Internasjonalt løp i Inzell

Hjem Forum Forum 15.46.6 Internasjonalt løp i Inzell

  • Dette emnet har 35 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 07/10/2019 at 18:38 av Kristian Eliassen.
Viser 12 innlegg - 25 til 36 (av totalt 36)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6969 Svar
    EinarR

      Ane (ABF) ikke noe dårligere hun, enn Odin. 5.5 sek. persforbedring på 3000m (4.38). Hun har ikke hatt særlig markant framgang på de korteste distansene (som hun har satsa på). Så både søster og bror orienterer seg litt mer i retning av lengre løp nå. Og det er spennende!

      #6970 Svar
      Emil Christian Nielsen

        Ane hadde jo et helt magisk 3000m løp på NM allround jr. I fjor, som sikkert har åpnet øynene deres for de litt lenger distansene

        #6972 Svar
        Kristian Eliassen

          Kun 1500 i Inzell i dag. Nå. Litt lite utfyllende av meg å kun trekke fram Lorentzen og Ulekleiv selvsagt. Når jeg sjekker «A-puljene» hos SpeedskatingResults – altså sesongbestelistene –  så gir disse meg imidlertid rett: kun disse to inne blant de 20/16 for Norge. (Da har jeg regnet med 3000 for menn, som i ett tenkt scenario kommer til å erstatte 10 000 både som enkeltdistanse og i allround. Gender  equality)

          #6975 Svar
          Kristian Eliassen

            …6.plass (av 50) på Odin By Farstad må vel også være bra? Rett bak pers. Bak Golovatsiuk i den tenkte firkampen, og min tenkte «A-pulje» likeså.

            #6977 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Solid avslutning på en bra helg av Farstad. Han har mange å konkurrere med på 1500 m, men allerede nå er han nok inne blant de 6-7 beste i Norge på den distansen.

              #6978 Svar
              EinarR

                To jevngamle løpere, disse to. «Rart» at de legger om distanseprofilen sin samtidig! Ingen av dem har konkurrert mye på 1500m før, og enda sjeldnere på 3000m.

                Odin har sikkert som målsetting å komme seg videre fra U23 (Neosenior)-nivået. Men som det antydes over her, det er omtrent «kork» på det norske 1500- laget. Og nær verdenstopp i minifirkamp fører ingen steder. Jeg har lett i Alt om Skøyter, for å se om det finnes uoffisielle noteringer for menn i den kombinasjonen. Når slikt ikke finnes der (og d e r finnes mye rart), så da er vel alt sagt om nytteverdien av å finslipe f.eks. 3000m. Har tro på Odin altså, men «mellom to stoler» er antakelig en tanke som er tenkt, også internt i leiren.

                #6981 Svar
                Kristian Eliassen

                  Finnes jo uoffisielle bestenoteringer i minifirkamp for menn.

                  https://nsf.klubb.nif.no/Administrativt/Statistikk%20hurtigl%C3%B8p/2019%20Norske%20rekorder%20-%20bestenoteringer%20pr%201.%20juli%202019%20-%20REr.pdf

                  ADJ har «rekorden» både for senior og junior. Satt i Viking Race.

                  https://www.speedskatingnews.info/en/results/?eventID=28066&gender=m

                  Distanserekkefølgen må her kanskje være den «vanlige» selv om vi nå snakker om en uoffisiell rekord? (I tillegg til kravet om maks tre påfølgende dager på samme bane). Finner i farta ikke noen dypere statistikk for denne firkampen, og det er kanskje ikke noe stort poeng heller. Liten juniorfirkamp for seniorer finner jeg forøvrig ikke på lista over. Heller ikke for junior og senior, kvinner.

                  #6985 Svar
                  EinarR

                    Takk! Da får vi gratulere Odin By Farstad (OBF) med ny uoffisiell norsk bestenotering, menn senior, mini-firkamp. Allan Dahl Johansson (ADJ) hadde den gamle med poengsum 149.748. Jeg gidder ikke regne ut den nye rekorden, men alle ser med et halvt øye at OBF er langt foran ADJ på tre av distansene, og avgir bare 1 sek på 3000. Så dette kan overlates til de som holder rede på sånt.

                    Allan beholder juniorbestenoteringa, som er identisk med den gamle seniorrekorden.

                    Forbehold om «distansenes rytme». Her er ikke reglene så strikte (tror jeg) for de mer offisielle firkampene heller.

                    #6986 Svar
                    Kristian Eliassen

                      …» Norske rekorder satt i sammenlagt firkamp kan også settes i enkeltdistansestevner under forutsetning av at distansenes rekkefølge er i henhold til reglene og at løpene er gjort på samme bane på maksimum tre påfølgende dager (Jfr ISU§ 221 punkt 2 k og l). Dog kan rekorder sammenlagt satt i internasjonale mesterskap godkjennes selv om kravet til distanserekkefølge og to påfølgende dager ikke er oppfylt».

                      Når det gjelder 221, så gir ikke referansen til k og l mening. Mener man m og n? :

                      «m) «World records in total points in Allround combinations over four distances can only be recognized if the competition is held over a maximum of three days, and the distances are skated in an order of sequence that is an allowed option for ISU Championships (see rule 201, paragraphs 2 and 7). Moreover, the distances must have been skated in the order indicated in the announcement;

                      n) World Records in total points in the Sprint combination can only be recognized if the competition is over two days, with each individual distance skated only once each day and with changed starting lines (see rule 242) on the second day;»

                      Går man så til regel 201, så finner man at referansen til paragraf 2 og 7 ikke gir mening. Hva er godkjent distanserekkefølge i mesterskap?  Regel 201 ble endret på forrige kongress, og gir ikke noe klart svar. Det vil si: For allround heter det at 500 og 5000 avholdes samme dag, mens man dagen etter går 1500 og 10 000 (5000 for kvinner). Det er vi vant til – og så må man anta at bestemmelsen sier noe om distanserekkefølgen også selv om bottom line kontrer med «…The order of races and competitions for each day will be decided by the ISU in consultation with the organizer and the ISU Speed Skating Technical Committee». Trolig menes det ikke at man kan bytte om på rekkefølgen på distansene innenfor hver kategori. Når det gjelder sprintfirkampen, så fastslås det at 500 går før 1000 hver dag. Takk for det.

                      Summert: Vanskelig å tolke reglene. Uklar språkbruk, og rester fra gammelt regelverk gjør det hele vanskelig.

                      (PS: uthevingene i innlegget er mine )

                      #6988 Svar
                      Jeppe

                        Jentene gikk ved noen anledninger med en ganske teit rekkefølge på distansene da EM ble arrangert over tre dager for noen år siden. 500 første dag, 1500 og deretter 3000 andre dag, og 5000 siste dag. Aner ikke om noen var i nærheten av sammenlagtrekorder den gangen, men jeg håper vi slipper å se den rekkefølgen igjen.

                        #6990 Svar
                        EinarR

                          Ikke rart det ganske fort oppsto full forvirring i Kalmarunionen!

                          Vi fjerner oss fra Inzell nå, men takk Kristian for at du går grundig til verks. M å det være så innfløkt som dette, tro? Jeg merka meg det som du refererer angående sprintsamalog. I det siste har ISU (av helt uforståelige grunner) gått bort ifra den innlysende regelen om at deltakerne går en femhundre i hver av startposisjonene (når det er konkurranser som henger sammen, med to løp på etterfølgende dager). Så ifølge rule 242 så kan det ikke settes sammenlagtrekord hvis løperen har starta begge sine løp i samme bane? Husker ikke om den nye dustepraksisen bare gjelder i verdenscup (og ikke i VM). Uansett blir det vrient å sette rekorder!

                          #6991 Svar
                          Kristian Eliassen

                            🙂 er i verdenscupen at det ikke er EN femhundring med første indre og EN med første ytre osv. Nå har man fri trekning blant de 6 beste i A osv.  – Og så er det ikke så mange stevner i verdenscupen å sette rekorder i firkamper nå for tiden for å si det sånn! Off-Topic, men det var OBF. som brakte oss hit.

                          Viser 12 innlegg - 25 til 36 (av totalt 36)
                          Svar til: Svar #6978 i Internasjonalt løp i Inzell
                          Din informasjon: