Kvalifisering til VM sprint 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 Kvalifisering til VM sprint 2020

Viser 12 innlegg - 1 til 12 (av totalt 12)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7815 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Kvotene til VM sprint beregnes ut fra resultatene i verdenscupen før jul. De 28 plassene fordeles ut fra kombinasjoner av 500 og 1000 m pr. løper. Merk at landene selv velger hvilke løpere de vil sende, uavhengig av hvem som har sørget for å sikre kvoteplasser.

      Merk også at en del av kvoteplassene er fordelt ut fra resultatene i VM 2019, slik at det kun er resterende plasser som fordeles nå. Regelen er beskrevet her: https://isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/22364-isu-communication-2285/file

       

      Kvinner (28 plasser i alt, 14 allerede fordelt)

      Kvalifiseringssystemet gjør det nokså komplisert å holde oversikten, men vi vet i hvert fall at det bare er to løpere som har resultater på to distanser: Bøkko og Samsonsen. Kanskje Bøkko får gå flere verdenscuper før jul, men Samsonsen får vel neppe det. Ida Njåtun bør gå minst én 500 m, slik at Norge i hvert fall kan få to sikre plasser til VM sprint på hjemmebane.

       

      Menn (28 plasser i alt; 13 allerede fordelt)

      Lorentzen, Farstad og Magnussen (eller Rukke) bør være gode nok til at Norge har tre blant de 28 beste – når det også tas hensyn til at hvert land har maks tre deltakere i VM. 1000-meterne i Asia vil være avgjørende i så måte.

       

       

      #7849 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Signaturen «Mjøsaman» er enig i at Norge har kun en plass for kvinner og to for menn foreløpig.

        #8071 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Etter tredje verdenscuprunde mener «Mjøsaman» at Norge har en plass og en reserveplass til VM sprint for kvinner.

          Til VM for menn har Norge fortsatt bare to plasser. Magnussen eller Rukke må gå 1000 m på godt under 1.12 i Nagano hvis kvoten skal økes. Et alternativ er også at Johansson eller Henriksen om mulig går 500 m på 35-tallet. Det er jo to 500-metere neste helg.

          • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
          #8075 Svar
          Kristian Eliassen

            Synes det er litt vanskelig å få oversikten, og overblikk over forutsetningene uten en liste med navn. Liste med navn er også litt artig fordi det viser styrkeforholdet hittil i sesongen når vi snakker sammenlagt.

            Det som imidlertid står klart er at jentene ikke dominerer øverste halvdel. Er det Bøkko som står for plass 26 av 28? Isåfall lett å tenke seg at hun havner utenfor etter Nagano om hun ikke deltar – og det gjør hun vel ikke? Dratter hun ut er Norge fortsatt garantert en plass på Hamar som arrangør. Før Nagano sier ellers den prioriterte reservelista: Romania, Argentina, Storbrittania, Norge, Hviterussland, Norge om Mjøsaman har rett i sine beregninger. Håper Njåtun og Samsonsen  forbedrer tidene sine i Nagano.

            Før sesongen trodde jeg 3 sprintmenn til Hamar var bankers. Nå virker det som to er sikre via HHL(10) og By Farstad (!) (18). Øvrige ikke en gang på reservelista FØR Nagano. Magnussen brukbar på 500, mens Rukke ikke har nådd fjorårstaktene. Er det en skadehistorie der?

            #8078 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              De norske sprinttidene så langt:
              Bøkko 39,93 – 1.20,64 = 80,250 dvs. reserveplass.
              Njåtun 39,93 – 1.18,12 = 78,990 dvs. «sikker» plass
              Samsonsen 39,40 – 1,21,03 = 79,915 dvs. reserveplass

              Det var altså ikke riktig som jeg skrev, at Norge har en reserveplass. Vi har to! Jeg tror Samsonsen kan gå en del raskere på begge distanser, men det er det vel andre som kan også…

              NB! Hege Bøkko skrev akkurat følgende på Facebook:

              «Desember ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt. Jeg stilte ikke til start i helgens verdenscup i Nur-Sultan og vil heller ikke stille til start i Nagano.
              Etter en vår og sommer med god trening og stigende form fikk jeg en litt tung høst. Lite overskudd og energi. Jeg tok tak, men kanskje litt seint. To uker før første WC i Minsk begynte jeg å kjenne bedring, spesielt på overskuddet og energinivået. Treningen gikk bedre og teknikken kom seg mer og mer. Jeg gledet meg til første WC og følte meg klar. Det som skjer er at jeg får meg en sikkelig på trynet. Et slag vondere enn noen gang… Det var vondt og vanskelig å komme seg opp igjen. Jeg dro videre til Polen, men hode og kropp var ikke med meg. Vannglasset rant bokstavelig talt over og en bryter skrudde seg av… Jeg dro hjem og var glad for det – men tungt og ikke klare å se for seg en fremtiden som skøyteløper og være usikker mot målet som er VM på Hamar. Jeg er enda usikker og veldig ambivalent. Man må være 100% motivert og «på» for å lykkes i toppidrett. Det er brutalt, men sånn det skal være. De jeg konkurrerer mot er bedre enn noen gang, så man må virkelig være skjerpet. Et VM på hjemmebane er for mange drømmen, og det er det for meg også. Men da må jeg først og fremst kvalifisere meg for så å eventuelt være istand til å prestere på et godt nivå. Skjønner at mange er nysgjerrige og lurer på hva som skjer – derfor denne alt for lange meldingen.
              Jeg drar nå til Stavanger for å trene på is for å se om gleden fortsatt er der. Hvis ikke har livet så mye annet å by på…..
              God førjulstid til alle»

              #8079 Svar
              Kristian Eliassen

                Oi! Takk for oppdatering. Når hun ikke stiller i Nagano, så er vel faren stor for at hun tilslutt havner utenfor reservelista også. Om Njåtun og Samsonsen klarer å sikre to plasser? Ikke helt utenkelig om Njåtun deltar på 500 denne gangen også osv,

                #8142 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Ingen Njåtun i Nagano, men plassen «hennes» er vel tålelig sikker (?)

                  Samsonsen gjorde som vi håpet på: forbedret seg på begge distanser og har da 39,10 + 1.20,77 = 79,485 p.

                  Dette holder likevel bare til en reserveplass. Uten at jeg har regnet på det er det nok fare for at Bøkkos poengsum nå er for svak til en reserveplass.

                  • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
                  #8152 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Samsonsen er vel helt oppe og vaker rundt en sikker plass? Hvem sloss hun mot på 500 imorgen mon tro?

                    #8155 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      Samsonsen er når sant skal sies en middelmådighet på 1000 m foreløpig. Derfor teller jeg 30 løpere som er klart foran henne på poengsum pr. i dag.

                      AUT 1
                      BLR 1
                      CAN 3
                      CHN 3
                      CZE 1
                      GER 1
                      JPN 3
                      KAZ 1 (1 sikker plass fra VM 2019)
                      KOR 2
                      NED 3
                      NOR 1
                      POL 1
                      RUS 3
                      TPE 3
                      USA 3

                      Til sammen blir dette altså 30 plasser, og det er 28 plasser som skal fordeles. I tillegg ser jeg at Bosiek fra Polen og Uhrig fra Tyskland er påmeldt til 500 m i morgen. Med sine sterke tider fra 1000 m er disse klare kandidater til å få bedre poengsummer enn Samsonsen.

                      Norge har i praksis ingen sjanse til å få noen sikker plass nr. 2 til sprint-VM. Med tanke på å forbedre plassen på reservelista, kan det muligens være et poeng å gå forbi Wojcik, som pr. nå har 79,295 poeng. Samsonsen må da eventuelt gå under 38,91, samtidig som Wojcik ikke kan forbedre sine 38,93.

                      Vanhoutte (79,360 p) kan også være et mål å sikte seg inn mot for Samsonsen.

                      • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
                      #8162 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        P.S. Ragne Wiklund hadde nok hatt en større sjanse til å sikre Norge en VM-plass i sprint enn Julie S. Men hun har ikke gått en eneste 1000 m denne sesongen i v-cupen.

                        Potensiale til Ragne pt. er ikke godt å si noe om, men 1.18 og 40,5 kanskje? I så fall 79,500 poeng, og dermed temmelig likt med Julie. Det er forståelig at hun har brukt kreftene på allround-kvaliken, men hun burde kanskje uansett ha benyttet sjansen til å gå 500 m i morgen (vet forsåvidt ikke helt om reglene tillater det).

                        #8165 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Du mener at om hun hadde gått en 1000m tidligere i sesongen i verdenscupen, for så å bare delta på den andre tellende sprintdistansen – 500 – her? Godt spørsmål.

                          PS: Takk for sprintoversikten.

                          #8192 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Signaturen «Mjøsaman» på Schaatsforum har følgende uoffisielle fasit:

                            (menn)
                            3: RUS (1#,2#,8), NED(3#,4#,7), JPN(6#,16#,25), KOR(9,12,21), GER(11#,13#,23), KAZ(18,26,27)
                            2: CAN(5#,19), NOR(10#,20), POL(17#,24#)
                            1: BLR(14#), BEL(15), CHN(22), ITA(28)
                            reserves: POL-3, NOR-3, EST-1, AUS-1, CHN-2, USA-1

                            (kvinner)
                            3: RUS(1#,3#,5), USA(2#,12,21), JPN(4#,6#,9), NED(7#,10#,11), CAN(13#,15,24), CHN(17#,22#,23)
                            2: KOR(14,19), POL(18,20)
                            1: AUT(8#), CZE(16), TPE(25), BLR(26), NOR#, KAZ#
                            reserves: GER-1, BEL-1, NOR-2, ROU-1, ARG-1, GER-2

                            Norge får altså to menn og en kvinne til VM + reserveplass i begge klasser.

                          Viser 12 innlegg - 1 til 12 (av totalt 12)
                          Svar til: Svar #8192 i Kvalifisering til VM sprint 2020
                          Din informasjon: