Junior-VM 2019 Baselga

Hjem Forum Forum 15.46.6 Junior-VM 2019 Baselga

Viser 9 innlegg - 25 til 33 (av totalt 33)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5209 Svar
    Kristian Eliassen

      Flotte bilder, og produksjon. Spennende 3000 og 5000! Sammenlagtaspektet litt i bakgrunnen. (Forøvrig merket jeg meg tre tilfeller hvor samme nasjons løpere møttes i par, så den klare regelen jeg refererte til  er antakelig tekst som «henger igjen»…)

      #5220 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Ingen vitenskapelig undersøkelse, men likevel: For ti år siden innførte man distanse-mestere i junior-VM, og siden 2011 har man ikke hatt noen begrensning på hvor mange som får gå fire distanser.

        Hvordan har utviklingen vært for allround i samme periode?

        Kvinner
        2011 – 26 fullførte fire distanser
        2012 – 31
        2013 – 17
        2014 – 23
        2015 – 19
        2016 – 27
        2017 – 27
        2018 – 20
        2019 – 23

        Menn
        2011 – 19
        2012 – 24
        2013 – 23
        2014 – 21
        2015 – 17
        2016 – 22
        2017 – 26
        2018 – 19
        2019 – 19

        #5221 Svar
        Kristian Eliassen

          Interesting. Flere enn jeg som fikk et litt mer positivt inntrykk av kvartettstart etter dagens distanser? Producer (hvis det heter det på You Tube) klarte stort sett å holde tunga rett i munnen. Husker særlig løpet til Engebråten hvor han tok igjen en løper – gikk forbi – og kom inn i «parløpmodus» med løperen i motsatt bane, men altså han i paret foran.
          Hadde for meg at løperen foran i samme bane måtte vike, men det ser jeg at reglene IKKE sier. Rett nok kan løperen foran velge – og da i god tid – å gå lengre ut i sin bane for å slippe han bak forbi, men han kan også velge på forutsigbar måte å fortsette sin «bane» slik at løperen bak må passere på ytter′n. Dette siste skjedde her.
          Tilbake til dette med kvartettstart: Det blir mye informasjon når 4 løpere går samtidig, men når det blir såpass bra presentert, så vil jeg si at dette egentlig er noe «nerder» burde kunne like. Med et viktig tillegg at man burde hatt med sammenlikningene i sammenlagtkonkurransen også. Med noen grafer/ytterligere tall  på skjermen ville det kanskje blitt litt mye, men hva ellers?
          Liten replikk til EinarR om at Gud må forby at Wetten og Wold formidler regelverket. (Hø,hø!) Wetten og Wold er veldig entusiastiske. Det bør de IKKE tone ned, men de kan bruke litt færre ord og informere om annet enn skøyteteknikk. Da når de flere, nemlig!

          Oppsettet for imorgen er klart. Klikk på «start list», og deretter «Downloads».

          https://app.isuresults.eu/events/2019_ITA_0002/schedule

          På lagtempo bestemmes rekkefølge, og sammensetning av hver nasjons tid på løper nummer to på 1500 (!). På lagsprint har 1000-meteren betydning på samme vis (!). På fellesstart hadde 1500 betydning som jeg nevnte, og deretter ser det ut til at det er rekker på 6 løpere ved start basert på tilfeldig trekning.

          #5222 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Enig i det meste her. En liten replikk tilbake til avslutningen for kvinner. Bosiek hadde et vanskelig dilemma da hun gikk ut på sin 3000 m: skulle hun gå for gull sammenlagt (4.18,51), eller for gull på 3000 m (4.20,00)? I dette tilfellet kan det se ut som hun valgte det første, og glapp på begge. Det er urimelig at løpere skal måtte velge i slike situasjoner, men enda mer urimelig hadde det vel vært hvis noen kom uthvilt inn på siste distanse og knep gullet på distansen, foran dem som har fullført fire distanser.

            Men har man tenkt å innføre et liknende konsept på seniornivå – hvilket jeg ikke håper! – så må det ihvertfall være et minstekrav at allrounddeltakerne har alle fordeler, herunder at de går mot slutten av alle distanser.

            P.S. Artig at selveste VG-sporten følger med på siden her, og lenker til artikkelen om Ragne W. 🙂
            https://direkte.vg.no/studio/vgsporten#!verbatimId=5c684b5c5152f7ce73a7e340

            #5226 Svar
            EinarR

              Mange hensyn å ta stilling til, og nesten umulig å unngå at noe blir feil! Rocambole (han igjen) hadde tydeligvis fulgt med på sendingene fra Baselga, og han legger vekt på solfaktoren og dennes påvirkning på isen. Sånn er det ofte på utendørsbaner i fjellandskap (som Medeo, Baselga, «gamle» Inzell m.m.fl.). Sola kan komme, gå, og komme tilbake igjen. Fordelen av å gå sist kan fort spises opp av at isen blir blautere. Lurer på om han (r) prøvde å forklare den dårlige nederlandske uttellinga på 1500m M på denne måten.

              Håper Karolina gikk for den største pokalen! Uansett bra at Polen får opp noen stjerner igjen. Og Tyskland!

              (Og fra Inzell i helga ser det ut som om det belgiske kvinnelaget har stor framgang, og at noen franske gutter… (håper jeg husker rett).

              #5227 Svar
              Kristian Eliassen

                Morsomt å følge dagens distanser. Norsk gull og bronse i lagøvelser. Noe å bygge videre på. HURRA! Streamen har flest seere akkurat nå på guttenes fellesstart. Dramatisk, og nå omstart. Mest kyrillisk/koreansk/japansk i chattefeltet.

                #5228 Svar
                Jeppe

                  Det var et uforsvarlig stort felt til start på fellesstarten både for jentene og gutta. Det gikk som det måtte gå. Knall og fall. Fikk ikke tak i hvem det var som ble skadet, men i mine øyne så det ut som en koreaner. Veldig fint løp av Høiby til det sto igjen en runde. Da var det ut med ham også.
                  Finske-Nils fikk starte, og det gjorde han to ganger. Ledet løpet en runde begge gangene. Artig at han fikk starte, når Finland ikke hadde tellende resultat på 1500. Var det ikke noe sånt da? Finske-Nils hadde nr 1 på hjelmen, mulig de gjorde et unntak fra startberettige-regler.
                  Knepen seier til Odor fra Østerrike. Likte også godt at de japanske jentene klarte å slå Nederland på siste runden på lagtempo.
                  Overaskende (for meg) med norsk bronsje for jentene på teamsprint, og gøy med guttas gull på lagtempo. Russerne ble muligens litt hindret de siste 50-60 metrene da de tok igjen USA, men det fratar ikke et veldig godt løp av det norske laget.
                  Fine bilder når skøyteløp går utendørs under sånne forhold.

                  #5229 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Finland deltok på 1500, og hadde derfor rett til en på fellesstart. Finske Nils var påmeldt der. Alles OK. (Veldig perifert poeng selvsagt, men rett skal være rett som Arne Scheie ville sagt). Enig i at 30 nok var litt mange, mens det vel ikke virket som tredje russer ble hindret av USA? Heller hadde de vel nytte av å seUSA foran seg på slutten og litt ekstra dragsug. PS: fikk med meg både slalåm, og litt trening i dag. Bra med skøyter som starter litt ut på dagen. Ser at storslalåm-Kristoffersen er kontroversiell. Kan ikke uttale meg på bakgrunn av vinnerintervjuet . Ble så distrahert av reklamemerker og særlig den boksen han holdt foran ansiktet at jeg ikke fikk med meg et ord 🙂

                    #5241 Svar
                    Jeppe

                      Mye kan vel skrives og sies om Kristoffersen, men jeg lar det ligge.
                      Mest sannsynlig ble nok ikke russerne hindret på de siste metrene på lagtempo. Godt mulig det var en motsatt, (positiv) effekt, men det holdt ikke for dem uansett.
                      Får studere mere resultater og tall senere, men det blir ikke så lenge til det er andre stevner å fordype seg i.
                      Forøvrig, Sporstrevyen overså fullstendig den fine innsatsen til Norge i Junior VM.

                    Viser 9 innlegg - 25 til 33 (av totalt 33)
                    Svar til: Svar #5227 i Junior-VM 2019 Baselga
                    Din informasjon: