Interkontinentalt mesterskap 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 Interkontinentalt mesterskap 2020

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 27)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #8568 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Denne nyvinningen på mesterskapsfronten går av stabelen i månedsskiftet januar/februar i Milwaukee, USA.

      ISUs spesialside

      Som Eliassen skriver i en annen tråd: her er Japans uttak til mesterskapet. (se side 1 i dokumentet). Dette er løpere som definitivt ikke skal til verdenscupen i Calgary, etter det jeg forstår.

      Jeg tolker navnene til å være:

      Koki Kubo, jr-verdensrekord 1000 m, nr. 6 i japansk sprint-mesterskap i romjula.
      Yuya Oikawa, merittert supersprinter som har rukket å bli 39 år!
      Takuro Ogawa, nr. 3 i japansk allroundmesterskap i romjula
      Mamuro Takada, nr. 4 i samme mesterskap

      Yuna Onodera, med i alle verdenscuper så langt, men antakelig akkurat ikke god nok for Calgary
      Nana Takahashi, som Onodera akkurat utenfor v-cuplaget
      Rio Yamada, nr. 4 i japansk sprintmesterskap
      Kurumi Inagawa, god på 500 m, men ikke helt japansk toppnivå

      #8574 Svar
      Kristian Eliassen

        Ikke for å pirke, men det ser ut som et par av disse skal videre til WC5 (Kobu og Takahashi). Derimot ser det ut som ingen av disse 8 er tatt ut til distanse-VM senere.

        Forøvrig avslutter Kanada sitt uttaksstevne i dag – og med det kan man fylle ut navn  basert på en prestasjonsmatrise. (Det er et tak på 10 utøvere for hvert kjønn per land). At flere sto over kvalifiseringen fordi de var forhåndskvalifiserte til distanse-VM som avgjøres samtidig, betyr at de går glipp av 4CC. Så hvor mange som kvalifiserer seg til 4CC  takker nei?

        https://speedskating.ca/sites/speedskating.ca/files/memo-bulletin_189_4continents_matrix_02jan2020.pdf

        https://www.speedskating.ca/sites/speedskating.ca/files/hp_bulletin_189_-_team_nomination_amended_23dec19_en.pdf

        #8582 Svar
        Kristian Eliassen

          …hvis vi ser på matrisen, så får vi etter helgen en seleksjonsrekkefølge med 8 kvinner og 10 menn. På kvinnesiden er det derfor både plass til et supplement i lagtempoøyemed (skjønt de vanlige i så måte har allerede plassert seg), pluss enda en utøver. På herresiden er det litt trangere: Lagtempomannen Langelaar er uplassert, og det kan tenkes at uttaksansvarlige vil ha med han med på lagtempo. Da skjer det på bekostning av la Rue. Kanskje putter man inn Langelaar på plassen til La Rue på 1500? Langelaar har vært bedre enn la Rue på 1500 i verdenscupen til nå. Jeg vet dessuten heller ikke om Debreuil avsto Canada Cup2 på grunn av skade eller sykdom. Om han vil kunne søke om en «bye» (Wild Card) hvis det er riktig uttrykt. Isåfall går vel dette seleksjonsmessig ut over Graham som ble nummer tre på 500 (nummer tre på 1000 – Howe –  er inne på 1500).

          I dette jeg sier her forutsetter jeg at alle som har plassert seg vil være med i stevnet. I forrige innlegg spekulerte jeg i at enkelte/mange utøvere ikke har 4CC som et mål. Da blir det hele en litt annen skål. Vi får vel se. Først publisering av uttaket.

          PS og NB: Helt ok om ikke alle går i dybden og følger meg rundt dette her, men matriser, aanwijsplekken og alt dette opptar faktisk nederlandske skøytetilhengere i stor grad! Litt artig faktisk – men også ganske frustrerende innimellom: kronglete regelverk, og av og med et upresist språk slik at man helst bør ha laget reglene selv, eller kjenne noen innsidere for å skjønne systemet…  Vi kjenner igjen noe av det samme hos ISU.

          #8969 Svar

          Oppdaterer:

          Det kanadiske laget er tatt ut. Dubreuil søkte faktisk om en «bye», innvilget, og det ser ut til at han vil delta. Imidlertid er det en rekke andre kanadiske utøvere som IKKE ønsker å delta. Man har derfor vært nødt til å se lenger nedover resultatlistene fra uttaksstevnet for å kunne ta ut et lag. Lacroix og Debreuil blir Kanadas flaggskip, men 4CC har fått en trang start før det hele engang har startet.

          https://speedskating.ca/sites/speedskating.ca/files/2020_4ct_team_announcement_en.pdf

          https://speedskating.ca/news-and-info/news/canadian-long-track-team-announced-for-inaugural-isu-four-continents-championships

          #8987 Svar
          EinarR

            Ser ut som om Kristian har posta nytt innlegg her nå nettopp, 22. januar. Men hvor er det blitt av?

            #8989 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              …nå er kommentaren på plass. Det er spamfilteret som ikke aksepterer at (noen) brukere legger inn lenker. Har ikke funnet noen måte å løse dette på, annet enn at jeg må godkjenne kommentarene manuelt.

              #9114 Svar
              Kristian Eliassen

                Deltakerlista lar vente på seg. ISU har foreløpig heller ikke sett seg tjent med å legge ut den offisielle nasjonskvotefordelingen.

                Milwaukee ligger 7 timer bak oss. Trekning fredag 02:00 vår tid. Stevnestart samme dag klokken 21:30. Viasat ser ikke ut til å sende noe fra dette mesterskapet. I åpningsinnlegget ligger den vanlige ISU-linken hvor man etterhvert finner deltakerliste, trekning etc. Der ligger også link til ISUs Youtube-kanal. Skal teste ut denne selv om det er uten kommentarer. Amerikanske og canadiske kanaler får jeg ikke inn uten videre (betalingsordninger etc.) Det kan virke som om Youtube-kanalen blokkeres her til lands også for dette stevnet. Har man VPN kan man f.eks late som man kommer fra GBR…

                PS: «Interkontinentalt mesterskap» skurrer litt i mine ører: Inkontinensmesterskap? Mer schwung da over Viercontinentenkampionschap! Flere bokstaver også. Jeg kaller det dog helst 4CC.

                #9118 Svar
                Kristian Eliassen

                  🙂 Det hjelper å bli litt «grinete»:  Nå foreligger deltakerlista. 31 kvinner og 44 menn påmeldt  ser det ut til.

                   

                   

                   

                   

                  #9119 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Takk for det. Se lenke øverst i tråden, eller gå direkte hit for deltakerlista.

                    Kjapp vurdering:

                    Argentina stiller med sin ene vanlige løper i kvinneklassen
                    Australia mangler sin vanlige deltaker Greig
                    Canada B-lag på kvinnesiden, flere gode menn
                    Colombia mangler
                    Kina B-lag
                    Japan B-lag
                    Kasakhstan har sine beste med
                    New Zealand mangler
                    Sør-Korea har sine beste med
                    Taiwan har en mann med
                    USA har sine beste med, med unntak av stjerna B Bowe ?!

                    Konklusjon: Nok gode løpere med på alle distanser til at dette blir et interessant mesterskap å følge med på, ihvertfall denne gangen.

                    #9134 Svar
                    38.08 Owe

                      Kjapp vurdering…. 2
                      Taiwan har vel både en mann (Ching-Yang Sung) og en kvinne (Yu-Ting Huang) med.
                      Merker meg ellers at startfeltene, ikke fylles opp på distansene.

                      På 500 – 1000 og 1500 er det plass til 10 par, altså 20 startende.

                      Damer 500m. 15. startende.
                      Damer 1000m. 15 startende
                      Damer 1500m. 12 startende
                      Damer 3000m. 12 startende (max 16)

                      Menn 500m. 16. startende.
                      Menn 1000m. 17. startende.
                      Menn 1500m. 17. startende.
                      Menn 5000m. 13. startende. (max 16)

                      Fellesstart menn: 14 til start, max 24
                      Fellesstart damer: 10 til start, max 24
                      Her har vel arrangeren feilregnet litt.
                      Det kan vel bli vanskelig å fylle feltene når hver nasjon bare kan stille med to løpere.
                      På lagtempo og teamsprint kan seks nasjoner stille.
                      Blir nok noe glissent startfelt i disse konkuransene.
                      Hadde man sett bort fra verdenscup ranking, og kvalifisering til dette stevnet gjennom disse, kunne nok flere har startet. Men deltagerlista med antall løpere ser unektelig bedre ut enn disse VM kvalifiseringsstevnene som var for noen år siden.

                      #9139 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Tiltredes. Nå er trekningen for fredagens løp klar. Som i EM er det vel de som har gjort det best i verdenscupen som får starte sist pr. distanse.

                        Jeg har satt opp noen rankinglister:

                        500 m kvinner
                        Kim Min-sun 1390 – vinnerodds 1,9
                        Inagawa 1297 – vinnerodds 5
                        Jackson 1232 – vinnerodds 8
                        Kim Hyun-yung 1196 – vinnerodds 11
                        Fiset 997 – vinnerodds 72

                        500 m menn
                        Dubreuil 1911 – vinnerodds 3
                        Kim Jun-ho 1887 – vinnerodds 3
                        Boisvert-Lacroix 1820 – vinnerodds 6
                        Kretsj 1695 – vinnerodds 18
                        Cha Min-kyu 1645 – vinnerodds 29

                        3000 m kvinner
                        Morozova 1311 – vinnerodds 2,3
                        Kilburg 1240 – vinnerodds 4
                        Onodera 1221 – vinnerodds 5
                        Takahashi 1163 – vinnerodds 9
                        Kim Bo-reum 997 – vinnerodds 41

                        5000 m menn
                        Morozov 1447 – vinnerodds 2,4
                        Shhigolev 1443 – vinnerodds 3
                        Jeong Jaewon 1298 – vinnerodds 10
                        Um Cheon-ho 1183 – vinnerodds 27
                        Ogawa 1150 – vinnerodds 37

                        Hva slags forbindelse er det mellom Morozov og Morozova? Disse ser ut til å ha en sjanse til å bli historiske på en eller annen måte i dag.

                        Hele trekningen her.

                        #9146 Svar
                        38.08 Owe

                          Hmmm… bare ni til start på 5000 menn. Her har mange trukket seg. En reserve er oppført; Ethan Cepuran, (USA), men han stiller heller ikke.

                          #9154 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Det skal visstnok være mulig å følge mesterskapet på Viaplay (med abonnement). Viasat 4 sender ikke.

                            #9155 Svar
                            38.08 Owe

                              Morozov og Morozova.
                              De ble vel historiske på en måte, med hver sin andreplass, og begge satte ny pers.

                              #9156 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Litt artig å se løpene i dag selv om man ikke fikk inntrykk av noen verdensbegivenhet akkurat (mer trøkk under den amerikanske OL-kvalifiseringen). Flere løpere som kunne stilt her går i Calgary imorgen isteden…

                                #9157 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Absolutt noe å bygge på, kan man si for å være mer positiv. Kanskje kan en ny tradisjon etableres? Sterk vinnertid på 500 for menn+ 34.96 av en 39-åring (Oikawa). Løpere fra Kazakhstan hevder seg, og litt artig med USA både på 3000 og 5000.

                                  #9158 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Ja, det er definitivt ikke publikum og stemning på tribunene man er ute etter når man legger mesterskap og verdenscup til Nord-Amerika. Men jeg tipper de som er med har fått en god opplevelse – mange av dem har jo fått en sjanse til å konkurrere i seniormesterskap for første gang. Og kanskje noen fraværende angrer litt også… (hvis de har fått velge selv da)

                                    Fun fact: Før løpet i går var Morozov nr. 42 i verden på 5000 m. Shhigolev nr. 43. Rollene ble byttet om, og disse er åpenbart i sitt livs form kombinert med raske forhold.

                                    #9160 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Et par rankinglister foran kveldens 1500-metere:

                                      1500 m kvinner
                                      Onodera 1221 – vinnerodds 2,4
                                      Morozova 1153 – vinnerodds 5
                                      Schwartzburg 1101 – vinnerodds 7
                                      Chen Xiangyu 1013 – vinnerodds 16
                                      Lamarche 990 – vinnerodds 20

                                      1500 m menn
                                      Kim Min-seok 1896 – vinnerodds 1,1
                                      LaRue 1539 – vinnerodds 28
                                      Joo Hyeong-joon 1401 – vinnerodds 101
                                      Gavrilov 1296 – vinnerodds 265
                                      Weidemann 1262 – vinnerodds 363

                                      #9163 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Synes det var litt artig at Bocox tok 1500! Har fulgt litt med henne som USAs nummer to bak Bowe.

                                        #9164 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Beklager nå tøver jeg litt: Goetz var damen jeg tenkte på.

                                          #9166 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Programmessig seier til Min Seok Kim i herreklassen. Deretter tre kanadikker.

                                            Neste: Fellesstart.

                                            #9175 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              …da har jeg fått sett fellesstartene. Dameklassen en noe seig affære før de siste rundene. Ellers interessant å høre intervju  med amerikanske medaljevinnere. Ligger ute helt på slutten YouTube-sendingen begge dager. 🙂 Sjekk også ut tidene fra Calgary i går…

                                              #9182 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

                                                I kveldens 1000 m møtes faktisk alle de tre foregående gullvinnerne på samme distanse: Først Kilburg i 3.par, og så mestermøte mellom Kim Min-sun og Bocox i 6.par.

                                                Et lite tanke-eksperiment: Hvem ville ha vunnet om de tre i stedet konkurrerte i mini firkamp?

                                                Men rankingen gir et lite favorittstempel til en fjerde løper:

                                                1000 m kvinner
                                                Kim Hyun-yung 1312 – vinnerodds 4
                                                Kilburg 1300 – vinnerodds 4
                                                Kim Min-sun 1261 – vinnerodds 6
                                                Yamada 1259 – vinnerodds 6
                                                Bocox 1201 – vinnerodds 10

                                                1000 m menn
                                                Dubreuil 1727 – vinnerodds 1,8
                                                Kubo 1632 – vinnerodds 4
                                                Kim Jin-su 1520 – vinnerodds 12
                                                Cha Min-kyu 1439 – vinnerodds 25
                                                Galijev 1432 – vinnerodds 27

                                                #9201 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Små marginer: Kubo slo altså Dubreuil med to tusendeler på 1000m 🤔. Bocox vant igjen. Nå på 1000m.

                                                Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 27)
                                                Svar til: Svar #9160 i Interkontinentalt mesterskap 2020
                                                Din informasjon: