Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Norgescup 5 Hamar
- Dette emnet har 45 svar, 1 deltaker, og ble sist oppdatert 30/12/2019 at 15:27 av
EinarR.
-
ForfatterInnlegg
-
Rukke nr. 1, Farstad nr. 3. Da blir det vel Rukke til EM på denne distansen? Ellers legges merke til Reinton på en sterk 4.plass. Han er ofte best på 1000 m, og kan muligens skape litt krøll i uttaket.
Også verdt å legge merke til: Tidene på Hamar må korrigeres med seks-sju tideler for å bli sammenliknbare med tidene fra Heerenveen i går. Mao. Rukkes vinnertid tilsvarer omtrent 35,2, men han ville fortsatt ha hatt seks nederlendere foran seg.
Kristian Eliassen
På 1000 mener du? Nå får jeg ikke fulgt godt med på de neste distansene i dag. 3 kvoteplasser i EM for Norge på 1000 kvinner og ditto 1000 menn. 1plass pluss 2.reserve på 3000. Blir nok Haugen… Norges tre plasser på 5000 virker også nesten forutbestemt.
Kristian Eliassen
…det er en andre 500m imorgen. Vet ikke om alle de beste også går den. 1000m…fikk jeg ikke sett…litt skuff av ADJ. Laget til EM sier vel antakelig nå HHL , Henriksen(?) og ADJ tross alt(??). Damelaget blir vel kanskje Bøkko, Njåtun og Samsonsen. Ellers under dette stevnet bør man ha i mente hvem som i tillegg skal til Calgary . Og via det stevnet kampen om sprintplass nummer to for herresprinten, samt de andre tre klassene på Hamar pluss distanse-VM. Jfr uttakskriteriene!
Fem løpere innenfor 0,25 sekunder på 1000 m menn! Henriksen best, men var neppe langt unna disk etter sin dårlige veksling mot Magnussen. Tipset om HHL-Henriksen-ADJ høres fornuftig ut, ingen av de andre «gikk seg inn».
3000 m kvinner: Endelig greide Marit F. Bøhm VC-kravet! 4.20,46 er bra under ikke altfor gode forhold, men «bare» 4.plass, så det blir neppe tur til Calgary av dette. Camilla Lund bør vel tross alt få gleden av en eventuell reserveplass til EM? Ragne viser fortsatt ingen framgang.
5000 m menn: Nilsen og Haugli gjorde comeback i siste kvartett, men ingen av dem gikk seg inn på noe EM-lag. Heller ikke Ulekleiv overbeviste, så kanskje er det pr. nå han som har tiende og siste plass?
30.08 owe
Vetle Stangeland lå godt an til å bli nr 3 på 5000. Hadde kommet seg under 6.40 selv med 33,5 på sisterunden. Men han falt 200 meter fra mål.
Kristian Eliassen
…han er påmeldt på 10 000 ser jeg. Andre interessante starter der er Næss og Kongshaug pluss noen andre fra vest (i tillegg Ekensskär fra øst selvfølgelig). Ikke så mye å kjempe om på den distansen sånn umiddelbart: 10 000 står ikke på programmet under EM, og Norge har ingen kvoteplasser på distansen under distanse-VM.
På 5000 kvinner står både Bøhm, Haugen og Lund på lista. Ingen 5000 for kvinner under EM heller. Norge har 1 kvoteplass på 5000 i SLC. Mye rart skal vel skje for at noen skal frata Haugen den plassen?
1500 for kvinner og menn: Norges beste distanse på herresiden. Norge har tre plasser både for kvinner og menn under EM (Dessuten uttak til WC5 i Calgary litt senere). Kan Norge klare en medalje under EM? Hvem av de norske kvalifiserer seg? Nuis, Krol og Yuskov blir de farligste imot som det ser ut. Njåtun Norges håp på jentesiden om hun rekker å finne formen. Wiklund har dessverre heller ikke vært like lovende denne sesongen som den forrige. Kan det snu? Hvem blir Norges tredje? Haugen?
500m, løp 2: Kan Rukke bekrefte at han bør være Norges nummer tre under EM? (og hvilke løpere blir det plass til under WC5, og i forlengelsen av EM og WC5: Hvor mange løpere kjemper om Norges andre sprintplass til VM? )
Hvor mange løpere stiller Norge med på 500 i EM for kvinner ? Har Ripsrud en mulighet? (Bøkko bør jo være selvskreven som Norges deltaker på Hamar. Samsonsen litt for langt bak. Vi får vel det definitive svaret på dét under EM)
Stevnestart idag klokken 10:00. 500m først.
EinarR
Klokka 10, det er jo snart!
Riktig påpekt det med Stangeland. Og Henriksen. Veldig klønete på 1000 mot Magnussen, han tapte mye på å fosse gjennom indre for å komme seg foran i vekslinga. Noe han ikke klarte. Ellers så så det ut som et sterkt løp.
Allround ribbes. Det merkes ikke bare på frafallet av deltakere på 10000. Også 500 bortprioriteres. Løperne klomper seg sammen på 1000/1500/5000. Tenk at SLP ikke har gått 500 hittil i sesongen!
Leser Kristian over her: Før var skøyter skøyter, og klokke. Nå minner det mer og mer om såpeparodien Forviklingar! Det, og fordeling av mandater i stortingsvalgene!
Noe bedre forhold på Hamar i dag, ser det ut til. Samsonsen og Bøkko klart best på 500 m, Ripsrud fortsatt temmelig skuffende.
500 m menn tross alt litt mer spennende. I dag var det Magnussens tur til å sette skapet på plass: 35,39! Farstad og Rukke sikker nr. 2 og 3, og fortsatt går ingen andre seg inn på EM-laget, tror jeg.
Kristian Eliassen
Blir etter dette litt vanskelig å velge mellom Rukke og Farstad som Norges nummer 3 på 500 i EM? Heller kanskje mot Rukke siden han vant i går og «sammenlagt» på de to femhundringene. Spørs vel Kanskje om Ripsrud får billett til EM? Hege Bøkko litt fremgang fra i går, og nærmere Samsonsen i dag. Internasjonalt så er vel løpet til Magnussen best. Hva ville han med dette fått i Heerenveen Haarberg?
Takk som spør! Forholdene er muligens noe raskere enn i går – ca. 0,2 sekunder på 500 m menn. Men fortsatt er differansen mot Heerenveen stor: 0,56 etter mine beregninger.
Magnussens løp er da godt nok til en «stipulert» 3.plass i det nederlandske mesterskapet: 34,83!
38.08 owe
Spennende avslutning på 1500. To hundredeler skilte Bøkko-Henriksen.
La merke til at Allan D.H. hadde like god avslutning som Bøkko, men han legger igjen for mye i første halvdel av løpet.
Tiltredes.
Ingen Ulekleiv til start på 1500 m, og ingen SSN. Allan definitivt for langt bak til at det var noe godt EM-tegn. Flere spørsmålstegn enn svar etter denne «uttakshelga», tør jeg nesten si.
Kvinnenes 1500 m: Her ga ihvertfall Ida Njåtun positive signaler om stigende form, akkurat som på 500 m. Ragne W. fortsatt middelmådig i forhold til fjorårets standard.
EinarR
Disk på Stangeland og Kongshaug på 10000. Gikk de en runde for lite? Det kunne se sånn ut på grafikken.
Takk til Undlien for sending. På grunn av denne så har jeg ikke sett ett stavtak fra Tour De Ski i dag.
Carl-Petter Leganger
De gikk ikke en runde for lite. Av en eller annen grunn viser grafikken at løperne har gått f.eks. 9200 m når de i virkeligheten har gått 9600. Jeg aner ikke hvorfor det er slik, det burde rettes opp, slik det er nå er det forvirrende. Jeg vet ikke hvorfor de ble diskvalifisert.
EinarR
OK! Stemmer nok det ja, jeg syntes det var flere som ga seg en runde for tidlig!
Fun fact: Oddbjørn Mellemstrand (6.59,20) ble visstnok den 100. norske mann som går under 7 min på 5000 m. Kilde: Nils Meland.
Samme Mellemstrand er jo med som gjesteskribent her på sidene denne sesongen.
Og før jeg gir meg med Norgescup 5: Antar at dette må være noe i nærheten av årets skøytebilde? (EF Sportsfoto)
EinarR
Artigfakta II: 8 løpere fra SK Falken under 40 blank på 500m.
Både lørdag og søndag, og med ganske god margin. Er dette norsk rekord (eller kanskje tangering av deres egen)?Per Allan
Diskene på 10k var greie. Stangeland og Kongshaug gikk forbi hverandre flere ganger, draftet, og gikk forbi hverandre på feil side, hver gang. Masse rot. Ingen diskusjon om disken var feil. De tjente mye tid på den kjøringen. De burde visst bedre begge to
Per Allan
Enig. Utrolig fett bilde. Kult at han går short track på så stor bane 🙂
EinarR
Artig bilde! En franskmann fra Gudbrandsdalen?
Kan dette være en parallell til Hjallis, Johan Brun og EM 1951?
Er løperen blitt distrahert av fotografen EF? -
ForfatterInnlegg