Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 174)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #10666 Svar
    Emil Nielsen

      Løperne mine måtte skynde seg hjem for å med på det etter trening.

       

      Jeg fikk ikke følge med, men ideen var i hvert fall god

      #10667 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Aha, dette var torsdag kveld – ikke fredag kveld! 🤔

        Håper målgruppa var klar over det, da…

        #10678 Svar
        Emil Nielsen

          Jenteløftet legger ut en ny økt tirsdag og torsdag, så jeg tenker at de fleste har fått med seg at det er de to dagene som er viktige å huske på.

          #10794 Svar

          Skal vi ta det som et godt tegn at det deltok løpere fra flere nasjoner i Tomaszów Mazowiecki i går? Verdenscupen for senior starter jo på samme sted er det tenkt den 13.-15. november.

          Avgjørelse om det første verdenscupstevnet er altså ventet i slutten av august. Blir det med få-, eller uten tilskuere? Hva med utøvere fra andre verdensdeler? Er det mulig å tenke seg regionale  verdenscupstevner før jul, og hva da med kvalifiseringen særlig til distanse-VM? (kvalifisering til EM og vel muligens også 4CC lar seg lettere forene med regional verdenscup). Kan vi oppleve at man kommer til å operere med en eller annen fordelingsnøkkel mellom kontinentene når det gjelder nasjonskvoter til distanse-VM?

          Smittesituasjonen er ulik rundt om i verden akkurat nå. Vil tro at NSF også er spente siden Stavanger er en av arrangørene. Hamar viste seg jo å være et sted som sto for en del smittespredning i vinter. Hvis den forventede andre bølgen kommer i høst er vel spørsmålet også om alle verdens land rett og slett tillates å komme? Utah (Salt Lake City som arrangør) er ikke den delstaten med mest smitte akkurat nå, men hva til høsten osv?

          Jeg synes man burde vurdere regionale verdenscupstevner før jul. Hvis det oppleves som problematisk at Nord Amerika og Asia deltar i samme stevne får man søke to asiatiske arrangører i tillegg til de 4 vi har nå. Slik blir det eventuelt kun 2 verdenscupstevner på de enkelte nasjoner før jul. Knapt selvfølgelig, men ikke nødvendigvis noen ulempe kvalifiseringsmessig. I tillegg muligens en sjanse til å gi nasjonale mesterskap litt tv-tid. Det er det jo mange som ivrer for.

          #10852 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            «Usikkerhet foran vinterens mesterskap.»

            Aftenposten har heldigvis fått med seg at VM på skøyter uansett ikke er på programmet i 2021.

            #10892 Svar
            Kristian Eliassen

              Hvert land har sine regler for inn- og utreise i disse tider. Warholm og co.dro til Frankrike, men må i 10 dagers karantene fra dette «røde» landet ved hjemkomst. NFF håper på å unngå slikt ved å få definert internasjonale kamper med norske lag involvert som jobbreiser. Jfr Koronaforskriften. Stavanger og NFF følger nok interessert med. Bestemmelsen om jobbreiser omhandler kun Schengen området, så en forskriftsendring må også til om man vil ønske velkommen ikke-europeere uten å sette disse i tidagers karantene først.

              #10894 Svar
              Kristian Eliassen

                … Stavanger og NSF skal det stå.

                #10919 Svar
                Kristian Eliassen

                  Blir altså spennende i dag å få vite mer om hva som skjer med årets første verdenscupstevne.

                  Litt av en jungel å prøve  å følge med på coronaregelverk. UEFA har visstnok et påbud om å spille på nøytral bane om et av lagene rammes av karantenebestemmelser. Slik må vel Molde spille på nøytral bane mot laget fra Azerbajdsjan. Jeg så for meg at Molde i slike tilfeller kunne fått definert bortekampen som en arbeidsreise, men der er man restriktive. For skøyter innebærer nok samme problematikk at det mest hensiktsmessige er en eller to verdenscuparrangører før jul. Hvis to, et romslig antall dager mellom hver.

                  #10921 Svar
                  Kristian Eliassen

                    …de fire første verdenscupstevnene er AVLYST. Imidlertid jobber man med et konsept som man undersøker nærmere: arrangere alle i «en boble» i Heerenveen. Se ISUs hjemmeside for mer info.

                    #10922 Svar
                    Kristian Eliassen

                      …der står det Nederland og ikke kun H.veen for å være mer presis – og så får vi se hva det ender med!

                      #10923 Svar
                      jeppe

                        Vanskelig å finne ord for å kommentere dette.

                        Huff og huff, sesongen er egentlig  A V L Y S T .

                        #10924 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Fire stevner i Heerenveen før jul er strengt tatt et argument for at ett av dem skulle være VM «Hamar-style». For variasjonen skyld altså. En sak for Sven Kramer? 🤔

                          #10935 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Norges viktige fotballkamp mot Serbia står i fare for å måtte spilles på nøytral grunn. Saken kan illustrere problemene Stavanger måtte ha håndtert for å kunne arrangere verdenscup. Norge møter først Østerrike til kamp. Østerrike som land er akkurat nå «rødt». Dette innebærer karanteneplikt såfremt man ikke får dispensasjon til å definere kampen som en arbeidsreise. Det medfører at man slipper karanteneplikt på 10 dager og isteden blir underlagt et testregime. Se Covid-19-forskriften. Østerrike-kampen har faktisk fått en egen paragraf som sier at de norske og østerriske spillerne som holder til i flere land, men alle innenfor Schengen, slipper karantene ved innreise før denne kampen. Unntaket gjelder også lagenes støtteapparat på samme måte.

                            For land utenfor Schengen-området er det flere bøyger: Man slipper rett og slett ikke inn i landet med mindre man har arbeidstillatelse eller skal besøke familie. Serbiske borgere har ikke visumplikt ved innreise til Norge så vidt jeg forstår, men en dispensasjon trengs for å slippe inn og deretter slippe karantene.

                            https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-06-29-1423

                            Kulturdepartementet innventer råd fra helsemyndighetene og det begynner å haste. UEFAs regler sier at kampen må spilles på nøytral grunn om karanteneregler kommer i veien.

                            #10936 Svar
                            Kristian Eliassen

                              …forøvrig får vi vite innen 14 dager sies det om den tiltenkte «konkurranseboblen» i Nederland blir noe av.

                              #10968 Svar
                              Kristian Eliassen

                                … både innen håndball og fotball falller nå  reisende toppidrettsutøvere  fra Schengen/EØS/EU inn under bestemmelsen om arbeidsreiser leser jeg. Ingen vits å diskutere Verdenscup i Stavanger lenger, men noterer meg at «røde» Aberdeen kommer til byen og slipper unna med et testregime.

                                #10972 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Hvordan blir det med denne «konkurranseboblen»? Intet nytt å finne der ute foreløpig.

                                  Hvis jeg skulle komme med en forhåpning, så ville det ha vært et konsept hvor man sprer konkurransene også utover i ukedagene. (Signaturen «Mjøsaman» på schaatsforum.nl peker også på dette). Det er kanskje sannsynlig at man både komprimerer i tid, og reduserer antall konkurranser på nesten hver distanse i forhold til det som var satt opp før avlysningen kom. Samtidig er kvalifiseringsaspektet til sesongens internasjonale mesterskap noe man må ta hensyn til. Det er også et poeng å tenke på fastsetting av verdenscupkvoter til neste sesong, som igjen har betydning for OL. Dagens situasjon i mente, så er det nok ikke FOR store rom for endring av regelverk som fokusområde akkurat nå. Men da burde man isteden prøve å presse den «sitronen» man har litt mer.

                                  Mitt forslag er at man på en vanlig mandag nøyer seg med å arrangere en- eller to distanser, men at man begynner med å overføre B-puljene. Dette med A- og B- ble i sin tid begrunnet med at TV-selskapene ikke ville ha endeløse sendinger med par etter par, men nå er vi i en spesiell situasjon. Man trenger ikke legge alle distanser til helga på en måte som samler mest mulig publikum. Publikum slipper ikke inn. Man trenger kun å ta hensyn til media. Kunne de vært fristet av en times kvalitetstid på en vanlig ukedag? B kunne da vært vist på andre plattformer.

                                  Spekteret av distanser, og øvelser gjør at man fortsatt kunne opprettholdt et ganske fyldig program i helgene: Lagtempo, lagsprint og fellesstart er fort gjort selv med overføring av B-puljer og semifinaler. Bent av mener jeg eksempelvis at det er ren sløsing når man i dag ikke sender fra semifinalene på fellesstart. Det tar jo ikke mange minuttene akkurat. Likeledes er det spennende hvem som blir 1,2,3 i B osv, osv.

                                  P.t. er det nok ikke rom for så veldig mye annet innovativt. Kamp om nasjonskvoter istedenfor personlige plasser synes eksempelvis  fornuftig: En konkurranseboble før jul som kvalifiseringsgrunnlag for et par mesterskap langt ut på nyåret, gjør det fornuftig å «ta omveien» om ymse nasjonale kvalifiseringskonkurranser/uttaksmetoder. Jeg nøyer meg derfor med å peke på én tenkelig endring til: Kvalifiseringsordningen hvor man enten sikrer en kvoteplass via verdensscuppoeng eller tid kan det sies mye om. For eksempel dette i en tenkt modell hvor hver sesonghalvdel kulminerer med hvert sitt VM:
                                  <div class=»messageContent»><article>

                                  «Moving a couple of necessary steps back as mentioned, I end up with something like this :
                                  Cutting the season in two halves makes it sufficient with i.e. 4 qualifying races on each distance (fewer on the longest). All in relativly close vincinity to the relevant WK. 1000m: Points classification after <i>all 4</i> races. Top-16 qualify on points, but with a maximum of two skaters from each country. In the 4th race the rest qualify through times obtained in that very race, <i>with a maximum of one skater from each country</i>. Those who qualify their second or third skater in this way, must have entered, and <i>participated with that skater in the previous 3 races</i>. Those with no qualified skater(s) on points are also allowed to participate in, and qualify their sole skater only via race number 4. A fairly large number of skaters will make it via the times ranking, even granting (rather unnessesary) those with 3 skaters among the 16 to have their best additional skater on time in race four to go through. This even though he/she is not among those times just as long as the actual skater has participated in the previous races.» o_O

                                  </article></div>
                                  …Men nå snakker vi om nasjonskvoter, og ovennevnte må justeres iht. dette.

                                  #10978 Svar
                                  EinarR

                                    En morsomhet: P.g.a. smitteproblematikken så melder NSF at løperne må stille med egne (personlige) armbind denne sesongen. Det innebærer vel at alle må ha et fullt sett tilgjengelig, i hvitt, blått, gult og rødt.

                                    Så til morsomheten/blødmen: Samfunnet ellers er mest opptatt av munnbind. Så hvorfor ikke score litt ekstra PR ved å innføre dette på skøyter, som erstatning for gammel ordning? Samme fine fargene. Ikke ideelt sportslig, men likt for alle!

                                     

                                     

                                    #10996 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Skal la den stå ukommentert.

                                      ISU melder i dag at junior-verdenscupen i Minsk i november er avlyst. Foreløpig gjenstår da kun runde 2 i Collalbo og «finalen» i Hachinohe.

                                      #11001 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Hvordan skal man tolke at det ennå ikke foreligger noe nytt om «skøyteboblen» i Nederland? En drøy uke forsinket med forespeilet informasjon om hvordan det blir med løp nå i høst. Medlemslandene i ISU må vel ha en viss tid på seg i forkant for å kunne plotte inn en tur av lang varighet til Nederland/ Heerenveen. Sitter KNSB/House of Sports/ISU Council bak lukkede dører nå for å komme opp med litt overraskende og kreative løsninger for å tilfredsstille sammensatte krav for at «boblen» skal bli vellykket?

                                        #11005 Svar

                                        https://www.telegraaf.nl/sport/2013342489/jac-orie-schaatsbubbel-in-heerenveen-gaat-vrijwel-zeker-door
                                        Løperpresentasjon hos Jumbo Visma i dag. Ifølge treneren, Jac Orie, så er det mer enn 90% sannsynlighet for at en «skøyteboble» i Heerenveen ser dagens lys denne høsten. Men han innrømmer samtidig at det ligger en forhåpning i den prosentandelen, og at han håper på ihvertfall 3 verdenscupstevner under denne «boblen». Mye vil bli klart denne uken ifølge Orie . Det vil være veldig bra hvis det blir en «boble», mens han overlater til andre å bestemme om det blir med eller uten tilskuere. «Verdenscupen er en viktig del av hurtigløp på skøyter. Vi er en tilskuersport, og vil gjerne være i rampelyset med våre prestasjoner, også for våre sponsorer».

                                        «Orie ønsker ikke å spekulere for mye om resten av sesongen. Han håper absolutt at distanse-VM i Beijing blir noe av, og vil dit med teamet sitt. Saken diskuteres fortsatt slik han har forstått det, men dagens situasjon endres jo fort. Han avslutter med å si at kanskje man skulle konkurrere mer utendørs.

                                        PS:Skulle ikke forundre meg om han vil ha løp i Collalbo, JV pleier å ligge i treningsleir der. Ellers kan man også diskutere hvor mye JV satser på verdenscupen, men det er en annen diskusjon.

                                        #11006 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          På Schaatsen.nl sies det at blir jobbet hardt med å realisere en «boble» i Heerenveen, og at ISU jobber hardt for at de store turneringene og mesterskapene i andre halvdel skal bestå. Det er Orie fornøyd med.

                                          «Det er foreløpig ikke helt klart hvordan boblen blir seende ut, men det forventes at det kommer til å bli konkurrert i H.veen tre helger på rad. Idrettsutøverne må da bo på et hotell i cirka fire uker på rad.»

                                          https://www.schaatsen.nl/nieuws/2020/september/kramer-heb-er-vertrouwen-in-dat-de-wedstrijden-doorgaan/

                                          #11008 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Den kommende sesongen var egentlig en vits forlengst, men nå er den faktisk i ferd med å bli en dårlig vits – hvis disse spådommene slår til. Tre verdenscuprunder i Heerenveen før jul, og finale i Heerenveen lenge etterpå. Innimellom er det EM i Heerenveen, og dett var dett, som Fleksnes sier. Jeg gleder meg ikke en gang til sesongen 2022, når alt kommer til å dreie seg om OL hele høsten og vinteren. 😒

                                            #11009 Svar
                                            Emil Nielsen
                                            Deltaker

                                              Så lenge vi har en skøytesesong er det bra for meg.

                                              Skøytebaner er allikevel nesten ens, så å ha alle løp samme sted gjør ikke noe særlig forskjell sportslig.

                                              Motsatt Haarberg gleder jeg meg skikkelig til neste sesong, som er høydepunktet. OL er over alt annet.

                                              Med Nettopp OL i bakhodet er denne sesongen også skikkelig viktig, for uten den mister vi utøvere, som ikke kan gi profilering til sponsorene sine. Med løp på TV er noe av det problemet løst.

                                              #11010 Svar
                                              jeppe

                                                Ganske enig med Haarberg. Fokuset på OL har aldri vært fokuset for meg, i min interesse for skøytesporten. OK, OL-gull er stort fordi det bare deles ut hvert 4. år, men skøyter er (var) for meg mye, mye mer enn det.
                                                Nå blir det…….. enkeltdistanse, enkeltdistanse, enkeltdistanse. De to siste: Forhodholdvis identiske repriser på den første.
                                                Uansett håper jeg det blir løp i Inzell kommende helg.

                                              Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 174)
                                              Svar til: Svar #10894 i Coronaviruset, og pandemiens følger for skøytesporten.
                                              Din informasjon: