Norgescup 2 Hamar

Hjem Forum Forum 15.46.6 Norgescup 2 Hamar

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 29)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7312 Svar

    Da foreligger det info om dette stevnet. Som indirekte antydet av Kristian Vårvik, så deltar ikke sprintlandslaget. Derimot flere andre interessante starter. Også et viktig stevne i forhold til diverse uttak. Stevnet blir streamet:

    https://nsf.klubb.nif.no/nyheter/Sider/Norges-2-på-Hamar.aspx

    #7319 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Takk for det! Noen av de påmeldte her har jo faktisk potensial til å lage «krøll» for NSFs egne sprintere i uttakssammenheng.

      #7335 Svar
      Kristian Eliassen

        Og hvem tenker du egentlig på da? For meg ser det ut som om seniorlaget på sprint, 500m, har avtegnet seg. HHL og Bjørn Magnussen føles helt sikre. Deretter vil jeg vel tro at Rukke får tillit selv om han ikke har imponert til nå? At Odin By Farstad kun er oppført på 1500 på Hamar tolker jeg dithen at han allerede har laget «krøll», og fått signaler på at han er klar for 500 etter 3. og 4. plass  i Stavanger – alternativt at han dessverre ikke kommer med i denne omgang: Det er hele 5 plasser å kjempe om på 1500. (Som østfolding heier jeg selvsagt på Sæves også. Litt trasig at han ikke gikk litt bedre i Stavanger, men treningsfaglige vurderinger på om han likevel kan være aktuell aner jeg ikke noe om)

        På 1000m, så føles Lorentzen og ADJ bombesikre. Om Sindre Henriksen er det, er vel en avveining av om man vil ha med en 500- løper isteden. Men deretter: Hva med Odin By Farstads 4.plass fra Stavanger? Det er akkurat slike poeng jeg savner litt fokus på når Kristian Vårvik er i sving og intervjuer folk!

        På jentesiden er ting ganske klare på 500 og 1000 inkludert kvalifiseringsavveininger. Håper Norge fyller kvotene.

        Jeg finner distansene fra 1500 og oppover mer interessante i dette stevnet. Mange av de beste skal gå 5000, 1500 og 10 000. Wiklund, Haugen, Lund og Bøhm er oppført både på 3000 og 5000 (og noen av de på 1500) osv.

        Et lavtrykk kommer etterhvert inn fra Atlanteren, så særlig søndagen ser lovende ut. Men siden verden er urettferdig, så ser det ut til at Heerenveen får enda flottere forhold sier meteorologen.

        http://www.vaer-sentral.no/no/vaer/profesjonelle-vaerkarter/lufttrykk/europa.html

        https://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/Hamar/Hamar/time_for_time_detaljert.html

        PS: Beklager kun senioromtale.

        #7337 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Det er sikkert sagt mye i kulissene, men man må jo i anstendighetens navn la begge kvalifiseringsstevnene bli ferdige før man tar ut laget endelig. De jeg tenkte på var i litt tilfeldig rekkefølge: Marius Bratli, Farstad, Pål M Kristensen.

          Men hvis Farstad bare skal gå 1500 m, har han nok fått opplyst at han er med til Minsk vil jeg tippe.

          #7338 Svar
          Kristian Eliassen

            For all del: garantert en åpning hvis spintere som de du nevner skulle overraske tilstrekkelig i stevnet.

            #7341 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Da er trekningen for lørdagens løp lagt ut her.

              …og vi får håpe at Undlien får til Youtube-sending fra kl 10!

              #7344 Svar
              Jeppe

                Emil Nielsen…. AUS… ?  Danmark er vel landet.

                #7345 Svar
                Kristian Eliassen

                  Aus Dänemark (sorry, kunne ikke la være med den kommentaren).

                  #7348 Svar
                  Emil Christian Nielsen

                    Ja det var litt rart..

                     

                    #7351 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      I dag virker Youtube, mens det er så som så med resultatservicen.

                      500 m kvinner
                      Ingen VC-kandidater til start i dag. Laget blir nok Ripsrud, Bøkko, Samsonsen. Njåtun er muligens bedre enn alle disse, men hun prioriterer lengre distanser vil jeg tro. Med tanke på nasjonale kvoter er det viktig at hun går minst en 500 m, gjerne flere. Såfremt ikke de andre leverer, da selvsagt.

                      500 m menn
                      Dagens vinner Bratli fikk 36,37 i par mot Kristensen (36,42). Begge disse er outsidere til verdenscup, men laget blir vel Lorentzen – Magnussen – Rukke – Farstad hvis ikke noe rart skjer i morgen.

                      #7352 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        1000 m kvinner
                        Fortsatt ingen kandidater til start i dag. Bankers til verdenscupen er Bøkko, Njåtun og Wiklund. Siste plass går vel da til den som er «minst dårlig» til enhver tid av Ripsrud og Samsonsen. Andre aktuelle finnes ikke pr. nå.

                        1000 m menn
                        Ganske overraskende at Sindre Baas greide å vinne dagens løp på en tid som også er under tidskravet til verdenscupen. Men han er neppe aktuell for laget foreløpig. Bankers: Lorentzen, Johansson. To resterende plasser går sannsynligvis til Farstad og Henriksen, men flere andre er også inne i bildet.

                        #7353 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          3000 m kvinner
                          En superspennende siste kvartett, der tre løpere gikk inn på 4.14! Ida Njåtun fikk sjeldent sterk konkurranse, men slo både Haugen og Wiklund så vidt. Camilla Lund et godt stykke bak, men hun får vel også plass til verdenscup antar jeg.

                          Nå 3000 m menn, men de beste skal gå 5000 m etterpå.

                          #7355 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            5000 m menn
                            Skøytenomaden Vetle Stangeland, nå med base i Stavanger, greide nok bare nesten å gå seg inn på 5000-meterlaget i nest siste «kvartett» i dag: 6.36,59. Han vant jo også 3000 m i Stavanger forrige helg. Men Stangeland tapte knepent etter en svak avslutning mot Ulekleiv, som fikk 6.36,56.

                            Siste kvartett ble en trio, da Magnus B. Haugli tydeligvis ikke er konkurranseklar ennå. SLP som vanlig i egen klasse, og da Bøkko og Engebråten trumfet tidene til Ulekleiv/Stangeland, gir nok laget seg nokså greit. Stangeland får vente på neste sjanse.

                            #7359 Svar
                            #7361 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              (denne lenken var ikke synlig – ihvertfall ikke for meg. Tror det hjelper å merke for at lenken skal åpnes i ny fane).

                              Takk for den. Vårvik tar utgangspunkt i at det er 3 plasser tilgjengelig på 3000 m kvinner. Håper NSF vet bedre: Det riktige tallet skal være 4.

                               

                              #7363 Svar
                              Kristian Eliassen
                                #7368 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  500 m menn (2)
                                  Marius Bratli 36,03! Isen var nok bedre enn i går, men dette må være veldig nær en v-cupplass. Jeg tipper likevel at det ble akkurat litt for sakte.

                                  1500 m kvinner
                                  Da greide Sofie Haugen tidskravet til verdenscupen, og hun slo også Wiklund med 0,07 sekunder. Ida Njåtun er den tredje som har greid tidskravet, men Norge har altså fire plasser. Dette betyr vel at Camilla Lund får gå 1500 m i verdenscupen, dersom hun blir tatt ut selvsagt.

                                  #7371 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    1500 m menn
                                    Dette er jo distansen der Norge har full kvote i verdenscupen: 5 plasser. De fire beste i dag: Pedersen, Ulekleiv, Engebråten, Johansson. Alle disse er nok sikre til verdenscup 1 og 2, tror jeg. Håvard Bøkko har merkelig nok ikke gått noen 1500 m i uttaksløpene, mens Henriksen har et par brukbare løp og deretter en skade. Blir spennende å se hvem som blir tatt ut.

                                    5000 m kvinner
                                    Sofie Haugen var klart bedre enn Wiklund og Lund i dag, og nå har hun også greid ISUs tidskrav til verdenscupen på denne distansen. Nå er det forsåvidt usikkert om de norske jentene i det hele tatt kommer til Nur-Sultan, hvor 5000-meteren skal gå. Jf. NSFs spesialkrav for VC3 og VC4: «forventet å inneha et sportslig nivå tilsvarende A-gruppe.»

                                    10 000 m menn
                                    To av fem løpere disket?! Miserabel oppslutning, og resultatene var heller ikke noe å rope hurra for. Ole B. Næss er neppe klar for verdenscup med 13.56.

                                    #7374 Svar
                                    Update_Skate
                                    Deltaker

                                      Ikke Pedersen / Bøkko / Engebråten på 10km? De var på deltakerlisten

                                      #7376 Svar
                                      Carl-Petter Leganger

                                        Regelverket er vel slik at man må melde seg på de distansene man planlegger å gå ved påmeldingsfristens utløp som vel var mandag kveld, så kan man etterhvert trekke seg hvis man likevel ikke vil gå.  Parsammensetningen for 10000 m forelå ikke før ut på dagen i dag, erfaringsmessig venter man gjerne med denne for lengste distanse annen dag fordi det gjerne er en del løpere som er påmeldt som av en eller annen grunn velger å trekke seg.  Dermed slipper man å stokke om på parene.  For øvrig synd at ikke noen av disse stilte på 10000 m, de hadde neppe tatt skade av det.

                                        Det undrer meg også at løpere som har allround-VM som hovedsatsingsområde kommende sesong ikke starter oftere på 500 m.  Sverre hadde sikkert hatt godt av å gå flere 500 m, jeg tror han har en del å gå på på denne distansen.   Han har ofte gode 100 m-åpninger mens han så taper i forhold til andre på runden fra 100 m til 500 m.

                                        #7377 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Ja, det ble en merkelig affære til slutt. Jeg vet ikke hvorfor så mange forsvant ut av deltakerlista*. Det eneste positive er vel at 18-åringen Fløiten fikk et brukbart resultat: 14.12 i sitt aller første 10 000-meterløp.

                                          …og helt enig: allrounderne går altfor få 500-metere. Kanskje det eneste som hjelper er å få inn flere konkurranser av typen 500+3000 m på programmet.

                                          *) Ser nå at Håvard Bøkko skriver på Facebook at han har hatt magesmerter i natt. Derfor ingen 1500 eller 10 000 m i dag.

                                          #7384 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            P.s: Nils Meland har regnet ut at Tobias Fløiten ble den 100. norske mann til å gå under 15 minutter. Den kyndige leser vet selvsagt hvor mange norske kvinner som har greid det samme. Hvis ikke, får Meland svare selv.

                                            #7390 Svar
                                            #7391 Svar

                                            (Håper at alle får opp linken (dere vet jo hvor kilden er, men litt usikker på om min pc har taklet diverse programtillegg og oppdateringer) Flott innsats av Vårvik. Han er på sporet! Interessant intervju med Rykkje etc.)

                                            Vi venter i spenning på publiseringen av verdenscuplaget på forbundets nettsider senere i dag. (Selv om dette nettstedet her har fokusert på seniorverdenscup, skal det også tas ut lag til juniorverdenscup og europacup).

                                          Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 29)
                                          Svar til: Svar #7390 i Norgescup 2 Hamar
                                          Din informasjon: