli eller triste synes jeg.
                      Blant andre små skøytenasjoner er det ikke så mange løpere som gikk fortere enn eksempelvis Nord Koreas An Hyang-Mi `s 4.24,87 på 3000 under forrige sesong. Østerrike har ei dame, som med ett nødskrik gikk fortere, Anna Molnar, 4.24,27. Belgia har en løper Sandrine Tas. Romania en: Biankia Stanica, Estland; en, Alusalu. Sveits har to, Wenger og Härdi, Hviterussland; to . Kazaksthan: to, Tsjekkia; tre. Noen av disse har jo gått mye fortere, men alle disse har gått innendørs.
                      Norge… fem løpere under: 4 24. Italia fire. Sverige, Danmark, Finland og Ungarn: ingen. Andre asiatiske, Mongolia og Taiwan: ingen. Sør Korea har jo en drøss løpere, men bare fem av dem gikk bedre enn 4.24 forrige sesong. Ser vi bort fra 1500, og de ganske sprikende resultatene på 500 meter, så er ikke PRK så ille på damesiden, det er på herresiden at resultatene er forholdsvis svake.

                      Det som avslutningsvis må være ganske sikkert, er at under dette store stevnet (som det må ha vært; seks dager), så har de helt sikkert også hatt lagtempo på programmet, kanskje lagsprint også, pluss fellesstart.
                      Lagtempo gikk de forrige gang, med flere klubblag til start, og internasjonalt har løpere fra PRK deltatt i fellesstart, (Asian Winter Games), så de driver nok med det på hjemmebane også.
                      Dette var nok siste dråpe, tynt ut av de siste tallene fra DPR Korea for denne gang, iallefall fra meg.

                      #12061 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Lagtempo også med i oversikten:

                        https://www.isu.org/inside-isu/isu-communications/communications/25281-isu-communication-2359/file

                        Får vel trekke tilbake dette med trist  jeg også da? Litt uvanlig at de er så gode relativt sett på 1000m i forhold til 500. Av oversikten ser vi at alle 5 også er på lista på 500m. Se f.eks. på Sør Korea til sammenlikning.

                        #12065 Svar
                        EinarR

                          Fint perspektiv fra Jeppe!

                          #12069 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Enig! Et annet sterkt navn er den uforlignelige Mjøsamannen.

                            https://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/seizoen-2019-2020.9974/page-16#post-313266

                            Utopiske resultater – eller ikke? Antar at vi hadde fått det beste beviset hvis Nord Korea sendte en tropp til «bobla» i Heerenveen. – Beviset på hvor skøyteløperne derfra står i øyeblikket.

                            #12070 Svar
                            Carl-Petter Leganger

                              Når det gjelder kvalitetsforskjellen på de forskjellige distansene kan det jo være så enkelt at det var særlig gode forhold på 1000 m kvinner på denne utendørs høyfjellsbanen.  Som jeg har påpekt før stammer resultatene fra ett stevne, sannsynligvis det nasjonale mesterskapet på enkeltdistanser, det er ikke nødvendigvis de beste resultatene sesongen sett under ett.

                              #12071 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Var nesten samme forhold året før på en annen bane: Gode resultat på 1000m, svakere på 500 og 1500. Ifølge Mjøsaman er det bare gått raskere på 1000m på én utendørsbane, Collalbo.

                                Det er mulig forklaringen er at man rett og slett har fått fram løper(e) som er gode på den distansen. Særlig Ok Sim Jon. Voldsomt mye bedre på 500 siden i fjor også. Ihvertfall etter disse opplysningene.

                                #12073 Svar
                                KarlA

                                  Lagt inn i Jakub Majerskis database får de nordkoreanske dametidene slike plasseringer på alltimestatistikken:

                                  De fem beste tidene i 2019 ligger i spennet
                                  1000 = 282-691
                                  1500 = 3099-3660
                                  3000 = 958-1157

                                  I 2020 ligger de fem beste i spennet:
                                  1000 = 198-542
                                  1500 = 2884-3535
                                  3000 = 679-982

                                  Ut fra kvaliteten på de andre tidene burde damene kunne gått en engelsk mil (1609m) på 1500-tidene har fått notert (2.13.46/2.12.86).

                                   

                                   

                                   

                                   

                                   

                                   

                                   

                                Viser 15 innlegg - 337 til 351 (av totalt 351)
                                Svar til: Svar #10212 i Skøytesesongen 2019/20
                                Din informasjon: