Inline!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Inline!

  • Dette emnet har 230 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/04/2024 at 16:14 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 231)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6646 Svar
    Emil Nielsen

      Ja veldig gøy.
      Dessverre er den ene samlingen samme helg som LM, men så får hun kanskje tre samlinger på et år.

      Det er håpet å få med flere norske og kanskje noen svenske løpere i fremtiden

      #10721 Svar
      Emil Nielsen
      Deltaker

        Her var det litt nyheter for inline-verdenen.

        http://www.worldskate.org/news/17-world-skate/3301-world-skate-games-postponed-to-2022.html

        WorldSkate utsetter inline VM og EM (kontinentale mesterskaper) til 2021 på grunn av Corona pandemien. Begge events får samme vertsland som skulle ha hatt de i år.
        EM skulle ha gått i Juli i Frankrike La-Roche og VM skulle ha gått i Colombia i byene Cartagena  De Indias og i Arjona.
        Alle løperne pleier å si at å gå VM i Colombia er litt som å gå VM på skøyter i Nederland. De er verdensstjerner og fansne er helt ville. Det skal etter alt å dømme være noe av det største for en rulleskøyteløper å gå foran et colombiansk publikum.

        Dette berører ikke noen norske løpere, da ingen holder internationalt nivå. Dette håper jeg kan endres nå hvor inlinebaner springer opp rundt i landet.

        #10722 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

          Retter man blikket lenger nordover, ser man at NSF har årets terminliste for inline klar.

          Første aktiviteter har gått nå på Jæren organisert av Austråt Inline.
          Nord Norsk inline camp går på midten av juli, med undertegnede som instruktør. Her går også Nord Norsk mesterskap på maraton som et åpent løp. Det betyr at vinneren av løpet er nord Norsk mester, uansett hvor denne ellers bor og kommer fra.

           

          Første løp på bane blir på slutten av august, og så er det faktisk pakket med løp utover september med løp i Sandefjord, på Bjerkås, Skreia, Hvam organisert av Oslo Speedskaters og i Kongsvinger.
          Slutt august byr også på ennå et løp på Jæren i regi av Austråt Il Inline.

          Jeg gleder meg til vi kommer på den andre siden av sommeren, så vi kan ta fatt på denne veldig kompakte inlinesesong.

          #10723 Svar
          Kristian Eliassen

            Artig å notere at skøyteidretten tar seg opp her i landet. Det å være opptatt av inline er fremtiden også på supportersiden. På samme måte som man er litt opptatt av regelverk og kommunikéer fra ISU etc, etc. I Nederland er man flinkere til å være mer i tiden enn i erkekonservative Norge. Blant annet derfor trenger man et forum som dette.

            World Skate heter altså «rullesport» organisasjonen nå. Håper verden snart kommer i vanlig gjenge igjen etter Covid-19 implikasjonene. For idrettens del ser man en forsiktig restart i ulike idretter tilpasset dagens situasjon med regionale forskjeller, fortsatt smittefare og frykt for nye smittebølger.  Som et lite apropos leser jeg at det nasjonale mesterskapet i Nederland skal arrangeres på den nyrenoverte formel 1-banen i Zandvoort den 29. august. (gjelder øvelsene maraton og 100m) Derimot ingen formel 1-løp på banen foreløpig fordi disse er utsatt som følge av pandemien, men altså inline-løp med tilskuere forutsatt at man holder 1.5 meter avstand til hverandre. Ikke første gang maraton arrangeres på en formel 1-bane. Vi husker f.eks. EM i Lagos i 2017. (vel, selv husket jeg ikke årstallet eller resultat, men at løpene var fartsfylte og hendelsesrike)

            #10724 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

              Jeg husker Em i Lagos i 2017. Stefan og Philip Due Schmidt gikk et kjempe løp i brudd og kom inn som nummer 4 og 5 eller kanskje 5 og 6.

               

              Noe annet som kanskje kan være spennende for de som liker rundetider, solo prestasjoner og statestikk:

              De to tyske stjernene Mareike Thum og Felix Rhijnen skal forsøke seg på timerekord på inline.
              Det har blitt satt opp regler for disiplinen for første gang, selvom flere uoffisielle rekorder eksisterer. Felix forteller om de her og del to her.

              World Skate har de nye reglene som beskriver hvordan timerekorder skal foregår fra nå og i fremtiden for å bli offisielle rekorder. de kan ses her

              Det vil også være livestream på worldskate.tv på søndag d. 5/7.

              Det vil være live fra 13:20.
              Et «sprinter show act» vises klokken 13:30
              Mareike starter sitt forsøk klokken 14:00

              «Sprinter Show act 2» 15:10

              Felix starter sitt forsøk klokken 15:30.

              Jeg kommer til å se med og være til stede her for å svare på eventuelle spørsmål.

              #10727 Svar

              Takk. Kan bli litt artig det. Ser om jeg får anledning. Er det ikke litt rart at man ikke får bruke 125mm?

              #10728 Svar
              Emil Nielsen
              Deltaker

                Det blir et spørsmål om tolkning.
                125mm hjul tillates bare til løp på landevei, aldri på bane, så på den måte er det forstålig.
                Når det er sagt, så hadde de hatt bedre muligheter for å gå langt på 125mm. Hjulet er rett og slett raskere.

                #10735 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

                  Så er det live!!
                  Forskjellige steder. På Worldskate.tv og op youtube kanalene til Pascal Briand og Felix Rhijnen

                  Nettopp har to tyske løpere gått 100m show løp på 9,4 og 9,7 sekunder.

                  #10736 Svar
                  Emil Nielsen
                  Deltaker

                    Mareike Thum gikk 34,361km på en time. Hun krampet etter 20min så dette var en skikkelig lang time for hun.

                    #10737 Svar
                    Emil Nielsen
                    Deltaker

                      Felix er i gang.
                      Så langt rett rundt skema til 40km

                      #10738 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

                        Felix endte med 39,935km.

                        Det er verdensrekord, men han rakk akkurat ikke 40km, så det er kanskje bittersøtt

                        #10739 Svar
                        Emil Nielsen
                        Deltaker

                          Felix er fornøyd, men hadde ønsket seg 40km.

                          #10744 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Det hadde han klart med 125mm, he he. 🙂. Fikk sett dameløpet. Fin bane.

                            #13842 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

                              Kristian stilte et spørsmål i svenskertråden som ble litt inline orientert.

                              Hvordan er de norske på rulleskøyter?

                              Jeg kjenner naturligvis ikke til nivået på alle norske løpere, men jeg har gått noen løp mot noen av de, og sett video av noen av de andre.
                              De går ganske på rulleskøyter, men de har ikke kapasitet til å bevege seg i et felt. Det trenes i en fart, hvor rulleskøyter handler om fartsendringer igjen og igjen.

                              Jeg gikk løp mot Odin By Farstad for et par år siden, og på tross av at han er en mye bedre skøyteløper enn meg, og i mye bedre form så var det faktisk ganske likt på de lange distansene (som ikke er styrken min). På 500m var toppfarten begrenset av teknikk.

                              Hvis Norge skulle bli gode på inline, så er det ikke eteblerte skøyteløpere vi skal se til, det er løpere som vokser opp med rulleskøyter på beina.

                              #13843 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

                                Så vitt jeg har sett er det lite historikk for lengdeløpere som bytter til inline.

                                Og man kan si at inlinere stort sett bytter til is med OL som mål. Inline er generelt et mer innkluderende miljø, hvor man har det gøy på trening, mens lengdeløp handler mye mer om å gå de rette rundetider med akkurat den pausetiden man trenger.
                                Det er hvert fall det jeg hører fra inlinere (med mer naturlig talent enn meg) som også har tatt steget ut på isen.

                                #13931 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Er og blir ergelig at inline ikke er en felles arena hvor hurtigløpere generelt kan hevde seg bare de øver litt mer.

                                  Hadde incentivene vært sterke nok, så tenker jeg at det måtte vært mulig å gå motsatt vei – is til hjul – også. Vi har bare ikke sett noe eksempel på det enda. Kan Ulekleiv i voksen alder forhåpentligvis lære seg å gå i felt på is, må det da være mulig å tenke seg at noen kan perfeksjonere et treningsmiddel – inline – med  tanke på å hevde seg også på sommerføre ? Dette isteden  for å trene inline spesifikt kun for å imitere, og å bli bedre på is.

                                  I fravær av en bred, felles konkurransearena på hjul, blir den skøyteinteresserte  henvist til tørrprat og mimring om skøyter halve året. Alternativt kan man ( vi er foreløpig ikke mange…) være litt  opptatt av, og fascineres av å tross alt gjenfinne mange av isens menn og kvinner også i kappestrid på sommerføre.  De virkelige allrounderene. All year around.

                                  Det virker som om konverterte inlinere sesongvis relativt sømløst kan vende tilbake til, og hevde seg på sommerføre selv om elsempelvis Wetten stadig poengterer at en type som Swings  er litt for glad i inline. Hevdes å gå ut over hurtigløpsatsningen. Short track følger jeg ikke med på, men ser  problemet med å kunne gå fra hurtigløp til short track uten å ha vokst opp med begge deler.

                                   

                                   

                                  #13932 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Ellers er det selvsagt ønskelig å utvikle inlinemiljøer litt mer på egne primisser også. Idretten i seg er artig å se på. Min innfallsport var via navn man kjente igjen fra isen. Utvikler man inline-miljøer, kan også hurtigløp i neste omgang nyte godt av det.

                                    #14092 Svar
                                    Emil Nielsen
                                    Deltaker

                                      Inline er godt i gang over store deler av verden nå.

                                      I Norge ser første mulighet for løp ut til å være Nordnorsk Mesterskap overdistansene 500m, 1500m og enten maraton eller halvmaraton arrangert av Kaldfarnes Skøyteklubb på Senja 23-24/7.
                                      Det har vært litt diskusjon om hvem som kan delta på de to lange distansene. Det har landet på at alle ned til Junior C kan starte (halv-)maraton.

                                      På Østlandet ser det igjen ut til at det blir en serie av løp på sensommeren og starten av høsten. Umiddelbart blir det løp arrangert av: Sandefjor Skøiteklub (28/8), Toten SK (4/9), Kongsvinger SK (11/9), Asker Skøyteklubb (18/9, mest sannsynlig) og Oslo Speedskaters der det passer inn.

                                      Det lagt opp til at inlinesesongen sin tradisjonelle avslutning Berlin Maraton slutter sesongen av 25/9, men om det blir mulig å samle så mye folk er naturligvis vanskelig å si.

                                      EM blir 17-25/7 (hvis det kan avholdes) uten norsk deltakelse. Forhåpentlig er det en av de siste gangene Norge ikke deltar i EM. Det er vist nok i Nederland, men CERS er om noe dårligere enn ISU på kommunikasjon.

                                      WorldSkate jobber veldig tett med VM-arrangør i Colombia både med helsevesenet og rulleskøyteforbundet for å avholde VM fra 23/8-11/9 i Catagena de Indias. Også VM blir uten deltakelse fra Norge.

                                      #14093 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        EM går vel i Canelas i Portugal etter det jeg leser. Er nok i det mesterskapet vi får se  flest kjenninger fra isen denne sesongen. VM i Colombia i september passer vel dårlig inn i OL-forberedelser.

                                        #14094 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

                                          Takk Kristian.

                                          Jeg husket feil.

                                          EM er altså i Portugal

                                          #14192 Svar
                                          Emil Nielsen
                                          Deltaker

                                            Da har første avlysning tikket inn i dette 2020 v.2.0

                                            Nordnorsk Rulleskøytemesterskap har i dag blitt avlyst av arrangørklubben.

                                            Trist for rulleskøyter i Norge, men det er jo dessverre noe vi har blitt vant med det seneste halvannet året.

                                            Oslo Speedskaters forsøker å stable på beina et event 27/6

                                            Det er tale om mini-maraton, kvart- og halvmaraton rundt Maxbo, Hvam. Strekken er 700m, så halvmaraton blir 30 runder.

                                            Det er trist med avlysninger, men vi får håpe at vi nærmer oss slutten på dette avlysningshelvete.

                                            • Dette svaret ble endret 2 år, 10 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                                            #14282 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Dessverre preges også denne inline-sesongen av corona. Verdenscupen:

                                              https://www.world-inline-cup.com/home

                                              Høydepunktene utover disse er:

                                              EK inline
                                              18 t.e.m. 25 juli Canelas (Portugal)

                                              WK inline
                                              4 t.e.m. 11 september Cartagena (Colombia)

                                              #14283 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Mens nederlenderne drev med EM-uttak i helgen, konkurrerte man i verdenscupen på Madeira (maraton):

                                                Marreiros var muligens motivert av at Portugal denne uka ble medlem av ISU, og at han dermed kan konkurrere i ISU-Events under egen nasjons flagg. OL hegrer også.

                                                https://www.youtube.com/watch?v=eCLOq-caOzM

                                                #14284 Svar
                                                Emil Nielsen
                                                Deltaker

                                                  Apropos medlemskap:

                                                  På NSF sitt Skøyteting ble den nye lovnormen foreslått og godtatt.

                                                  På oppfordring fra treneren spurte Asker SK inn til, hvorfor man valgte å stryke linjen om at NSF er medlem av det internasjonale rulleskøyteforbundet.
                                                  Det viser seg, at NSF aldri har vært medlem, hverken av FIRS eller som det har hetet i noen år nå: WorldSkate.
                                                  Det var heller ikke mulig å skrive medlemskapet inn i lovnormen, nå som man ikke var medlem.

                                                  Det betyr i praksis, at Norge faktisk slett ikke kan delta i EM eller VM inline. I hvert fall ikke formelt. Worldskate er typisk litt mindre rigide enn ISU har for vane å være det.

                                                Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 231)
                                                Svar til: Svar #10738 i Inline!
                                                Din informasjon: