Junior-VM 2019 Baselga

Hjem Forum Forum 15.46.6 Junior-VM 2019 Baselga

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 33)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5005 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Norges lag til Baselga er tatt ut. Mesterskapet går fra 15.-17.februar.

      Tobias Fløiten, Nord-Odal IL
      Isak Høiby, Kongsvinger Skøyteklubb
      Peder Kongshaug, Stavanger Sandnes SK
      Pål Myhren Kristensen, Arendal SK
      Hallgeir Engebråten, Nord-Odal IL

      Ane By Farstad, Spk Falken
      Julie Nistad Samsonsen, Fana IL
      Marthe Bjerkreim Furneè, Asker Skøyteklubb
      Ragne Wiklund, Aktiv SK

       

       

      #5160 Svar
      Carl-Petter Leganger

        Da foreligger deltagerlisten på ISU’s side.  Gå til speedskating og klikk så på boksen for junior VM.  Jeg er datateknisk en dinosaur og klarer dessverre ikke å lage en direkte lenke, men det klarer sikkert forumets utmerkete administrator.

        #5162 Svar
        EinarR

          https://www.isu.org/docman-documents-links/isu-files/event-documents/speed-skating-8/2018-19-4/championships-27/announcements-75/20063-isu-world-junior-championships-baselga-di-pine-2019-entry-list/file

          Ikke sikkert dette gjør susen? Jeg også stiller langt bak i datakøen!

          Mye å studere her. Jeg ser at Ane By Farstad(ABF) er satt opp på full firkamp, det synes jeg er gledelig. I allround-jnm viste hun at hun har anlegg for å holde flere runder enn det hun vanligvis går. Det er god plass i norsk allround bak Ragne! La Julie Nistad Samsonsen(JNS) ta seg av sprinten.

          Likedan med Marte Bjerkreim Furné(MBF), som i tillegg til full firkamp også er påmeldt massestarten! Hun utmerka seg også sist helg i Italia med en løpsglad innstilling. Hun var en av kun to av deltakerne (jenter jr) første dag som gikk begge distansene (1000-3000). Synes det er mye løpsvegring, også blant de yngre. Denne skavanken lir ikke MBF av. Hurra for det.

          #5164 Svar
          Jeppe

            <p style=»text-align: left;»>Etter løselig telling finner jeg 28 deltagere i både jente og gutteklassen som skal gå allround. Er det et tak på antall allround deltakere i denne mesterskaps varianten? Er 28 max. Mye annet å dvele ved her, kommer tilbake til det senere.</p>

            #5165 Svar
            Jeppe

              Rart og trist å se at Sverige ikke er representert i dette Junior-VM. Det står nok ikke bra til med ettervekst, eller vekst i det hele tatt i svensk skøytesport. At danskene ikke er med, er mer vanlig. Finland stiller, de to yngste Suomalainen-gutta pluss Nils Vähä-Vahe, men ngen av de går allround programmet. Vähä-Vahe er ført opp på de to lengste.!!! (Hvordan skal navnet hans uttales?).
              Ser at Romania har løper i begge klasser som er ført opp i allround. Ungarn har også en løper som skal gå allround-delen av mesterskapet.
              Tsjekkia har ikke det.
              Denne formen for mesterskap, altså en blanding av enkeltdistanse og allround, hvis dette er modellen for et framtidig Super VM, så er det bare Super håpløst. Junior VM på skøyter har vært slik en del år, og (men) det er vel bare den innerste del av menigheten som følger med på dette, eller forstår opplegget.

              #5174 Svar
              Kristian Eliassen

                Junior-VM starter 11:00 imorgen, og blir strømmet :
                (åpningstrekning senere i kveld).

                https://www.isu.org/events/eventdetail/11205/-/isu-world-junior-speed-skating-championships
                https://www.wjcpine2019.it/live-streaming.php

                Deltakere som er påmeldt på alle fire distanser deltar i allround (Må ha klart tidskravene på alle fire distanser). Intet tak på antall deltakere i allround, men derimot fellesstart hvor tallet er 30. Baseres på resultatene på 1500. Alle som stiller der, får med én deltaker på fellesstarten (om de er påmeldt inkludert «S»). Deretter ser man på deltaker nummer 2 på 1500 fra hvert land på resultatlista inntil man når tallet 30. Kvalifisering for siste distanse har altså fått en ny betydning! (var slik også ifjor).

                Maks 5 løpere for hvert kjønn fra hvert land. 5 på 500 og 4 på de andre individuelle distansene. 2 på fellesstart, Ett lag i lagøvelsene med 3 løpere og én reserve. 1 reserve kan oppføres på alle individuelle distanser (bortsett fra 500).

                Kvartettstart på 3000, jenter og 5000, gutter. (Sammenlagtstillingen ikke styrende for hverken 3. eller 4. distanse. Trekningspuljer på 8 basert på godkjente tider. Verd å merke seg at løpere fra samme land ikke kan møtes i samme par i junior-VM – men samme kvartett. Pacing dog ikke lov).
                (Kvartettstart er IMO fint når man følger live-timing, eller det samme i tv-bildet. Litt verre når det gjelder å følge selve løpene på skjermen. På arenaen må man flytte blikket…)

                Blir spennende! Skal prøve å få sett en del.

                #5177 Svar
                Jeppe

                  Takk for veldig fin og klargjørende info, Kristian.

                  Liker regelen om at sammenlagt stillingen ikke bestemmer parsammensetningen, og at løpere fra samme nasjon ikke møtes i par.

                  Men det blir uoversiktlig på siste distanse, der noen bare går den distansen, mens andre kjemper i sammendraget. Tipper banespeaker kun roper rundetider, og lar resten ligge til de er i mål.

                   

                  #5179 Svar
                  Sindre B
                  Deltaker

                    Takk for info, ja. Særlig gøy at det er mulig å følge med på stream!

                    Som god nordmann har jeg alltid et godt øye til allround-konkurranser. I kvinneklassen ligger alt an til at Wiklund og Bosiek kjemper om tittelen. Bosiek er litt raskere, mens Wiklund kan utligne dette på de lengre distansene.

                    I herreklassen er det derimot et helt kobbel av løpere som er verdt å merke seg, og fra mange forskjellige land! Vil bli overrasket om ikke kanadiske Connor Howe leder før den avsluttende 5000-meteren. Her må han imidlertid stå imot angrep fra løpere som Betti (Italia), Mann (Tyskland), Odor (Østerrike), Chung (Sør-Korea), Cepuran og Dawson (USA), kanskje Damaratski (Hviterussland), og såklart vår egen Hallgeir Engebråten. Andre utøvere som kan aspirere til topp 6 sammenlagt er Loginov og Chistiakov (Russland), og til slutt nederlenderen Scheperkamp. Mye kan skje!

                    #5185 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Skjønner at du ikke liker senior-regelen om at sammenlagtlederen kan kontrollere i siste par, Jeppe.

                      Hadde dette vært for  seniorer, så ville sammenlagtlista imidlertid hatt et potensiale til å endre ganske mye på seg etter tredje distanse. Da ville jeg nok foretrukket den beste sammenlagt etter tre distanser til slutt, men at parsammensetningen ble bestemt av SQRL (fulgt av godkjente tider om navnet ditt ikke var der) på 5000.
                      Nå håper jeg jo ikke at ISU får seg til å kopiere junior-VM når man nå skal samle alt i ett VM. Jeg håper heller på at man videreutvikler de grovt sett to konseptene man p.t. har, og heller låner litt av hverandre hvis man nøyer seg med ett VM per sesong. Ritsma er fremme igjen og foreslår en VM-serie på enkeltdistanser osv. Allikevel:

                      Stor-VM: Konseptet junior-VM er mindre publikumsvennlig enn distanse-VM og EM-2017/EM-2019/VM-2020 (VM neste år har forresten en utfordring i at antall deltakere blir større enn EM). Et junior-VM har mange deltakere på hver distanse, og benytter seg av kvartettstart på den lengste. Den aller lengste for seniorer er 10 000 menn/5000 kvinner. Enkeltdistansen har nå et tak på 2 deltakere per land, så hva skjer når allround skal kobles på dette? HM. Hvis vi tenker oss en kvalifiseringsordning basert på enkeltdistanser som i dag, men kun med kvalifiseringstid på 500 og for 10 000, og med tillegget på sistnevnte at man må kvalifisere seg blant de 8 i selve konkurransen, så vil man fange opp de fleste allroundere.  Maksimalt havner vi på 20 deltakere på 10 000 menn og 5000, damer. Trolig en del færre. Ser for meg at man har lov til å melde på 2 løpere og en reserve på enkeltdistansen 10 000, men at allroundere så tilkommer og ikke trenger påmelding. At hver nasjon kan kvalifisere 4 deltakere på hver enkeltdistanse, og så selv bestemme hvor mange allroundere man vil ha med fra starten.  På 10 000/5000, kvinner er så kun de to beste fra hver nasjon tellende når vi snakker enkeltdistanse.
                      Jeg tror 6 dager blir i minste laget. Start og avslutt med lørdag som er den beste publikumsdagen. Skisse: Lørdag: 500m enkeltdistanse + sprint-VM og allround begge kjønn. 1000m enkeltdistanse + sprint-VM , Søndag: 5000m, menn enkeltdistanse og allround, 3000m, kvinner enkeltdistanse og allround. Mandag: 1500m enkeltdistanse og allround, begge kjønn. Tirsdag: Sprint-VM andre dag. Onsdag: 10 000m, menn enkeltdistanse og allround. 5000m, kvinner enkeltdistanse og allround. Torsdag: Hviledag. Fredag: Lagsprint, fellesstart og supersprint 1. dag. Lørdag: Supersprint 2.dag, lagtempo og maraton.

                      Her kan man komme med mange skisser. Dette er en hvor jeg «slipper» tanken om trekamp, og hvor man kan diskutere om den mest krevende distansen passer midt-i før en rekke andre øvelser osv. Jeg er off-topic nå, men relevant allikevel når vi vet at et STOR-VM er påtenkt, og junior-VM er en slik variant…

                       

                      #5186 Svar
                      Kristian Eliassen

                        …kvote på ihvertfall 5 på 500 og 1000, forresten.

                        #5188 Svar
                        Kristian Eliassen
                          #5189 Svar
                          EinarR

                            Imponerende, Eliassen. Rart om ikke til og med Tron Espeli (og Arild G.)  er litt impressed. Ikke nødvendigvis akkurat dette siste innlegget ditt, men alt det som du har satt deg inn i og tilsynelatende begriper fra a til å. Sjøl må jeg likevel innrømme at jeg ikke er der lenger, kanskje dessverre. Det blir alt for mye. Og gud forby at disse som kommenterer på tv begynner å prøve å forklare dette til oss som ser og hører på.

                            Mitt framlegg til framtidig struktur: Kutt ut distansemesterskapene! Behold sprint-firkamp  og Allround stor firkamp! Styrk verdenscupen! Sistnevnte med 10 arr. i sesongen, som så overtar statusen til dagens distansemesterskap. Alle nasjoner som ønsker det, får stille med minst én deltaker av  hvert kjønn. Det gjør ingenting om du ikke klarer 37.50 på 500.

                            Jr-VM (med blanding av allround og enkeltdistanser) synes jeg fungerer greit. Men det må ikke være tvil om at noen mestere er mer mester enn andre!

                            Jeg heier på alle kandidatene som Sindre B. nevner! (Bortsett fra én).

                            #5191 Svar
                            Jeppe

                              Flotte bilder fra Baselga, men ikke så flotte resultater.

                              500 damer:  Tredobbelt av dem Einar (og jeg) ikke heier på.

                              #5192 Svar
                              Carl-Petter Leganger

                                Flotte bilder, åpenbart veldig gode forhold og mange sterke resultater.  Nivået er høyt.  Julie var tett bak persen fra Hamar, Ragne perset vel med 4/10.  Venter spent på fortsettelsen.

                                #5193 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Engebråten dessverre disket på 1500 m. Kan det ha vært fordi han var ute i feil bane noen ganger ved passering 1100 m?

                                  https://www.youtube.com/watch?v=vLUEV0mo8No&feature=youtu.be&t=19875

                                  Isak Høiby er helt oppe på 5.plass – foran alle nederlendere!

                                  Ragne nr. 3, 3000 m i morgen kan bli veldig spennende, helt umulig er det ikke, for hun har 13 sekunder bedre pers enn hun som leder.

                                  #5194 Svar
                                  Jeppe

                                    Mye å undre seg over etter første dag av junior VM. Merijn Scheperkamp beste nederlender på 1500 for gutta, med en 15. plass, og han er heller ikke bedre enn nr 6 sammenlagt. Hva skjer`a?
                                    Sør-koreaneren Jae-Won Chung moste de andre på 1500, og har en sterk pers på 5000 og kan vel vinne dette. Engebråten ble disket, synd, men veldig fine resultater av de andre norske, spesielt artig med Ragne Wiklunds bronsje på 1500, og ganske gode muligheter til å klatre helt til tops.
                                    Det er ikke min greie å utdype muligheter og sjangser for den ene og den andre når det gjelder plasseringer høyt oppe.
                                    Jeg kikker alltid nedover, ser etter lyspunkter blant løpere og nasjoner jeg ønsker det beste for, men til min skuffelse ser jeg at det nå er slutt for Finland i dette mesterskapet.
                                    Joona Suomalainen falt, og fullførte ikke sitt løp. Ble han skadet? Han stiller ikke til start på 1000m.
                                    Nils, med det rare etternavnet: Vähä-Vahe, stilte ikke på 1500 og står heller ikke oppført på 5000.
                                    Kjenner ikke så godt til alle mulige regler, men den finske troppen kunne vel prøvd seg i teamsprint?
                                    Eller hva Kristian?

                                    #5195 Svar
                                    EinarR

                                      Merkelig uryddig! Sjelden å se brudd på midtstreken for løpere i indre. Ser ut som om han har en liten ustødighet der midtveis på langsida, som forplanter seg i en liten ubalanse. Kanskje satt det i hodet, siden han nesten ble tatt igjen av hviterusseren på sisterunden. Uten disken så ville han hatt åtte løpere foran seg i sammendraget. Fire av dem med bedre plassering på begge distanser. Muligens merker Hallgeir et hektisk program de siste ukene?

                                      Som gode nordmenn må vi feste liten til Ragne og Isak! Men synes det er bra med f.eks. mellomeuropeere av begge kjønn oppe i sammendraget.

                                      #5201 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Morn! Jeg er selvsagt ingen ekspert. Men Finland kunne jo stilt i lagsprint. Alle tre løpere klart et krav på en individuell distanse. Ja, det er også et unntak for én løper fra hvert land som kunne kommet unna med et krav på 2.03 på 1500. Når det gjelder Vähä-Vahe så kunne han definitivt stilt på 5000, men jeg lurer litt på om tiden hans på 1500 er satt i et godkjent stevne. Tiden ble satt innenfor «rammen» av det tyske enkeltdistansemesterskapet. Jeg finner ikke noe i arkivfunksjonen til «Calendar of Events», men vi husker jo at NSF hadde meldt inn et litt tilsvarende eksempel under veteranmesterskapet. Informasjonen på Entry List må av og til justeres for at enkelte land melder på løpere som ikke er startberettiget.

                                        #5202 Svar
                                        EinarR

                                          Merkelig påfunn, dette junior allround-formatet. Som om det ikke var firkamper nok fra før.

                                          #5203 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Før 3000 m har Ragne 12,74 sek å ta inn på Femke Kok. Persen er 12,94 sek bedre.

                                            Ragne har 5,04 sek å ta inn på Bosiek. Bosieks pers er bedre enn Ragnes.

                                            #5204 Svar
                                            Jeppe

                                              3000 damer blir veldig spennende. Ragne går i nest siste kvartett. Bosiek i siste. De har tidene til Kok å gå på.

                                              Kom litt sent inn i sendinga på 1000m, men ser at Joona Suomalianen står oppført i parsammensetninga. Jeg får vel snart bekreftet om han har gått eller ei.

                                              #5205 Svar
                                              Jeppe

                                                Jooooda, Joona har gått, men ikke godt.

                                                En nederlender er på toppen av pallen igjen. Alt er normalt.

                                                #5206 Svar
                                                Jeppe

                                                  Ragne må ned på 4.13 rundt regnet. Kok kom i mål på 4.26.21.

                                                  #5207 Svar
                                                  Jeppe

                                                    Gratulasjoner til Ragne. Gull på 3000m 🙂

                                                  Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 33)
                                                  Svar til: Svar #5191 i Junior-VM 2019 Baselga
                                                  Din informasjon: