Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 174)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #14344 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

      Bravo at man setter opp siste distanse etter sammenlagt stilling etter tredje distanse. Det kommer til å gi mulighet for litt mer taktikk.

      #14345 Svar
      Kristian Eliassen

        Prosessen man har gått igjennom endte opp med at man i strid med det opprinnelige tenkte ene VM per sesong endte opp med to i sesongen midt i olympiaden. «Fortsatt stor nok interesse for sammenlagtvarianten til å ha den annethvert». Foreløpige tildelinger  trenger ikke bety at alle mesterskap  så langt fram i tid blir tildelt. Kan bli utsatt eller ikke tildelt på  grunn av ikke gode /mange nok søknader, eller sviktende interesse målt i for lav deltagelse over tid. Regelverket når det gjelder komponeringen av VM står forøvrig etter min mening ikke i veien for komponering av et stor-VM/super-VM. Det er en åpning der. Kan også strekkes til å kalle det ett VM hvis hele smørbrødlista kommer med hvert år via arrangementer flere steder/land. Mao: vagt formulert. Når ISU prater om mesterskapsstrukturen kan særlig forslag på kongresser endre på hvor man p.t. befinner seg. «I tillegg til» pleier å være lettere å få til. Allround VM annethvert år i tillegg til…Nøkkelen er å få med mange nok medlemsland. Spørsmålet er hvordan. Da igjen kan man jo f.eks. mene at inndelingen i et «olympisk og et ikke-olympisk VM» er uheldig. Kanskje burde fellesstart og poengløp (vurderer å sende en Mail til det danske forbundet om et «poeng»/eliminasjonsløp isteden) gått på Hamar. Aller best  ville det dessuten ha vært med innføring av sammenlagtvarianter i OL med en link til det som står på programmet i sammenlagtstevnene.

        ps: 4CC i Obihiro til vinteren er vel enkeltdistansevarianten – eller?

        #14346 Svar
        Kristian Eliassen

          Sjekk de nye formuleringene når det gjelder regel 201. Man snakker om program istedenfor format. Betyr det noe? Kommunikeer, praksis og tildelinger tyder jo på at vi for tiden (med små justeringer) har to VM-varianter. Får tygge litt på den mens jeg sover.

          #14616 Svar
          Kristian Eliassen

            Verdenscupsesongen 2021/2022 begynner å nærme seg. Er det grunn til bekymring for om verden er klar for å møtes til ordinære verdenscupstevner igjen?

            Japans landslagstrener de Wit signaliserer at Japan er klare igjen. Det «må» de være siden verdenscupen fungerer som OL-kvalifisering. Helst skulle han imidlertid ønske seg en «verdenscupboble». Nå er det jo ikke de Wit som avgjør noe slikt. men hvordan ligger man egentlig an mon tro til å kunne fly verdens skøyteløpere først til Polen, så Norge og deretter til Nord-Amerika? Skøyter la seg på en forsiktig linje forrige sesong, og verden er ikke tilbake til normalen ennå.  Logistikk, eventuelle karantenekrav og frykt.

            https://www.schaatsen.nl/nieuws/2021/augustus/japan-is-er-komend-seizoen-weer-bij-we-hebben-het-echt-gemist/

            Er det fare for endringer på terminlista slik at WC1 med start den 12. november i Arena Lodova og deretter Sørmarka en uke senere er i fare? Vil det bli begrensninger på antall tilskuere i Stavanger? Spørsmålene må jo stilles.

            #15309 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Koronaen herjer i Russland. Ivar Hansen sammenfatter denne kilden slik:

              «Ruslan Murasjov, som var i meget god form for noen uker siden sliter med sykdommen og er ikke aktuell for de neste konkurransene. Også Artem Arefjev er smittet, men med mildere symptomer. For noen måneder siden var Kulisjnikov smittet. Han gikk jo 1000m i Kolomna for noen dager siden, men ikke med full satsning.»

              #15315 Svar
              Kristian Eliassen

                Russland sliter med en ny bølge. Rart at eliteidrettsutøverne ikke er vaksinerte på dette tidspunktet. Om de ikke er vaksinerte vil de også få problemer i Beijing.

                #15316 Svar
                Kristian Eliassen

                  Det siste er sikkert naivt.

                  #15318 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Tar tilbake det siste utsagnet. Man er litt preget av 2010 fortsatt…

                    https://global.chinadaily.com.cn/a/202109/30/WS6154e8c2a310cdd39bc6c733.html

                    Nettstedet det refereres til er bra, og har vært linket til på schaatsforum. På min maskin får jeg opp et alternativ med en gang om å oversette. Flere russiske løpere har hatt corona-symptomer. Synes det er rart at eliteidrettsutøverne til Russland ikke for lengst har vaksinert seg…

                    #15321 Svar
                    Kristian Eliassen

                      OL i Sotsji var jo i 2014.

                      #16449 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

                        Asker Skøyteklubb melder at Risengaløpet og Norgescup 4 til helgen (11-12/12) dessverre blir avlyst grunnet smittesituasjonen.

                        #16696 Svar
                        Carl-Petter+Leganger

                          Så melder NSF på sin hjemmeside at NC5 til helgen er avlyst pga smittevernreglene.  Beklagelig, men ikke uventet.

                          #16698 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Hvilke smittevernregler er det NC5 ville ha vært i strid med egentlig? Og hvor er de alternative løsningene? Det blir stadig vekk noe veldig tafatt over dette, og det er visst ikke bestandig henvisningen til smittevern helt holder stikk.

                            #16703 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

                              Det er de nye anbefalingene som tilsier at arrangementer for vokse alle bør avlyses eller utsettes, og for barn og unge skal innendørs arrangementer også avlyses/utsettes.

                              • Dette svaret ble endret 2 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                              #16705 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                OK, dette er da tydeligvis anbefalinger som NSF har laget og som går utover de generelle reglene. Jeg venter ihvertfall spent på fortsettelsen, og ikke minst på noen kreative løsninger som ikke bare betyr avlysning avlysning og avlysning.

                                #16707 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

                                  Jeg og. Håper skikkelig at det blir mulig med løp utendørs, nå som innendørs ikke er mulig for de fleste.

                                  #16719 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Kopiert fra Facebook i kveld:

                                    Status 14.12.2021
                                    NC-3 Avlyst
                                    NC-4 Avlyst
                                    NC-5 Avlyst
                                    …?
                                    I dag så hadde jeg en av mine vanskeligste dager som skøytetrener på Leangen Kunstis (forøvrig årets verste treningsforhold med max uvær…).
                                    Jeg spurte en av våre eldste og mest fremgangsrike løpere i klubben vår om hvordan det er med motivasjon. Og lyst. Om lyspunkt?
                                    Svar: Dårlig, litt fraværende, usikker, og finnes det mening.
                                    Altså et resultat av samfunnet vårt akkurat i dag, med fraværende «terskler» som dessverre oppfordrer til å avlyse mer enn ønsket om å strekke seg for å finne muligheter til å gjennomføre.
                                    Jeg har ikke råd til å miste ett av våre store forbilder i klubben vår. Og vårt skøytesamfunn har ikke råd til å miste noen av våre. Ikke på grunn av at vi ikke prøver! Og ikke på grunn av at vi ikke ser at det er nettopp det vi gjør når vi ikke totaltenker nok. Nok til å finne løsninger for å bevare troen, og å finne mening.
                                    Jeg unner ingen andre å være skøytetrener for en fantastisk gjeng med juniorer og seniorer i vår garderobe akkurat i dag. Mine bestevenner.
                                    Mvh Torgeir Magnussen
                                    Skøytetrener med litt for få gode argumenter i ermet til å virke motiverende nok. Akkurat i dag.
                                    #16725 Svar
                                    Rocambole

                                      Rimelig crazy times. I utgangspunktet er jeg meget sterk motstander av å blande idrett og politikk, selv om man i teorien kan tenke seg unntak for ekstrem-case der arrangøren likviderer deltagere fra nasjoner eller ideologier som oppfattes fiendtlige til deres rette lære.

                                      Det historisk nye nå er at denne brutale obstruksjon+ apartheid-politikken, backet av det anti-vitenskapelige og folkehelse-fiendtlig surrealistiske  covid-narrativet, utferdiges fra (i) dekreter fra rimelig mafiose organiseringer av BigPharma,  BigTech, BigFinance globalt (les: BlackRock(primært), dernest Vanguard and StateStreet), og også, som  mer eller  mindre direktiv fra (i), som (ii) brutal obstruksjon+apartheid overfor egen befolkning/»undersåtter» fra våre egne myndigheter, slik at det nå endog utferdiges et brutalt angrep på muligheten for å avvvikle lokale skøytestevner!!

                                      (Av uransakelige grunner er det tilnærmet null seriøs info fra norske msm-media om det pågående virus-scenariet. Til min overraskelse er det primært nyhetsportalen steigan.no, ledet av den fordums marxist-leninist, som  i vår nasjon er i stand til – og våger – å formidle i det  minste noen kritiske og noenlunde saklige røster ift. den ekstreme utfordring vi  nå – etter  mitt skjønn –  synes å stå overfor.)

                                      Uhyggelige tider og fra det beste av min intelligens, dømmekraft og omfattende lesning av relevante vitenskapelige publikasjoner: Det aggressive globale narrativet fra BlackRock& BigFinance& BigTech& BigPharma, backet av våre uansvarlige helsemyndigheter, har tilnærmet NULL vitenskapelig backing, og tilnærmet entydig snarere TVERT IMOT. Deres altoverveiende agenda er å «vaksinere» befolkningen maksimalt, i suveren ignoranse overfor all info som allerede er vitenskapelig publisert om at vaksine-gevinstene er minimale ift. vaksineskadene.

                                      At selv den mest usyldsrene av idretter – i det minste ved første og andre OG FJERDE øyekast – altså skøytesporten, rammes av dette, er intet mindre enn HORRIBELT.

                                      Det påfølgende vil antagelig lyde hysterisk, men jeg føler meg nødsaget qua selvbestaltet bookmaker til å  ytre det: Det ekstrem-diktaturet som er på trappene, også i vår nasjon, vil sannsynligvis ramme (også)  skøytesporten verre enn 2.vkr. Håper ytterst inderlig at jeg  tar feil, men p.t. har jeg vanskelig for å se at seriøs vitenskap slipper gjennom den nåværende ekstreme sensuren og at vår befolknings helse vil bli gitt noen objektiv prioritet.

                                      Fra hva jeg ser, er våre myndigheters agenda å vaksinere befolkningen mer og mer, i puddellogring for BigPharmas ekstremprofitter som Norges regjering – skam å melde – bidro til å finansiere fra – forhåpentlig – misforstått medmenneskelighet. Det er allerede publisert flere vitenskapelige artikler som indikerer at de såkalte vaksinene (mh. RNA-injeksjonene å fasilitere produksjon av 13 milliarder giftige piggproteiner mht. Pfizer (Moderna er 3x så meget)  – av den MEST skadelige gensekvens av Wuhan-viruset, en giftproduksjon som nå er dokumentert å kunne pågå i opptil 15 mnd etter injeksjon) replikerer den MEST potensielt skadelige  sekvensen av Wuhan-viruset, og samlet sett induserer langt mer dødsfall og elendighet enn selve viruset.

                                      (Dette ble litt lødig off-topic – ved første øyekast – men kanskje likevel ikke. Generelt vet man aldri helt hva som  vil monne skje i neste skøyteløp…)

                                       

                                      • Dette svaret ble endret 2 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: siste avsnitt tatt bort (antas del av et tidligere utkast)
                                      #16729 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Skal jeg være helt ærlig, så har jeg mye mer sans for skøyteinnleggene til Rocambole enn slike som dette. NOE bedre etter redigering, men…

                                        #16732 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

                                          Helt enig med Kristian

                                          #16735 Svar
                                          19

                                            Jeg har hittil trodd at dette forumet skulle være et seriøst Forum . Nykommeren Rocambole gjør dessverre sitt beste for å ødelegge det inntrykket

                                            #16738 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Seriøst – ja. En kan ikke alltid sette likhetstegn mellom seriøst og politisk korrekt.

                                              #16750 Svar
                                              19

                                                Ordkløveri er flotte greier Haarberg. Takk for meg !

                                                #16751 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

                                                  Takk ja, håper du kommer tilbake om ikke lenge.

                                                  #16794 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

                                                    NM sprint junior er utsatt, ny dato er ikke satt foreløpig.

                                                    https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2022/uttak-nm-junior-sprint-2022/

                                                  Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 174)
                                                  Svar til: Svar #11930 i Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.
                                                  Din informasjon: