Jentefokus 2020/21

Hjem Forum Forum 15.46.6 Jentefokus 2020/21

Viser 14 innlegg - 1 til 14 (av totalt 14)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #11500 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Jeg tar oppfordringen på ordet og lager denne tråden. Hvis noen har bedre navneforslag, så kan jeg endre tittelen senere. Tidligere innlegg med samme tema: 

      11152 – 11.10.20

      11389 – 29.10.20

      Her limer jeg inn Emils innlegg etter NM 2020:

      Vi tar opp føljetongen etter et NM på Hamar som jeg dessverre ikke fikk med meg personlig, siden jeg skulle ha vært til stede, men det satte et visst virus en stopper for.

      Marte Furnee

      500m – Gode første 100m og pari på runden. Pil opp.

      1000m – Snublet litt på starten, men satte to gode runder sammen. 30,16 er bedre enn runden på 500m, så Marte klarte å få roet seg ned etter feilskjæret på starten.

      1500m – Solid 1500m av Asker løperen. Litt opp på siste runde, men ikke på noen måte kriminelt.

      3000m – Marte taklet denne 3000m nesten helt perfekt. Hun kom høyt opp i fart på første runde og mistet da sakte fart gjennom hele løpet, rett etter boken. I øvrig pers på 4.27,88. Hun nærmer seg de magiske 4.22 for å gå verdenscup.

      5000m – Her var det tydelig at Marte ikke har mye erfaring på 5000m. hun gikk fra 36,23 på første runde til 41,23 etter 2600m, hvoretter hun gikk rundetidene ned resten av løpet.
      Jeg fikk dessverre ikke med meg løpet, så jeg skal ikke si hva som var årsaken. Uansett så var det et sterkt løp, den litt originale pacingen til tross.

      Det er kanskje lurt å understreke, at det er skikkelig PIL OPP på Marte, men hun har prestert så langt over fjoråret sitt nivå, at hus rett og slett har flyttet listen skikkelig. Derfor er det ikke lenger overraskende når hun går på samme tider som da hun var i toppform i fjor.

       

      Ida Njåtun

      Pil opp.
      For en uke siden var det fortsatt litt vanskelig å si mye om Ida sin form, men vi må si at formen ser bedre ut enn lenge. Man kan, uten å overdrive si at Ida knuste motstanden på mellomdistansene. Det som er mer spennende for meg er å se på hvordan hun ligger an i forhold til seg selv.
      Ida gikk 4 distanser i NM:
      1000m – Her gikk Ida faktisk helt på høyde med de beste tidene hun har gått på Europeisk is. Hun viste også med 28,06 – 29,52 at hun begynner å ha skikkelig fart, men i tråd med tidligere uker fortsatt ikke er helt i toppform (heldigvis). Mer utholdenhet kommer nesten med garanti senere i sesongen.

      1500m – Ida gikk faktisk sin nest beste 1500m i Vikingskipet. Eneste bedre tid er fra VM allround 2017, hvor man kan anta at hun var lenger fremme i formutviklingen. Malurten i begeret er at Ida faktisk gikk en veldig lovende 1.56,25 i Inzell 13/10 i fjor, så hun er ligger et lite hakk bak den tiden fra i fjor, selv om Skipet er treigere enn Max Aicher Arena.

      3000m – Her er bildet kanskje litt mindre positivt. Man kan si at Ida har løftet nivået så langt i sesongen, men fortsatt er langt fra tidligere tiders styrke. Det er klart at 3000m ikke har vært fokus de siste årene, og at det kanskje er noe rust som skal bankes av. Liten pil opp.

      5000m – På den lengste distanser bærer løpet til Ida preg av å være nesten ren trening. Hun presset seg selv med en relativt hard åpning og betalte prisen med tre runder over 38 på slutten.
      Det jeg tror at vi skal ta fra Ida sin deltakelse på 5000m (og til dels 3000m) er at hun satser på å bygge opp utholdenheten denne sesongen. Kanskje mest for å slutte skikkelig av på 1500m, men med noen sannsynlighet også for å kunne sammensette 4 distanser over to dager.

      Sofie K. Haugen

      Gikk tre distanser:
      1500m – Forsiktig pil opp? Vanskelig å si nå hvor forholdene på Hamar var relativt gode. I hvert fall gikk hun et halvt sekund raskere enn for tre uker siden. Utfordringene ser ut til å være en kombinasjon av toppfart og anaerob kapasitet. Som langdistanseløper sliter Sofie sikkert med å gå på høy laktatverdi. Noe som kreves på 1500m.

      3000m – En litt aggressiv pacing ga en sprek litt tidlig i løpet. Det kan tyde på at Sofie følte seg bra på dagen, men overvurderte fysikken med et utlegg på skjema til 4.10. Etter tre runder måtte hun justere opp, men hadde allerede for stor en regning å betale til slutt. Det ble ikke en bråstopp, men det er vanskelig å forestille seg at Sofie er helt fornøyd med 3000m sin.

      5000m – Litt som på 3000m gikk hun ut hardt, men justerte i motsetning til 3000m opp ganske tidlig og gikk inn til den beste tiden hun har gått siden desember i fjor i Kazakhstan. Pil opp.
      Jeg hadde Sofie som den store favoritten til denne lengste distanse, men et knall løp fra Ragne tok akkurat gullet foran Sandefjord løperen.

       

      Amalie Haugland

      500m – Rett bak den ferske persen fra Stavanger Open.

      1000m – Beste i sesongen og bare akkurat bak Inzell persen fra i fjor.

      1500m – Bedre løp enn Stavanger Open, men kanskje savner hun fortsatt litt utholdenhet. 34,18 – 37,29 vitner i hvert fall om at 1500m ble en runde for lang.

      Det er litt vanskelig å tolke kurven Amalie er på. Hun er rett rundt samme nivå som i fjor, men hun startet bedre i år, så kurven er ikke like bratt. Jeg ser en forsiktig pil opp, men det er ikke helt lett. Håpet er at Amalie og Wouter har kontroll på dette.

       

      Carina Jagtøyen
      500m – Dessverre ikke helt hvor hun var for en uke siden, men fortsatt på den bedre side av hva hun har prestert på distansen.

      1000m – Carina fortsette fremgangen på mellomdistanse med en fersk pers på 1.21,84.

      Generelt litt opp og ned denne helgen. En 500m litt under hva hun sikkert hadde håpet og en 1000m rett rundt det man kunne forvente. Godkjent, forsiktig pil opp.

       

       

      Julie Samsonsen

      500m – Gull og ok løp, uten å sette verden i brann. Eneste under 40 på distansen, så kanskje gikk hun bare raskt nok til å vinne? Uansett på sirka samme nivå som resten av sesongen.

      1000m – Julie er ikke spesialist på 1000m (kanskje fordi det ikke er en sprint distanse). Hun er raskere enn de andre, men har slett og rett ikke stayeregenskaper til å ta opp kampen med Ida og Ragne på 1000m, hun og sprinterkollegaer Ripsrud og Jagtøyen gikk reelt for bronse fra start.

      Generelt pil sideveis.

       

      Marit Fjellanger Bøhm

      1500m – Pari for Marit. Rett foran hvor hun var for noen uker siden.

      3000m – En skikkelig sprekk på slutten ble dyr, men Marit gikk tydeligvis etter pallen, og ikke for å gå så jevnt et løp som mulig. Det virker som at hun forsøkte å følge parkammeraten Njåtun over de første rundene, men brente seg ut på å følge den mer fartspregede løperen på starten, i stedet for å gi litt tidlig og forsøke å bruke stayeregenskapene til å ta inn Njåtun mot slutten.

      5000m – PIL OPP!! Når en løper over 30 perser er det alltid veldig kult, men når en løper over 30 perser med 8 sekunder er det grunn til å feire. Heia Marit!!
      Faktisk ser rundetidene ut til at hun egentlig ikke gikk ut helt hardt nokk, for hun greide å presse tiden ned på siste runde, men ikke med mer enn at man må si at dette var et sublimt løpsopplegg. To raske runder før hun la seg på 35 blank og så gikk lite gran opp mot slutten. Dette var bra å se.

       

      Ragne Wiklund

      1000/1500 – På begge mellomdistanser er det pil opp i sesongen og pil sideveis i forhold til fjoråret. Ragne ligger nesten presis på samme tider som i fjor på samme tid.
      3000 – Tre sekunder bak hvor hun var for en uke siden, men det ser ut som å være en litt aggressiv disponering fremfor dårligere form. Ragne gikk ut på skjema til 4.08 men måtte se seg selv sprekke med to runder igjen. Det tyder på ganske god form og en offensiv innstilling.

      5000m – Kanskje belært av 3000 meteren gikk hun ut mer konservativt og gikk 12 runder som en klokke. Faktisk perset hun med nesten 15 sekunder. Måten hun gikk løpet på tyder på at Ragne har mer inne på langdistanse fremover
      Pil opp.

       

      Victoria Sætersdal

      Pil opp.
      1500m – Victoria tok ennå et sekund av 1500m persen sin.

      3000m – gikk hun inn rett bak seg selv fra NC1, men det virker til mest å skyldes en litt hard åpning, som gjorde at hun måtte stabilisere seg litt høyere enn hun sikkert hadde håpet.

      5000m – Her utviste Victoria litt mer respekt for distansen enn hun hadde gjort på 3000m og tok over 35 sekunder av persen sin. Et veldig flott disponert løp av løperen fra Bergen.

       

      Martine Ripsrud

      Pil opp. En retur fra skader og dårlige løp så Martine gå på pallen på 500m og 1000m.
      I forhold til seg selv ligger hun foran i fjor og foran hvor hun var tidligere i år.
      Holder Martine seg skadefri denne sesongen tipper jeg at vi ser hun under 40s på 500m igjen om ikke så veldig lenge.

       

      Lynkjapp oversikt:

      Hanna Svenni perset på samtlige distanser, og det tar henne til et sted på Adelskalenderen, det kan andre nerde med. I duell med Marte ble hun akkurat slått på 5000m. Etter lang tid med skader ser det endelig ut til å løsne for Hanna, pil opp.
      Ane By Farstad og Julie Sjøbrend gikk ikke NM.
      Arwen Szygenda og Sarah Marie Sanderud hadde begge en litt tung helg, men vi har ofte sett at Eskil Ervik sine løpere starter treigt for så å løsne opp senere i sesongen.
      Av helt unge løpere imponerte Aurora Løvås med perser på 500m og 1000m og med en 1500m bare sekundet bak persen fra Thialf i februar.

       

      #11503 Svar
      Emil Nielsen

        Da fortsetter jeg her de kommende ukene

        #12057 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

          Aaaand we’re back.

          Liten oppdatering før helgens uttaksløp i Stavanger.

          Jeg har ikke alle med.
          Ingen av de Hamar-boende er nevnt her. Noen av de hadde løp 28/11, men det løpet har jeg ikke sett så mye på.

          Marte Furnee

          Marte følger fortsatt egen kurve fra i fjor, men med bedre tider. Det gir håp om at hun tar et skikkelig steg om en liten måneds tid.

          1.22,20 er marginalt bedre enn 1000m fra NM.
          Pil opp.

           

          Ida Njåtun

          Ida «Enigma» Njåtun fortsetter å være vanskelig å bli klok på. Løpet på 1000m var ikke som samme distanse i NM, men fortsatt bedre enn på samme tid i fjor.
          På tross av at hun gikk «sprint» VM i fjor, så er ikke Ida sprinter, og på 1000m virker det primært til at det er toppfarten som begrenser hun nå. Med et dropp på 1,6s fra første til andre runde virker i hvert fall stayer-egenskapene til å være på plass. Det vitner om at formen er mye bedre enn tidlig på sesongen, hvor toppfarten var der, men ikke utholdenheten. Det virker heller ikke til at hun har mistet fart på å bygge opp utholdenheten. Noe som især er lovende for 1500m

           

          Sofie K. Haugen

          Denne sesongen har ikke startet veldig sterkt for Sofie, men pilen har peket i riktig retning konstant. Tidene startet litt høyt, men har langsom beveget seg mot der hun var i fjor. Resultatet fra helgen med 4.14,52 er SB og nærmer seg resultatene fra tidlig på sesongen i fjor. Hun matsjer seg selv fra november ’19.

          En liten kuriositet er at Sofie gikk akkurat like langt som Ragne, før rundetidene hennes begynte å gå opp, 1800m. Siste tre rundene slapp hun opp fra 32,82 til 35,02.

          Nå blir det spennende å se om hun klarer å bygge videre på dette til helgen.

          Amalie Haugland

          Amalie har hatt en flott utvikling i år. Hun debuterte på 1.27 i august og har tatt mer enn et sekund av hver måned siden. I helgen klokket hun 1.22,9. Det er en imponerende tid for en B2 løper. Hun har noe å ta inn på starten og på toppfarten, men hun har økt kapasitetene sine denne sesong, så jeg tipper at vi ikke er ferdige med å bli imponert av Amalie.

           

          Julie Samsonsen

          500m nivået til Julie er det samme som det har vært siden oktober. Hun ligger stabilt rett under 40 blank (39,76). Det er lite endring fra løp til løp, men det ser ut som at trenden er at hun blir litt raskere hver gang.
          1000m er egentlig for lang for en løper som Julie. Hun er Sprinter, så hun slites ut på siste runde, hvilket vi ser med et massivt 4,5s dropp fra første til siste runde. Trenden på denne distansen er ellers positiv. 1.20,74 er SB og vitner om at formen er på rett vei.

          Marit Bøhm

          Noe kunne tyde på at Marit kom inn til sesongen i litt for god form. Hun har i hvert fall hatt en kjedelig tendens på 3000m, hvor tidene bare har blitt dårligere siden sesong-debuten. Nå har hun imidlertid knekket den kurven, og nærmer seg tiden fra knall-debuten tilbake i oktober.

          4.20,63 er ikke fantastisk for hun, men det er betydelig bedre enn hva hun greide på denne tiden i fjor, så styrkelsen av Team Sørmarka ser ut til å også styrke Marit.

           

          Ragne Wiklund

          Ragne gikk en 3000m på 4.09,72 som er sesong beste. Det er også betydelig foran hvor hun var i fjor på samme tid. Og faktisk er det på høyde med tiden hun gikk i Heerenveen på samme tid for to år siden (jubelsesongen).
          Løpsopplegget bærer preg av en ganske klassisk Ragne-3000m. Stabile rundetider frem ti 1800m og så opp to sekunder over de neste tre rundene.

           

          Ane By Farstad

          Ane gikk to løp: 500m (41,61) og 1000m (1.23,69).

          Generelt sett var 500m litt bedre enn under NC1 i oktober. Hun ligger rundt et halvt sekund bak hvor hun var i fjor, så Ane er ikke i toppform på 500m så langt, men trenden er i hvert fall på vei i rett retning.

          På 1000m tok hun sekundet av sesongbeste tid, men ligger fortsatt bak seg selv fra 2019. Trenden er igjen positiv, men hun er et stykke fra toppen sin.

           

          Norge har følgende plasser i verdenscupen:

          500m: 3 plasser – Det skal sies at bare to løpere har gått kvaltid på 500m i år eller i fjor: Ida Njåtun og Julie Samsonsen (Samt Bøkko, men comeback virker som en fjern mulighet)

          1000m: 3 plasser – Tre løpere har klart kravet: Njåtung, Wiklund og Samsonsen.

          1500m: 4 plasser – Tre løpere har tiden inne: Njåtun, Wiklund og Haugen

          3000m: 3 plasser – Her kan det bli kamp om plassene! – Bøhm, Wiklund, Haugen og Njåtun har alle tiden inne for å gå

          Fellesstart: 1 plass – Her er reglene litt annerledes enn de andre øvelsene. En løper kan delta, hvis denne har tiden til en annen distanse, eller også kan en løper med en 1500m tid under 2.11 stille, hvis ingen andre fra samme land stiller. Her er det nærliggende å sende en ung løper, så denne kan smake på verdenscup i en sesong hvor neo-senior løp ikke ser ut til å bli noe av.

          Min oppfrodring til uttakskomiteen: Send Furnee!
          Hun har erfaring fra junior-tiden med en 11 plass i VM. Hvis ikke Sofie (som har litt røtter i inline) vil gå fellesstart, så er det en super mulighet for å ta med inn hospitanten på forbundslaget til boblen i Heerenveen.

          Farstad er også en mulighet, men hun har ikke helt vist samme form, og jeg tror faktisk at fellesstarten er litt for lang for hun.

          Ripsud og Jagtøyen gikk i helgen, men skal gå uttaksløp.
          Hvis en av de greier å gå under 40,00 blir de sikkert tatt ut.

          #12059 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

            Et forsiktig bud på verdenscup laget:
            Ragne Wiklund – 1000m, 1500m og 3000m
            Ida Njåtun – 1000m, 1500, og 3000m (Ida kan også gå 500m, hvis hun vil, men det har ikke vært et fokus i år så jeg tror ikke at hun vil bruke energi på det)
            Julie Samsonsen – 500m og 1000m
            Sofie Karoline Haugen – 1500m og 3000m

            Fellesstart – Det er opp til uttakskomiteen, men jeg er redd for at de ikke vil bruke penger på å ta med en løper bare til fellesstart.
            For utviklingsmuligheten burde de ta ut enten Farstad eller Furnee, hvis ikke Haugen har motet på fellesstarten.

            #12060 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

              For EM er jeg mer i tvil.

              Kristian Elliasen mener at Norge har masse plasser.
              Mon ikke laget blir:
              Wiklund, Njåtun, Samsonsen og Haugen?

              Marit Bøhm har nivået inne på 1500m og 3000m, og hun har jo faktisk historikk i allround, med pallplass i NM for ganske få år siden.

              Jeg er ikke del av komiteen, så det får de rote med.

              Lykke til

              #12063 Svar
              Kristian Eliassen

                Ser man på kvalifiseringslista for VM forrige sesong inkludert reservelista, så teller man til 17 kvoteplasser til Europa. Videre er det å se på løpere fra vårt kontinent som gikk én 500m og én 1000m i løpet av WC1-4. Ikke så mange navn. Kun Uhrig av disse foran Hege Bøkko på poeng. Med et lite forbehold om at det ikke er noen feil på listene, så ser det ut som at Norge har tre plasser her også. Om Norge velger å ta ut tre løpere i denne klassen er en annen sak.

                Den andre saken: Tviler på at uttaksstevnet i Stavanger er meldt inn som et godkjent stevne. Vet ikke. Det er imidlertid litt mildere tidskrav for å kunne delta i EM enn verdenscup. Enten 40.5 (40.0) eller 1.21 (1.20). (Tidene i parentes gjelder løp I SLC eller Calgary). Ripsrud og Farstad har det formelle i orden. Uttaksstevne 2 i januar står på lista, så der kan flere prøve å sette opp godkjente tider både for EM og verdenscup. Litt hypotetisk kanskje, men tanken på Jagtrøyen, Ripsrud og/eller noen andre i EM, og også verdenscup, er ikke helt vill.

                #12064 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

                  Jeg var ikke oppmerksom på de mildere krav i EM.
                  Da kan altså Norge stille med fullt lag.

                  Igjen, som med fellesstarten mener jeg at man bør sende så mange som mulig, da sesongen ikke byr på neo-senior løp.

                  Uhrig kommer i hvert fall ikke til å ta en plass fra Norge. Hun holder på med rehabilitering etter en kne operasjon

                  #12066 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Jagtøyen. Støtter forøvrig ønsket om å sende Furnée. (Hadde dessuten vært gøy å se Kongshaug i herreklassen. Dog blir antakelig programmet litt for omfattende i det tilfellet?)

                    #12067 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ikke for å pirke, men av pedagogiske årsaker: Uhrig ser ut til å ha sikret Tyskland en plass, men altså ikke på bekostning av Norge.

                      #12068 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

                        Nei det vet jeg, men Tyskland har noen av de samme problemene som Norge; ikke alt for mange løpere som holder nivå til EM

                        #13378 Svar
                        EinarR

                          Snakker om jenter: «Vi» (Norge) har nettopp gjennomført en komplisert, krevende bobleoperasjon. Et stort antall representasjonsløpere i eksil i fem? uker. Deriblant hele seks kvinneløpere: Bøhm, Haugen, Njåtun, Ripsrud, Samsonsen, Wiklund. Dette er vel ganske spesielt. Norge har aldri vært i nærheten av å ha så stor representasjonstropp på kvinnesida. Dette må vel bidra til litt av den berømmelige synergien?  Gullet, selvfølgelig, men også blott det å ha deltatt med så mange. Vil tro at troppen kan bidra med inspirasjon og erfaringer også vs. de hjemmeværende jentene.

                          -Og Hege også, i kulissene. Synes det var rørende å høre hvor inderlig hun gleda seg over de fine prestasjonene, spesielt da Ragne sine. Ikke støyende, skrålende, men ekte glede.

                          Og da må jeg også føye til at skøytejentene våre har fin utstråling! Jeg sammenlikner med f.eks. håndball, langrenn, skiskyting. Disse andre har blitt degga og kjælt med av media så lenge nå, at de oppfatter seg sjøl deretter, som stjerner og idoler. Dette synes jeg de preges av. Temmelig mange av dem i alle fall.  Det blir lett noe kalkulert og beregnende over opptredenene, de har både seg sjøl og sine produkter å vise fram. Nei, jeg velger meg kvinner av isen!

                          #13560 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

                            Ida Njåtun legger altså opp. Kanskje ikke helt uventet, og det høres ut som at det er hun som tar beslutningen, ikke at sponsorer og lag presser hun. Det er positivt. Kjedelig at hun ikke fikk en VM medalje på lagtempo i år, det hadde vært en flott måte å avslutte karrièren på.

                            Spørsmålet er da nå, hvem som skal avløse Ida på lagtempoen? Haugen er kanskje beste bud, men hun har ikke samme fartskapasitet som Ida, og er også mindre enn de to andre på laget, så ryggen hennes er ikke like effektiv. Det blir altså ikke tale om en en-til-en avløsning.
                            To andre muligheter er å dra inn de litt yngre Ane By Farstad eller Marte Bjerkreim Furnee. Begge er løpere mer i stil med Njåtun enn Haugen, og så gir det også mulighet for at Haugen kan satse videre på fellesstart (noe som står undertegnede sitt hjerte nær).

                            Hvis jeg var i trenerapparatet hadde jeg brukt sommeren på å gå inn et lag med Wiklund, Bøhm, Furnee og Farstad.

                            Jeg kommer ikke til å skrive noe særlig om NM. Det er to soleklare favoritter på sprint og allround, så der det blir spennende er (som oftest) på enkeltdistansene.
                            Jeg forventer egentlig at Ragne vinner 1500-5000m, kanskje med litt motstand fra Haugen på 5000m.

                            Personlig håper jeg på gode forhold, så vi kan se nogle verdenscup kvalifiserende tider, som kan brukes neste år.

                            #13565 Svar
                            Stein Eric Johansen

                              Følger lite med norske kvinner i «secondary sports», men slutter meg helt til EinarR med hensyn til Hege Bøkko «i kulissene». I skøytestudioet til viasat4 fant hun og utførte sin rolle på framifrå vis. Imponerende av en debutant på denne arenaen. Hun tok passe plass og bidro med godt timede og opplysende kommentarer. Litt inside-informasjon fra henne bidro også positivt. Viasat4 har vært dyktige med å sette sammen gode team. Katja på indre bane var jo også en suksess. Samlet sett har de vist seg vesentlig dyktigere enn NRK, så honnør også til vår nye tv-kanal.

                              Til Emil: Ja, Farstad eller Furnee kan bli gode erstattere for Ida, men da må de nok ta et steg eller to. Vi kan håpe på at suksessen til Ragne inspirerer dem til det. Men selv om de *ikke* skulle ta steget, ser jeg også muligheter hvis Haugen stepper inn.

                              #13738 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

                                facebook argumenteres det for at likestillingskampen ikke er slutt i idretten.

                                Det er jeg enig i, og derfor vil jeg forsøke å holde denne tråden oppdatert, også litt over sommeren.

                                • Dette svaret ble endret 3 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                              Viser 14 innlegg - 1 til 14 (av totalt 14)
                              Svar til: Svar #11503 i Jentefokus 2020/21
                              Din informasjon: